Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1291 besök totalt |
Bruks/Bus-bil för max 50.000:-?
Skulle behöva lite hjälp med tips på en rolig men praktisk bil! Önskemål: 4 eller 5 dörrar (plats för en barnvagn + barn) Helst bakhjulsdriven eller AWD (framhjulsdrift med bra körbarhet kan gå) Turbomotor eller bra med effekt original Inte allt för dyr i drift (försäkring, slitdelar mm.) Ska gå att knö runt på bana/konbana utan att man behöver skämmas Pris max 50.000:- Har några tänkbara kandidater, men vill höra lite tips från andra "rejsianer" först... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
VW Golf GTI/V5
Honda civic aerodeck VTi BMW 325 Mercedes Audi A3 1,8T Alfa Romeo 156 Peugeot 206 GTi Volvo 850R _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||
Re:
Dom flesta bilar i den listan är väl framhjulsdrivna, men du menar att dom är tillräckligt bra för att klara en konbana utan att tugga däck hela tiden? Bmw finns med i funderingarna, Mercedes vet jag inte riktigt vad man ska hitta för modell som håller kriterierna (C36 AMG tenderar att bli för dyra + att dom finns väl bara med automat?) Alfa 156 verkar riktigt roliga, men jag har sett/hört om rätt många med fallerade motorer och andra problem... A3 1,8T vet jag inte alls hur dom är, men jag kör nu en Passat 1,8T... förnuftig bil, men bland det tråkigaste jag rattat. Honda gör ju roliga motorer vet jag... kanske kan va nåt! Golf GTI har varit riktigt roliga bilar, vet inte hur dom är nu, kanske värt att kolla upp. Pegga kvalité? 850 R har jag också sneglat på, men det "känns" inte riktigt rätt (fast det skulle nog gå att bygga en hyffsad sleeper om man vill) Saab 9-5 är riktigt prisvärda, men vet inte hur dom är om man pressar dom!? Jänkarna har väl fortfarande en och annan bakhjusdriven, men då kanske det faller på en del andra punkter? 4-dörrars Skyline har jag tittat på, men dom är inte så vettiga om nåt går sönder (delar finns inte på OK direkt) _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
_________________ Roger Arntsberg Vw Golf GTi 16V -88 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=696293#696293 |
||
Re:
Jag har haft en sån och skulle nog säga att det faller på höga driftskostnader. En av mig mycket omtyckt bil dock som såldes för att mina behov ändrades. Den kanske inte är någon höjdare i konbana heller men på vanlig bankörning hade iallafall jag kul med den. _________________ Martin Öberg ![]() |
||
BMW E34 M5 alla gånger, Hålelr bra, rekativts billig i drift med tanke på vad det är för bil. Försäkringen är inte så dyr som man kan tänka sig. Jag 27år och bor i högsta klassen nära Sthlms innerstad skulle få punta en ca11k hel per år. Sen är E34orna lättmeckade och delar finns till bra priser på bmw,dyrare på micro och mekonomen samt meka enligt min erfarenhet.
Tjocka som bara den och ljudet ur S38an går inte av för hackor om man kastar på ett rostfrei auspuf. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
Som BMW fantast så lär jag väl ta upp dem lite mer...
![]() E34 M5 som sagt. Underbara bilar, 50.000 kr är väl kanske på gränsen för att hitta en riktigt bra men det går. Har själv haft en 3,6:a -90:a, fantastisk bil ![]() En fin, vässad E28 M535i (som jag själv har nu) går att hitta för 40-50.000 kr. Men då hamnar vi på årsmodellerna 85-87, kanske är för gammalt? Gränsfall på att få i barnvagnen också kanske, hög lasttröskel... En fin E36 328i fyradörrars eller Touring (kombi) med diffbroms går utan problem att hitta för de pengarna. De har dock en förmåga att rosta, så kolla det noga. Äldre 325i finns också om du vill komma undan lite billigare. Glöm 320 om du vill åka bana (150 hk istället för 193 i 325/328), dock är dom väldigt trevliga på landsvägen. Det var några idéer i alla fall ![]() Mvh Mattias _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1291 besök totalt |