Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 4447 besök totalt |
TÄVLING ett måste för att få ut licens? AKUT! (LÖST)
Frugan håller idag på att ta licens på Anderstorp, enligt läraren MÅSTE frugan deltaga i MINST en TÄVLING ej banträff för att få ut licensen, jag ställer mig frågande till detta och undrar om det är så att jag själv när jag tog min licens har halkat in på ett bananskal, nya regler har tillkommit eller läraren talar i nattmössan. Själv har jag ju aldrig tävlat och har väl inte funderat på det direkt iheller, frugan har ju ABSOLUT inte tänkt tävla därav att jag ställer mig frågande till detta. Har ett flertal polare som aldrig tävlat och som har licens Tacksam för svar ASAP då frugan skall tebaks imorrn och jag gärna vill ha koll på läget tills dess. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re: TÄVLING ett måste för att få ut licens? AKUT!
fel |
||
Känns betryggande med ett så snabbt svar från Fredrik MEN jag vill gärna ha mer och utförligare besked ; )
Gärna en länk att kasta upp på skrivbordet när frugan kommer dit ![]() EDIT: länkar kastar man kanske inte upp på skrivbordet men ni vet... _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
oki.... lite mera utförligt dårå.. nedanstående är det ENDA som gäller och inget annat hempåhittat av den utbildaren...... fråga förresten vad han har för stämpelnr på utbildningsstämpeln och att du gärna vill berätta det han sagt till dig för Racingutskottet som är den som godkänner vilka som får ha behörighet att utbilda racing-licenser.....
Urklipp från SBF regelboken. RA 7.1 Förarkurs Enligt regler för förarutbildning, samt eventuella direktiv från utskottet. Förarkurs får endast genomföras av Racingutskottet auktoriserad förarutbildare för att vara godkänd. Kursen ska minst omfatta 4 timmar teori och 4 timmar praktik. Intyg från förarutbildning är giltigt under 6 månader. RA 7.2 Förarlicenser Förarlicenserna delas upp i: Racing/Formel/Historisk Racing/Historisk formel. Förare mellan 15 och 18 år i Racing och Formel benämns Juniorer. Tillåtna tävlingsklasser för juniorer- Se www.sbf.se. Åldersgräns är kalenderår, d.v.s. det år man uppnår stipulerad ålder. PR-/VIP-/Prova bilsport-licens PR-/VIP-/Prova bilsport-licens får utnyttjas max en(1) gång per person och kalenderår. Debutlicens Krav för licens: Utbildning för respektive biltyp. Kurs ska omfatta minst 4 timmar teori och 4 timmar praktik Licensen gäller: Racingtävlingar i Sverige, dock ej Internationella tävlingar, SM eller RM. Nationell licens Krav för licens: Tre fullföljda tävlingar med Debutlicens. Licensen gäller: Nationella racingtävlingar i Sverige och EU-länder. |
||
Kan det vara så att han blandar ihop Nationell och debutantlicens?
Jag vill givetvis vara säker på saken innan vi stövlar in och säger att han har FEL. Frugan säger att han verkar vara bestämd på sin sak. Ett flertal av kursdeltagarna var besvärade över detta faktum och var inte alls sugna på att tävla. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
tja förmodligen.... men då är han ju riktigt ute och cyklar eftersom det kräver 3st FULLFÖLJDA tävlingar för att få ut en sådan licens...... så det här är det som gäller: Debutantlicens - Kurs och praktik 4h + 4h (där praktiken skall vara gjord inom 6mån från teorin) Nationell licens - 3st genomförda tävlingar Praktik är inte tävling..... Säger han något annat så vet han inte vad han pratar om. |
||
Men om kursen inte innehållt körning så hade väl utbildaren haft rätt?
