Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SAAB-Klubben i Superstage
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (8768 totalt)
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Erik B skrev:
.....På många bilder går bilarna bara på 3 hjul...
Gjorde en liten jämförelse förra inlägget och avslutade med en smiley, men skulle faktiskt vilja veta vad som är så tokigt med dessa fakta?


Vem sa att nåt var tokigt? Det är kul med bilar som körs hårt och fotografier som blir bra.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Tiderna var kassa överlag,

Kassa till förhållande till vad??? En Audi A6 AWD med 312hk/445Nm och tid på 1:38,20 BARA ca 7s snabbare är en fornlämning från 69 med kass choför.
Så jag tycker man skall ha soppat framför egen dörr innan man skriver något dylikt.
Men jag kan hålla med om att tider på 1.43 - 1.48 med detta marial inte är mycket att hänga i granen.

SS-tiderna är mycket kg/hk beroende, sen är även skiten bakom kringlan viktig. Så det är inte igenligen tiden absulut som är intresankt utan med vad den är satt med för åkdon.


Jag visste det skulle komma...du kunde inte hålla dig va?

Fast jag anar en tvetydighet i ditt svar. Var tiderna bra eller ej?

Men du har inte funderat på vad min bil väger och att det är automatlåda på den? Chip är den enda modifieringen och kassa 'choförer' är vi nog allihopa.

Jag tycker inte tiderna som sattes av STCS var någe vidare och speciellt inte de tiderna som var satta av moderna bilar. Och detta i förhållande till andra bilklubbar som kört, utom möjligtvis TransAm-klubben

Ta P-As fina 900 SE -94 som kördes med 390 hk. Den väger 1200 kg enligt reportaget och har coilovers och en massa special i chassit.
Den har mer än dubbelt så mycket effekt per kg som min och kör på en liknande tid.

Min egen dörrmatta känns ren och fin i sammanhanget.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Erik B skrev:
Den har mer än dubbelt så mycket effekt per kg som min och kör på en liknande tid.


Det är rätt.....på dom bara..... thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Tycker nog att det är lite tråkig stämmning här...
Jag var där och "kollade" (bilen stod hemma med trasiga bussningar). Visst blev inte tiderna så speciellt bra överlag. Men mkt berodde nog på att förarna inte var speciellt erfarna. Man kan inte jämföra erat gäng här på Rejsa och STCS klubben. Nivåerna är inte riktigt de samma.
På STCS diskuteras mest ratt låskörning, trim, effekt i motor mm, inte så mkt för väghållning och bankörning.
och att många har skrivit "original" på fakta rutorna stämmer inte så bra. Vad jag vet så var det endast ett par bilar som var helt std. Vet inte riktigt varför man skriver så. Stöldrisken kanske.
Men visst, det fanns inte många som hade egenbyggda framvagnar, burar, bromsvåg mm. Så är det bara sådana bilar som är intressanta för vissa av er så är det väl bara att bläddra förbi.
Vi kan ta en jämförelse mot 2002 när det var Saad VS. Volvo körde på Emmaboda och det var Gullabo som var chauffören. Alla tider var då mellan 1,30-1,36 och då var Robert Uhrs bil inte alls så ombyggd som idag.
PAs bil hade dessutom knappt rulat några mil alls, så att den skulle sätta några bra tider var nog att hoppas för mkt.
Håller med alla som tycker att tiderna inte var så imponerande tyvärr.
Jag var även där när Rejsa körde på söndagen, och visst gick det fortare, men detta är klubben för bankörning. Det finns en viss skillnad där.
Jag försöker hänga på bege Klubbarna då bege har matnyttig information, men det bli mest intressant läsning och inte så mkt inlägg på Rejsa.
Hoppas att det blir en körning på SS nästa år igen för STCS, då ska iaf DanneT16 och jag ska försöka hålla fanan högt för saab.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Jag vill bara instämma med Dave79:s inlägg.
Jag känner flera av de som körde den dagen och jag vet att deras bilar är INTE optimerade för någon bankörning, det är heller inte deras ambition. Är det något som är gjort med chassit så är det Saabs orginal sportfjädrar eller någon annan sats. Däcken ska jag inte ens prata om.
Som Dave79 säger- jämför med tiderna när det var Saab vs Volvo....

Mvh

Edit: Dessutom har vi disskuterat inom klubben om vi skulle välja ut några bra bilar som kunde köra på vettiga tider och försvarade klubbens färger, så att vi slapp sådana här pinsama kommentarer. Majoriteten valde dock att vem som helst skulle få köra . Om man tittar på många andra klubbar som kört så tror inte jag att de har låtit vem som helst att köra.

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nino.K. skrev:
om man tittar på många andra klubbar som kört så tror inte jag att de har låtit vem som helst att köra.


Där vet jag att du har fel i minst ett fall...

I övrigt, hur långt ska det gå innan man kallar en bil banoptimerad?

De flesta hade ju ändrade fjädrar, dämpare, en del r-däck och t.om. slicks. Och då pratar vi Koni, H&R, Eibach och andra kända märken.
En del hade också lättat sina bilar. Vad mer kan man göra med en bil?
Jag tycker nog att ovanligt många hade modifierat väghållningen.
och när jag jämför tider jämför jag inte med rejsa.nu deltagarna utan mot andra bilklubbar.

Min slutsats är att SAAB inte är en bil att svänga med, men de går attans så fort på en rak motorväg.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Jag kände samma sak som ni nämner ovan när vår klubb var där. Fanns ett gäng på pappret potenta bilar men med piloter som man snällt sagt kan kalla oerfarna på att köra bana. Vi var eg bara högst 5 som man överhuvudtaget kan kalla erfarna på bankörning. Kanske bara 3.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Erik B skrev:

Min slutsats är att SAAB inte är en bil att svänga med, men de går attans så fort på en rak motorväg.


OK jag kan ha fel, snackade bara om de som jag kände till (alla kom heller inte med i tidningen), sen har jag inte sett artikeln ännu....

Man kan inte svänga med en SAAB, säger du Hur tolkar du då tiderna när det var Saab vs Volvo i SS??

om du inte känner till tiderna så var de följande:

Saab 9-5 Aero KOMBI 1.35,9

Saab 900-94 1.30,9

Saab 900-89 1.34,8

Saab 9000 Cse 1.33,4

Saab 9-5 Aero 1.36,3

En klar seger dessutom!

Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker inte att tiderna ovan är speciellt dåliga!

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Hade turbogänget roligt på sin Superstagedag tro?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



ErikB;
alla bilar kan svänga. Det beror ju bara på hur mycket ägarna lägger ner energi på att utveckla väghållningen. (Saab ägarna lägger mest energi på motor, samma sak som Elise förarna lägger mest energi på väghållning)
Kan inte göra mer åt väghållningen än dämpare å fjädrar? öhh.. jo..
Styva upp chassit med bur t.ex, ändra hjulvinklar, bättre däck, K-fjädrar osv osv..

Ta t.ex. bilsport kadetten, den kapade 4.5 sek när man bytte till öhlins chassi från H&R.. så visst kan man göra saker åt väghållningen....

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Vilket trams det blev i den här tråden om tider > Skärpning!
När jag var nere och körde med audi cs förra året så var det inte så himla många som körde under 1,35 trots quattro. T.ex. en RS4 som körde på runt 1,39 eller 1,40 på slicks... går inte dom heller å svänga med då eller???? Jo det är klart det går! Ytterligare en RS4 med 600 kusar körde och han körde inte heller någon bra tid..
Jag körde 1,42 med min audi 90 med 170 hästar.. är det en bättre bil i SS än en RS4 då??

Det hänger så fruktansvärt mycket på materialet bakom ratten. Vad jag förstog så va det mest "strippfolk" där när STCS körde.

Jag trodde det uppmuntrades att köra på bana här... alla hade ju jättekul och jag är helt övertygad om att flera kommer att köra mer efter sommarens träff

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Att man kan bygga ngt svängbart av en SAAB tycker jag nog vi och Diners bevisat under nga år i SLC. Där dog väl ändå den delen av diskusionen...

Sen speglar kanske tiderna i SS mellan olika klubbar mer inriktningen hos klubben deltagare, urvalet av bilar som "får/togs ut" att delta osv osv.

Piloten är ju som sagt mkt betydande.

Vet en klubb som efter att första gången haft banträff ihop med en annan klubb "gnydde" en del om att "nä dom vill vi inte åka med fler gånger...dom körde så s***ns fort..." Nu har dock även dom haft lite tid på sig att "lära sig" banträffar och det arrangeras fortfarande kanonfina gemensamma träffar. Det handlar så mkt om erfarnehet och hur "tongångarna" går inom klubben.

Inom vissa klubbar har man ju tom speciella "banträffssektioner", vilket tex Saabklubben inte har. Inte så konstigt att det blir lite annorlunda då angående inriktning osv.

Tbx till rejsa-nivå tack! Allihopa...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Daniel Bengtsson skrev:
Turbo² skrev:

Jag har alltid sagt att jag tycker SS tider som ej är satta av gullabo är irrelevanta, pga att föraren spelar så stor roll. Så det blir omöjligt att jämföra "prestandan" på fordonet.
Visst, det är kul att läsa om häftiga åk som kör SS även fast Gullabo inte kör.. men hur kul är det att läsa om en Saab 900 Aero helt original göra SS på 1.48 ? Jag bläddrar direkt förbi det iaf.


Sen finns det undantag som bekräftar också...

Vi har diskuterat det innan men Gullabo verkar antingen vara mer försiktig mot svansmotorförsedda bilar från stutgart än andra bilar, alternativt att förarna av dessa i vissa fall är snabbare själva.

PS. Sug åt dig Samuel.... DS.

Jag tycker nästan att det är konstigt att inte fler chaffisar är snabbare än Gullabo i sina egna bilar, med tanke på hur relativt liten tid han har att sätta sig in i bilens uppförande innan han kör. Dessutom vill han väl knappast kvadda någon annans bil, så det går kanske inte lika nära gränsen heller.
Se bara nät du testade min kart, trots ett antal pass och att du fullt troligt är en bättre chaffis så var du ett par sekunder efter på ett 40+s-varv.
Kan även tänka mig att ju snabbare bil ju värre blir det, speciellt eftersom man kan misstänka att förarna av de snabbare bilarna även är bättre på att köra många ggr.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jag tänkte bara flika in för de som inte har varit där och kört, det är ingen lätt konbana. Det går ju så fort och särskillt inbromsningen efter vändningen in i sista konpartiet är klurig.

När jag var där gjorde jag en "Gullabo" typ...

Jag lånade en Pegga 206 GTI över helgen. Provkörde lite på lördagen och sen direkt in i Superstage. Jag har aldrig kört aggressivt på asfalt med en framhjulsdriven bil förut (förutom föräldrarnas när man inte hade egen bil ) Enda problemet jag hade med bilen var att det spinner ju hela tiden i utgången av kurvor med de där grävlingarna men annars var det ju ganska lika i känsla.
Vad viktigare är att hitta runt konbanan! Att kunna få en känsla för hur fort det går att hålla i tre konor innan rakan och för att sedan med nöd och näppe klara sista konen innan man går ut på en oändligt långa rakan (i alla fall med 136hk )

Där har Gullabo ett jätteövertag!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Erik B:
citat:
Jag visste det skulle komma...du kunde inte hålla dig va?
Nää ,kör man ut pipen så får man vara berädd att det kan svida till
Jag citerar mig själv.
Men jag kan hålla med om att tider på 1.43 - 1.48 med detta marial inte är mycket att hänga i granen.
Talar väll i all tydlighet om vad jag tycker om sådna tider med sådant matrial.
Har även åkt andra grejor med STCS och inte direkt blivit inponerad av endels svängkunskaper.
Så vad jag vart lite sne på var ditt totala sågande av märket saab, hatar igenligen alla märkesfanatiker. Hmm men saab fanatiker står jag ut med så länge de inte kastar för mycket skit på andra.

Angående din vikt så skulle jag gissa på 1800-2000kg, det skulle ge 5,8-6,4kg/hk.
Skulle då gämställas med en 9-3 std på 1430kg 223-246hk. Så folket med som åkte runt 1.38 med 9-3or, är det kassa tider då????
Sen hur mycket som är bytt vad gäller fjädrar och stötdämpare, om man inte byggt om totalt, så skiljer det inte så mycket från std.
Dessutom som framkommit i många trådar är i forumet så dessa såkallade sportchassin är inte mycket att hänga i gran.
Ja då kommer någon att säga att 4-krafsarn har mycket större effektförluster men det har jag en känsla av att den tar igen på att slippa ha spinnade innerhjul.
Men tider runt 1.30-1.35 är bra, är de då satta med en og900 som kom 1979 så är det inte kattskit.
9-3an (ng900) bygger väll mycket på en bottenplatta från en 84an Opel Ascona, om jag inte har fel, som framvagnen inte är direkt känd för att vara bra. Saab 9000 kom väll 1985. Så ingen av dessa åk kan väll igentligen ses som mordera.
9-5an vet jag inte vad jag skall säga om pga för liten kunskap om dessa åk.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
fuling skrev:
Hmm men saab fanatiker står jag ut med så länge de inte kastar för mycket skit på andra.




Tyvärr var det egentligen inga nya SAAB:ar som ställde upp.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Kan tillägga att jag själv bara körde på 1.48 thumbs down

Till mitt försvar kan nämnas att:
1. Bilen var std och bak stötdämpare var hopplöst mjuka. senare obduktion tyder på att dom var org. från fabrik.(bara 12år gamla)
2. Det var mitt första rejsevengemang någonsin
3. Senare erfarenhet visar på att jag inte är någon hejjare på konbana utan trivs bäst på "riktig" bana
4. Vikt effekt var då ca 0,115hk/kg thumbs down

Till det positiva kan nämnas att utan det evengemanget kanske mitt intresse aldrig fötts/senarelagts och min lilla peugeot kanske t.om. hade haft inredning i dagsläget, o hemska tanke

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Andreas Lidström skrev:
Att man kan bygga ngt svängbart av en SAAB tycker jag nog vi och Diners bevisat under nga år i SLC. Där dog väl ändå den delen av diskusionen... ..............Tbx till rejsa-nivå tack! Allihopa...
Även en ng900 som tål att svängas med, dock inte såååååå gatbetonad, men ändå: www.awr.nu .

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Nino.K. skrev:
Dessutom har vi disskuterat inom klubben om vi skulle välja ut några bra bilar som kunde köra på vettiga tider och försvarade klubbens färger, så att vi slapp sådana här pinsama kommentarer. Majoriteten valde dock att vem som helst skulle få köra . Om man tittar på många andra klubbar som kört så tror inte jag att de har låtit vem som helst att köra.


I VW GTI-klubben valdes bilarna ut för att visa bredden inom klubben, inte efter vilka som skulle vara snabbast. Vi hade med de flesta moderna VW-modellerna, vilket jag tycker ger ett roligt och intressant reportage.
För egen del var jag inte med bland dom utsedda utan kom med efter att någon påpekat för killen som höll i det att jag borde vara med.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Samma gällde när vi i attitude valde ut bilar. Vi tog inte bara dom snabbaste utan försökte få med så många olika och udda bilar som möjligt för att vissa bredden i klubben. Det va ju ingen tävling klubbar emellan utan mer ett sätt att visa sin klubb. Hade det varit frågan om "snabbast klubb" så hade det sett lite annorlunda ut.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hansson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Att man kan bygga ngt svängbart av en SAAB tycker jag nog vi och Diners bevisat under nga år i SLC. Där dog väl ändå den delen av diskusionen... ..............Tbx till rejsa-nivå tack! Allihopa...
Även en ng900 som tål att svängas med, dock inte såååååå gatbetonad, men ändå: www.awr.nu .


Jo Johan och Anders är jag väl bekant med. Det var med denna "Super Touring 900" vårat team började. Bilen som startade hela denna cirkus med att "leka med SAAB inom modern racing"...typ.
om det sjuter på hyffsat ur chikanen på Mantrop? Ääää, jo. Men bromsarna då? OJJ! Bilen "funkar" om vi säger så.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
SAAB-Klubben i Superstage
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (8768 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande