Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
M3-bubblan?
2673 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
M3-bubblan?

I en ánnan tråd där vi ursprungligen diskuterade Ringen-kurser dök uttryvket M3-bubblan upp.

Jag vill poängtera att jag på inget sätt anser M3 i gatskick otrimmad eller trimmad vara lika snabb som en 964 RS, 993 RS eller GT3 i vare sig raceskick eller gatskick runt en bana typ Gelleråsen och jag tror ingen M3-entutiast tror det heller.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Nej, det tror inte jag heller...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

jag fattar ingenting, men det är OK! thumbs up

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

En M3 är en familjebil med plats för fyra. Porsche är en egotripp.
Kan det vara så svårt att skilja på dessa. När jag blir stor så kommer
jag åka Porsche, helst GT3. Men i mitt liv just nu så passar inte den min
ekonomi, familj och förarkapacitet. Det är två skilda biltyper som är
rätt olika, men ändå jämförbara. Därav detta pladder tror jag.
Skit i tiderna. Vilken är roligast att köra?????? På en M3 måste man
bränna lite kulor på väghållning, stolar, bromsar mm. 100Kkr försvinner
fort. Hur är det med en GT3, Är det bara ut o åka eller.

Jan Nagy
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jan Nagy skrev:
Hur är det med en GT3, Är det bara ut o åka eller.

Man bör nog ialla fall byta till racevätska och belägg.

I en engelsk porschetidning läste jag om att orginalbromsarna var ett problem vid bankörning med GT3.... Då tipsade dom om en uppgradering med större skivor och ok..... De kanske skulle satsat på att ge seriösa tips om bromsteknik och tips om belägg och vätska, istället för att göra gratis reklam för en bromshandlare/montör.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Re: M3-bubblan?

johann skrev:
Jag vill poängtera att jag på inget sätt anser M3 i gatskick otrimmad eller trimmad vara lika snabb som en 964 RS, 993 RS eller GT3 i vare sig raceskick eller gatskick runt en bana typ Gelleråsen och jag tror ingen M3-entutiast tror det heller.

Jag kan tänka mig en och annan bil till som kör åttor, nej sjuor menar jag, kring tunga familjebilar.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Peter S skrev:
johann skrev:

Jag kan tänka mig en och annan bil till som kör åttor, nej sjuor menar jag, kring tunga familjebilar.

Det finns massor med bilar som är snabbare än M3 runt en bana, precis som det finns massor med bilar som är snabbare än en Super 7.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Ni pratar här bara om snabbare, hur är det med roligare? Är inte det en minst lika vilktig aspekt?
M3an är värdens bästa allroundbil på bana, men hur rolig är den igentligen tycker ni?

Täby
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Det finns massor med bilar som är snabbare än M3 runt en bana, precis som det finns massor med bilar som är snabbare än en Super 7.

Det är helt sant. Fast det finns väldigt få reggade bilar som är snabbare än en 7 då det svänger. Rakt fram så kör jag ju undan nästan vilken seven som helst med råttsoffan, ja saabkombin alltså.

Framförallt så finns det väldigt få bilar som är roligare än en seven. Det är ju liksom bara själva körupplevelsen kvar. Allt annat är bortskalat.

Däremot jag skulle verkligen mycket hellre köra M3 än Seven till jobbet idag... thumbs up

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Peter S skrev:
johann skrev:

Det är helt sant. Fast det finns väldigt få reggade bilar som är snabbare än en 7 då det svänger. Rakt fram så kör jag ju undan nästan vilken seven som helst med råttsoffan, ja saabkombin alltså.

Framförallt så finns det väldigt få bilar som är roligare än en seven. Det är ju liksom bara själva körupplevelsen kvar. Allt annat är bortskalat.

Däremot jag skulle verkligen mycket hellre köra M3 än Seven till jobbet idag... thumbs up

De två nackdelarna som jag ser med en seven är dels säkerhetmässigt och dels att man är oskyddad från väder och vind annars är de ju klockrena! thumbs up
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
höfläkt skrev:
Ni pratar här bara om snabbare, hur är det med roligare? Är inte det en minst lika vilktig aspekt?
M3an är värdens bästa allroundbil på bana, men hur rolig är den igentligen tycker ni?

Jag har väldigt roligt i min M3, speciellt när jag kör ifrån RS-Porschar och GT3:or. Fast min är ju inte riktigt original längre.
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

johann skrev:

De två nackdelarna som jag ser med en seven är dels säkerhetmässigt och dels att man är oskyddad från väder och vind annars är de ju klockrena! thumbs up

Va?! Eru feg eller?

Jag tycker i ärlighetens namn inte att det är såååå roligt att köra med seven på allmän väg alla gånger. DVS då "andan faller på". En Seven är sä nedrans snabb (detta är inget märkesskryt eller så) att de flesta inte en kan föreställa sig hur fort det går att köra med en seven då det svänger. Så på allmän väg är det liksom inte ens lönt att stå på. Det kommer bara knasbollar i mötande trafik och så är det dåligt med avkörningszoner.

Att köra på bana är dock nåt annat där har du ju bra zoner att åka av i. Så där går det ju bra att stå på. Det är ju det som är tjusningen med en seven. Att balansera den denom kurvorna och bromsa så lite som möjligt.

Fast visst är det kul att finåka på vägen också men nju är det ju några månader kvar tills det är aktuellt igen...

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Peter S skrev:
johann skrev:

Va?! Eru feg eller?

Nej bara rädd om livhanken.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

johann skrev:
höfläkt skrev:

Jag har väldigt roligt i min M3, speciellt när jag kör ifrån RS-Porschar och GT3:or. Fast min är ju inte riktigt original längre.

Jo men det blir ju oxå snabbast. Har du inte testat en massa andra bilar Johann, hur ställer du dom mot M3an? (förresten hade du inte köpt en 996...)
Jag tyckte mina M3 bilar var roliga just för att dom var snabba, eller jag snabbare än andra i dito. När man fick testa andra bilar och var lite öppensinnig förstod jag att snabb (vanligtvis) inte är samma sak som rolig.

Här sen Nov 2002

Det som irriterar mig mest på M3an är 2,5 saker:

Understyrningen - som nästan verkar vara obotlig. e46an verkar dock vara ett steg i rätt riktning.

Vikten - igentligen inte så mycket att bråka om med tanke på att man åker tyst, välutrustat, bekvämt och behagligt

Stegningen på växellådan - det är det som gör mig tveksat till att åka bmw på bana. Som ett exempel kollade jag filmen från motorjournalen med gt3 vs csl om och om igen. Visst går det fort men fy fan vad det känns osportigt när m3an byter växel. Som en utsliten gammal volvo bm. Så himla långt mellan stegen. Det fattas ju en halv växel mellan varje.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
höfläkt skrev:
johann skrev:
höfläkt skrev:

Jo men det blir ju oxå snabbast. Har du inte testat en massa andra bilar Johann, hur ställer du dom mot M3an? (förresten hade du inte köpt en 996...)
Jag tyckte mina M3 bilar var roliga just för att dom var snabba, eller jag snabbare än andra i dito. När man fick testa andra bilar och var lite öppensinnig förstod jag att snabb (vanligtvis) inte är samma sak som rolig.

Jag anser att det inte går att jämföra en E36 M3 med en E46 M3 vad gäller körglädje så jag tycker din jämförelse haltar. Jag har kört en massa andra bilar och det är snarare så att det är många som kanske är snabbare men inte nödvändigtvis roligare t ex 996 Turbo eller vilken 996 Carrera som helst. Samma sak gäller 964 och 964 Turbo och dessa är inte heller snabbare. Ngn 993 RS har jag inte kört men den är säkert roligare än en original M3 men hur relevant är den jämförelsen?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
höfläkt skrev:
Det som irriterar mig mest på M3an är 2,5 saker:

Understyrningen - som nästan verkar vara obotlig. e46an verkar dock vara ett steg i rätt riktning.

Vikten - igentligen inte så mycket att bråka om med tanke på att man åker tyst, välutrustat, bekvämt och behagligt

Stegningen på växellådan - det är det som gör mig tveksat till att åka bmw på bana. Som ett exempel kollade jag filmen från motorjournalen med gt3 vs csl om och om igen. Visst går det fort men fy fan vad det känns osportigt när m3an byter växel. Som en utsliten gammal volvo bm. Så himla långt mellan stegen. Det fattas ju en halv växel mellan varje.

Understyrningen är lättbotad på E46 M3, handlar bara om mer Camber.

Vikten är tyvärr som den är men å andra sidan är det ingen utpräglad banbil heller, däremot borde CSL vara minst 100 kg lättare än vad den är.

Hur de tänkte när de gjorde utväxlingen på M3 fattar inte jag heller för alla växlar över 2:an är alldeles för höga, ett fel som den delar med bl a GT3 och 964 RS, säkerligen även 993 RS i originalskick. Att CSL:en fick samma utväxling är att betrakta som tjänstefel.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Nya gt3an skulle tydligen vara än mer tätstegrad än föregångaren. Jag visste faktiskt inte att gt3 ansågs vara fel växlad. 993RS ligger ganska ok tycker jag. Visst finns det några som har ändrat slutväxeln. Det hänger väl lite på vilken bana man åker på. På Kinnekulle är nog ditt vridmoment positivt som kompensation, och där är väl nästan alla bilar felväxlade.
Intressant att du tycker M3an ger nämda bilar en match i rolighet.
Du får testa 993an innan jag ställer av o säljer.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
höfläkt skrev:
Nya gt3an skulle tydligen vara än mer tätstegrad än föregångaren. Jag visste faktiskt inte att gt3 ansågs vara fel växlad. 993RS ligger ganska ok tycker jag. Visst finns det några som har ändrat slutväxeln. Det hänger väl lite på vilken bana man åker på. På Kinnekulle är nog ditt vridmoment positivt som kompensation, och där är väl nästan alla bilar felväxlade.
Intressant att du tycker M3an ger nämda bilar en match i rolighet.
Du får testa 993an innan jag ställer av o säljer.

Det var den 1:a gen. av GT3 jag tänkte på. Jag vet inte vad det gör 996 Turbo så rolig som många vill få det till förutom draget som är riktigt bra, själv tycker jag den känns fär mjuk och lite skum på vägen i hög fart.
Citera
Allmänt banåkaforum
M3-bubblan?
2673 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande