Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1458 totalt) |
100-150k att bygga/köpa banbil för, alternativ?
Funderar på M3 E36 3,2, andra alternativ? M3 E46 börjar ju ligga farligt nära i pris, säg att man lättar lite, byter stolar, nytt chassi och andra "enklare" mods, hur mkt snabbare är E46 på bana (om något?)? och hur är utbudet på åka-fort-grejor när det gäller e36/e46? Vilken modell finns det mest grejor till och hur är priserna? Får för mig att det finns mer och billigare grejor till e36? Andra bilar i denna prisklass? _________________ Anders Berglund |
Det bäste och enklaste för att få ihop en fortåkarbil för ringen torde vara en gammal E46a eller likväl gammal E36a M3. Ett gammalt skrälle som gått ett antal varv runt jorden och bytt bara ut allt gammalt som e slutkört mot ditto nytt orginal
![]() Då jäklar är det bevisligen fart i bilarna utan minsta problem, du behöver inte ens fundera på hjulvinklar eller R-däck, du behöver inte alls fundera på chassisättning, då du vet att orginal är utprovat för supersnabba varv utan komplikationer, däääää bare o åk. Inte heller behöver man ha en masters i chassiteknik, inga komplicerade inställningsmöjligheter som i slutändan bara ställer till det för 99% av hobbyåkarna ändå. T o m större framgångsrika team som t e x manthey Racing har ibland svårt att få till chassibiten ![]() Ett gammalt skrälle som E36 M3 an gick lätt runt ringen på ett FULLT SA varv på 8.35 på gatdäck och orginal vinklar samt orginal pads. Ta bort ca 5 sek bara på den gammla beläggningen, trots allt över 10 år sedan de körde den på ringen och banan är snabbare i dag. Ta bort ca 10 sek bara på en uppsättning R-däck och vi är nu nere på fullt rimliga 8.20min på SA varvet, märk väl helt orginal M3 E36. Nu kan vi omvandla detta fulla SA varv till ett BTG varv..hmmm vi tar bort ca 30 sek gantry till bro och har då ca 7.50min, sedan lägger vi på T13 som är ca 8 sek...således har vi ett BTG varv på ca 7.58sek. Märk väl att HvS drog en eller ett par repor med bilen för att sätta denna tid 1997 och flera här på forumet har visat att de kör fortare än HvS på många partier enligt GPS loggning. Så en extremt duktig förare torde nog kunna åka en helt orginal M3 E36 på kanske t o m 7.50-55 min BTG. Märk väl helt orginal förutom R-däck då ![]() I min lilla kalky har jag inte sett det som att SMG lådan 1997 gjorde någon skillnad alls på varvet vs en manuel. En bra början till bil kanske är denna ![]() ![]() ![]() Själv är jag ganske övertygad att ett supersprint eller feritta system samt ett 100.000kr chassi med 1000 inställningsmöjligheter gör bilen långsammare. Väldigt beroende på vem som sätter upp bilen. Av den enkla anledningen att ett väl utprovat och följsamt chassi är att föredra på ringen vs ett dåligt uppsatt superchassikit, BMW M kör sina bilar 800mil på ringen under utvecklingen av en bil, så nåt rätt gör de nog på all den tiden, för att inte tala om alla simulerade timmar de kör där. Vill du ha en ännu snabbare bil på ringen, gör då samma kalky med en helt orginal M3 E46, dock kördes den 2000 så banan torde vara ca endast ca 2 sek snabbare idag. Dock ska man tänka på att det inte är helt lätt att utnyttja så mycket effekt som 343hk fullt ut på ringen, ur det avseendet är väl en M3 E36 mer körbar där. HvS körde M3 E46 på gatdäck samt helt orginal vinklar mm på 8.22min på fulla SA varvet. Utan tvekan två mycket, mycket snabba och roliga bilar, dessutom imponerande fort för tunga orginal bilar. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
Jag har själv åkt med en E36 M3 GT (95:a?) på 8.17, och jag vet att han körde 8.07 strax därefter så dom går riktigt fint. Detta var då med lite chassiarbete och R-däck!
|
Jag var i samma tankar och valde mellan en E46 SMG eller en E36 3.2.. SMGlådan och utseendet var det som fick mig att sukta efter en E46:a, men till slut blev det ändå en E36. Jag gillade tanken med att jag inte skulle gråta blod om jag körde in bilen i något armcoräcke oförsäkrat
![]() Chassikomponenter osv är det rätt lika utbud mellan E46 och E36; dom har i stort sett identiska hjulupphängningar. Andra tips är porsche 944 turbo eller M3 E30.. |
Tack för input. Boxster eller 944 turbo känns inte lika aktuella, möjligen en 944 turbo kunde vara kul med turbomotorn men det är också en väldigt gammal bil..
Lutar i dagsläget åt en e36 3,2 coupe med manuell låda, lättning, chassie och så breda däck/fälgar man får plats med. Hur breda fälgar/däck ryms det på en sådan? e46an är ju klart snyggare och en nyare bil men känns inte så mkt snabbare egentligen, håller med om att det isåfall vore smgII som lockar men de bilarna ligger mkt högre i pris än de manuella som verkligen har rasat i pris sista tiden. Fler tips? ![]() _________________ Anders Berglund |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1458 totalt) |