Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1906 besök totalt |
Dags att plugga bilrelaterat, hjälp med val?
Tjena jag vet inte om de är okej att posta min fråga här men rejsa har sån fantastiskt stor skara av smarta människor. Jag brukar ibland kalla mig för en "rejsa-nörd-wannabe". Med de menar jag att jag vill vara en sån som kan räkna på allt detta hokuspokus som ni snackar om, jag vill kunna förstå allt vad egenfrekvens och sånt, vad det betyder och vad allt gör för nytta. Det verkar riktigt kul och jag har också tänkt börja plugga för att lära mig lite mer. Jag vill ha ett bilrelaterat jobb någonstans mellan idestadiet av en bil till utveckling av nya system i bilar till färdig produkt. Utan att sitta på något dött industrijobb. Ja alltså något kul med bilutveckling om man kan säga så. Jag har bara en väldigt vag uppfattning om vilka jobb det innefattar och vilka utbildningar som passar för dessa uppgifter, skulle vara ytterst tacksam om jag kunde få hjälp. Kanske jobbar någon redan som något av de jag pratar om, och vill dela med sig av erfarenheter, vad jobbet handlar om? Kanske håller någon på att plugga till något liknande? Hjälp mig det är en för stor djungel för att jag ska hitta rätt själv ![]() MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Här är en tråd som kan vara läsvärd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php om du söker lite så hittar du fler trådar om detta. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re:
oj sorry såg det nu, sjukt att inte tänka på att det är fler som säkert varit intresserade av detta tidigare ![]() MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Re:
... Och här på KTH finns ju även KTH-Racing. Ett Formula Student-projekt, fast det finns ju motsvarande på några andra tekniska högskolor här i landet också. men KTH är nog lite bättre :-) _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Överlag på KTH kan man få en bra inblick i hur en hel del av det du är intresserad av fungerar, eller åt minstånde verktyg nog för att kunna sätta sig in i det, framför allt i de program som är lite mer åt maskin-hållet.
Farkostteknik är bra! Jag började där men valde sedan att av någon anledning byta till Industriell Ekonomi, vilket i mitt fall med inriktning Integrerad Produktion bara blir ett fint namn på Maskinteknik. Det tycker jag är väldigt givande och ger helt klart högar med kunskap som går att applicera på bilar:D KTH brukar ha lite "prova på att va KTH-student" dagar som jag verkligen kan rekomendera. Då får man följa med en dag eller två o se på vad vi gör här uppe:D / Alex _________________ A Eklöw |
||||
Re:
Jag håller för all del med om att KTH Farkostteknik verkar vara the way to go för att uppnå det trådskaparen önskade. Men hur var det nu, vägde er kolfibermonocoquebaserade bil 25 kg mer än vår stålramsbil med motsvarande motor? Vilket universitet klarade sig bäst i designbedömningen, var det KTH med ett helt program mot farkostteknik, eller LTH utan en enda fordonsdynamikkurs? ![]() ![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Re:
Högskoleingenjör Bilsystemteknik 180 LTU http://www.ltu.se/edu/program/TIBSG Maskiningenjör med inriktning mot fordonsteknik 180 hp MIUN http://www.miun.se/mhtemplates/katal Elektronikkonstruktion för fordon 120 hp MIUN http://www.miun.se/mhtemplates/katal Fordonssystemteknik 120 hp MIUN http://www.miun.se/mhtemplates/katal Det är bara att söka på https://www.studera.nu/aw/courseGuid _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo
Lukrativt =) Tror man skall satsa på en utbildning som funkar internationellt. typ Civil på en större skola. _________________ Ulf Bjuris |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1906 besök totalt |