Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8839 besök totalt |
Självklart Borg så måste man kolla upp bilen, annars kan det bli dyrt, men det finns faktiskt bra bilar för omkring 25 000.
En liten kommentar till om man ska satsa på 944, 944S eller S2. En 944 std blir ca 200 kg för tung eller saknar ca 40 hk (hur man nu vill se det) för klass 3 gränsen på 6,5 kg/hk. Det betyder att man har utrymme för plastskärmar, huv, dörrar, skrapa underedsmassa osv om man nu tycker det är kul. Trimma motorn är inte helt enkelt, tyvärr. En 944S kan man lätta lite och ändå klara sig inom klass 3 gränsen. En S2 väger in ganska exakt i standardutförande, dvs inga större modifieringar om man inte samtidigt vill lägga på vikt i förhållande till det man plockar bort. Det är väl mycket en fråga om hur mycket man vill jobba med bilen. Vad jag förstår är de flesta här på forumet ganska skruvglada villket borde gynna den gamla 944an? Kul att så många är intresserade av Porsche Michelin Challenge, vi är en salig blandning av pojkar och gubbar med en fantasktiskt bra sammanhållning. Hoppas vi ses på banorna i vår. mvh/björn larsson ![]() _________________ Björn Larsson |
||||
Ett snabbt svar på Daniels fråga är att det finns mycket som kan kosta men är man lite om sig och kring sig (eller vad det nu heter) kan man hitta på lösningar som både funkar bättre än orginal och är billigare... Min sinterkoppling kostade t.ex. drygt 2000:- istället för att köpa ny orginal för 10000:-....
Det är bara 85b och senare som länkarmarna är så dyra till (aluminium). På de tidigare sitter plåt-bärarmar som är ganska billiga... /P _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
Mitt tips på lämplig burbyggare är Jaan Tolli JTI motorsport i Gantofta.
När man har sett hans burbyggen (som för övrigt är riktigt överkomliga i pris) så framstår alla andra burfabrikat/byggen som junk. detta tjänar jag inget på att skriva men du för gärna hälsa Jaan från mig ![]() |
||||
Jag är inte så skruvglad. Vill köra! och hålla för plåg skall det göra med! ![]() Så enligt dig så är en 944s mest skoj för pengarna?
Jo det där med att de kan ta betalt för att det står Porsche på grejerna märkte jag när jag hade 924. Och som sagt är man lite om sig och kring sig så går allt att lösa. Förhoppningsvis så går det inte sönder. ![]() Men hur är det med bromsarna? Jag hade M3E30 innan och den klarade sig utmärkt med bara andra belägg. Är det samma på 944orna? _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Min uppfattning om prisbilden är i alla fall att man hittar bra grundobjekt kring dessa priser: 944: 25-30.000:-, gärna 86 eller nyare pga förbättrad motorsmörjning+lite andra små uppdateringar. 944 S: 35-45.000:-, 190 hk - lite roligare helt enkelt... 944 S2: 65-75.000:-, undviker dock ABS-bilar pga 6% vikttillägg i PCS Racing. Sen tillkommer ju kostnader för bur, stol+övrig säkerhetsutrustning, nya dämpare och fjädrar, någon extra hjulomgång, eventuella bromsuppdateringar och lite annat smått och gott. Grovt räknat kanske man klarar sig med 20-25.000:- för detta. Med det här som grundkalkyl, plus alla "normala" racekostnader, slitage och så en eller annan oväntad avåkning och något mindre ras, framstår en vanlig 944, eller en billig S som ett okej val för min budget. _________________ -- |
||||
Hej Daniel,
om en 944S är mest skoj för pengarna är nog en individuell bedömning, själv är jag jättenöjd med den gamla ![]() Detta är för övrigt 944 nr 2 i familjen. Den första inhandlades i mitten på 90-talet och användes som pendlarbil året runt. Körde den ca 17 000 mil och när den såldes vid 31 000 mil var den största utgiften jag haft byte av kylare och vttenpump! I övrigt servades bilen med ny olja, filter och tändstift var 1000 mil och växellådsolja, remmar och byta fett i drivknutar var 6000 mil. Min uppfattning, men jag är väl lite partisk, är att Porsche går att köra hårt på ett sätt där många andra bilar sedan länge givit upp och fått problem. Tittar man sedan på hur mycket sportbil man får för pengarna så är nog 944 oslagbar? Så jag tror att du kan se fram mot mycket köra och lite skruva om du satsar på en bra 944 och samtidigt är noggrann med service (vilket man ju ska vara med alla bilar!). mvh/björn larsson _________________ Björn Larsson |
||||
Vår bil ansågs nog som rätt OK, och vi hade kollat den. Dock så skulle vi köra 6 timmars långlopp vilket innebär rätt rejäla påfrestningar på bilen. Det mesta visade sig dock först när vi började riva ordentligt. Visst hade man utan problem kunnat använda bilen till vardags och lite klubbträffar men utan våra bytan av div delar hade bilen aldrig fixat 6 timmar i följd i racetempo. (= knutstorp på ca 1:13-1:14 kontinuerligt, vid klubbträffar ligger nog de flesta 944/924or (2,5 sug) kring 1:25! Sådant tar hårt på bilen och man vill ju inte knäcka bärarmarna fram när man skall bromsa efter rakan på Anderstorp i 200 knyck. Vad Pontus glömde säga var också att ca hälften av alla skruvar i bilen gick av när vi demonterade. Vi bytte sedan alla skruvar i hela bilen! Mycket gjordes för att det skulle bli lättmekat. Ett problem har vi och andra upptäckt med 944 2,5 2-ventilare och det är en tendens att kunna tokkoka. I ERF (6 timmarsserien) har förbrukningen denna säsongen varit ca 3-5 motorer för alla 944 team tillsammans. Vad som händer är att tempen är helt OK för att plötsligt (på ett varv) gå i topp och överhetta motorn. Vid senare kontroll visar det sig att allt vatten saknas i kylsystemet. Vi håller på och undersöker vad detta kan vara. Eftermontering av tempvarnare har ej heller fungerat då allt vatten är mystiskt förvunnet???? (Har någon en idé om vad det kan vara så SVARA!!!) När det gäller bur håller jag med övriga talare om att Tolli (JTI) fixar buren bäst. Vi bytte faktiskt även till sinterkoppling men på vissa 944 n/a så är svänghjulet utformat så att sinterkopplingen inte passar, det blev helt enkelt till att bygga en egen adapter. Vad borg menade är nog att du bör köpa en 86:a (85b) eller nyare, då får du alubärarmar etc. kolla sedan alla standardfel (spindelleder, vattenpump etc.) som kan bli dyra att laga. Riv ut inredning, släng i bur stol, huvudbrytare och kör tills något pajar. Antagligen bästa/billigaste strategin även om du får ge lite mer för grundbilen än för en bedagad 82:a-85:a. Har du råd gå upp till 87-88:a och du får troligtvis mindre problem. Glöm inte nya bromsbelägg (t.ex. pagid) som i kombination med ordentlig bromsvätska gör att du slipper uppgradera bromsarna(om du lättar bilen rejält). Samt att R-däck och uppgraderade fjädrar/dämpare gör mycket på bilen. Men viktigast av allt är låg vikt (det är nog billigare att lätta än att uppgradera bromsar!) MEN det blir ALLTID billigare att köpa ett "färdigt" bygge och bygga vidare på. Det finns t.ex en 944 som är racepreppad på Blocket.se (tror jag). Gör en ordentlig kalkyl och killa vad det kostar så kommer du inse att färdiga bilar ofta är Billiga! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag har bur från Tolli. Billig och bra faktiskt.
Det som finns att anmärka på är att huvudbågen är lite för smal. Hade den varit någon eller några centimeter bredare så hade man kunnat svetsa fast bågen i karossen på flera ställen. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Ang. PCS Racing så är jag helt övertygad om att en 944 N/A är helt rätt för klass 3. Kör själv med en 924:a med 944S motorn (190hk). Renskrapad och helt tömd inuti så väger den in precis under 1100kg raceklar, 5,8kg/hk. Helt fel för både klass2 och 3. Skall bilen in i klass3 så behöver jag 140kg bly och det är inte aktuellt.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
ok Porschedriver (vem du nu är),
håller helt med dig om man ska in på den nivån, jag hade nog uppfattningen att vi diskuterade lite "mindre seriöst" tävlande än 6-timmars race. Porsche Michelin Challange går över 12-14 varv och är klubbracing (mer roligt för mindre pengar?) och inte i närheten av vad du beskriver. För den typen av race skulle jag välja en helt annan variant. mvh/björn larsson ![]() _________________ Björn Larsson |
||||
Håller inte med dig riktigt där Björn!!! Race på 12-15 varv kanske men det är väldigt mycket träning för pengarna på PCS Racing. Är man dessutom två som delar på bilen så går den i princip konstant hela dagen. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Skulle vara kul o se vad en S2;a går för i racesammanhang
![]() På banträffar på gälleråsen så är det ju stor skillnad ut på rakan mellan en 944N/A och min S2;a ![]() Fins det nån som körs i nån annan klass på SV banor? Lite dålig på klassindelningen i pcrs, så det kanske kan vara så att S2;an inte har en chans i den klass den hamnar? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Klassgränserna är 6,5kg/hk för klass3 och 5kg/hk för klass2. En duktigt bantad S2:a (med bortplockad ABS) skulle vara klockren i klass2 ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Fredrik Å, sätt igång o bygg ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Men Fredrik, jag svarade på Daniel Magnussons inlägg där jag fick uppfattningen att han var ute efter en bus/clubracer till ett vettigt pris? Självklart måste man väga in hur man tänkt använda bilen.
Jag håller helt med dig om att man får ut mycket för pengarna när man är med i PCSR, och det är helt klart att man kan köra i princip hela dagen om man är två som delar bilen, där en kör funktionärspassen och den andre "race"passen. Gör man det får man väl väga in det i vad man skaffar och hur man utrustar/modifierar bilen. Är man ensam om bilen får den 20 min vila mellan körpassen. mvh/björn larsson _________________ Björn Larsson |
||||
Tack för svaren...
![]() ![]() Ja som sagt... Jag ska inte tävla med bilen nu utan hålla mig på banträffsnivå till att börja med, men det hindrar ju inte att man vill fortsätta bygga om bilstackarn till riktig racer lite senare och börja köra i tex PCSR eller liknande. ![]() Finns det nåt speciellt chassi som är speciellt prisvärt motsvarande BMWs Grupp-N? Det jag har sett på banträffar och liknande är att en orginal 944 verkar lite mjuk i chassit. Är det bara en synvilla? Jag kan inte minnas att min 924 kändes mjuk i chassit och den var superorginal. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Danne, du som sitter på kontinenten för tillfället: Hur är priserna på sådana här bilar hos dig?
Apropå fabrikschassin så är det väl M030 som skulle gälla då. Men har det monterats på något annat än Turbon? Dessutom är väl även det för mjukt för "seriöst" banåka. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Här i Nederländerna är det förvånadsvärt dyrt faktiskt. Här är bilar verkligen en lyxvara på ett helt annat sätt än vad jag tycker det är hemma i Sverige. Men detta landet är ju så litet ![]() ![]() Det är speciellt kul att kolla begagnatpriserna på SAAB. Exempel: Saab 9.5 sedan -00 2.0t 11000mil normalutrustad. fint skick. 33000 Euro!!! Dvs 300000:- ![]() ![]() ![]() Men det är ju inte en SAAB jag ska ha... I vilket fall så köper jag bilen i Tyskland tror jag. Det är ju ett sånt trevligt land ![]() 030 ja... Dessa magiska siffror... Det var iofs snarare eftermarknadsprylar jag tänkte på dvs Koni vs Bilstein. typ ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8839 besök totalt |