Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
CSL video, jag på GR, samt en hel del rejsa kändisar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3321 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Då vintern snart är här så tog jag tillfället i akt att gå igenom lite filmarkiv. Det blev en mix av lite olika omkörningssekvenser.

Hoppas det kan underhålla på den kallare delen av året. Snyft man kan ju se fram emot våren på detta sätt.

http://uk.youtube.com/watch?v=t6EEwFFS7gg

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Trevlig film, snyggt kört thumbs up

_________________
/David Johansson
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Skaplig egotrippsfilm... Bra jobbat, Gaute! Satte du någon seriös tid denna helg?

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
torque skrev:
Skaplig egotrippsfilm... Bra jobbat, Gaute! Satte du någon seriös tid denna helg?



Har man ingen projekt tråd där man berättar om div olika macho race uppgraderingar för att boosta egot med så får det bli film
Det är ju mest så här det ser ut på banan när man kör en sån fin standard bil som CSL, till trots för minst bromsar alla kategorier .

Hört så många som kör under 1.30 på GR men det händer ju aldrig när jag är där Klart jag är ju aldrig där.

Bästa jag gjort där med CSL på logg är 1.31.9.

Man har ju hört extremt många som kört väldigt mycket fortare än så, jag råkar bara ha mina varv på film och logg. Hade faktiskt glömt bort all film jag har från olika event, aldrig orkat ta in det i datorn.

Ska se om jag inte hittar lite film från då Barthan du och jag åkte på banan i Polen från första resan.

Här är en till på mig och Kalle. Kalle hade bra med fart på GR denna dag tycker jag thumbs up(nåväl vad som är fort är ju relativt, men enligt mina referensramar åker kalle fort på denna video, jag får kämpa för att ens visa mig i backspeglarna)

http://uk.youtube.com/watch?v=UOBlgn7Nvgk

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Bra rulle! thumbs up thumbs up thumbs up Du kör tajt och fint, men kanske lite väl tidig instyrning i en del böjar enligt mig, men men jag har aldrig kört en CSL. Slicks är slicks även på GR....

Vad sägs om en tur till GR i vår?

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 869



När man ser ditt spår Göte så ser det nästan lite fånigt ut när alla andra tar ut kurvorna. Verkar smartast att köra kortaste vägen istället. Men jag förmodar att det krävs en hel del fäste och ännu mer fingerspitzgefühl.

Imponerande.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Tack Peo. Klart intressanta noteringar du gjort, det är just så jag försöker åka, alltid åka så kort spår som den bilen jag sitter i tillåter. Finns ingen anledning att ta ut svängarna så länge man inte förlorar i Vmax efter svängen ut på efterföljande rakan. Varför hämta höjd och gå för en sen turn in, då lägger man ju bara meter på varvet. Jag går alltid tajt och kort så länge som det inte påverkar Vmax ut ur kurvorna längre bort på ett negativt sätt. Vinst den som åker kortast väg. Har alltid känt varmt för detta, på alla banor givetvis även på ringen. Ibland måste jag oxå ta höjd för en sen turn in och därmed åka ett längre spår, t e x längst ner i Dunlop kurvan på GP slingan på ringen. Jag kommer aldrig runt där om jag går in tidigt med CSL, klart i en F1 går det ju att gå in tidigt där och komma runt med fin speed ut på Schumacher.
Därför är det helt befängt att många försöker åka efter samma punkter på ringen, dessa punkter är inget annat än en grov referens punkt, en del för bågar en del för bilar och en del undrar man för vem Dessutom har ju chassiutvecklingen samt däcksutvecklingen mm gått framåt, vilket gjort att bilar av idag klarar av en tidigare turn in än för 15 år sedan. För allt jag vet är den del punkter på ringen där sedan långt tillbaka i tiden Det beror ju på vilken bil, grepp, fart, erfarenhet mm gällande vilket spår man åker. Ett tajt kort aggressivt spår skulle jag säga kräver alltid lite mer körskicklighet, särskilt på alla snabba off camber partier på ringen. Mer safe och tryggt att åka punkter där då, fysiken i bilen minimeras av det.

En annan fördel med ett tajt kort spår är möjligheten till väsentligt högre.. ingångshasigheter vilket man inte kan klara om man tar höjd för en sen ingång. Samma här, kan man klara det tajta korta utan att tappa i Vmax därefter, gör jag det.
Klarar bil och förare av ett kort tajt spår så givetvis kortar man av banan. Dock inte om Vmax efter kurvan sjunker..Min V70 skulle om jag åkte en tidig turn in på GR förlora massivt i Vmax efter kurvan vs en sen turn in. Det är ju som bekant skillnad på skit och pannkaka
Jag är gärna aggressiv in i böjarna med en CSL då flyttar man liksom runt vikten från fram(motorn) till bak och härmed undviker jag understyrning,(gäller ju alla M bilar om man kör helt utan ESP)
Lyssnar man på filmerna så hör man hur tidigt jag kan gå på gas till trots att jag gör en väldigt tidig turn in.
Ser man på filmen så kan man nog oxå utläsa att trots min ringa effekt 360 samt 1520kr vikt som CSL väger med 90% full tank samt mig i bilen så skjuter det på ganska fint ut ur böjarna till trots tidig ingång(kortat av banan).

Särskilt den skarpa högern i slutet av banan innan det stiger upp mot rakan igen. I ingången till den.. där det är två små gupp just inne vid höger curbs. Vet inte vad partiet heter. (kör om Marcus i röda GT2 in där) Där trycker jag liksom runt bilen med hjälp av guppen samtidigt som jag medvetet vill komma in lite för fort för att få en viktförskjutning från fram till bak för att undvika understyrning, då vänder den framtunga CSLen runt direkt och man kan gå på gas o m g! På detta sätt kan jag komma undan med ett väldigt tajt spår, eller för att utrycka sig såhär, dra fördelar av ett kort spår. Att kunna utnyttja fysiken till att minimera understyrning på detta sätt, eller använda sig av banans layout till detsamma.
Givetvis kör jag på detta sätt i alla kurvor där det behöves, finns flera och givetvis måste man köra helt utan all ESP för att ens kunna försöka sig på det.
Även i kurvan innan denna jag beskriver ovan, den kraftigt bankade vänster uppför, där Marcus i GT2 och jag kommer nära varandra igen. Finns ju ingen anledning tycker jag att hålla ut höger här och åka det längre spåret för att ta höjd för farten skull. Jag sätter bara in min bil kortaste vägen vänster sida tidigt rätt in i bankningen och tar stöd mot den och kommer på det sättet runt med god fart skulle jag tro samt att jag kortar av banan.

Nåväl vi har väl alla vår övertygelse att just det VI själva gör är rätt. Detta är inget annat än min övertygelse och driftboxen ger vid handen att jag är rätt ute tolkar jag det som.
Men i slutändan är det ju en stor kompromiss att ta sig fort runt en bana, you win some, you lose some, slutresultatet blir det enda gällande!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Nu är du väldigt hemtam i din csl, vet precis hur den reagerar, tror du min gt3 funkar på samma sätt som du just beskrivit, eller körs dom olika?

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
bertil1 skrev:
Nu är du väldigt hemtam i din csl, vet precis hur den reagerar, tror du min gt3 funkar på samma sätt som du just beskrivit, eller körs dom olika?


Hur funkar en GT3, jag skulle säga såhär, det beror i slutändan på hur kompetent föraren är, samma gäller CSL, till stor del ligger mycket däri.
Är detta en kuggfråga Man ser ju på filmerna hur många Porchar körs. Givetvis körs alla bilar till viss del olika av självklara skäl, det är olika förare. Jag har många vänner som kör GT3 en del riktigt fort andra inte lika fort. Likväl CSL. Det skiljer i körstill melland de riktigt snabba GT3 förarna mot de långsammare GT3 förarna, likaså i CSL, inget konstigt med det. Klart man kan gå tajtare med en totalstippad utrensad GT3 vs en orginal, fysiken kommer påverka dessa bilar olika till trots för att de båda har motorn bak. Klart en väldigt kompetent förare kan gå(vågar gå) tajtare än en oerfaren förare i sin GT3.

Jag ligger själv och kör på TF med en kompis som kör en GT3 Mk1 på cupdäck(Dave o B). Vi ligger och loggar 7.40-45BTG tider. Då jag kör först kommer han inte om mig, då han ligger först kommer jag inte om honom. Man ser tydligt att vi tvingas till lite olika körstil/spår då de fysiska egenskaperna i våra bilar är olika. På varvet är vi lika snabba typ, men givetvis kör vi olika fort på olika ställen, mycket p g a olika bilar. Men Dave är bekväm i sin GT3 mk1, jag har legat ett par meter bakom och stressat honom många varv där jag vågar mer och tvärt om. Dave tar inte onödigt mycket höjd bra för att han har motorn bak, han är aggressiv, kör fort och hårt. Det finns nyanser av allt och givetvis på en del offcamber partier är jag mycket tajtar och aggressivare, men han är inte lång bort. Beror detta på olika biltyper eller? Nästa gång har jag kanske en GT3 bakom mig som vågar mer på off camber partierna på ringen?

Kanske skulle man kunna uttrycka sig såhär, detta med punkter på ringen, eller div träd och asvaltsmarkeringar osv, i min värld är det sjävklart att man inte kan åka runt ringen och träffa allt sådant fullt ut oavsett bil vilken bil man kör, man måste anpassa sig. (det är ju bara referenser, dessutom måste man ju tänka själv )

En Ford Escort kombi från 92, klart jag måste träffa punkten i Aremberg för att kunna ta mig runt samt ha hög Vmax ner i hålet.

I en GT3/CSL etc tycker jag inte det finns någon anledning, de bilarna är moderna sportbilar som drar väldigt höga sido G och klarar således av att ta en tidigare turn in vs Forden, dessutom med bibehållen Vmax ner i hålet. Men visst det finns ju nyanser av allt och en GT3 klarar inte av 100% samma attack in men der betyder enligt mig inte att man måste ta sån enorm höjd som många gör. Klart lite mer höjd än med CSL såklart, då de fysiska förutsättningarna ser olika ut.

CSL är som gjord att åka på full attack in, trailbrake, av flera anledningar än att den har motorn fram.
T ex kan den inte låsa upp vid nerväxling. Nåväl den gammla Porsche dängan.....se till att ha bromsat klart och växlat ner innan ni svänger in går helt bort enligt mig om man vill hitta fart oavsett bil. Det verkar som om många som inte känner sig riktigt bekvämma i sina svansmotorbilar kör enligt den gammla körskole dängan, (inget fel med det)och visst det är ju tryggt, särskilt när man inte är bekvämm i sin bil oavsett bil.

Dock skulle jag vilja säga att de Porsche förare som kör fort och är bekvämma i sina bilar kör tajtare och kortare spår än de Porsche åkare som vet med sig att det inte kan hålla sin bil på drift. Detta hämmar dem och spåret blir väl mycket..den gammla porsche dängan.

Märk väl att det finns nyanser och CSL och Porsche GT3 är olika bilar men i slutändan är det två mycket moderna bilar som drar extrema sido G och frågar du mig är en 996/997 GT3 lika lättkörda och snälla som CSL helt utan all ESP hjälp(märk väl att jag aldrig kör med ESP i CSL, total av alltid).

Det jag menar är att det är inte så solkart enkelt som att säga, CSL är lättkörd GT3 svår, det beror i slutändan helt på vem man frågar kanske.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Göte RS6 Sjögren skrev:
torque skrev:
Skaplig egotrippsfilm... Bra jobbat, Gaute! Satte du någon seriös tid denna helg?



Har man ingen projekt tråd där man berättar om div olika macho race uppgraderingar för att boosta egot med så får det bli film
Det är ju mest så här det ser ut på banan när man kör en sån fin standard bil som CSL, till trots för minst bromsar alla kategorier .

Hört så många som kör under 1.30 på GR men det händer ju aldrig när jag är där Klart jag är ju aldrig där.

Bästa jag gjort där med CSL på logg är 1.31.9.

Man har ju hört extremt många som kört väldigt mycket fortare än så, jag råkar bara ha mina varv på film och logg. Hade faktiskt glömt bort all film jag har från olika event, aldrig orkat ta in det i datorn.

Ska se om jag inte hittar lite film från då Barthan du och jag åkte på banan i Polen från första resan.

Här är en till på mig och Kalle. Kalle hade bra med fart på GR denna dag tycker jag thumbs up(nåväl vad som är fort är ju relativt, men enligt mina referensramar åker kalle fort på denna video, jag får kämpa för att ens visa mig i backspeglarna)

http://uk.youtube.com/watch?v=UOBlgn7Nvgk



Fina rullar Gaute

Vill bara påpeka att jag ligger steget före dig med 16 år gammalt chassie 1,31,4

och orginal bil

Jag håller med dig till viss mån när det gäller "svansmotor spöket" det går att åka forcerat och tighta spår
med dom å.

Jag har faktiskt gjort en lite djupare analys på GR med splittar och kommit fram till att med min bil blir de på 10 delen samma tider om jag åker "kortaste" vägen eller försöker hitta en rät linje
Fördelen med det "räta" spåret är att jag kan åka obegränsat med varv utan att stressa däcken och ligga inom samma tiondel hela tiden.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Göte RS6 Sjögren skrev:
bertil1 skrev:
Nu är du väldigt hemtam i din csl, vet precis hur den reagerar, tror du min gt3 funkar på samma sätt som du just beskrivit, eller körs dom olika?


Hur funkar en GT3, jag skulle säga såhär, det beror i slutändan på hur kompetent föraren är, samma gäller CSL, till stor del ligger mycket däri.
Är detta en kuggfråga Man ser ju på filmerna hur många Porchar körs. Givetvis körs alla bilar till viss del olika av självklara skäl, det är olika förare. Jag har många vänner som kör GT3 en del riktigt fort andra inte lika fort. Likväl CSL. Det skiljer i körstill melland de riktigt snabba GT3 förarna mot de långsammare GT3 förarna, likaså i CSL, inget konstigt med det. Klart man kan gå tajtare med en totalstippad utrensad GT3 vs en orginal, fysiken kommer påverka dessa bilar olika till trots för att de båda har motorn bak. Klart en väldigt kompetent förare kan gå(vågar gå) tajtare än en oerfaren förare i sin GT3.

Jag ligger själv och kör på TF med en kompis som kör en GT3 Mk1 på cupdäck(Dave o B). Vi ligger och loggar 7.40-45BTG tider. Då jag kör först kommer han inte om mig, då han ligger först kommer jag inte om honom. Man ser tydligt att vi tvingas till lite olika körstil/spår då de fysiska egenskaperna i våra bilar är olika. På varvet är vi lika snabba typ, men givetvis kör vi olika fort på olika ställen, mycket p g a olika bilar. Men Dave är bekväm i sin GT3 mk1, jag har legat ett par meter bakom och stressat honom många varv där jag vågar mer och tvärt om. Dave tar inte onödigt mycket höjd bra för att han har motorn bak, han är aggressiv, kör fort och hårt. Det finns nyanser av allt och givetvis på en del offcamber partier är jag mycket tajtar och aggressivare, men han är inte lång bort. Beror detta på olika biltyper eller? Nästa gång har jag kanske en GT3 bakom mig som vågar mer på off camber partierna på ringen?

Kanske skulle man kunna uttrycka sig såhär, detta med punkter på ringen, eller div träd och asvaltsmarkeringar osv, i min värld är det sjävklart att man inte kan åka runt ringen och träffa allt sådant fullt ut oavsett bil vilken bil man kör, man måste anpassa sig. (det är ju bara referenser, dessutom måste man ju tänka själv )

En Ford Escort kombi från 92, klart jag måste träffa punkten i Aremberg för att kunna ta mig runt samt ha hög Vmax ner i hålet.

I en GT3/CSL etc tycker jag inte det finns någon anledning, de bilarna är moderna sportbilar som drar väldigt höga sido G och klarar således av att ta en tidigare turn in vs Forden, dessutom med bibehållen Vmax ner i hålet. Men visst det finns ju nyanser av allt och en GT3 klarar inte av 100% samma attack in men der betyder enligt mig inte att man måste ta sån enorm höjd som många gör. Klart lite mer höjd än med CSL såklart, då de fysiska förutsättningarna ser olika ut.

CSL är som gjord att åka på full attack in, trailbrake, av flera anledningar än att den har motorn fram.
T ex kan den inte låsa upp vid nerväxling. Nåväl den gammla Porsche dängan.....se till att ha bromsat klart och växlat ner innan ni svänger in går helt bort enligt mig om man vill hitta fart oavsett bil. Det verkar som om många som inte känner sig riktigt bekvämma i sina svansmotorbilar kör enligt den gammla körskole dängan, (inget fel med det)och visst det är ju tryggt, särskilt när man inte är bekvämm i sin bil oavsett bil.

Dock skulle jag vilja säga att de Porsche förare som kör fort och är bekvämma i sina bilar kör tajtare och kortare spår än de Porsche åkare som vet med sig att det inte kan hålla sin bil på drift. Detta hämmar dem och spåret blir väl mycket..den gammla porsche dängan.

Märk väl att det finns nyanser och CSL och Porsche GT3 är olika bilar men i slutändan är det två mycket moderna bilar som drar extrema sido G och frågar du mig är en 996/997 GT3 lika lättkörda och snälla som CSL helt utan all ESP hjälp(märk väl att jag aldrig kör med ESP i CSL, total av alltid).

Det jag menar är att det är inte så solkart enkelt som att säga, CSL är lättkörd GT3 svår, det beror i slutändan helt på vem man frågar kanske.



Absolut har det först och främst att göra med vem som sitter bakom ratten, det påverkar körsättet mest....det jag menade var just viktfördelningen i Porschen, hur den påverkar spårvalet. Men jag köper din förklaring av att nyare Porschar inte har mycket kvar av bakviktsproblemet......nu får man kanske på skallen av någon med annan erfarenhet

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
barth skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
torque skrev:
Skaplig egotrippsfilm... Bra jobbat, Gaute! Satte du någon seriös tid denna helg?



Har man ingen projekt tråd där man berättar om div olika macho race uppgraderingar för att boosta egot med så får det bli film
Det är ju mest så här det ser ut på banan när man kör en sån fin standard bil som CSL, till trots för minst bromsar alla kategorier .

Hört så många som kör under 1.30 på GR men det händer ju aldrig när jag är där Klart jag är ju aldrig där.

Bästa jag gjort där med CSL på logg är 1.31.9.

Man har ju hört extremt många som kört väldigt mycket fortare än så, jag råkar bara ha mina varv på film och logg. Hade faktiskt glömt bort all film jag har från olika event, aldrig orkat ta in det i datorn.

Ska se om jag inte hittar lite film från då Barthan du och jag åkte på banan i Polen från första resan.

Här är en till på mig och Kalle. Kalle hade bra med fart på GR denna dag tycker jag thumbs up(nåväl vad som är fort är ju relativt, men enligt mina referensramar åker kalle fort på denna video, jag får kämpa för att ens visa mig i backspeglarna)

http://uk.youtube.com/watch?v=UOBlgn7Nvgk



Fina rullar Gaute

Vill bara påpeka att jag ligger steget före dig med 16 år gammalt chassie 1,31,4

och orginal bil

Jag håller med dig till viss mån när det gäller "svansmotor spöket" det går att åka forcerat och tighta spår
med dom å.

Jag har faktiskt gjort en lite djupare analys på GR med splittar och kommit fram till att med min bil blir de på 10 delen samma tider om jag åker "kortaste" vägen eller försöker hitta en rät linje
Fördelen med det "räta" spåret är att jag kan åka obegränsat med varv utan att stressa däcken och ligga inom samma tiondel hela tiden.


Ja det är nog lättare att vara konsekvent i det rakare spåret kanske, minde påverkan av fysiken. Om än tycker jag att jag själv är väldigt konsekvent då jag och Kalle åker själva.
Ja men du har ju race bil ju, så kan du ju köra o Själv åker jag ju dussin gatbil(gjord på 3 serie) med små bromsar och tung bil thumbs up Men inte kan du åka med så mycket höjd som några på filmen, det verkar bli väl långt spår och borde ge utslag på boxen?

I övrigt har ju flera i filmen oxå tajtat till sitt spår och speedat upp farten. Övning ger ju den effekten och boxen hjälper till.

Jag har vid mitt första besök på GR omg kommit ner till 1.31.9 och andra gången höll jag samma tider. 1.32. Klart som korvspad att jag o kommer lägre om jag gör GR till hemma banan thumbs up Men jag tro inte det är helt lätt att komma mycket lägre än 1.30,7 eller kanske inte mer än ner till 1.31 med orginal CSL.

Minns väl att de sista varven på GR fick jag slita och satsa rejält för att landa på 1.31.9. Vid tre försök tog jag 1 tiondel per varv, väldigt svårt således. Andra gången kom jag direkt ner till mina lägsta tider från förra gången. 1.32, men inte lägre. Tror för allt i världen inte jag tog ut max ur en kompetent bil som CSL på dessa försök, men jag som förare har nog svårt att göra mer än kanske 1 sek till och det känns t o m för optemistiskt kanske Såvida jag nu inte gjort helt fel tidigare

Vet de som fuskat och typ bara kollat min logg(ingen tidigare erfarenhet loggat några långsamma varv där) och sett att, ja men håller G sån fart här och bromsar inte han då behöver väl inte jag heller och vips loggar de ett par tiondelar lägre än mig > . Får väl skylla på att de har mer kompetent ban bil än jag, ja antingen det eller så att de är där oftare än jag . Tror Dybäck och Peter F just tillslut kom ner ett par tiondelar under mig
Även Petter åkte väl långt spår, senare tajtade han till och började åka som jag, då gick det ju riktigt fort på slutet, minns inte bästa logg, men en klar förbättring mot tidigare på dagen.

Lättvikts porschar är ännu mer lättkörda en tunga GT3/CSL, har själv kört några, däribland CUP Porsche på slicks, sånna bilar som är gjorda att åka fort i är ju ännu lättare att just göra det i. Bara att kasta in, de lyder ju minsta vink, en liten miss, ja bra att nysa så är man på rätt spår igen. Ingen onödig vikt som skjuter på i fel riktning om man råkar göra några missar. Tankslapper i en tung orginal CSL när det skjuter på med 1500kg är inte att leka med när det går fort, därför ser jag till att inte få några. Det är liksom lättare att korrigera och räta upp minder massa så man kommer in på rätt spår igen så att säga. Så känner jag personligen i varje fall.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Värt att notera är ju oxå att förutsättningarna ändras inte bara vid olika biltyper. De ändras ju även drastiskt på samma modell vid tex ett däcksbyte.

T e x om jag kör 235 fram eller 265 blir det ju en skillnad i hur tajt jag kan gå. Lika så med slicks kan jag gå ännu tajtare samt bromsa mindre än när jag kör R-däck. Så man måste ju alltid anpassa sig.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Jag var där förra året och provkörde banan med en Ford hyrbil, höll nästan samma tempo NOT!
Man kan inte anklaga dig för att hålla igen iallafall. Trots att det går fort ser det kontollerat ut thumbs up .
Sen ljudet i CSL:en är ju bara fantastiskt .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Nä det skiljer inte så mycket på våra spår.
Vissa kurvor tex kurva 10-15 vid svackan har jag ett rakare spår innan lilla chikanen för att kunna hålla
högre fart på den lilla raka som är mellan svackan och vändningen innan chikanen och jag håller ut lite vid groparna vid vändningen pga av mitt chassi inte riktigt gillar groparna kliver lite för mycket i sidled.
Annars är det ganska lika.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Barthan, vad satt du för tid på gelleråsen med din bil. Jag kör samma korta spår där, väldigt tajt och ligger som bäst på 1.14.0 med min CSL med samma spec som GR(orginal bil, 265 r-däck runt om).

Slängde på smalare slicks än mina 265 r-däck, dessa slicks var dessutom flera år gammla och väl begagnade och kom då på samma dag(förhållande) ner på 1.13.3. Kunde med dessa åka än tajtare samt bromsade mindre totalt sett.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Göte RS6 Sjögren skrev:
Barthan, vad satt du för tid på gelleråsen med din bil. Jag kör samma korta spår där, väldigt tajt och ligger som bäst på 1.14.0 med min CSL med samma spec som GR(orginal bil, 265 r-däck runt om).

Slängde på smalare slicks än mina 265 r-däck, dessa slicks var dessutom flera år gammla och väl begagnade och kom då på samma dag(förhållande) ner på 1.13.3. Kunde med dessa åka än tajtare samt bromsade mindre totalt sett.


Jag har kört på 1,13,2 på Gåsen med MPSC.

Det var tom,pole på PCSR den dagen

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
barth skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Barthan, vad satt du för tid på gelleråsen med din bil. Jag kör samma korta spår där, väldigt tajt och ligger som bäst på 1.14.0 med min CSL med samma spec som GR(orginal bil, 265 r-däck runt om).

Slängde på smalare slicks än mina 265 r-däck, dessa slicks var dessutom flera år gammla och väl begagnade och kom då på samma dag(förhållande) ner på 1.13.3. Kunde med dessa åka än tajtare samt bromsade mindre totalt sett.


Jag har kört på 1,13,2 på Gåsen med MPSC.

Det var tom,pole på PCSR den dagen


Under samma tillfälle jag körde ensam i min bil på 1.14.0 med MPSC som bäst fick Richard Göransson köra min bil ett antal varv då jag satt på som passagerare, då oxå med MPSC r-däcken!!

Varv efter varv gick driftboxtiden på displayen sakta men säkert ner och tävlingsförare som han är hade han ju aldrig givit upp om han inte kommit under min tid som han sa ...han slutade när han nåde 1.13.6 ....med mig I bilen Inte illa. Han kör tajt och aggressivt Enligt våra logg vinner han på att han är iskall och tar med sig exakt rätt fart in i tex första högern efter rakan. Jag hade högre fart in men blev då oxå tvungen till ett litet gasavsläpp för att hålla bilen stabil och undvika drift. Detta minimala avsläpp straffar en hårt längre bort gällande Vmax. Dock har jag numera tränat bort detta otyg och tror mig numera komma in med mer avvägd fart i kurvorna så jag slipper minimalt gasavsläpp.


Gissningsvis borde pole på PCSR kunna ligga lägre, vilket det kanske gör oxå andra dagar.

Bra kört Barthan thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Göte RS6 Sjögren skrev:

Gissningsvis borde pole på PCSR kunna ligga lägre, vilket det kanske gör oxå andra dagar.


Lätt urspårning (såklart ) men här är PCSR varvrekord på "nya" Gelleråsen.
(Klass 1-4 rör sig alltså om gatgodkända bilar med Michelins R-däck av valfri dimension)

1.15,943 - Klass 1: 6,5 kilo/hk, Anders Elf 944 S2 Cab thumbs up
1.13,858 - Klass 2: 5 kilo/hk, Anders Edlund 944 turbo
1.11,996 - Klass 3: 4 kilo/hk, Niklas Bergström 993 RS
1,11,958 - Klass 4: 3,5 kilo/hk, Lars Lindh "GT3R"
1.07,534 - Klass 5: "Cup", Peter Jervemyr GT3 Cup


_________________
--
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Gissningsvis borde pole på PCSR kunna ligga lägre, vilket det kanske gör oxå andra dagar.


Lätt urspårning (såklart ) men här är PCSR varvrekord på "nya" Gelleråsen.
(Klass 1-4 rör sig alltså om gatgodkända bilar med Michelins R-däck av valfri dimension)

1.15,943 - Klass 1: 6,5 kilo/hk, Anders Elf 944 S2 Cab thumbs up
1.13,858 - Klass 2: 5 kilo/hk, Anders Edlund 944 turbo
1.11,996 - Klass 3: 4 kilo/hk, Niklas Bergström 993 RS
1,11,958 - Klass 4: 3,5 kilo/hk, Lars Lindh "GT3R"
1.07,534 - Klass 5: "Cup", Peter Jervemyr GT3 Cup



Som jag sade...

Elf klingar i övrigt bekant, vanadis gummi måne?, i så fall känner jag honom.

Vet att så fort RG hoppade in och körde en orginal GT3 RS(r-däck) med passagerare var han direkt efter ett par varv nere på 1.12+ tider.

Minns väl när jag själv för en del år sedan fick provköra en 996 Cup porsche, 10 varv på den gammla lite längre sträckningen på Gelleråsen. Tog det då givetvis väldigt lungt då de var väldigt tydliga med att bombar man pröjsar man.

Pressade inte på överhuvudtaget och blev klockad av podium på 1.12.0. Väldigt lätt att köra fort, fövisso anser jag inte det vara fort, men med tanke på hur väldigt lite jag pressade så i relation till fullt tryck i min egen CSL där man får kämpa för 10 delarna var detta definitivt lugn söndagskörning i cupen....


Som jag alltid hävdat, det är lättare med bilar som är anpassade för just fortåkning vs orginala gatditton, tror de flesta som kört en race bil håller med om detta i slutändan.

Vet inte varvrekord motsvarande för BMW CUPEN men följande verkar vara bästa tidskval på Gelleråsen BMW CUP 2007? M3 E36 1:13.847

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



1.15,943 - Klass 1: 6,5 kilo/hk, Anders Elf 944 S2 Cab
1.13,858 - Klass 2: 5 kilo/hk, Anders Edlund 944 turbo
1.11,996 - Klass 3: 4 kilo/hk, Niklas Bergström 993 RS
1,11,958 - Klass 4: 3,5 kilo/hk, Lars Lindh "GT3R"
1.07,534 - Klass 5: "Cup", Peter Jervemyr GT3 Cup

Lite oklart vilken klass jag passar in i.
enligt fabriks specen så har jag 4,7 Kg/Hk.
Antigen vikta på eller lätta.

Den dagen jag körde var 1,13,7 bästa kval tid i klass 3 om jag inte minns fel.
Jag var som vanligt glad funkis

Edward sandström och jag har hamnat några tiondelar från varandra i samma bil så jag tror att både
du och jag Gaute har fått till farten hyffsat nära gränsen

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Bilder o videos
CSL video, jag på GR, samt en hel del rejsa kändisar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3321 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande