Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (89994 totalt) |
Re:
Den senaste 4-petade lådan med sjuans primär jag avverkade gjorde 55km/h vid 1000 varv på fyran, och toppfarten var över 240km/h. ![]() |
||||||
Re:
I och med att den är glesare stegad ökar dessutom möjligheterna att bygga upp lite mer laddtryck på varje växel innan man måste växla. Sist jag körde fyrväxlat räckte ettan (om jag inte minns helt fel) upp mot 35-40 innan det var dags att växla, vilket var trevligt. Fast den bilen gillade inte branta garageramper ![]() Lådan är en standard fyrpet av yngre modell eftersom det inte kryllar av kokillgjutna lådor, och låter man bli aggressiv plattan-i-mattan-körning räcker den till ur hållbarhetssynpunkt. |
||||||
Heja heja!
Hoppas att du får den färdigt till sommaren så kan vi åka runt någon bana i 20 år gamla SAAB:ar! Borde inte vilken 8v topp som helst passa eller måste det vara B-topp (eller var det H-topp?) Sen finns det sånna där omslipade kammar för billiga pengar. I och med att du behöver bara en kam kan det bli billigt...dessutom sparar du lådan med tunnare vrid på mellanvarv ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
30 år, om jag får be ![]() Sen råkar jag ju ha en 29 år gammal 900 GLs med automat som bruksis också ![]() Det måste vara B-topp på B-motorn, men insugen är i princip identiska hos både B och H, och det är ett B-insug jag införskaffat. Dock har jag blivit lite tveksam till om det verkligen förhåller sig så, jag undrar om den för konverteringen tilltänkta spridaren (Bosch röda 0 280 150 431) passar som jag tänkt då spridarhålen verkar vara ganska stora, 14 mm: ![]() Tanken är att borra upp spridarhålen en aning så 431:orna går att skjuta in längre, men om spridarens o-ring inte tätar mot det omgivande materialet blir det problem. Uppborrning är ett beprövat knep i H-motorsammanhang, men som sagt, detta är en B-motor. Alltså måste jag låna en spridare för att prova. Lösningen blir väl annars att borra ur mer och svarva till en insats i vilken spridaren sen får sitta. |
||||||
431:or har jag också i min SAAB 900. Dom räcker fint för 250hk på E85 och växer dessutom på varenda skrot så det är ett ypperligt val när man ska elkonvertera och behöver marginaler.
Jag förstår problematiken med elspridare...K-Jet spridare är ganska långa så du kanske får prata med någon som kan TIG:a i värsta fall? Annars kan man kanske leva med sämre atomisering så länge lambdan är rätt? Blir det MS I eller MS II? Jag har en MS II på hyllan som ska monteras i bilen så fort jag är färdig med lägenheten. Har dock aldrig kommit underfund med om man kan styra laddtryck med MS II elektroniskt? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Denna bild ger en hint om dimensionerna på spridare (det är tydligen en Lucas-spridare enligt hemsideskribenten http://www.max-boost.co.uk/max-boost
![]() om alla normala spridare inkl. 431:an håller 16 mm om midjan nere vid o-ringen borde ett spridarhål på ca 14 mm inte vara några problem. Det blir väl MSII skulle jag tro, så finns det utrymme för tändning m.m. när det behovet kommer. Laddtrycket sköter sig självt på den här bilen, den laddar snällt och fint upp till ca 0.8-0.9 bar, om jag kan lita på laddtrycksmätaren. |
||||||
Re:
www.folkraceshop.se säljer omslipade trimkammar till folkrace. Finns en hel del att välja på och en del ska fungera riktigt bra med turbo också. Kammarna är omslipade och inte härdade efter slipningen men jag har läst mycket på forum och det verkar inte vara några problem alls med att kammen slits ner. Priset är fruktansvärda 800 kr och en inbyteskam. Var bara tvungen att tipsa iomed att ämnet kom upp. Min förvirrade hjärna studieflyktar för tillfället med att fundera på hur man knopar ihop en billig sugmotor med folkracetrim. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Förresten, ska det trimmas och man funderar på hur man ska porta toppen så har min bror pratat med en herre som höll på med rally-saabarna när det begav sig. Brorsan sågade isär en dålig topp så fick rally-killen rita ut hur det skulle portas.
![]() Bilder och text finns här för den intresserade: www.vestgote.se -> projekt -> saab 900 T8 -88 -> motor -> portning av ny port _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Re:
Jag har lusläst samtliga sidor där, mycket informativt ![]() Men jag tror ändå att jag måste konsultera din bror i ämnet MegaSquirt på T8, hänger han här, eller kan du svara? |
||||||
Re:
Jag är inte så insatt i megasquirt tyvärr, han har en användare här men jag vet inte hur mycket han läser här. Jag kan försöka lura in honom i din tråd. Annars är det David V som är hans nick här. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Re:
http://forum.saabturboclub.com/viewt Läs igenom den tråden så blir ni säkert insatta på saab+ms ![]() _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
Re:
Jodå! Jag är här ibland ![]() Men mest är jag i garagret, så det blir inte alldeles mycket bilsurfande tyvärr. Klart bättre chanser att få ut bilen till våren dock och det är verkligen på tiden. Fråga på, det är bara kul om jag kan bidra. K-jet spridarhålen har perfekt storlek för att täta en elektronisk spridare. En kille på en STCS-träff körde orört insug och elektroniskt sprut, spridarna satt alltså höst upp på de ganska höga "stubbarna" och bilen gick tydligen helt okej. Men bäst är nog att antingen borra ur hålen som jag har gjort eller att fräsa / såga av stubbarna så de elektroniska kommer längre in. ![]() Kanten som blir nere i hålet är dock ganska vass och det krävs en del olja på o-ringarna så de glider förbi utan att skäras sönder. PS: Inka-fälgarna är så helrätt! Jag har en uppsättning liggande i förrådet, bultmönstret borde gå att modifiera på något vis. Breddade sådana vore.... ![]() /David _________________ David Vestgöte Insomnad Saab 900 T8 med Megasquirt och E85. Pågår: Peugeot 403 -1959 |
||||||
Re:
1. Fuel rail: ska jag shoppa Summit Racings fuelrail (köpte du denna: Aeromotive, samt vilka nipplar), eller kan man modda något befintligt alt. ska jag bygga själv? 2. Soppapump och tryckackumulator K-Jetronic: fungerar dessa ihop med fuelrail+spridare+BTR? 3. När man shoppar MS-kit säljer vissa leverantörer även luft- och vattentempgivare, vad är att föredra? Lat som jag är verkar det mest praktiskt med att gå på de rekommenderade givarna eftersom jag inte har några befintliga givare att utgå ifrån. |
||||||
Re:
Hej! 1: Jag köpte denna [holley 534-80] då den var billig i förhållande till längden. Jag har gjort två railar och har material till en till kvar. Den är (var) 32 tum och kostar ca 58 dollar. Den du länkade till gick på ca 42 dollar men för bara "17 och 3/4 tum" om jag hajjade rätt. Som nipplar använde jag tryckluftsnipplar, men det var lite jobb att borra upp railen till rätt mått och gänga i ändarna. 2: Soppapump körde jag med original i steg ett, funkar finfint och K-jet pumpen flödar rätt bra. Tryckakumulatorn tog jag bort, men den kanske inte är så dum egentligen om man vill ha en utjämnare för variationer i trycket (?). Fast å andra sidan vill man ju att trycket ändras snabbt i takt med BTR:ens vilja. Jag tog bort den eftersom jag märkte att akumulatorn höll trycket uppe trots att tryckvakten hade brutit strömmen till pumpen när laddtrycket rusade en gång. 3: Det är nog inte dumt att handla så mycket som möjligt direkt. Givarna passar ju garanterat sprutet och det finns inga originalgivare på motorn som går att använda ändå. Du kanske inte får gängor som stämmer direkt med hålen i motorn, men det går ju att göra adaptrar. Tänkte du löda kretskortet själv? Tips i så fall: Köp komponenterna från amerikansk firma som det finns färdiga listor (BOM - "bill of material") på att bara skicka in. Jag lade ner en del jobb på att lista ut vad ELFA hade att erbjuda och till slut satt jag där med komponenter som visserligen passade elektriskt, men med benavstånd enligt europeisk standard och kretskortet med amerikansk... ![]() /David _________________ David Vestgöte Insomnad Saab 900 T8 med Megasquirt och E85. Pågår: Peugeot 403 -1959 |
||||||
Re:
Jag skulle återanvända fuel rail från en befintlig skrotad SAAB, då får man BTR på köpet och allt kostar någon hundralapp. I och med att cylinderavstånd är likadant på alla SAAB 4:or kommer även fuel-railen att passa. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Jag är inte säker på att det stämmer faktiskt. Men jag har ingen exakta data för att bevisa det bara okulär besiktning av lite bilder: Här är en bild från din bildtråd där man ser delar av insuget: ![]() och här är ett insug från en T8:a från davids hemsida: ![]() _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Re:
Det är ju fusk... Det går att få bra flås i T8:orna också men vill man att toppen ska flöda bra är det ju en del jobb, större ventiler och ventilsäten, ordentlig portning och dubbla ventilfjädrar och en annan kam. Sen kan det vara sämre kolvbultar(?) som går av när man varvar mer än 7000 nånting. Då är man ändå inte i närheten av lika bra flöde som i en bra 16 ventilstopp. Men över 500 hk har plockat ur en T8:a motor så nöjer man sig med det så duger det. Vill man bara ha lite över 200 så duger T8:a toppen bra, David V siktar väl på en 250+ med det han gjort vilket inte borde vara omöjligt alls. På T8:orna har man ju inte samma lådknäckande vrid som det är på T16 motorerna heller, det kan man ju se som en fördel om man anstränger sig lite. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Re:
Tanken har föresvävat mig, men 900 med B-motor och turbo är liksom hela grejen, ovanligare än 99 Turbo. Visserligen borde jag då hålla mig till K-Jetronic om jag ska vara konsekvent, men någonstans måste jag dra gränsen. Med ett elektroniskt insprut kommer motorn gå bättre och risken för ras förhoppningsvis reduceras, så lite avkall på originalskicket för funktionen får det bli trots allt. om jag inte ska ge mig i kast med att renovera K-Jetronic:en förstås, men det lär kosta både i form av pengar och nya gråa hår, så Megasquirt verkar vara ett vettigt alternativ. |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (89994 totalt) |