G-1 Gemensamma regler Utbildningsintyg Godkänd ansökningsblankett gäller som utbildningsintyg. Intyg från förarutbildning är giltigt under 6 månader, om inte annat anges i respektive sportgrensregler. Godkänt intyg för licens berättigar till start i (en) 1 tävling om inte annat anges i sportgrensreglerna. Efter genomförd tävling skall arrangör stämpla och signera ansökningsblankett i ruta för praktisk körövning. Kompletterande regler kan finnas i respektive sportgrensregler. http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemen _________________ /Anton Lillsund |
||
Re:
Men även om dom inte gör praktik enligt reglerna, så kan din fru lika gärna genomföra riktig praktik någon annanstans inom 6 månader och sen få ut licensen UTAN att genomföra en tävling.... så i grunden har han fel oavsett..... för tävlingskravet finns inte, utan det är bara som ett alternativ till 4h praktiken....... |
||
Som jag känner det just nu så får jag en magkänsla av följande:
ARC håller en utb som är KORTARE än föreskrivna 4+4 timmar, anledningen till detta är kanske inte så svår att gissa om jag lägger till följande parametrar.. 1. Det första som kom fram var ett inbetalningskort till ARC och ett besked om att det var ett krav för att få ut licensen, först efter ett bra tag framgick det att medlemskap i ARC inte var ett krav utan enbart SBF ansluten klubb och detta var efter påpekande från kursdeltagare. 2. påpassligt nog erbjöds deltagande i en tävling en vecka senare och det var inte krav på fullföljande, bara deltagande för att få sin licens. Nu är detta som jag skriver baserat på ord från frugan (som jag såklart litar på) men är detta verkligen rimligt? Borde inte en licenskurs rimligen uppfölja dom föreskrivna kraven på 4+4 timmar? Jag vill på intet sätt kasta skit på ARC men jag blir lite upprörd OM det är så att man tar till icke gängse metoder för att värva nya medlemmar. Jag vill än en gång påpeka att ett flertal kursdeltagare kändes sig obekväma med beskedet att dom måste deltaga i minst en TÄVLING för att få ut sin licens. om det nu verkligen är så som utövaren säger borde det inte framgå i marknadsföringen av utbildningen http://www.arc.nu/doc.asp?M=10000052 Det som oroar mig lite är oxå att det inte framgår vad det är för typ av licens eller kan någon definera "förarlicens" ? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Jag kan bara prata för egen del men när jag tog min debutantlicens (via CCS och Östra BF) så gjorde vi i kursen teori +praktik, när jag sedan var godkänd så skrev jag in den klubb som jag ville ha licensen på (i mitt fall FMK) på ansökan och kursledaren signerade därefter. Sen tog jag ansökan till min hemklubb och de fyllde i och skickade in ansökan till SBF.
![]() Det enda kravet vad jag förstår (förutom att betala kursavgift) är att man måste skriva den på en SBF ansluten klubb där man är betalande medlem, vald hemklubb bekräftar alltså sedan ditt medlemskap i samband med att de sänder in ansökan! Sen för att uppgradera från debutant till vanlig licens så måste man "leverera" ![]() ![]() |
||
Jo precis så vill vi oxå få ihop det men de förutsätter kanske att dom verkligen kör 4+4 timmars utbildning.
med "vanlig" licens menar du nationell licens? för mig som gatbilsförare (som även kör på bana) är debutant "vanlig" ![]() Mer input!! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
Aha ...... då försöker dom lura dig till både att bli medlem i ARC och delta i ARC-cupen.... Och anledningen är iofs inte så svår att förstå.... eftersom ARC har stora ekonomiska bekymmer enligt vad jag hört från närstående och är i rätt stor fejd med banägaren med ultimatum åt alla håll....... om dom vidhåller så bjuder jag på en kurs nån gång lämpligt till din fru nästa år.... t.ex på nästa års Rejsa-träff....... men dom har ingen rätt egentligen att göra det om det inte är så att det har stått i inbjudan för kursen uttryckligen att kursen är arrangerad enbart för detta syfte och subventionerad eller något sådant. |
||
Re:
Ja, nästa högre nivå på väg mot en framtida Le Mans seger.. ![]() Sen fick jag också förklarat att man kan ha tex en funktionärslicens i en klubb och racinglicens i en annan (tycker dock själv att det är smidigast att samla dem på ett ställe) |
||
Bästa du kan göra är att skriva ut hela den här tråden i lika många exemplar som deltagare på kursen och sen ge ett ex till kursledaren och be han förklara alltihopa för alla ....
![]() |
||
Re:
Jepp skulle inte förvåna mig, kostade en lax att starta samt krav på vagnbok MEN dom "sålde" vagnbok på plats för 200:-- ?? Hoppas jag,vi,du har fel och att vi kan rätta till det imorgon men det lär bli ett par samtal till diverse instanser det är en sak som är säker. Cudos till dig för erbjudandet något vi verkligen uppskattar!! På deras hemsa framgår INGET om att det krävs ytterligare någon form av aktivitet för att få sin licens vilket du/ni/vi själv kan se här: http://www.arc.nu/doc.asp?M=10000052 _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Det är ganska solklart att dom kommer vika sig och ge din fru licens imorgon, men dom har försökt sälja på er något på ett rätt fult sätt....... som ni inte ville ha.
|
||
Re:
Tolkar jag som att: Ingen licens är utskriven, därför används ansökan som intyg/föräkran för genomförd utbildning (för försäkringen, tex clubracing i direkt anslutning till kursen??) ![]() ![]() |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 4447 besök totalt |