Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Streetsport -ny klass i Automobil Sports Car Cup
<<   1, 2, 3, 4   >>
9146 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:
Tillåt "vanliga standardbilar likt dom i listan, men stirrar inte er blinda på antalet dörrar."

Precis vad jag ville ha fram, även om min förklaring kanske inte var solklar.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Patrik Rydh skrev:
Andreas Lidström skrev:

Sen var det väl inte sportbilar som söktes (Dom åker väl Roadsport?), det var väl just "sportiga standardbilar"?

Jag trodde disskussionen handlade om vad som var sportbil och inte och huruvida de skulle åka ihop med Roadsport.

Jag tycker nog som dig annars att fyrdörrars sedaner ska få vara med i Streetsport så man kan få M3:or mot 190:is och evos mm

Nä diskussionen handlade om vilka bilar som skulle få åka SS. Detta att åka med dom i RS var bara en idee av mig för att säkerställa större startfält. Den diskussionen las ner ganska fort dock då det är viktigare med fokus på tillåtna bilar i SS.

Bra, då har vi rett ut detta missförstånd. thumbs up

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Varför ö.v.h. taget ha en lista för streetsport???

Som jag ser det skulle man kunna dela in det som följer.

Alt 1)
Roadsport - sportvagnar, 2-sits med vissa undantag
Streetsport - all annan typ av bilar (som är godkönnda av SBP i tävlingsutförande), dvs hatchbacks, cupéer GTI er, Rallykopior (tex subaro(Mitshubishi) etc. etc.

Alt 2)
Roadsport - sportvagnar, 2-sits med vissa undantag
Streetsport - all annan typ av bilar + bilar enligt Roadsport

Varför man vill ha en lista på tillåtna bilar i i Streetsport förstår jag inte riktigt. Det enda jag kan tänka mig är för att undvika Volvo original 240-or etc???
Men att hålla reda på en sådan lista skulle ju bli urjobbigt...Det finns 100-tals olika modeller som platsar. Allt från Honda CRX till Skyline GTR och BMW CSL, BMW 6-serie etc.

För övrigt anser jag att roadsportreglementet bör förstöras ;-)
(Eller åtminstonde "vettifieras" enligt grundtankarna om att kunna tävla med sin gatsportbil, kanske bara för MGCC arrangemang, men ändå =))

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag har tittat på listan på godkända streetsport bilar och inte hittat någon röd tråd.
Jag tycker blandingen är från riktiga GT-bilar till riktiga familjebilar(kanske lite hottade men lik för banat familjebilar).
Skull vara jä... kul att försöka förstå hur man valt bilarna.

Listan, se
http://www.spvm.se/Streetsport%20Lista%20-061230.pdf

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Den var ju lite... sådär... Audi Quattro fanns med, men inte S2? Golf GTI men inte Kadett GSi, om nu Bristol får vara med, varför inte Jensen? Renaul 5 Turbo (som det kanske finns 5 av i hela landet) men inte Clion som i jämförelse är rena dussinbilen. Hos Honda är typ R:n typad, men inte de äldre Civicarna. Näää, gör om, gör rätt.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005

vw 1303S var inte med på listan, fast det en 2 dörrars sport bil?

kommer dom prestanda vagnarna att komma med på listan?

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Saknas den bil du vill köra med, be att få den tillagd.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Iof rätt men det förklarar INTE urvalet i listan.
Vad jag är ute efter är att försöka förstå resumanget bakom listan.

Det skull vara 2-dörrars GT bilar.
Inga saloon bilar, inga familje bilar.

Det och listan tycker jag rimmar illa, eller?

Trosa
Här sen Sep 2005

läste tyvär inte tråden förran nu,men jag tycker att det är en helt klart bra idee att införer en streetsport serie där alla som har intresse med bilen men inte vill/kan håller på allt för mkt med själva bilen få vara med.

har bara lite funderingar kring det ena o det andra tex varför är min maserati 222 rankad som streetsport men en maserati quatroporte som sportbil?? fatta inte de där listorna helt.

hur ska det nu vara i alla reglementen med tex skyddsutrustning? kan jag till exemple få köra med min nästann helt org 222 där jag inte har nån slags av extra skyddsutrustning?

lancia 112 abarth kom ju tyvär inte med,men den kanske inte skulle vara nån problem att få med en sån? eller är den kanske för lätt? man kan ju få ner den till nästan 600kilo med lite vikttrimmning.

Sundbyberg
Här sen Sep 2006

Låter intressant det här med Streetsport.Vet iaf 3 st RX-8 som vill va med och tävla! Hur har det gått med research och blir det en serie i år? Hoppas på svar.

/Lasse

ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback
Braid 8x18 med Kumho R däck
Tein Street coil overs.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

lasse wankel skrev:
Låter intressant det här med Streetsport.Vet iaf 3 st RX-8 som vill va med och tävla! Hur har det gått med research och blir det en serie i år? Hoppas på svar.
Stefan Mumm kanske kan svara (och är nog intresserad av att veta om intresset)?
Alla hänger ju inte här (vad enkelt allt vore då ).

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Lever Streetsport som racingklass?

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Jag har varken hört eller sett någon bil köra i år. Däremot viskade en liten fågel (eller rättare sagt en stor bjässe, Erik, HPC:s ordis) att en Civicförare fått muntligt godkännande att starta tillsammans med roadsportbilarna om bilen uppfyllde reglementet.

Synd att ingen har nappat, idèn är inte dum alls.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

P.P. skrev:
Jag har varken hört eller sett någon bil köra i år. Däremot viskade en liten fågel (eller rättare sagt en stor bjässe, Erik, HPC:s ordis) att en Civicförare fått muntligt godkännande att starta tillsammans med roadsportbilarna om bilen uppfyllde reglementet.

Synd att ingen har nappat, idèn är inte dum alls.
Det finns ju alltid möjligheter att skicka förfrågan att köra inom Roadsport men utom serietävlan. Det sker ju i Modsport lite "då och då".

2+2 Coupeér är ju lätta att plocka in även om de inte finns med i vagnlistan. CRXen finns med redan (även om det finns de som hatar allt som luktar "hatchback").

Som vanligt så händer det inte nåt om man inte gör nåt själv. Att dra ihop några bilar och skicka en seriös förfrågan skadar aldrig. Förmodligen har allt med bilarna redan fixats (förutom vagnboken, som man med fördel väntar med tills man är säker på att man behöver den) så det är ju inget stort vägskäl när det gäller investeringar.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det måste ju vara bättre att hänga på den förnyelse som sker i SSK.
Där finns det redan tre klasser.
Som jag ser det...så är det mycket få bilar som inte kan hitta sin plats där.

Politiken i RoadSport har varit minst sagt besynnelig de senaste åren...tex att det är vissa förare som skriver reglementet.
Dessutom har dom ju idiotförklarat alla som hänger här.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Politiken i RoadSport har varit minst sagt besynnelig de senaste åren...tex att det är vissa förare som skriver reglementet.
Det är lite problematiskt att leja ut det jobbat på en helt oberoende grupp om det var jävsituationn du tänkte på.
Innan det spikas så ska ju förarföreningen säga sitt (men de är ju alla förare iofs).

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Det är lite problematiskt att leja ut det jobbat på en helt oberoende grupp om det var jävsituationn du tänkte på.
Innan det spikas så ska ju förarföreningen säga sitt (men de är ju alla förare iofs).

Du var delaktig i den diskusion jag tänker på...så försök inte enns att mörka den.
Ledande i RoadSport har med stor tydlighet, förklarat att dom vet bäst...att alla bilar dom själva åker står högre än annat skit.....och och att Rejsas användare är idioter.

Därför vill jag bespara dom som inte vet hur det resonerats en massa krångel och obehag.

SSK gör en nysattning....där man tagit in icke jäviga personer som ska sköta skrivandet.
Sedan är det så...att till och med RoadSport funkade och var jättestort när SSK fanns med i styrande ställning.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Det är lite problematiskt att leja ut det jobbat på en helt oberoende grupp......

Det är inte svårt. Jag ska åta mej att dra ihop ett gäng.... gratis.

Men...då blir det inte förbestämmt vilken bilmodell som ska få vinna. Så det är nog onte så intresant för dom som håller i trådarna idag.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Men...då blir det inte förbestämmt vilken bilmodell som ska få vinna. Så det är nog onte så intresant för dom som håller i trådarna idag.
Jo, Hult, Boxter och Miata har ju vunnit klasserna i hela mannaminnet...

Visst minns jag diskussionen, och hur långt den ledde.
Inte ens SSK låter ju reglementesskrivandet ske för öppen ridå&kommentering, förmodligen finns det nåt förtroende för att det kommer fram nåt vettigt förslag man kan ha åsikter om så småningom. Visst kan man hämta input utifrån men att hänga ut reglementet på anslagstavlan vid ICA för redigering tror jag knappast funkar.
Det kan ju ibland hända att man lär av erfarenheter och inte är fullärd från början, alla kan ju inte ha kört i 20+ år från start.

Du har ju glömt SSKs i mina ögon viktigaste klass i ditt PRarbete... Renault Junior. Den är väldigt viktig för att få in juniorer i karossracing (de som inte bil köra JTCC av diverse anledningar). Det var ju bara några år sen som de visade fin tajt racing med 20+ bilar när jag var och tittade på Falkenberg.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Inte ens SSK låter ju reglementesskrivandet ske för öppen ridå&kommentering, förmodligen finns det nåt förtroende för att det kommer fram nåt vettigt förslag man kan ha åsikter om så småningom. Visst kan man hämta input utifrån men att hänga ut reglementet på anslagstavlan vid ICA för redigering tror jag knappast funkar.

Jag förstår inte vad du pratar om. Och jag har sagt det jag vill säga i ämnet.

Niklas Falk skrev:
Du har ju glömt SSKs i mina ögon viktigaste klass i ditt PRarbete... Renault Junior. Den är väldigt viktig för att få in juniorer i karossracing (de som inte bil köra JTCC av diverse anledningar). Det var ju bara några år sen som de visade fin tajt racing med 20+ bilar när jag var och tittade på Falkenberg.

Jag för inget PR...och jag sitter inte i arbetsgruppen.
Renault Junior är säkert bra....men det får någon annan lobba för.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag för inget PR...och jag sitter inte i arbetsgruppen.
Renault Junior är säkert bra....men det får någon annan loppa för.
Positva rekyterande ordalag är väl PR, och du "loppar" ju för mer än Klass 3 (du har ju nämnt 1,2,3 mer än en gång).

Nåja, Streetsport finns nog inte med i nästa reglementesomgång om inget revolutionerande händer i vinter, och för att nåt ska hända behövs det ett antal eldsjälar.

Allmänt banåkaforum
Streetsport -ny klass i Automobil Sports Car Cup
<<   1, 2, 3, 4   >>
9146 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande