Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2008-09-08 Sviestad | << 1, 2 6118 besök totalt |
Men lungna ner dig lite. Inte är det nåt att ursäkta sig för att man inte hinner undan med en gång. Så fort det rätade ut sig så åkte jag ju om. Det är inte som i F1 där man får böter om man bromsar upp en Ferrari under kvalet så han tappar nån tiondel. Det är väl skillnad om man ligger och blockerar en längre sträcka.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Finns det någon rekommendation för hur och var man bör släppa förbi på banträffar?
På sviestad brukar jag blinka och hålla till höger ut ur esset, torparn, chikanen och sviestakurvan samt inte gasa fullt på rakan förrän jag ser att omkörningen går bra. Är detta rätt eller fel? Det kan ju bli tokigt ibland som när jag blinkade höger ut ur esset samtidigt som bilen framför blinkade vänster. Jag tror det skulle bli mindre missförstånd om det satt en banskiss på anslagstavlan med anvisning om var och hur (höger eller vänster) man lämpligast släpper förbi. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
omsläpp funkar ju lite var som. Är bara tecknen tydliga så... För en annan som sitter med 160 trötta hk är det ett elände att komma om på rakor. En Boxter på halvgas går som min bil, och då behövs inbromsninga och kurvor, men det kräver ju samarbete.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Låter väl alldeles utmärkt! Jag tycker huvudsaken är att man är konsekvent och tydlig i det man gör på banan, att man håller sitt spår och inte gör några snabba oväntade ändringar. Sen är det lika mycket den snabbare bilens ansvar att inte göra några tokomkörningar där det inte finns plats, speciellt på dessa tillställningar då det inte är tävling. Mvh _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||||
Den upplever jag som allra viktigast _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Hur mycket snabbare ska det gå att åka under optimala förhållanden tror du? Vi ska nämligen ner med ItsfunPorschen nästa torsdag och det vore roligt att kunna jämföra tider under förutsättning det är fint väder då. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Nästa torsdag ... hmm .. har ni lånat banan ? får man vara med ?
Vet inte riktigt hur mycket fortare det ska gå. I Måndags var det långt ifrån idealt. Med min lätta bil har jag jättesvårt att få värme i däcken när det är fuktigt och kallt. Fast å andra sidan så var STCC-Mattias där vid förra tillfället och en del tips från honom kapade varvtiderna en del så de tider jag gjorde i måndags stämmer med vad jag tidigare gjort under mer ideala förhållanden. (fråga nån som verkligen kan är billigare än att trimma om man vill kapa varvtider) Gör man rätt och det är torrt och gott så borde jag väl åka omkring på 1.04 tider eller nåt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
En grej man kör med på PCS banmöten är att blinka när man håller åt sidan för att släppa förbi omkörare. Då vet den som kör om att bilen framför har fattat att man kör om. Det minskar ju rikserna avsevärt. Känns som något sådant system skulle passa bra på kvällskörningarna då det ofta är stor blandning av chaufförsvana och bilmaterial..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Skulle vara trevligt att höra vad han hade för tips. Nåt du kan/vill/orkar återge i text? _________________ William Ekström |
||||||
Svårt att på vettigt sätt återge i text. Vi promenerade ett varv runt banan, jag ställde direkta frågor rörande spår/bromspunkter osv medans vi gick. Därefter åkte jag med honom i 3 varv och såg hur han körde, hur han tog chikanen, hur han prioriterade kurvor i sekvens mot varandra. Exempelvis genom rondellen så har man tre kurvor direkt efter varandra. Där prioriterade han bort den mittersta helt genom att behålla farten genom den första extremt länge, komma väldigt djupt och konstigt i den andra men få ett fint läge för den sista. Inte så jag kört tidigare.
Ska det ge nåt så måste man nog vara på plats och se, höra och åka med. till LMS som bjöd in Mattias! Ser gärna liknande initiativ på fler möten. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Det är Yokohama som har en motordag med Bonnevier där vi ska vara med och skjutsa deras ÅF och VIP i ItsfunPorschen så det är nog mindre lätt att vara med där tyvärr. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Kolla bilden hur koncentrerad ove är när han ord för ord försöker memorera allt Mattias säger Vi får väl se om vi kan ordna något liknande igen, vi hoppas på det, speciellt när det verkade vara så uppskattat. Det kan vara svårt att definitivt boka in datum med exempelvis Mattias eftersom han förutom diverse uppdrag har ganska tight schema i STCC och mellan tävlingarna kan det ju som i år bli blixtutryckningar till Italien för att fixa bilen. _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||||
Vet inte riktigt din utgångspunkt men konor finns. Chikan på rakan har däck både in / ut istället för konor samt konor på rakan för att man skall köra in i chikanen. _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||||||
Bansträckningen är enligt banguiden här på rejsa: https://rejsa.nu/bana_info.asp?svies Har ibland varit konor i stället för däcktravar i chikanen. Möjligen så har exakta placeringen av däcktravarna varierat? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
När jag var där så va det massa omgjort ny asfalterat och konor och massa grejs ena gången _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Nu är det bara att köra, banan är ju smal men vill man ha bantid så fungerar det alldeles utmärkt. Det är ju lite svårt att få till flyt genom de snäva svängarna men det ges många tillfällen till att öva på broms/ingång/gas simultant (trail braking) _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||||||
Eftersnack 2008-09-08 Sviestad | << 1, 2 6118 besök totalt |