Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
2494 besök totalt |
Ni som gillar motorer och hästkrafter, se hit!
Inte så banrelaterat kanske men vi kan låtsas att dessa motorer landar i en banbil framöver. ![]() Säkert många som vet om detta men det pågår just nu en ball tävling i USA. Några biltidningar har skaffat sig varsin motorbyggare som partner och tävlar om att bygga den värsta motorn. De tävlar i litereffekt och sugmotoreffekt är värd dubbelt så mycket som överladdad effekt i poängsystemet. Det kommer vara flera tävlingsmoment för att hitta bäst effektkurvan och högst effekt. Nu till det trevliga i min mening, tre stycken Nissan-spisar med. VQ35, RB26 och SR20. De tävlar mot 4G63, V8 TT, Honda N/A och Audi 5-cyl T. Vem vinner??? http://www.syntectopshopchallenge.co _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Re:
wow, det var dom garanterat ensama om. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Runt 330 literhästar när man dubblat effekten, inte dåligt för en gammal Toyota.
![]() Tror AMS siktar på 1000hk ur 2-liters 4G63, den blir giftig om de får till ett ok register och hållbarhet. Det kör foder, smidd vev och massa porr. ![]() _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Re:
Jag hittar inte svaret på deras sida, men exact VAD går denna tävlig ut på? mest effekt ur en motor? isf är det rätt löjligt. Hållbarhet..... nä men vi har 1000hk Tufft! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
Bra idé, topfuel har iaf minst 700 hk/liter på nitrometan och med överladd, vad kan man få i en motor med nitrometan men utan kompressor? ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Re:
Lite OT: http://videos.streetfire.net/video/N ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Visserligen skall de bedömma "power under the curve" (arean under momentkuvan blir det väl?) men det är mycket svårare handverk att få stor area under kurvan om du varvar 6 än om du varvar 10. Men ska man ta med varvtal så blir det så svårt att förklara i ett showoff för ett lotteri. |
||||
Re:
Helt enkelt en kul grej för att se vilken tidning som kan bygga bästa motorn, det ska hålla i långtidstest utan att rasa, visa en fin effektkurva med hög snitteffekt över registret samt högsta möjliga litereffekt. En bra kombination för att vara bra på allt om man ska förkorta det. Jag tycker personligen att detta är asballt, tänk dig bara snacket och allt de skriver i resp tidning nu. ![]() Kul att se vem som gör vettigaste motorvalet, liten eller stor motorvolym, överladdat eller ej. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Re:
Man kan väl säga att varvtalet begränsas av att man måste använda en produktionsmotor till grund, de blir ju inte lika extrema som F1 direkt. ![]() Skulle tro att japanmotorerna kommer varva runt 10K, kollade på en RB26 hos SP som varvade 11K. ![]() _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Re:
Eftersom det inte finns nån extrem ekonomisk drivkraft i det (ala Nascar/F1/WRC/WTCC) så lär det väl bli bästa möjliga motor av boltons plus tuning. |
||||
Det är ganska vanligt borta på andra sidan atlanten att dom tävlar med bara motorer i dynoshootouts osv....
om jag inte är helt ute och cycklar så tror jag bestämt att en svensk Christer (NLR) har något rekord eller har haft i någon "gren" eller vad man ska säga med en hayabusamotor gissa vad jänkarna tycker om att bli slagna på fingrarna.... Detta är väl mest för konstruktionsfreaks för att se vad som är möjligt har väl kanske inte med resterande bil att göra så mycket..... ![]() _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
Re:
Så sant. Tyvärr verkar V8-byggarna i tävlingen köra dubbelturbo, då räknas deras 7-8 liters motor som dubbel motorvolym... Svårt läge. Läste lite om Cosworth som bygger tävlingens Nissan VQ35, den blir intressant, massor av high-tech och fortfarande sugmotor. Diket: Castrol lovade att denna tävlingen skulle bli roligare då de skulle blanda in hållbarhet och bra effektkurva. Vi får se, kul när det händer nåt. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Re:
Men dubbla volymen för överladdning är lite lågt. 250 litershästar ger väl inte enormt knäppa momentkurvor i alla applikationer (tidsfaktorn i körbarhet ("lagg") är väl bara en träningssak, dvs skit bakom ratten ![]() Överladdad Yamaha R6motor? Kan man få upp den i 180hk (50% extra med ladd) med nån vettig kurva (mos från 10krpm) kanske? |
||||
Tror att en MC-motor hade tagit hem rubbet men de tillåter bara bilmotorer i tävlingen.
Läste i veckan att SP var klar med sin RB26 sen en tid, redan varit i bänken, färdigmappad och testad. För att ge konkurrenterna en chans ska de istället ställa upp med sin motordrivna Snap-on kylbox.... Haha, nu börjar det. ![]() De gav oxå AMS en känga och trodde på "ett par minuter innan ras, 1000hk i en Evo-motor blir inte långlivat". _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Tron ändå BMW var ganska duktiga med en 1,5 liters motor.
http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html _________________ Fredrik Hernvall |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
2494 besök totalt |