Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 178, 179, 180 >> 348 besök senaste veckan (883789 totalt) |
Nu har bilen inte bara agerat konbanenwagen utan även licenstagenwagen till min fru.
Licensutbildningen var en födelsedagspresent som var sisådär uppskattad och ett flertal gånger fick jag höra att det var bortkastade pengar. Ju närmare dagen D vi kom desto mer ointressant var det. Jag känner min fru och vet att det var hybris deluxe detta handlade om, sist hon körde tjejkörning på sturup för ett antal år sedan var det exakt likadant men efteråt var det "skitskoj" Denna gång var det en liten trevligare bil än hennes gamla E28 518, min Compact har satt sina spår i frugan och jag vet att hon är svag för den. Vår semsterplats i helgen var Smålandsstenar så att det fanns en licenskurs på Anderstorp var ju klockrent. Visst var det en hel del strul runt kursen som jag behandlar i en separat tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php men när jag löst detta var allt bara trevligt, både jag och lillknodden kunde hänga med ut på banan. Beppe fick till och med agera flaggvakt! ![]() Licenskursen var på 2 dagar varav första dagen var teori/manöver prov och andra dagen var Uppkörning och teoretiskt prov. Körningen var av blandad karaktär med llite olika flaggor hit och dit, en Ford packade ihop efter ett par varv och en 280zx fixade inte kurvan efter gamla start o mål då han bara hade halv tank, precis samma fenomen som på e36 compact. På banan var det mest vanliga gatbilar men där fanns utöver en läcker Compact en riktigt trevlig Grå M3 E30 som lät fantastiskt! ![]() Till slut rundades själva körmomentet av med ännu en avhyvling till deltagarna som upprepade gånger inte klarat av att följa flaggorna tex gulflagg och skylten SC brydde sig knappt hälften om utan bara blåste förbi Saftey car som var ute på banan ; ) frugan var en av få som höll sig bakom saftey car hihihi.. Tonen på frugan var nu annorlunda och hon hade tyckte det var roligt och lite till ![]() Frugan hade skött sig mycket bra och började så småningom att gasa på! Till slut var det dags för teoriprov som frugan klarade galant. På vägen hem gick frugan loss och man märkte hur skoj hon tyckte det hade varit och hur stolt hon var (med all rätt) över sin bedrift. Medlemskap i BMW Sport Club kommer strax och se får vi se om frugan kör nåt enstaka pass under 2009. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Förberedelserna inför Gelleråsen har varit minimala då det inte varit läge att meka. Igår hade jag planerat att få till en del saker men tiden rann iväg och jag hann bara med en bråkdel.
Det blev iallafall nya originalbelägg fram då mina Carbotech var slut och inte hade klarat helgen. Det får helt enkelt duga med dessa och det blir rätt ok med original i vinter. Till våren blir det XP8 igen inget snack om saken då jag varit väldigt nöjd med deras bett, livslängden har ju varit ok då dom suttit på hela säsongen och varit med på alla BMWSC banträffar i stort sett samt en hel del andra aktiviteter och därimellan agerat vardagsbil. För övrigt var det bara en översyn och uppfräschning av bromsarna som gjordes, noterade att ett av oken behöver få en liten renovering i vinter. Hade tiden funnits skulle jag vilja fixa ett par småsaker som att lufta/byta bromsvätska samt notera var på mina topplagringar jag har dom cambervinklar jag vill ha till banträffar. Idag bankar jag till topplagringarna lite på känn vilket inte känns helt rätt. Ikväll blir det iallafall dags att fylla bilen med allt man skall ha med sig, inte blir det mindre nu när det blir långresa, frugan skall dessutom med och något varv på slutet av dagen är det tänkta hon skall få lägga. Det kommer inte att gå snabbt men jag däremot sakta ![]() Ser framemot Gelleråsen även om det såklart är lite trist att säsongen är slut men det har varit rätt hektiskt att få ihop det med alla aktiviteter OCH familjelivet ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Trevligt att snackas vid i helgen
![]() Din bil gick ju fint även med gatdäck ![]() vid kurvtagning Synd att man inte gick ut på sista passet så du fått möjligheten att köra ifrån mig ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Jo det var trevligt Mikael, tacka brossan för skjutsen
![]() Jag återkommer här inom kort med en utförlig avhandling av Gelleråsen _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Kul att träffa herr och även fru Sjöström på Gelleråsen
![]() Tyckte Compacten gick riktigt fint och det såg väldigt stabilt ut vad jag kunde se ![]() MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Säsongsavlutning 2008 på Gelleråsen med BMW Sport Club
Tänkte ge mig på att skriva några rader om avslutande banträffen med BMW Sport Club som i år var placerad på Gelleråsen utanför Karlskoga. Mina förberedelser inför denna träff var högst moderata då jag saknade tid och lite annat, min carbotech bromsbelägg fram fick tyvärr ersättas av originalbelägg dagarna innan vilket såklart borgade för lite sämre bromsverkan. Samma dag det var avfärd hade jag bokat in en tid på GT däckservice (som ställde upp med dunderkort varsel) Det jag ville ha gjort var att ta reda på VAR jag hade mina olika cambervinklar så att jag enkelt kunde få fram en ban respektive gatsetup. Då bilen rullar mycket mil på landsväg vill jag inte ha en lösning som blir FÖR dålig till vardags. Det fick bli en kompromiss med följande värden. Gatsetup: 2 grader negativ camber/3mm toe-in Bansetup: 3 grader negativ camber/0mm toe-in Bak är det i dagsläget inte justerbart och hittar jag ingen enkel lösning blir det nog inte det på ett tag i heller så dessa värden har jag inte betraktat denna gång. För att få ett precist sätt att få till respektive setup i topplagringen mätte vi upp med skjutmått då det är betydligt mer noggrant än markeringarna i själva topplagringarna. I vanlig ordning skötte sig GT däckservice strålande och jag tackade för mig och for vidare, nu var det dags att tömma oken på bromsvätska,lufta lite,gå över vätskor och kolla över däcken mm. När detta var utfört styrde jag kosan mot Svedol för att införskaffa ett digitalt skjutmått, priset var rimliga 270:- pengar så där tvekade jag inte. Nu började klockan ticka på och vi ville komma iväg runt lunch då vi hade 55 mil att köra. Packa in allt som skulle med, och att stuva in allt skit i en Compact kräver sin man, utöver däck så är det så mkt mer man skall få plats med, idag var frugan med så då var det ju ännu mer saker. Färden upp skulle ske i konvoj med BMW tobbe o Jenny som helgen till ära hade valt att softa och agera fotografer och moraliskt stöd eller nåt.. Roligt att dom hakade på var det i alla fall. Resan upp gick smärtfritt och var relativt trevlig då vi valde bort stora vägar och försökte hitta små svängiga vägar, frugan gjorde ett gott jobb med kartan och som oftast struntade vi i vad TomTom sa till oss. Väl framme vid banan en stund innan 21.00 hittade vi vår stuga ganska omedelbums, det var ingen stor stuga men det skulle säkert funka 2 nätter. Bilen tömdes på allt "skit" sen var det dags för lite pilsner och grill i goda vänners sällskap, en av mina favoritsysslor ; ) Vädret var väl inte så lovande men vi hoppades på bättre väder tills nästa dag, en hel del bilar dök upp redan på fredagskväll, men dom flesta av oss i Sport Club bodde troligtvis på hotellet där avslutningsfesten skulle hållas. Vi var väl inte allt för pigga och somnade ganska gott på vänster sida om 12:an på klockan.. Lördag morgon gick jag upp tidigt (06.00) då jag skulle byta däck och tvätta bilen, vädret var ingen höjdare riktigt tunga mörka moln och lätt nederbörd som kom och gick. Att byta däck lade jag ner och beslutade att åtminstone första stinten skulle köras på gatdäck. Bilen vaskades av i lugn och ro medan folket på banan sakta vaknade till liv, cupförarna var tidigt igång och pula med sina bilar, dom som hade tänkt sig sovmorgon fick finna sig i att vakna till torrgasandes cupbilar, men sämre sång kan man väl vakna till ; ) En snabb minifrukost med frugan klarades av efter tvätten sedan skulle vi gå och skriva in oss samt att frugan hade lovat att ställa upp som medhjälpare vid insläpp/besiktning/line-up under dagen. Efter besiktningen var det bara en liten stund till förarmötet i cafeterian, förarmötet kan tyckas vara ointressant men jag anser det vara väldigt viktigt och jag vill påstå att BMW SC förarmöten håller extra hög kvalitet med både Måns och Herr Regnell som är tydligheten själv ; ) Visst lyckade dom skrämma upp frugan då alla hemska saker påtalades men det är skitbra att detta möte finns så att folk försöker tänka till innan man gasar ut på banan. Med hjälp av domkraft, gummiklubba , insexnyckel 6 samt mitt digitala skjutmått fick jag till mina 3 grader negativ camber (tack för hjälpen Marcus!) och var nu reda för lite lattjolajban. Förresten R-däcken kördes med 1.6 i kalltryck o gatdäcken med 2.1 i kalltryck vilket verkade passa bra. Gatdäcken lät jag hålla 2.1 i kalltryck vilket jag tror var vettigt då det var HALT på morgonen, jag mjukade även upp baken lite när det var blött. Cupbilarna passade på att försöka torka upp banan men hur gärna dom än ville gick det inte att bemästra vädret makter, regnet hade inte slutat falla och banan var ordentligt blöt, på sina ställen fanns det tydligen stora pölar. Dags för första stinten och för egen del var det med gatdäck och vanliga belägg, jag råkade komma en bit efter på första varvet som var ett formationsvarv (typ) så vi visste hur banan var dragen, i ett kurvparti fick jag trots låg hastighet ett släpp modell brett och min redan tveksamma glädje för regn förvärrades ytterligare. Nåja ut på banan kom jag och jag bokstavligen kröp fram och lät alla passera som så önskade, banan var snorhal och jag funkar inte i regn så är det bara, hade det inte varit för att det är så bra att testa på även i blött hade jag gett tusan i det. Nåja våra 20 minuter svischade förbi ganska fort och jag kom in i depån utan några fler incidenter, en del bilar snurrade av men det mest mindre avåkningar. Nästa omgång hade regnet slutat falla och på vissa partier var det betydligt bättre förutsättningar. Fortfarande hade jag gatdäck när jag for ut. Banan var definitivt roligare nu när man kunde fläska på lite, banan var blöt utanför idealspåret men där ute var man väl inte eller? Bromsarna började få jobba hårdare nu och ganska fort märkte jag hur mycket sämre dom var, uthålligheten var betydligt sämre och gatdäcken blev sladdriga med tiden och i kombination med taskiga bromsar bidde det bara sisådär om än väldigt roligt. Mikael Bäck som jag ville tampas lite med släpptes förbi då jag inte hade chans med dessa förutsättningar : ( En escape road var väldigt bekväm ett varv då jag fick slut på bromsar, jag bara gled vidare helt odramatiskt och körde vidare ut tillbaka på banan, riktigt bekvämt att kunna ta detta beslut ganska tidigt i inbromsningar och slippa göra något dumdristigt för att försöka rädda bilen/situationen. 2 pass hade nu klarats av och nu skulle det bytas däck kvickt då jag ville få ett pass innan lunch med rediga däck, ett byte gjordes så fort som det bara gick men mina förbaskade låsbultsadaptrar bråkade och ville inte poppa ut ur låsbultarna vilket fördröjde mig kanske 5 minuter, till nästa år blir det att köra till träffar utan låsbultar det är en sak som är säker. Nåja dessa 5 minuter gjorde att jag missade sista passet innan lunch med en hårsmån vilket såklart var snopet men det var bara att gilla läget. Min fru som tog sin licens för ett tag sedan på Anderstorp hade anmält sig till träffen och skulle försöka våga sig på att ratta runt några varv, allteftersom vi närmade oss eftermiddagen då hon skulle köra duggade ursäkterna tätare och tätare men dom var även sämre hela tiden, nervositeten spelade henne ett spratt som vanligt men jag hade gett mig tusan på att få ut henne då jag vet hur hon funkar ; ) Efter lunchuppehållet var så dags för mitt tredje pass och nu var jag långt fram i kön hade rätt däck och banan var snustorr, om det skulle funka med R-däck och kassa bromsar visste jag inte men jag var tokigt sugen på att få plåga bettan lite ; ) Direkt i första kurvan kände man det där goa greppet från R-däcken och ett fånigt småleende kunde inte döljas.. Bilen kändes helt suverän nästan omgående, en kanontrevlig instyrning i kurvorna, ett fantastiskt grepp gjorde att jag kunde bromsa mindre, dock anpassade jag mig och använda motorbroms och växellåda för att kompensera mina bromsar. 20 minuters bankörning kändes som 5 minuter men detta passet var riktigt trevligt och bilen mådde väldigt bra här. Morgonens tveksamhet till banan var nu ombytt till en slags kärlek, tekniskt krävande och en del mer knepiga partier men lyckad för bilar som är lite mindre och effektsvaga, på rakan vill man ha pulver JA, men sen funkar det bra med min lilla Compact som har hälften av vad många har idag (M3 E36/M3 E46 osv..) Sista passet för dagen var snart här och nu skulle frugan köra tyckte jag, efter många om och men hoppade hon in och sa "jag kör ett varv sen kommer jag in" Hon tog det väldigt lugnt och gjorde samma "fel" som jag gjorde i början och fokuserade alldeles för mkt på dom bakom henne, visst är det bra att ha koll bakåt men lite fokus på sig själva skall man ju också ha! Varven började gå lite snabbare, svängarna blev något tuffare men blinkersen tändes OFTA och det var få rena stunder hon fick, trots detta körde hon 5 varv innan jag fick ta över och köra mina absolut sista varv denna träff, det bidde ett par underbara varv som verkligen satte pricken över I:et för denna träff. Soppapumpen hade redan i 3:e stinten börjat knorra i kurvan innan start och målrakan men jag anpassade mig och gav tusan i att gasa där så funkade det hjälpligt, detta är ett ganska irriterande problem som många av oss dras med, för egen del skall jag försöka följa Rikard Ahlins tips att plocka en från E36 sub -95 som tydligen skall funka bättre. Efter att ha pustat ut och druckit lite vatten var det dags att öppna dagen första pilsner, ingen tid skall slösas bort så det bidde en snabb pilsner och en liten bit mat innan vårt årsmöte som hölls på banan. Årsmötet i sig var intressant och trevligt om än i vissa partier lite tjatigt ; ) 2009 ser ut att bli ännu ett trevligt år i klubben och programmet är nu mer eller mindre spikat vilket såklart är najs.. Inhyrda flaggvakter är en lyx som vi troligtvis även nästa år kommer att ha vilket såklart är skitbra! Efter mötet blev det lite pilsner igen och lite tjöt vid stugan, vi passade på att ta vår årliga tvagning och en del festade till det med nya kläder!! Det var kvällen till ära avslutning på Karlskoga värdshus som var en tillbyggnad till Karlskoga Hotell så för alla dom som bodde där var det VÄLDIGT nära hem vilket nog var tur. Nåja, kvällen var supertrevlig med underhållning,prisutdelning,god mat,gott om dricka och fantastiskt mycket trevligt folk. En del träffade jag för första gången här och en del hade man sett några gånger på andra banor. Jag fattade tycke för Audigrabbarna som var riktiga festprissar och hela tiden var på gott humör, även frugan uppskattade dom då dom verkligen hade varit trevliga mot henne tidigare under dagen, helt klart ett positivt inslag i den redan goa andan som jag upplever i klubben. Kvällen tog såklart slut alldeles för tidigt sa dom, men när jag vakande nästa dag kändes det som vi hade hållit på LÄNGE igår.. Jag mådde väl ungefär som jag förtjänade med allt vad det innebär. Det var aktivitet på banan i dag med Kolsva MK och där fanns en hel del trevliga bilar med massor av effekt på banan, tyvärr regnade det så jag placerade mig över en kopp kaffe i cafeterian och satt där ett bra tag. Runt lunchtid hade jag gjort i ordning bilen med däcksbyte,camberjustering och komfortinställning av dämpare, resterande hade packat och städat så länge. Resan hem påbörjades och nog skulle det bli lite segt.. Resan flöt på i alla fall och lustigt nog kom vi ikapp en Cupbil med en viss Samson körandes, helt klart manligt att ta sig till banan på detta vis så en fet tumme upp för detta! En stund senare flög han förbi oss av okänd anledning men brått verkade han ha i alla fall, jag hörde något om avsaknad av värme och då förstår jag för yttertempen visade 4.5 grader vilket är KALLT. Även på nervägen tog vi småvägar men allt bara funkade, lite käk i Jönköping och sedan raskt vidare hem. Det bidde även denna gång en lång dag innan vi var hemma men nog var det skönt att pusta ut! Såhär efteråt är det en del jag vill tacka för en trevlig helg, som vanligt missar man massor med folk som hade varit roliga att tjöta lite med men så är det väl.. Följande vill jag tacka: Hobbe med undersåtar för en exemplariskt utförd träff precis som vanligt!! Frugan för allt stöd och all hjälp! Tobbe o Jenny för att ni hakade på trots att ni inte skulle köra. Audigrabbarna för deras positiva livsinställning och att dom aldrig tröttnar på våra ständiga gliringar Mikael Bäck med broder Mr X för lån av kompressor i depån Marcus för lite trevligt samkväm och hjälpen med camberjusteringen! Peor för några trevliga ord och tips BTG för sin fantastiska förmåga att få fram ett budskap TYDLIGT, vi skrattade åt det under mötet då det nästan blev komiskt stundtals! Dock uppskattade jag framförallt BTG:s tydlighet mycket under förarmötet Det trevliga bordssällskapet under kvällen fest Förenade bil för lån av verktyg och givetvis alla andra som såg till att detta blev en toppenhelg Nu blir det till att skruva lite med bilen så man är fit for fight nästa säsong, förhoppningsvis går lågsäsongen lika fort som högsäsongen så vi kan synas därute igen snart. "Han med den silvriga Compacten" _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
He he! Avsaknad av värme inne i bilen gjorde de första milen lite väl immiga, men efter ett tag hade mina datafläktar till defroster fått bort det värsta så vi kunde jaga oss förbi köerna... Vi längtade efter bastun! Jo, det var verkligen svinkallt! Louise hade vinterkängor, dunjacka, mössa, handskar och en filt i knät. Hon var lagom klädd hävdade hon. Mina racekängor var inte lika varma... ![]() Hann bara fota några minuter precis före årsmötet och du fastnade ett par gånger i alla fall.. ![]() ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Trevligt
Trevlig att läsa Johan. Och trevligt att träffas. Ska visa tråden för min fru... Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Compacten och jag har nu gått in i en ny fas, sommarens alla aktiviteter är över, det har varit en underbar och hektisk resa med massor av roliga minnen. Sammanhållningen i BMW Sport Club känns om jag får säga det jävligt bra! En fördel här, är att alla strävar åt samma håll och bara har en sak i huvudet. Så funderar ni på att börja gasa lite på bana kan jag varmt rek. Bmw Sport Club! Egentligen har jag skrivit av mig om alla träffar men här kommer i alla fall en "kort" sammanställning över årets körningar med Compacten.
![]() Säsongen började rent körmässigt på Mantorp där jag hypernervöst körde ut på banan och kröp runt längs med sidorna, senare under dagen gick det lite bättre men nog tittade jag mer i backspegeln än framåt ; ) Banan i sig var enligt mig inget hallelulja moment, mer power hade varit trevligt här då rakan är oändligt lång. Här uppe köpte jag min sittastillstol vilket blev ett riktigt trevlig lyft. Lite regn på förmiddagen men sen torkade det upp och blev nice. Många av oss bodde på Sjögestad motell och det var en imponerande samling bilar utanför när man vaknade på morgonen.. Här var jag även med på mitt första styrelsemöte med Bmw Club Schweden. ![]() Nästa bana att "inivga" blev min hemmabana Sturup raceway, här har jag kört den gamla sträckningen några få varv för flera år sedan så jag kallar denna träff för invigning. Banan passade bilen ypperligt och jag hade skitroligt, det var så tokigt varmt med 30 plus så däck och bromsar smälte men det var morgondagens problem. Jag glömmer inte hur mkt det spann i hårnålen och att jag tänkte här skulle man haft diffbroms (vilket jag numera har) Det var ju också roligt att vi var några andra compacter på banan och att min granne Jenny var en av dom, nog hade hon bra fart i sin 316 och stundtals fick vi gasa ordentligt för att hänga med! Denna helg blev jag förälskad i Sturup Raceway och jag minns fortfarande hur jag satt och smilade när jag gasade på! ![]() Sen var det dags för Anderstorp, en bana som inte lockade SÅ mycket då det mest kändes som en flygraka med nån liten sväng, vi bodde i närheten under 2 dagar och hade det väldigt trevligt. Banan hade jag definitivt underskattat och jag hade riktigt roligt där, speciellt norra sträckningen var underhållande och lärorik. Här kom jag på allvar i kontakt med ett problem som många pressade bimmers har, soppan orkar inte ända fram när man har halv tank eller mindre, detta upplevdes i kurvan efter gamla start o mål rakan. Det var lite regn under dagen inklusive ett GRYMT skyfall men det blev gott om torr körning så det var lugnt, Cupbilarna torkade upp banan bra i vanlig ordning. ![]() Nästa aktivitet med Sport Club var en limited edition med enbart 15 deltagare, det var äntligen dags för Emmaboda och superstage, vi hade tjatat på att få varsin plats i 6 månader och vi fick verkligen plats, med ni så menar jag mig själv, Tobbe o Jenny, även här hittade vi ett supermysigt boende där vi stannade i 2 dagar. Jag har varit på Superstage vid ett tidigare tillfälle men aldrig kört själv och jag var nervös då det var en massa seriösa bilar som skulle komma. Mina däck var väldigt slitna men fy bubblan vad vi hade roligt, värmen var grym och vädret på topp. Tiderna kröp ner för oss alla och mitt sista pass gav mig en hyfsad tid för att vara med en effektsvag bil och en newbie bakom ratten. Helt klart underskattat sätt att köra bil detta, hoppas verkligen jag får tillfälle att testa detta igen. ![]() Nu hade mitten av säsongen avverkats och jag hade skitskoj varje gång, det jag såg framemot hela tiden hade nu kommit, Knutstorpsträffen som jag alltid längtar till precis som Nürburgring! Här brukar vi bo i stuga nu på gamla dagar och det är SUPERTREVLIGT! Även här hade vi lite regn men inte värre än att det torkade upp ganska fort och man kunde börja gasa på lite mer, jag hade en del roliga fighter med polarens gamla Cupbil och jag minns hur vi efteråt sprang ut ur bilen och bara skrek " fan vad roligt!! Även om jag var med och arrangerade denna träff så fick jag en hel del tid på banan, det som fick stryka på foten var den sociala biten med folket tyvärr, ett fenomen jag märkt med mig på många banträffar faktiskt. Efter all körning på lördagen var det en riktigt trevlig kväll med underhållning och gemytlighet med allt vad det innebär ; ) Söndagen är en dag som brukar vara perfekt för att få lite mer tid på banan och med mindre bilar ute, så även i år och jäklar vad vi körde, jag har för mig att jag körde 120 varv och det bara flöt på. En trilskandes ventil gjorde att jag tappade luft bak och stundtals körde med 1kg luft i det däcket men det gick trots det rätt bra ; ) Jag minns att jag körde ända in i sista sekund och bara njöt, på slutet var däcken väldigt slut och i kombination med värmen bokstavligen flöt man fram. Det bidde en underbar helg och äntligen fick jag se Knutan från sin rätta sida (bakom ratten) det var ju här jag förra året tog beslutet om att försöka ta mig ut på banan i stället för att bara stå och titta på. På en skala från 1-10 vad det gäller underhållande banor så ligger denna bana på en stark 9:a Det är än så länge min absoluta favoritbana av flera anledningar, visst har den sin idiot och visst vill jag har mer pulver på rakan men gud vad underbar den är! ![]() ![]() Nästa körning med sport club var på Mantorp och där tog jag faktiskt beslutet att hoppa över, dels tyckte jag inte banan var SÅ rolig och sedan hade jag ju redan varit där en gång i år, det bidde en annan lite utomstående aktivitet istället som kallades rejsaträffen. ![]() Rejsaträffen bygger ju på sajten rejsa.nu:s användare som är en samling glada tokar där alla gillar att köra när det svänger, att träffen skulle vara på Sturup raceway var ju klockrent för mig som har 5-8 minuters färdväg dig! Till denna träffa hade jag fixat nya fälgar som gav mig mer spårvidd och helt nya R-däck. Vi fick ett minipass på fredagen och det körde jag med mina gamla R-däck som var i stort sett helt slut. Bilen betedde sig väldigt märkligt med dom gamla däcken och understyrde något enormt, efter 2 pass körde jag in då det inte gick att köra längre, bilen bara kasade runt och jag förstod inte varför. Då jag inspekterade däcken såg jag att däcken var HELT HELT slut och corden var blottad på decimeterlånga ställen av alla däck, slitaget var knepigt nog i mitten så något har varit skumt här. Lördagen var en lördag vi sent skulle glömma, himlen öppnade upp sig tidigt och slutade inte på hela dagen, det var så blött att det var mindre bassänger på banan stundtals och många struntade i att köra överhuvudtaget, själv åkte jag och satte på mina nya däck och lattjade med lite hjulvinklar.. På kvällen blev det festligheter som heter duga med både livemusik och tequila från Uganda. Söndagen var bättre och regnet hade försvunnit, äntligen blev det körning av men förmiddagen ägnades åt kontemplation och vätskeintag så man inte torkade ut ; ) Senare på dagen blev det massor med körning och nu fick jag en möjlighet att på allvar testa min diffbroms som jag monterat. Jag minns väldigt klart i huvudet hur jag antingen fick krypa fram eller drifta runt hårnålen förut. Nu kunde man definitivt ha mer attack och mer gas ut ur kurvan då den bettade mycket bättre, visst fick man lite släpp men jag gissar att det handlar lite om förarens rutin också ; ) Väldigt rolig bana som passar bilen fenomenalt, med nya däck var det en OTROLIG skillnad och att jag fått en 40-50mm mer spårvidd gjorde att jag kunde ha bra mkt mer fart överallt. Greppet kändes som grymt överallt och jag hade sjukt roligt på banan, hade en del roliga fighter med någon Honda Vtec som var riktigt snabb här. Klockrent betyg till träffen utöver flaggvakterna som var nästintill usla. Jag måste ge lite creds till Sport Club som håller riktigt hög nivå på sina träffar framförallt säkerhetsmässigt ligger vi långt fram. Nåja ännu ett minne från en skitrolig träff hade etsat sig fast i hjärnbarken för alltid (konstigt, att sånt fastnar men var man la nycklarna för 30 sekunder sedan har man ingen aaaning om; ) ![]() Nu började säsongen tagga ner lite men tempot var ändå ganska högt tyckte jag, jag åkte iväg på semester med frugan och av en slump?? Bodde vi 5 km från en konbanekörning med Peugeot Sport Club och otroligt nog fick jag nys om detta någon vecka innan vi skulle dit! Körningen ägde rum på gamla flygfältet i Vårgårda norr om Gööttlabörg och i vanlig ordning åkte vi upp dagen innan och bosatte oss i en liten underbar stuga mitt ute i ingenting. Förvirrade jag hade för mig körningen var på lördagen men på fredagskväll upptäckte jag att det inte var förrän på söndagen!! Nåja Beppe 4.5 år hade skitskoj på Liseberg under lördagen och vi hade ingen brådska någonstans. Vårgårda för övrigt är en håla med gott om bilar, visst många stylade Volvos men även en bunke seriösa bilar (no offense alla volvo tokar jag har själv varit där en gång) Körningen på söndagen var lite nervös, man kände ingen och jag trodde att det var typ 100 peggar o en Bimmer, nu visade det sig att vi var kanske 15 bilar totalt och vi var en hel del icke peggar, Porsche,Miata,Type-R,Audi S6 osv osv.. Körningen var skitrolig om än något tight bana (gissa då hur det var för den stora tunga Audin ; ) förmiddagen slutade med en 2:a placering tidsmässigt. På eftermiddagen hade jag hejarklacken med mig, den nya bansträckningen var ganska lurig men mycket snabbare. Från början gick det inte bra men med tiden lärde jag mig banan och hade det inte varit för att jag välte en kon så hade jag haft dagens bästa tid, nu slutade jag på en 2:a plats vilket jag förvisso var nöjd med, vinnaren hade R-däck vilket säkert hade gjort mig snabbare då greppet inte var SÅ märkvärdigt med mina relativt mjuka gatdäck. Roligt hade vi och stämningen var väldigt god, även här lite creds till Peugoet Club Sweden som gjorde ett gott jobb! ![]() Senare på kvällen landade vi i Smålandsstenar inför kommande event dagen efter.. Frugan hade ju fått en licenskurs i present av mig och kursen gick av stapeln på Anderstorp dagen efter. Då det var på kvällstid dag 1 åkte frugan iväg själv och hon var inte så glad på mig då för hon tyckte det var bortkastade pengar och mest skit (hon var N.E.R.V.Ö.S) Senare på kvällen kom hon hem och var inte lättad precis, kursen hade förvisso gått bra och så men kursledaren försökte tuta i alla att det var KRAV på minst en TÄVLING för att få ut sin licens. En lång natt på rejsa via mobilt bredband gav mig det svaret jag själv trodde var sanningen, kursledaren var ute på hal is och frugan pustade ut. För att försäkra mig om att vi hade rätt ringde jag nästa morgon SBF för att få samma svar. På eftermiddagen åkte vi i gemensam trupp till Anderstorp och direkt konfronterade jag vänligt men bestämt kursledaren som efter någre minuter och bläddrande i SBF:s reglemente gav med sig, ingen behövde tävla för att få sin debutanlicens. Jag och Beppe var med under kvällens uppkörning och hade det trevligt, även praktiken gick bra och frugan hade nu sin racinglicens!! Allt skäll jag fått under ett par veckors tid var nu som bortblåsta och stolt som en tupp fick jag höra under 30 mils resa att hon hade minsann racinglicens och den måste man ju underhålla så man inte glömmer bort hur man kör ; ) Summa summarum en riktigt trevlig minisemester med båda konbana och licenskurs, att vi hade bra väder hela tiden gjorde inte saken sämre. ![]() Årets sista aktivitet (tror jag) Var med Sport club och banan vi nu skulle köra på var Gelleråsen som ligger 55 mil från hemmet, en lååång resa men jag tvekade aldrig jag SKULLE köra här så man fick bocka av även den banan. Efter en del velande fick jag med mig frugan, Tobbe o Jenny och givetvis var det trevligt med lite mer folk. Förberedelserna inför körningen var högst begränsade, lite hjulinställning o annat smått men annars var det bara att packa bilen och gasa iväg. Resan upp gjordes på mindre vägar som svängde lite och det var helt ok, dom 55 milen flöt på bra och även om det tog lång tid att komma fram så föredrog vi detta framför highway. Vid 20.30 var vi på plats och grill och maltdryck satt som en fläskläpp efter en lång dag.. Det regnade lite grann på kvällen men inget som inte skulle kunna torka upp, en del folk hade redan anlänt, framförallt folket som körde BMW Cup som vill vara igång tidigt på rejsadagen. Snart sov vi alla gott Zzz Zzz.. Själv gick jag upp i ottan och tittade ut, regn... inga massor men det var ordentligt blött ute, jag tog beslutet att börja dagen på gatdäck och stack iväg och vaskade av bilen samt kikade runt lite bland alla bilar. Jag hade gett mig tusan på att köra allt som gick nu när jag hade kört så långt men regn är inget jag överhuvudtaget gillar så när det väl var dags att köra KRÖP jag fram längs med sidan av banan ; ) Jag tror inte det var någon som inte passerade mig men det struntade jag i, det var bokstavligt talat snorhalt trots att jag fegkörde men jag gjorde mina varv. Andra passet så hade det torkat upp lite och nu kunde man gasa betydligt mer, det märktes också att min tillfälliga originalbromsar och gatdäck begränsade framfarten ordentligt. På eftermiddagen så fixade jag till med 3 grader camber och R-däck, genast blev det en helt annan körupplevelse! Det gasades friskt men även om jag hade skitskoj så satte bromsarna stopp för SNABB körning, en gång fick jag använda en escape road då jag inte hade något alls att bromsa med. Sista passet delades med frugan som äntligen kom ut på banan efter en hel del tjat (N.E.R.V.Ö.S) efter 5 varv var hon nöjd och det var jag också. Jag tror vi får se henne lite mer på banan nästa år även om hon inte blir en sån tok som jag. Avslutningen med bilen bidde några fåvarv varv bara men roligt hade jag definitivt! Årsmötet på eftermiddagen var intressant och stämningen var god, lite senare var det dags för uppvärmning och sedan var det stor fest inne i världsmetropolen Karlskoga!, upplägget var klockrent och vi hade en mycket trevlig kväll på alla sätt och vis. Dagen efter tog vi det lite lugnt av förklarliga skäl men hemfärden gick av stapeln strax innan 12 och vi var hemma på kvällen efter en lugn och fin tripp på småvägar.. Nog var det skönt att komma hem även om man kände sig lite vemodig då man visste att säsongen nu var över och bilen mer eller mindre gick i ide. Under alla omständigheter hade i alla fall avslutningen varit klockren allt regn till trots. Vintern får väl ägnas åt småmek och lite styrningar på datorn med STCC, ratt har införskaffats och en skalstol som suttit i en gammal 911 skall simulera att man sitter i en riktig bil ; ) Utöver detta blir det till att suga i sig av allas kunskap om ämnet rejsa på olika ställen, egentligen har jag massor med projekt att klara av på bettan men hur det går med det får vi se, skulle du vara nyfiken så följ bloggen antingen här du är nu eller på Autopower http://www.autopower.se/galleriet/blogg.asp?bil=43926#14814 Två ställen med lite olika inriktning, infon är snarlik men inte identiskt av olika anledningar. Både bilen och jag har utvecklats en hel del sedan inköpet i höstas 2007, från att ha varit en pendlarbil till ett fruntimmer i Stockholm till att bli ett fordon relativt ordentligt omgjort för att gasa på så kort tid (allt med mina mått mätt) Dom vitala bitarna som är gjorda sedan start - Grövre kränghämmare runt om - Schyssta bromsar - Nice chassie som är justerbart - Lite trevligare bussningar här och var - Skalstol - Laptimer - Nya R-däck på fälgar med mer spårvidd - Diffbroms Utöver detta har det givetvis gjort en hel del annat men det drar jag inte här. Då mina tummar sitter på fel ställe så har jag anlitat eller fått hjälp folk som har dom på rätta ställen. Jag vill passa på att tacka Tobbe för ett grymt stöd, inte bara för att han fixat en massa men även låtit mig själv utvecklas (nåja) genom att låta mig försöka och sedan göra det rätt ; ) En klassiker är väl när jag monterade mina nya framskivor ut och in :woot: Utöver Tobbe vill jag också skicka ett stort tack till Bmw Sport Club som har genomfört en excellent säsong utan några speciella brister, visst det tog 9 månader att fixa fram ett medlemskort och startnummer men vad spelar det för roll när jag ända glömmer dom hemma när jag väl fått dom ![]() ![]() ![]() Jag ser redan fram emot nästa säsong och hoppas såklart man kan klämma ur både bilen och mig själv lite mer.. Till er som jag inte träffar förrän nästa säsong önskar jag en riktigt bra lågsäsong och alla er andra detsamma såklart. Utöver dom jag tackat vill jag passa på och tacka samtliga tokar här på rejsa som utan knorr delar med sig av sin kunskap och inspirerar varandra till nya verk, ett otroligt värdefullt och fängslande forum, många timmar har lagts här på att bara klicka runt och titta på alla tokiga projekt. Det blev kanske lite lång text och en del upprepningar från mina andra inlägg men du orkade ju i alla fall läsa ända hit och det uppskattas! Nu känner jag mig rätt nöjd och rundar av med dom klassiska orden Freude Am Fahren ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Hej Johan!
Nu hittade jag din riktiga blogg, väl skrivet och ett sant nöje att följa dina äventyr. Snacka om utveckling! Jag har ju haft mina små bankörnings-erövringar genom åren och förstår din körglädje så väl, skitkul! Nu är jag (tillfälligt?) inne på en fortsättning men med lite färre hjul att stödja mig på - en utmaning vill jag lova, men ack så belönande när det där flytet infinner sig och man fullkomligt kramar kraften ur höger handtag vid utgången ur kurvan :-) För att inspirera dig i din fortsatta karriär, även internationellt har du precis fått en länk till bilder från senaste besöket på ringen. Hoppas det kittlar! Ha det! Jonas _________________ Jonas Jerndal BMW 530iA -02 Aprilia Tuono Racing -03 |
||
Härlig läsning Johan
![]() bli författare ![]() däcksparkandes i depån. Kan bara hålla med om Bmwsc träffarnas förträfflighet , och även om att det är lite svårt att både hinna med det sociala och körningen. På Gelleråsen glömde jag nästan helt bort körningen , tänk vad en dag går fort.. MS// ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Så sant, den lördagen var nog en av dom som svischade förbi alldels för fort. Kändes som man knappt han komma igång innan det var slut. Som tur var så var det ju både årsmöte och fest annars hadedet känts som väldigt lite "for the bucks" liksom..
Se nu till att slänga på ett nytt chassie, lite r-däck, något vassare bromsar på dajjseln till nästa säsong ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
Vi får väl se vad som dyker upp i din backspegel 2009 ...har lite på gång..en tysk på B och en tysk på P... ![]() ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Tänkte bara skriva en kort redogörelse för att fylla tråden lite och för att ha en smula koll på läget.
Det som har hänt med bilen sedan säsongen rundades av är inte mycket, lite nya saker har köpts som skall på plats, kosmetiskt,lite förstärkningar och lite annat smått. Lite verktyg har också köpts men det är högst marginella inköp. Ett 325 insug köptes i somras men en sak jag kompletterat med nu i höst är ett UNI chip som jag efter insugsbyte skall ta med till TS motor och där få bilen mappad. ![]() Det skall bli väldigt intressant att se vad det blir för resultat av, jag är beredd på att offra en del vrid på låga varv men hoppas inte bli av med allt då det är SÅ underbart. Bilden visar original insug på bilen bredvid 325:ans skiljer som ni ser en del.. ![]() Ett digitalt skjutmått och en gummihammare hjälper mig att justera in cambervinklar fram vid banträffar,med hjälp av GT service i Kävlinge satte vi upp ett litet protokoll och måttade upp i topplagringarna hur det skulle stå vid gat respektive ban körning. Med hjälp av det digitala skjutmåttet anser jag att det blir relativt exakt även om jag är medveten om att det inte blir 300% exakt. Gummiklubban hjälper mig att snällt banka på topplagringen för att få rätt vinkel. ![]() En liten kompressor som ansluts via cigguttaget att pumpa upp däcken med köptes i somras och den har redan varit till glädje ett flertal gånger så den ångrar jag inte! Det som jag saknar är dock en däcktrycskmätare som är lite smidig och lättavläst för att använda mellan varven för att justera trycket då värmen stiger.. ![]() Av en slump fick jag se en väldigt billig lösning på biltema, en digital mätare som var smidig och kostade under hundringen. Jag har testat att kalibrera den mot andra och den visar ett par hekto fel men är konstant i sin felvisning, i mossans familj finns en likadan som visar korrekt så jag får väl åka och byta min så blir det klockrent. ![]() Höstträffen på Förenade bil fördärvade ekonomin för resten av året, frugans bil fick en del godis men det mesta fick nog mig egen. Z3 M har i sina fjäderbenstorn förstärkningar som var billiga i inköp och som är relativt enkla att montera. Roligt att hitta dessa små saker efterhand (tack Richard) ![]() Ex-brace är ett krysstag att montera under bilen fram, detta skall staga upp bilens framvagn rätt bra tydligen, det kommer att monteras innan julafton så får vi väl se vad det ger.. Bilden visar X-brace bredvid originalstaget som sitter på compacten. ![]() Ett par nya lister till främre stötfångaren skall på plats då dom som sitter där är skrapade av föregående ägare och ser tråkiga ut. Lätta att byta och kostar inga jättepengar (jepp lite bling men grejorna kan ju även se vettiga ut) En hardyskiva köptes då den befintliga börjat att torrspricka, inget märkvärdigt men lika bra att byta den i förebyggande syfte. Samma sak här, inte jättesvårt att byta och kostar inga förmögenheter i inköp. För ett par veckor sedan köptes en komplett sats plastklädda stålomspunna bromsslangar. Kvaliteten verkar god och priset var humant trots att kronans försvagning tvingat fram en prishöjning. Montering kommer att ske innan årets slut. ![]() Var i dagarna på besök hos ÅBR motorsport som öppnat butik i Malmö, Jesper som driver stället är en skön kille, butiken må vara liten med gud så mycket trevliga saker där finns! Beställde något jag velat ha en lång tid men inte prioriterat, det bidde ett nytt rattnav och en mockaratt, snap-off nav kommer med tiden men inte just nu då det kostar en del och inte är av vikt för själva körningen. Det skall i alla fall bli skitskoj att få in denna grej som jag tror höjer känslan/greppet ett snäpp! I mellandagarna blir det en liten BMW träff hos en nybliven Rejsavän (Hej Marcus!) det blir en riktig E36 träff där vi skall skruva lite bilar och dricka mycket glögg med tillbehör. Själv skall jag ta frugans bil upp men få med mig mina främre bromsok som vi skall renovera, blästra och måla, detta var en nödvändighet i alla fall att byta packningar då dom var rätt slut. Kommer att bli toppenfint när det väl är klart. Passade även på att maila kardanaxel här på rejsa idag och lägga en order på hans läckra och förhoppningsvis effektiva bromskylningskit. På lite sikt borde detta betala sig själv då man borde spara en hel del skivor/belägg. Bilden är snodd från Axels tråd och visar utrustningen monterad på Samuels bil ![]() Efter träffen bär det hemåt för byte av ett bromsrör, montering av oken samt mina nya bromsslangar, efter detta blir det ny Motul SBF 600 i rören och en rejäl luftning inför 2009 år säsong. Lite längre fram åker rediga belägg på och sedan är bromsarna klara för att få slita hårt under säsongen, jag har dock lovat mig själv att bromsa mindre i år då jag med stor sannolikhet använder dom mer än nödvändigt. I dagarna fick jag en stund över för att tvätta bilen, testade ett nytt ställe där man kunde tvätta bilen på lyft men så här efteråt var det ganska krångligt och inget jag kommer att göra igen. Bilen fick sig en ordentlig duvning runt om och alla spår av säsongen gnuggades bort, det var svart kongummi från superstage i Emmaboda, där fanns orange kongummi från konbana på Vårgårda flygfält och det fanns massor med gummirester från Gelleråsen som var årets sista Sport Clubs arrangemang. Nåja det är inte SÅ långt kvar till säsongen är igång igen och då skall det ordnas nya minnesvärda "skavanker" på bilen. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 178, 179, 180 >> 348 besök senaste veckan (883789 totalt) |