Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upprop..till er som saknar en rimlig instegsklass i racing.
2081 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Jag vill ta tillfället att göra ett upprop...till alla som inte tycker att det finns någon bra racingklass att börja i.

Jag var på möte med SSK idag. Det som skulle ventileras...var en nystart/omstart av klass3.
Även kallad Castrol-, EtabData- och Yokohama-Cup.

I depån på Karlskoga, fann jag den känslan...som gjorde att jag en gång började med racing.

SSK innehåller ju inte bara Klass3....utan även Klass1 och 2. (plus några till)
När man gick omkring i depån, såg man de team/förare...som håller på med racing...för att det är det roligaste man kan göra med byxorna på.

Tar man Klass1, 2 eller 3.....så skulle 95% av Rejsas banåkarbilar som har bur...klassa in utan större problem.

Så, det som slog mej...var att det är inte bara klass3 som behöver utökas.
För utan de lägre klasserna som instegsklasser, blir det svårare att få klass3 stor över tid.

SSK har hela tiden haft detta kompletta koncept....fast man drunknat i alla storslagna planer om att alla ska vinna i en av media uppmärksammad serie.

Upplägget verkar också vara jordnära.
Inte så mång tävlingshelger per år....utan man kör två tävlingar vid varje tillfälle.
och...som gräsrotsförare...måste man ju inte åka alla tävlingar, varje år.

om man vill åka Sprintlopp...så blir jag mer och mer säker på att detta är vägen att gå.

Ta nu tillfället i akt....och läs på om SSK och läs deras reglementen. Det är faktiskt genialt enkelt....och dom har faktiskt lyckats hålla liv i serierna...fast även dom är drabbade av den allmänna nedgången i svensk racing.

http://www.sskracing.com

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Läser jag topic så blir precis som du skrivit, "De finns redan men har få förare".
Renault junior och SSK Klass 1 ("Fyndbörsen" cup) borde ju vara naturliga insteg till sprintracing i dedikerad racingbil.
Att få ut bilar "som står" kan låta bra men det verkar som många som bestämmer sig för att köra ändå bygger om/nytt rejält så kanske kan man låta klasser dö utan att man gjort ett kulturmord.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
..............många som bestämmer sig för att köra ändå bygger om/nytt rejält så kanske kan man låta klasser dö utan att man gjort ett kulturmord.

Jag vet inte riktigt vad du menar.....men det jag skrev....var oxå lite luddigt och flummigt.

Det jag ville ha fram....Är att det, hela tiden, har funnits dessa klasser. Fast dom levt en undanskymt liv.
Klass3 har dock haft ett lite besynerligt reglemente. Det är det som ska åtgerdas nu.

Det som är på gång nu...är att det har tillsatts en arbetsgrupp för att få nytt liv i Klass3... (som ni kanske läst på annat ställe här på Rejsa, unrer SSK:s eget forom)....och det är ju ett gyllene tillfälle att äver trumma för de andra klasserna som SSK har.

Svaret på frågan.... "Finns det någon klass där min bil klassar in ?".....är..... "Ja, SSK "

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:
..............många som bestämmer sig för att köra ändå bygger om/nytt rejält så kanske kan man låta klasser dö utan att man gjort ett kulturmord.
Jag vet inte riktigt vad du menar.....men det jag skrev....var oxå lite luddigt och flummigt.
Det var väl mest en generell kommentar om klassinflationen (fler och fler klasser med låga deltagarantal) (generellt och inom SSK).
Lycka till med Klass3, alla serier behöver nåt spektakulärt. thumbs up

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Det var väl mest en generell kommentar om klassinflationen (fler och fler klasser med låga deltagarantal) (generellt och inom SSK).

Jag tycker inte det är någon större klassinflation i SSK.
Möjligtvis kunde Volvoklasserna ingå i samma heat som någon av 1 eller 2.
Men jag känner inte till anledningen att det inte är så.

Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003

Jag har själv haft lite planer på racing men eftersom man inte har dom ekonomiska resurserna att sponsra detta själv har det gått i graven.
Skaffade racinglicens för några år sedan för att kunna köra "fritt" på våra klubbkörningar men mer än så har det aldrig blivit

Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Allmänt banåkaforum
2081 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande