Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
bromsproblem BMW e30
2067 besök totalt
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003

Trådstartare
bromsproblem bmw e30

hej har en bmw e30 som jag monterat bromsservo, huvudbromscylinder, ok + skivor fram och bak från en é36 m3 på. får det dock inte att fungera ens hyfsat.... det är ruggigt tungtrampat och får knappt stopp på fanskapet=) har dock abs:en kvar från original 325:an så den tänkte jag plocka bort (tror det är den som strular). det jag undrar är: min huvudbromscylinder har 2 vätske utgångar, funkar det om jag kopplar den främre utgången till ett t-kors och vidare till vänster och höger fram ok och den bakre utgången till en justerbar bromsreducerventil vidare till ett t-kors vid bakaxeln och vidare till vänster och höger bak ok? tänkte att då kan jag justera så ja får en hyfsad bromsfördelning mellan fram och bakbromsarna så får det duga tills man har råd med riktiga grejer... tacksam för svar...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Mer en fråga för bmwpowers forum (glömt deras nya namn... sorry)

Men jag undrar en sak. BMW har ju någon skum variant istället för det vanligare vakuumsystemet de flesta andra bilar har om jag fattat det någorlunda. Och luftning av just ABS o servo lär vara väldans hokus pokus? Har du koll på den biten?

Umeå
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Mer en fråga för bmwpowers forum (glöämt deras nya namn... sorry)

Men jag undrar en sak. BMW har ju någon skum variant istället för det vanligare vakuumsystemet de flesta andra bilar har om jag fattat det någorlunda. Och luftning av just ABS o servo lär vara väldans hokus pokus? Har du koll på den biten?

www.autopower.se/

Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003

Trådstartare
nä vet inte hur det ligger till om de har något speciellt system för luftning av abs etc, däremot har jag fått höra att vissa äldre bmw modeller har bromsservo som funkar typ som styrservo på "vanliga" bilar dvs servo pump mm. men jag kan prova på autopower istället=) tanken var mest att alla här kör på bana och de flesta säkert hållt på en massa med bromsar etc. men det blir nog bra

Piteå
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Mer en fråga för bmwpowers forum (glömt deras nya namn... sorry)

Jag gissar att du tänker på "bomben" på E28, det systemet lär ska vara rejält tillkrånglat och hokus-pokus. Om det sitter liknande på E36 vet jag ej, men tror inte det.
Vissa ABS system skall man ha tändningen på när man luftar, dock inte BMW såvitt jag vet. Jag brukar dock alltid ha tändningen på när jag luftar bilar med ABS "just in case"...

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Låt oss räkna och jämföra lite. Jag bortser från utväxlingen i pedalen eftersom den är densamma i bägge fallen.

325E30:
fram glidok, kolvdiameter = 48 mm => effektiv area = 3619.11 mm2
bak glidok, kolvdiameter = 33 mm => effektiv area = 1710.6 mm2
huvudbromscylinder = 22.2 / 17.46 mm

Detta ger följande utväxlingsförhållande på bromsarna.
Fram = 18.6998
Bak = 14.2889

M3E36:
fram glidok, kolvdiameter = 60 mm => effektiv area = 5654.87 mm2
bak glidok, kolvdiameter = 40 mm => effektiv area = 2513.27 mm2
huvudbromscylinder = 25.4 mm

Fram = 22.32
Bak = 9.92002

Baserat på detta så har jag svårt att direkt se att något i bromsutväxlingen som skall göra det tungtrampat.

Innan du börjar riva bort ABS-en skulle jag kolla att vakumservot fungerar som det ska.

Edit: Fört in uppgifter för bakok M3E36

/Gunnar

Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003

Trådstartare
GunnarÖ//
tack för massa bra fakta=) däremot är det jag som tabbat mej.. jag glömde att säga att som jag har det monterat nu så är det huvudbromscylinder och servo från m3 e36 och abs, reducerventil och ok från e30, kan det strula med tanke på att huvudbroms cylindern har större kolvdiam än original etc? (har ej hunnit montera ok, skivor etc från m3 e36 än) och skulle det gå att köra med sådan setup som jag skrev i första inlägget?

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

oja, tungtrampat blir det nog med din nuvarande hybridkonfiguration.

Sådär en 30% mer tungtrampade frambromsar och 111% för bakbromsarna. ( känns inte som en bra lösning.)

Att använda hela paketet från M3E36 är säkert en väl fungerande lösning.

En kombination som jag hört folk använda är M3E36 bromsar fram och M3E30 bak. (antagligen för det är lättare att få dit de bakbromsarna på en E30.)

Baserat på räkningarna nedan och mitt föregående inlägg så verkar M3-hybriden inte vara så tokig heller.

M3E30:
fram glidok, kolvdiameter = 54 mm => effektiv area = 4580.44 mm2
bak glidok, kolvdiameter = 38 mm => effektiv area = 2268.23 mm2
huvudbromscylinder = 23.81 mm

Fram = 20.5745
Bak = 10.1885

M3E36-M3E30 hybrid:
fram glidok, kolvdiameter = 60 mm => effektiv area = 5654.87 mm2
bak glidok, kolvdiameter = 38 mm => effektiv area = 2268.23 mm2
huvudbromscylinder = 25.4 mm

Fram = 22.32
Bak = 8.95282

/Gunnar

Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003

Trådstartare
va bra då=) känns som jag klarar mej nu så tack för alla svar...

bromsproblem BMW e30
2067 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande