Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på märkesforum för Porsche 9x4?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8839 besök totalt
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jag hjälper gärna till med det jag lyckades lära mig om denna trevliga bil under de 4åren jag hade en sån.

Har dock inte mekat med den för den gick inte sönder... thumbs up

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Här = på 944Sverige då, gissar jag?

Ska klura, hämtar bilen imorgon, därefter en veckas karens (bil 10 mil bort hos föräldrarna), sen inflyttning i mekgarage.

Eller så får jag försöka wap:a in frågor medans jag står på motorvägen mellan Sthlm o Linköping imorgon...

Mina frågor kommer ni nog inte undan, hehe... Tack för alla erbjudanden om svar iaf!

(Attans, ni i gänget här är ganska vanebildande. Gillar rejsa.nu skarpt! thumbs up )

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Mikael Delvret
Uddevalla
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej, nu måste jag lägga mig i och försvara Sveriges snyggaste klubbtidning "Porscheägaren"och reportaget om renovering och iordningställande av en 911:a 65 för Historik rally/banåka.
Så att ni övriga som inte har läst hela artikelserien (alltså inte är medlemmar i sveriges bästa bilklubb ) förstår att detta inte är fråga om att kladda ihop något för att sen snabbt sälja vidare innan rosten kommer. Jag tar och klipper in svaret från Artikelförfattaren till Nailhead
på frågan om varför han använde den metoden.

Hej,
bara för att inte missförstånd ska uppstå så kan jag förtydliga lite.
1- det var inte golven
2- jag ersatte de partier som hade grava rostskador med plåt
3- på vissa delar av de ytor jag inte bytte ut hade det blivit ett antal små (knappnålsstora) hål i sittytorna. (fanns tydliga bilder i artikeln om var han använde denna plastmetod)
orsaken att jag gjorde den typen av reparation var att det var svårt att få tag på sittbaljor och att de små hålen inte kan påverka hållfastheten i någon större utsträckning. Plasten är inte pålagd för att ersätta plåt utan för att täta till hålen. Jag hade naturligtvis kunnat spackla igen ytan istället men tyckte att plast/duk var ett bättre alternativ (det var inte glasfiberspackel). Det är ju faktiskt så att man idag bygger hela bilar av plast/duk och då kallas det för komposit.
mvh/XXXX


XXX!
Vad fick dig att välja plastmetoden istället för att punkta igen hålen? Var plåten runt hålen för tunn att svetsa i?


Hej XXXX
jag använde den här metoden eftersom plåten var tunn vid de små hålen (som du gissade). Jag hade kunnat svetsa hålen men det hade inneburit en hel del svetsande samtidigt som plåten säkert hade smält undan på flera ställen, och sedan behövt byggas upp igen. Dessutom kommer man inte åt att slipa svetsarna på undersidan eftersom röret som håller torisionsstavarna ligger i vägen. Detta skulle ha blivit en bra grogrund för nya rostangrepp.
Tyvärr hittar man ju inte på speciellt mycket själv, man stjäl andras ideer! Jag läste om den här varianten i en renoveringsartikel där man hade just det här problemet (rostangrepp i baksätena). Jag har ingen aning om långtidseffekter men eftersom man ofta plastar på metall (ex 904ans kaross mot rör ramen) har jag svårt att tro att det kommer att bli några överraskningar.
Undersidan är tätad med "body" och sedan målad, översidan kommer att slipas/spacklas och målas så det borde inte tränga in fukt som kan underhålla rosten?


Artikelförfattaren har själv svarat varför han använde plast/spackel metoden (Vet att om det hade funnits ett så enkelt sätt som att knacka till en plåt alt. köpt nya sittbaljor så hade artikelförfattaren gjort detta. Detta är definitivt ingen snik renovering. Och i alla renoveringar kommer man till en gräns för vad man kan göra för att få till det så perfekt som man vill.

Detta är ett ju en renovering av ett blivande rally järn som skall klassas in enligt Fia normerna för att köras i historisk Rally och ev lite bana. (han är ju instruktör i klubben och tävlar ibland med PCSR) Den byggs för att användas ej för att bli ett museé föremål. Vilket väl borde belönas i detta forum eller..
I övrigt är ju renoveraren flygplanstekniker till yrket och det är ju kända för att vara ett slarvigt släkte...

Kan kanske vara därför som ingen har ifrågasatt på ventilen varför han gjorde på detta sätt..eller vad tror ni Nailhead-Mathias.

Mvh Mikael Delvret
Pcs 1457

_________________
Mikael Delvret
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har läst artikelserien med nöje!

Den bilen kommer att bli finare än när det lämnade fabriken!

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Kanske skulle försöka beställa den artikeln från PCS nu, efter att ha rotat ibland Bilprovningens "betyg" på 924:an så var det "bra att veta"-punkter på rost i golvet... Attans, allt jag bad att få slippa var just rost...

Får bli en kraschkurs i vinkelslip och svets i vinter, kan tänkas... Hmm, hmm... Skära bort o svetsa dit ny plåtbit? Måste kolla exakt vilken del som är skadad nästa helg när jag kan få bilen in i garaget...

Lök på laxen: Hade bra oljetryck (5 bar enligt mätaren) tills efter en timmes körande då det letade sig ner mot 4 bar... Undras om jag är fööör petig? Kommer nog få hjärnblödning på denna bil...

Ett styck ganska fascinerad men lite uppgiven Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Var medveten om att elen inte är vad den borde var i dessa bilar. Tempen ändrade sig 10-15 grader och oljetrycket 0,5bar beroende på om jag hade parkering eller halvljus påslagen i mitt ex.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



P.P. skrev:
Var medveten om att elen inte är vad den borde var i dessa bilar. Tempen ändrade sig 10-15 grader och oljetrycket 0,5bar beroende på om jag hade parkering eller halvljus påslagen i mitt ex.


har samma fenomen på min 944 turbo -89 , "synd"
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
P.P. - Kan nog bara instämma, pillade jag på reostaten till instrumentbelysningen så hoppade både tankmätare och tempmätare. Jaja, hoppas man kan lita till dom lite iaf, annars blir jag (och motor pga temp!) lessen...

Just det, tempen låg inte direkt stabilt heller vid stillestånd. Den klättrade raskt upp mot det tredje vita strecket innan rött. Jag gissar att temp-brytaren till kylarfläkten kanske inte är helt 100%. Vid åkande på både motorväg o 90-väg så låg tempmätaren fint mitt i skalan...

Fick inte heller upp nån värme i kupén, har inte kikat på bilen men gissar att någon tidigare kopplat förbi värmetpaketet då det läckt? Ser ut att vara ganska lätt att göra det i motorns bakkant vid torpedväggen om man kikar i Haynes.

Fundering: Kanske ska döpa om denna tråd eller starta en ny tråd med rubrik "Magnus projektångest"? och kanske starta tråden i nåt mer teknikorienterat forum...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Vad är det för årsmodell?

Ge oss info!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Det är en 924, 1979:a med targa. Den historik jag vet om är att den är importerad runt -86 (varifrån = ?) och motorn ska vara bytt förra sommaren. 4 växlar framåt, en bakåt, funkade OK att köra 12-13 mil igår minus det ovan nämnda.

Ska försöka ta en serie bilder och lägga ut på nån hemsida i världen tillsammans med projektdagbok. Kommer framöver. Då även med lista över "AttGöra"-saker.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Mikael Delvret skrev:
Hej, nu måste jag lägga mig i och försvara Sveriges snyggaste klubbtidning "Porscheägaren"och reportaget om renovering och iordningställande av en 911:a 65 för Historik rally/banåka.
Så att ni övriga som inte har läst hela artikelserien (alltså inte är medlemmar i sveriges bästa bilklubb ) förstår att detta inte är fråga om att kladda ihop något för att sen snabbt sälja vidare innan rosten kommer. Jag tar och klipper in svaret från Artikelförfattaren till Nailhead
på frågan om varför han använde den metoden.

Hej,
bara för att inte missförstånd ska uppstå så kan jag förtydliga lite.
1- det var inte golven
2- jag ersatte de partier som hade grava rostskador med plåt
3- på vissa delar av de ytor jag inte bytte ut hade det blivit ett antal små (knappnålsstora) hål i sittytorna. (fanns tydliga bilder i artikeln om var han använde denna plastmetod)
orsaken att jag gjorde den typen av reparation var att det var svårt att få tag på sittbaljor och att de små hålen inte kan påverka hållfastheten i någon större utsträckning. Plasten är inte pålagd för att ersätta plåt utan för att täta till hålen. Jag hade naturligtvis kunnat spackla igen ytan istället men tyckte att plast/duk var ett bättre alternativ (det var inte glasfiberspackel). Det är ju faktiskt så att man idag bygger hela bilar av plast/duk och då kallas det för komposit.
mvh/XXXX


XXX!
Vad fick dig att välja plastmetoden istället för att punkta igen hålen? Var plåten runt hålen för tunn att svetsa i?


Hej XXXX
jag använde den här metoden eftersom plåten var tunn vid de små hålen (som du gissade). Jag hade kunnat svetsa hålen men det hade inneburit en hel del svetsande samtidigt som plåten säkert hade smält undan på flera ställen, och sedan behövt byggas upp igen. Dessutom kommer man inte åt att slipa svetsarna på undersidan eftersom röret som håller torisionsstavarna ligger i vägen. Detta skulle ha blivit en bra grogrund för nya rostangrepp.
Tyvärr hittar man ju inte på speciellt mycket själv, man stjäl andras ideer! Jag läste om den här varianten i en renoveringsartikel där man hade just det här problemet (rostangrepp i baksätena). Jag har ingen aning om långtidseffekter men eftersom man ofta plastar på metall (ex 904ans kaross mot rör ramen) har jag svårt att tro att det kommer att bli några överraskningar.
Undersidan är tätad med "body" och sedan målad, översidan kommer att slipas/spacklas och målas så det borde inte tränga in fukt som kan underhålla rosten?


Artikelförfattaren har själv svarat varför han använde plast/spackel metoden (Vet att om det hade funnits ett så enkelt sätt som att knacka till en plåt alt. köpt nya sittbaljor så hade artikelförfattaren gjort detta. Detta är definitivt ingen snik renovering. Och i alla renoveringar kommer man till en gräns för vad man kan göra för att få till det så perfekt som man vill.

Detta är ett ju en renovering av ett blivande rally järn som skall klassas in enligt Fia normerna för att köras i historisk Rally och ev lite bana. (han är ju instruktör i klubben och tävlar ibland med PCSR) Den byggs för att användas ej för att bli ett museé föremål. Vilket väl borde belönas i detta forum eller..
I övrigt är ju renoveraren flygplanstekniker till yrket och det är ju kända för att vara ett slarvigt släkte...

Kan kanske vara därför som ingen har ifrågasatt på ventilen varför han gjorde på detta sätt..eller vad tror ni Nailhead-Mathias.

Mvh Mikael Delvret
Pcs 1457



Metoden ÄR kontroversiell och givetvis ej acepterad inom gammelbilshobbyn tex...blev väldigt förvånad när jag såg artikeln i PCS medlemstidning måste jag säga!

Dålig plåt byter man helt enkelt,finns duktiga plåtisar om man inte kan själv thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
bjola
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12



Suck!!!

Bäste Anders jag förstår inte att du orkar. Det är andra gången du bekymrar dig över detta.

Bilen är en 1965 års 911 som ska användas till rally. RALLY!!! Det finns stor risk att bilen kommer att bli både skrynklig och söderslagen vilket naturligtvis har en viss betydelse för det arbete jag lägger ner. Jag förklarade mycket noga varför jag gjorde på det här sättet. Om du varit uppmärksam och läst artiklarna så vet du att jag bytt plåten på alla ställen där jag bedömt att det inverkar på bilens prestanda ex frontplåten, tankplåtarna, hela golvet, båda trösklarna, bakstammen...
Jag har aldrig påstått att det ska vara en "nuts and bolt" renovering utan en artikelserie som visar vad jag gör är att få till en bil jag kan ha kul med på grusvägar.



bästa hälsningar, Björn Larsson (artikelförfattaren)

_________________
Björn Larsson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17964



Björn,
I min mening hade du lika gärna kunnat låtit bli att visa fusklagningen i artikeln. Det sänkte seriositetsnivån flera snäpp. Plåt med hål i byter man eller låter vara.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



bjola skrev:
Suck!!!

Bäste Anders jag förstår inte att du orkar. Det är andra gången du bekymrar dig över detta.

bästa hälsningar, Björn Larsson (artikelförfattaren)



Nja det var ju Lennart Mäkinen som tog upp det i denna tråden

Men visst blev jag bekymmrad

Fast visst det är väl inte så noga med en Rallybil
Jag är väl lite bortskämd med alla fina renoveringar inom USA-bilsdelen
av bilhobbyn bara.

Lycka till med bilen!

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Lätt urspårning, va? Vi återknyter till tråden med att jag kastar ut en egen 944-relaterad fråga till Björn:

Björn, du har ju en hel del erfarenhet av att rejsa med 944 icketurbo. Inspirerad av din
breda framfart funderar jag på att skaffa/bygga något som klassar in i PCS Racing Klass 3, vilket för
er övriga forumläsare skall uttydas som Porscheklubbens Michelinsponsrade raceserie,
i minsta klassen där målgångsvikt för komplett ekipage skall vara 6,5 kg/hk.

Nå:
- Inom en rimlig budget, vad skulle du rekommendera som utgångsmaterial; 944, 944 S eller en S2?

- Några särskilda problem med att rejsa din bil i år, räckte bromsar och oljetillförsel, till exempel?

- Tips på någon lämplig burbyggare?

- Ska du behålla bilen?

Även andras synpunkter är naturligtvis välkomna.

_________________
--
Citera
bjola
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12



Hej Fredrik,

jo det spårade väl ur lite, kan inte förstå att folk har så mycket bekymmer om vad andra gör

Enligt min åsikt, och nu får ni väl hoppa på mig igen, så kan man lika gärna åka med en gammal 944. Anledningen till att jag har den åsikten är:
#1 Priset, man kan få en hyfsad bil för 25000 och ska den bli racebil ska den ju ändå strippas och uppgraderas. Sen kan man ju olyckan vara framme och då svider det inte så mycket!
#2 Det är få förunnat att kunna utnyttja bilens fulla prestanda. Om detta vore en lögn skulle alla vara lika bra som Schumacher . Det vill säga, att jag tror att skillnaden sitter mer i föraren än i bilens prestanda. Sen är det naturligtvis en fråga hur mycket man är villig att spendera.

Bromsarna hade jag lite problem med (skeva skivor). Jag åkte med standardbelägg och dom var nog inte perfekta för racing, blir nog något annat till nästa år. Jag hade inga problem med motoroljan men man ska vara noga med att alltid ha fullt med olja (översta sträcket).

Bästa burarna har nog Matter, dyra förstås. Annars får man nog titta i kataloger eller kontakta någon som kan göra en direkt i bilen. Det finns en regeländring till nästa år som är ett förtydligande för hur bågen ska vara beskaffad i PCSR. Finns säkert folk på listan som vet mer.

Skälvklart ska jag behålla bilen och fortsätta nästa säsong. Det ryktas att det kommer nya bilar i klassen och det är ju alltid roligt thumbs up

mvh/björn larsson

_________________
Björn Larsson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



bjola skrev:
Hej Fredrik,

jo det spårade väl ur lite, kan inte förstå att folk har så mycket bekymmer om vad andra gör

Enligt min åsikt, och nu får ni väl hoppa på mig igen, så kan man lika gärna åka med en gammal 944. Anledningen till att jag har den åsikten är:
#1 Priset, man kan få en hyfsad bil för 25000 och ska den bli racebil ska den ju ändå strippas och uppgraderas. Sen kan man ju olyckan vara framme och då svider det inte så mycket!
#2 Det är få förunnat att kunna utnyttja bilens fulla prestanda. Om detta vore en lögn skulle alla vara lika bra som Schumacher . Det vill säga, att jag tror att skillnaden sitter mer i föraren än i bilens prestanda. Sen är det naturligtvis en fråga hur mycket man är villig att spendera.

Bromsarna hade jag lite problem med (skeva skivor). Jag åkte med standardbelägg och dom var nog inte perfekta för racing, blir nog något annat till nästa år. Jag hade inga problem med motoroljan men man ska vara noga med att alltid ha fullt med olja (översta sträcket).

Bästa burarna har nog Matter, dyra förstås. Annars får man nog titta i kataloger eller kontakta någon som kan göra en direkt i bilen. Det finns en regeländring till nästa år som är ett förtydligande för hur bågen ska vara beskaffad i PCSR. Finns säkert folk på listan som vet mer.

Skälvklart ska jag behålla bilen och fortsätta nästa säsong. Det ryktas att det kommer nya bilar i klassen och det är ju alltid roligt thumbs up

mvh/björn larsson




Jag tänkte var med lite nästa år, ligger på ca 6,2 hk/kg nu. Har inte kunnat bestämma mig om turbotrycket ska skruvas upp för deltagande i klass 2 eller lite järn ska skruvas fast för deltagande i klass 3

_________________
Pär Hylander
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



bjola skrev:
#2 Det är få förunnat att kunna utnyttja bilens fulla prestanda.


Jotack.. Jag vet... Därför behöver jag kanske några extra hästkrafter om jag ska hänga med.

Pär: Satsa på lite bly, så ses vi kanske i Klass 3.

_________________
--
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



bjola skrev:

Enligt min åsikt, och nu får ni väl hoppa på mig igen, så kan man lika gärna åka med en gammal 944. Anledningen till att jag har den åsikten är:
#1 Priset, man kan få en hyfsad bil för 25000 och ska den bli racebil ska den ju ändå strippas och uppgraderas. Sen kan man ju olyckan vara framme och då svider det inte så mycket!


Jag måste varna för alltför risiga bilar. Förra hösten köpte vi en 944a för väldigt lite pengar. Den visade sig vara så förbannat risig att det definitivt hade lönat sig att köpa en som varit bättre, reservdelar till 44an är inte alltid billiga. När man väl börjat riva i bilen för att se att allt ser bra ut så kan man bli rädd, 20 år tar ut sin rätt.

Vi bytte av ren självbevarensedrift t.ex: Bakre bärarm (rost), bränslerör (rost), alla hjullager (glapp), två driknutar, golvet (rost, taskig krocklagning), koppling (inte billigt), nästan alla bussningar m.m.

Trots all rost så skall man nog vara mycket glad att chassit är helgalvat annars hade vi fortfarande vatt i garaget och svetsat rosthål.

Eller så låter man bli att kolla igenom bilen och lagar efterhand som det pajar. "Det man inte vet har man inte ont av"

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Usch! Ni skräms!

Jag har planer på att bygga bus/clubracer av en 944 också...

Vad är det man ska kolla efter som inte får vara dåligt?

Jag vet ju om det här med vattenpumpen och länkarmarna. Men är det nåt mer speciellt när det gäller en framtida racer?

Klarar man sig med goa belägg och ny vätska till bromsarna?

Är 2.5 16v motorn bra? Eller ska man strunta i den och köpa en s2 eller en vanlig 8v?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Vill bara säga välkommen i 9x4-gänget

Det kan väl inte vara fel att fråga här... Känns det lite väl insnöat på bilmodellen kan du ju alltid ställa frågan på 944-forumet, men som redan nämnts får du nog sålla lite ibland...

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips på märkesforum för Porsche 9x4?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8839 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande