Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E30 problem
4813 besök totalt
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
E30 problem

Körde SS igår och iom att det va blött nästan hela dan så passa jag på å drifta lite. Men har märkt att när jag ligger på ställ och släpper av så hugger bakvagnen tillbaka med ett ryk. Va kan det bero på och vad bör jag byta först för att få den mer följsam? Vet inte hur den är på torrt då jag inte har haft möljighet å testa riktigt sen jag svetsa diffen.

Hässleholm
Här sen Dec 2004

edit: nevermind
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Ingen som vill spekulera ens? Antar att d borde va bussningarna mest men kunde ju va kul å höra om nån mer haft samma fenomen.

Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002

När jag har åkt på blöten och fått sladd (även utan e30) så släpper jag ju aldrig av helt, för de sidokrafterna som blir ger bilen rätt mycket stryk, utan antingen slungar jag över den till andra sidan, alltså släpper av allt först när jag släppt av så den är på väg tillbaka ändå, så jag kan gå på åt andra hållet

Det där hängde jag knappt med på själv... så jag spekulerar i vad felet på din bil kan vara...

Du har svetsat diffen, den driver ju hela tiden på båda däcken, vilket innebär att när du släpper av driver den fortfarande, och skickar bilen dit den själv vill med ett ryck, en annan "öppen" eller "lamell" diff, får jag för mig att den släpper drivningen och går följsammare tillbaka. vad jag tror du bör akta dig för när du svetsar på den är de främre fästena till bakvagnen, alltså inte att fästena ska gå, utan att du kröker de framåtgående stagen.

men det är ju bara mina spekulationer

0725-423500
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Släpper du av gasen så får ju däcken fäste direkt och du upplever en ganska bra bromsverkan.
Iom svetsade diffen så blir det kraftigare. Bra GUMMIbussningar bör göra det lite mjukare.

Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Men med delrin bussningar så borde det minska pga av att det inte ger med sig som en i gummi. Fast då kanske man bör förstärka länkarms infästningen då den borde ta mer stryk. Tror inte länkarmen i sig är något problem lr vet ni att e30 lider av klena länkarmar. Är ju endel som busat med e30s så man borde läst det nånstans isåfall.

mvh

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re: E30 problem

TGR skrev:
Körde SS igår och iom att det va blött nästan hela dan så passa jag på å drifta lite. Men har märkt att när jag ligger på ställ och släpper av så hugger bakvagnen tillbaka med ett ryk. Va kan det bero på och vad bör jag byta först för att få den mer följsam? Vet inte hur den är på torrt då jag inte har haft möljighet å testa riktigt sen jag svetsa diffen.

Det är inte Föraren?
Släpp inte av helt, håll kvar lite och styr upp bilen. Och träna. Det är så jag lärt mig iaf, reagerar bilen på ett visst sätt så anpassar jag mig.

Detta låter nog jätte kaxigt, men jag kan nog inte ge något bättre tipps.

Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
VA, tror du det beror på förarn? Jo Jag får nog ta på mig endel har inte hunnit få så mycke "rutin" än men tänkte mest att den är avställd nu och tänkt fixa lite små grejer i vinter. Har tyvärr inte råd med allt jag vill göra. Så mest nyfiken vad det beror på.

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

TGR skrev:
VA, tror du det beror på förarn? Jo Jag får nog ta på mig endel har inte hunnit få så mycke "rutin" än men tänkte mest att den är avställd nu och tänkt fixa lite små grejer i vinter. Har tyvärr inte råd med allt jag vill göra. Så mest nyfiken vad det beror på.

Är den mjuk bak?

Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jo jag tycker den är lite mjuk bak. Den sätter sig lite vid snabba växlingar. Tänkte sätta på hårdare fjädrar och grövre krängare bak i vinter för det har jag liggandes, behöver bara kompletera med lite små grejer. Sen blir det till att spara ihop till coilovers, tänkte dock ta bussningarna före coilisarna.

Munsö
Här sen Dec 2004

Sladdar uppstår och avslutas ganska tvärt i E30, det beror på den korta hjulbasen, prova samma sak med en 5 serie eller Opel omega tex (bilar med liknade bakvagn), dom är mycket mycket snällare.

BMW 325i -92
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jo d har jag märkt. Har ju bara sladdat lite 740 innan, men förbaskat rolig bil (bmwn alltså). Ser det som en utmaning att lära sig e30n. Lär man sig å sladda med en bil med kort hjulbas borde dom flesta andra bilar va lättare sen, långsammare övergångar. Får man till inställningar bättre så borde detta underlätta oxå.

E30 problem
4813 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande