Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Camaro Cup (förra generationen)
2656 besök totalt
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Camaro Cup (förra generationen)

Satt och funderade lite över de gamla sköna raggar-Camarosarna som sladdade runt banorna i slutet av förra seklet (det är ju inte så längesedan som det låter ).

Camaro Cup-bilar förra generationen (numer Camaro Challenge om jag har hajjat rätt). Alltså de gamla kantiga 80-talsbilarna. Vad består de av?
Alltså, är det originaldelar från Chevrolet man bygger dem av, eller är det några eftermarknadsprylar?

Att utgångspunkten är en helt vanlig Camaro Z28 vet jag, men de resterande delarna.
Är det dyra delar?
Är de svåra att få tag på?

Det är väl vanliga 350-motorer med TPI och grejer va?
Vad är gjort med motorerna?
Vad är gjort med chassiet?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Camaro Cup (förra generationen)

Claes Haglund skrev:


Att utgångspunkten är en helt vanlig Camaro Z28 vet jag, men de resterande delarna.
Är det dyra delar?
Är de svåra att få tag på?

Det är väl vanliga 350-motorer med TPI och grejer va?
Vad är gjort med motorerna?
Vad är gjort med chassiet?


Jag är ingen specialist på Camaro cup...........men det var ett väldigt strikt reglemente.
Jag tror dom fick byta kam...........och dom åkte med fyrportsförgasare och aluminiuminsug.
Idag går bilarna i V8-Challener......och det är ett mycket fritt reglemente.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tackar för infon! thumbs up

Har kikat lite i annonserna på www.camarocup.com men inte hittat någon. Tänkte bilda mig en uppfattning om ungefär vad en sådan kunde kosta.

Är bilarna som sådana pålitliga som banåkabilar?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Claes Haglund skrev:

Tänkte bilda mig en uppfattning om ungefär vad en sådan kunde kosta.

Är bilarna som sådana pålitliga som banåkabilar?


Jag tror att en beg cupbil brukar kosta 80-100 000:-

Jag har ju testat min Firebird ......2.8 V6......på bana......och är imponerad över balansen i bilen.
V8-bilarna har säkert sämre balans.......men dom har ju andra fördelar..

I en annan tråd.......som det tog eld i......pratades det om varvtider på Karlskoga med en m3.......ca 1.18............och det är det samma med en Camarocupbil på R-däck. Så det är väl inte så illa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



och dom går att lätta utav bara h..e......

Med allt i plast i fronten och dörrar.......så blir det nog ganska bra.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Låter ju klart intressant.

Ingen som vet vad bilarna är byggda av? Är det svindyra specialprylar rakt igenom eller är det direkt ur reservdelskatalogen?

För mig handlar det ju inte om att vara snabbast, utan att ha roligast! Känns som att man kan ha ganska roligt i en sådan bil.

Kul att låta lite tankar gro i huvet.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det är mest standarprylar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det är väl enbart std-prylar med original gm-nummer som gäller.
några få delar är utanför detta har jag för mig och dom är också billiga.
från början hade (har fortfarande?) bilarna 305-motor. det är väl camaro 2000 som åker med 350.
kolla in camarocups hemsida eller sbf:s för regler.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Frågan är också........var är alla gamla cup bilar..???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Frågan är också........var är alla gamla cup bilar..???


Har också ställt mig den frågan. Borde ju finnas en hög.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Men det är ju oreggade bilar, så körtillfällena är ju lite begränsade.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
P.P. skrev:
Men det är ju oreggade bilar, så körtillfällena är ju lite begränsade.


Är de omöjliga att regga in tro?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Claes Haglund skrev:
Är de omöjliga att regga in tro?


Ja, de är väl relativt nära original. Borde bara vara att fixa till lite belysning och sånt där och se glad och snäll när man åker till bilprovningen

_________________
Karl Brag
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
PCR skrev:
Claes Haglund skrev:
Är de omöjliga att regga in tro?


Ja, de är väl relativt nära original. Borde bara vara att fixa till lite belysning och sånt där och se glad och snäll när man åker till bilprovningen


Hade i princip samma tanke i huvet. Man får väl åka dit när man tycker att man har åtgärdat det som behövs göras och sedan se vad de har för syn på saken och sedan åtgärda det de säger åt en att göra och göra så tills de godkänt den

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Tyvärr så kan väl risken vara att många av dom var intagna som skrot eller har blivit avreggade,kan oxå vara att många var reggade men att man sedan struntat i att betala registerhållningsavgiften då blir dom avreggade automatiskt tror jag,en gång avreggad för alltid avreggad.
om inte så ska det väl inte vara något problem för övrigt(komponentkontroll för avgasrening?).
Kul ide annars,motormässigt så kunde man handla klara kits från Hansen racing som monterades på originalmotorn inte allt för stora pengar heller V8er är tacksamma på det sättet man får rätt mycket för pengarna effektmässigt.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17964



Jag har gått runt och kollat lite i depån hos V8 Challenge-förarna i SLC nu i sommar och där är ju startfältet mestadels gamla Camaro Cup-bilar. En del av dem har maskiner som ser ut att vara hämtade på sjöbotten och de verkar gå därefter.
Med tanke på hur basic de är uppbyggda så tycker jag de är ohemult dyra när de finns för försäljning.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Man kan köpa en sådan här.....och ha som besiktningsbil... http://se.mobile.de/SID3SLEuv2ZCXZlkiENmAJuOA-t-vaNexlCsAsK%F3P%F3R~Bm . . . .

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Den här räsern är till salu i Lycksele.

Bildlänk, stor

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nicke Lindgren skrev:
Den här räsern är till salu i Lycksele.


FRAM MED ALLA GAMLA BILAR.........och sälj dom till hungriga racers.......så vi får ett startfält på 40 bilar i V8-Chaenger till nästa år.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Ett ämne i min smak

Nån som har koll på vad dom körde för vxl.lådor i bilarna? Är det den vanliga 5petade möjligtvis eller nån specialare?

Har hållt på och grejat en del med en polares rs 91:a (305tbi & 5pet) och är ganska så förtjust i den bilen ska erkännas, trevlig att köra trots att den är en klumpeduns viktmässigt (men det bör gå att ändra på)...

Inte världens mest potenta motor dock med sina 170 gnäggare men det skjuter på ganska så vettigt ändå. Soppaförbrukningen får väl anses vara fin med tanke på 5liters motorvolym, jag har kört den på 0,76 landsväg så det är ju ungefär som Lupon faktiskt, pinsamt...

_________________
Peter Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Barbapappa skrev:
Nån som har koll på vad dom körde för vxl.lådor i bilarna? ...


öhh........jag har för mej att dom åkte 4-växlat i camaro cup..........men i V8-C är lådan fri.
T5an är inte den hållbaraste låda som jag träffat på....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Camaro Cup (förra generationen)
2656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande