| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
|
6 besök senaste veckan (71465 totalt) |
|
Re:
|
||
|
Re:
Dumt att snåla på en så viktig detalj, köp en riktig de är inte så dyra. _________________ Jonas Wiborg Corvette C6 2,3Turbo Snart 1,8L Turbo eller ??? Nr 24 i www.MSLS.info RIP Ascona B 2,3 16V |
||
|
Jag håller på med en annan bur som ska regbesiktas i morrn (fredag).
Denna Ascona är inte registrerad i Sverige, därför gäller inte samma regler. Men buren är iaf köpt från Finess, det är alltså en sats med krökta rör, sen får man passa in och svetsa ihop den själv. _________________ William Ekström |
||
|
Jag trodde jag skulle få hänga i motorn igår men tji fick jag. Med mina nya fina ARP skruvar på plats för att hålla fast svänghjulet i vevaxeln så fick inte lamellen plats, centrumet tar i skruvskallarna.
ARP
Opel Rekord 2.2 kopplingslamell.
Nya fräscha 8.8 M7 skruvar till tryckplattan.
Jag fick göra nåt tråkigt istället för att hänga i motorn, dvs bygga fästen för stolarna. Vilken tid sånt tar! Höll på halva natten ändå är bara ena stolens fästen på plats. Men jag kommer iaf sitta långt ner i bilen, det gillar jag. Vete fasen vad jag ska hitta på för lamell som passar. Skulle helst slippa sinter. Verkar som att Calibra turbo har samma splines (14 taggar) som omega-lådan har, och 228 mm. Men jag vet inte om den bygger inåt. Även saab 9-3, första generationen lär ska ha samma. _________________ William Ekström |
||
|
Angående lamellen till 9-3 skulle jag kunna prova en lamell jag har liggandes mot min R25-R28. Kan även ta måtten på lamellen om du har nytta av dem?
|
||
|
Re:
Fixar det ikväll. |
||
|
Sådär, då har jag kollat på lamellen. Den har samma antal och dimension på splines som R25-R28 lådan och passar alldeles utmärkt på den ingående axeln. Detta är en standardlamell, alltså fjädrad där fjädrarna som är lägsta punkt bygger c:a 2-2,5mm från den bakre lamellytan in mot motorn. Lamelltjockleken på min nya lamell är c:a 7,5mm. Jag har lite bilder, men ingen möjlighet att lägga in dem förrän om ett par timmar. Kan ordna artikelnumret också sen.
Kanon att du skrev om detta, för jag hade tänkt gå och köpa en calibra turbo-lamell till min C20xe, när jag redan hade en sprillans saablamell liggandes.
Mvh Jonathan |
||
|
Här kommer lite bilder!
Fick tyvärr ingen bra bild på baksidan snett uppifrån, men det är främst lamellcentrum som sticker ut lite, men inte alls så mycket som på rekordlamellen. Om du vill skulle jag ju kunna ta med lamellen till stan ifall du vill provmåtta på din motor?
Mvh Jonathan |
||
|
Jag tror jag har fått tag på en saab lamell att prova med så jag tror inte jag behöver låna nån av dig. Men jag hör väl av mig annars.
Det ser ut som att den skulle få plats mot motorn i alla fall, den på bilden. _________________ William Ekström |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
|
6 besök senaste veckan (71465 totalt) |