Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 9033 besök totalt |
Vad är en gatbil? splittad från STACC-tråden
och hur mycket "gatbil" är din gatbil? ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Re:
Jag räknar inte lådbilar som bilar men den disuktionen ska vi inte ha här...Så fall kan vi ta upp dessa små superkartar som kör på GR med som går 1,22 typ..Men gatbils diskutioner kan spåra hur mycket som helst..För mig är inte en Radical och westfiloch liknade bilar bilar, mer motorcyxlar på 4hjul men men _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
En vanlig 996 gt2 med lite trim och lite väghållning _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Ska man anse att att man har en gatbil kan man väl tycka att bilen är i skick att framföras på gata och borde klara en "flygande" (eller kontrollbesiktning). Slicks och megavingar är väl exempel som inte skulle klara en kontrollbesiktning, att man trimmar motorn lär knappast vara problem vid en besiktning.
|
||||||
_________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||
Re:
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
Re:
Gatbils diskutiner leder aldrig nånstanns, jag har min och du har din...Lådbilar är det ej ala min definition, roliga som fan säkert men inte min grej _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Det kan inte vara omöjligt att köra under 1.40 med en RX-8 på r-däck. Jag har kört min speedster (modifierad endast med r-däck och bättre dämpare) orginal 147 hk på 1:37.83 då anser jag mig inte vara en superförare... Jag pratade med Jonas Jalmark om detta en gång och jämförde med den 1.39 tid han hade satt med en orginal elise S2 på gatdäck och han tyckte då att de borde gå att komma ner mot 1.35 med r-däck...
Jag kan inte ens förstå hur man kan diskutera definitionen, en gatbil i sverige är en bil som är lagligt registrerad,skattad och besiktad så att man får köra på gata utan att polisen kan påpeka något vid en flygande besiktning. Att ha någon annan personlig definition är ju bara fånigt och leder ju bara till just ytterligare diskussioner. Kan man inte ta den diskussionen så ska man inte heller hitta på en egen definition. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Då är inget trim eller inga modiferinga godkända så fall och börjar man då tycka som du att lite trim är okey för det upptäcker dom ej så är det ju en personlig defintion, som bilen kom från fabrik är det ju då som gäller
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Helt sant, är bilen helbilgodkänd så får inga modifieringar göras. Endast förändringar på däck blir i princip OK så länge rullomkretsen inte förändras mer än 5% och däcken är e-märkta. Väldigt många sevens och andra amatörbyggen faller givetvis också ur eftersom väldigt få efter inreggningen forfarande uppfyller lagligt vikt/effektförhållande för amatörbyggda fordon. Jag förstår din ståndpunkt också Rickard men samtidigt så är det ju inte konstigt att du får mothugg, eller hur? Men vi kanske ska acceptera LIDS uppmaning och inte diskutera det här...? _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
_________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||
Lids. Kan jag stänga av däckvärmaren på däcket jag fick med mig förra sommaren??
![]() ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
Re:
Hahaha, stäng av däckvärmaren på söndag förmiddag! ok? Sen kan du väl räkna ut vad hyra för nästan ett år är...haha _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||
Re:
Ingen dålig tid, vad kör du för ngt? _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||
En gatbil?
Det måste väl vara en bil som är för trött och slö för att kallas racerbil? ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Anser man att en gatbil inte ens får vara trimmad och i såfall till fullo stämma överens med typningen så faller nog 99% bort av "gatbilar" som framförs på bana (får inte ens chippas).
Att tycka att bilen ska passera en kontrollbesiktning och/eller en flygande borde nog vara en mer realistisk nivå, då är gränsen för gatbil ganska tydlig och bilar där man byter allt mellan plåtarna efter besiktningen faller bort samt även dot-däck och slicks... |
||||||
Re:
Detta är ju din personliga defintion, frågar du nån annan så säger han att bara den går igenom SBP är den okey ,sen att folk meckar om efter är en annan sak, så det går inte att definera en gatbil...det finns lika många åsikter som folk typ... Dett enda rätt är så fall helt orginal _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Det är det, jag tror oxå att det är den definition för gatbilar som dom flesta skulle hålla med om (eftersom där finns en gräns). Sätter man inga gränser kan jag köpa en formelbil kasta på ett par regplåtar och påstå att det är en gatbil. Sen hur du får till att en Porsche och inte en Seven är en gatbil ,det vet jag inte (var går då gränsen) ![]() |
||||||
Re:
det finns ingen gräns, frågar du Kenson tycker han att hans 1001hk ala 950kg bil är den optimal gatbilen, frågar du kristell med sin 1900hk gatbil som går 7or är den optimal gatbilen, frågar du mig så tycker jag gatbilar är bilar och inte små rörams bilar med hoj motorer, alla tycker olika _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 9033 besök totalt |