Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på lågbudget dämpare?
6698 besök totalt
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Skulle vilja veta om nån har provat något som funkar hyffsat? Var igentligen inne på koni men vill helst ha coilovers sen nångång å tänkte försöka hålla kostnaden nere så gått de går nu så man får köra nångång. Sen har jag hört att koni "lyfter" bilen å jag vill ha den riktigt låg. Detta ska vara till min 242.

mvh Tobias

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Jag körde på Gula KONI på AE86:an förut, hade inga problem med att det "lyfte" direkt.

men så var okså bilen sänkt 6"...

Kanske inverkade på det ?

Annars är du ju inne på "budget"...

testa med nya Volvo orginal eller "Biltema dämpare - & sedan baktill skruva ihop två fjädrar per sida med varandra & säkra med slangklämmor, samt ev: dubbla krängare.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Tips på lågbudget dämpare?

TGR skrev:
Skulle vilja veta om nån har provat något som funkar hyffsat? Var igentligen inne på koni men vill helst ha coilovers sen nångång å tänkte försöka hålla kostnaden nere så gått de går nu så man får köra nångång. Sen har jag hört att koni "lyfter" bilen å jag vill ha den riktigt låg. Detta ska vara till min 242.

mvh Tobias

Bilstein till VOC?

finns väl både arena och skogsbruk.

http://www.rallyboutique.com/

Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
De jag hörde ang koni var att dämparn "lyfte" bilen. Alltså att den blir högre jämfört med andra dämpare. Bilstein verkar bli lika "dyrt" som koni runtom. Kanske inte går å få mycke billigare. Skulle ett par gasdämpare göra nån skillnad. Har sänkfjädrar på nu kanske man kan experimentera med andra fjädrar? Kanske gör större skillnad. Vill ju egentligen ha andra länkarmar å coilovers m.m som din Svartlock men med en driftsetup naturligtvis.

Edit: Såg nu att jag råkat blanda ihop dina bilder med en hänvisning till en gr A i din tråd Svartlock. Men ni fattar va jag menar ändå.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

TGR skrev:
De jag hörde ang koni var att dämparn "lyfte" bilen. Alltså att den blir högre jämfört med andra dämpare. Bilstein verkar bli lika "dyrt" som koni runtom. Kanske inte går å få mycke billigare. Skulle ett par gasdämpare göra nån skillnad. Har sänkfjädrar på nu kanske man kan experimentera med andra fjädrar? Kanske gör större skillnad. Vill ju egentligen ha andra länkarmar å coilovers m.m som din Svartlock men med en driftsetup naturligtvis.

Edit: Såg nu att jag råkat blanda ihop dina bilder med en hänvisning till en gr A i din tråd Svartlock. Men ni fattar va jag menar ändå.

Att göra din bil driftlämplig borde inte vara så svårt. Ingen dämpare i sig lyfter en bil, den står på fjädrarna.

Billigare än så är nog svårt att få. Bilstein sprint är ju till för sänkning och är nog det bästa.
Sen arena fjädrar till voc så blir den hård.

Vad menar du med gasdämpare? Vanliga sachs eller monroe på autoexperten? Vad har du nu?

Vad har du mer på bilen nu? 21 mm krängare fram och 18 mm bak?
Jag har en 23 mm bak-krängare och med den på så bröt min ut därbak direkt

Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Just nu är de enda jag har bytt är fjädrarna. Tanken var väl att förlänga länkarmarna lite plus vrida spindeln. Har en krängare från gt3a som jag ska använda bak och org fram. Men sen var de ju om jag skulle behålla fjädrarna lr inte och vilka dämpare jag ska köpa. Glömde nästan, ska byta alla bussningar runtom oxå. Visserligen biltema men de borde va bättre än dom från -75. Arena fjädrar är rätt mycke hårdare än mina antar jag, Kanske skulle funka bra å köra såna bak å behålla mina fram? Dock tycker jag han är lite hög, fram förallt.

PS. Ang pmet, funkar dom ihop med arena fjädrar.DS.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kolla upp KYB Gas-a-just på t ex Meca. Ganska tufft satta dämpare till bra pris.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Pär Hansson skrev:
Kolla upp KYB Gas-a-just på t ex Meca. Ganska tufft satta dämpare till bra pris.

Dom kosta inte många kronor. Funkar dom bra? Men oavsett vilka dämpare de blir. Ska jag satsa på hårdare fjädrar än dom jag har? Isåfall bara bak lr både och? Tycker att bilen är för hög som den är nu så jag vill sänka den mer men då får jag skaffa distans under benet och ovan styrleden antar jag.

mvh Tobias

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

TGR skrev:
Pär Hansson skrev:

Dom kosta inte många kronor. Funkar dom bra? Men oavsett vilka dämpare de blir. Ska jag satsa på hårdare fjädrar än dom jag har? Isåfall bara bak lr både och? Tycker att bilen är för hög som den är nu så jag vill sänka den mer men då får jag skaffa distans under benet och ovan styrleden antar jag.

mvh Tobias
om de funkar bra i din applikation vågar jag inte uttala mig om. Men det rör sig om sportiga gasdämpare som jag upplevt som rätt stadiga, dock i en enda applikation och det är i 5papp-309:an. Samma koncept som röda Koni (dvs de Carbon) iaf och om pengar vore nästintill huvudsaken, så skulle iaf jag testa KYB:arna.

Driftingsetup i övrigt överlåter jag till andra att svara på. Lycka till med budgetbygget!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004

Dämpare

Har själv bara dåliga erfarenheter av Koni kvalitetsmässigt..
Kör 940...
Bilstein funkar bättre om det är slagigt det borde bli ännu längre livslängd på slät mark..
Jag gillar att sladda o drifta i skogen på isen och på asfalt och min VOCsellholm vintersättning,
är helt underbar o drifta med på asfalt i jämförelse med min West Euro Cup sättning.
Jag har en VOC Arena sättning men den var för låg och med alldeles förkort fjädringsväg för och köra på allmän väg med. Kanske går det o köra med denna men jag monterade aldrig på den efter att jag måttat på bilen. Nu har kompisen den i sitt garage, han har provkört och halvgillade den..
Jag skulle nog välja en rallysättning a la VOC...

sladdnissen

Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002

ge motorsport? Sitter på min is... den är riktigt go stum

0725-423500
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Finns hur mycket som helt på www.ebay.com www.ebay.de www.ebay.com

/R

Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Martin Fåglefelt skrev:
ge motorsport? Sitter på min is... den är riktigt go stum

Även bak? Folk har sagt att dom är lite mjuka bak men hårda å bra fram. Dock är 240n såld och jag har nu en is som projekt. Köpte faktiskt KYB gas-a-just förstärkta bak å d blev klart bättre men vill ha d lite hårdare ändå, jag ska prova med hårdare fjädrar till nästa år. Sen får d va så tills jag har råd med coilovers.

6698 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande