Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11550 besök totalt |
Visst blir det mer luftmotstånd men samtidigt kan jag köra mkt fortare i och ur kurvorna så farten slutet på rakorna torde inte skilja sig så mkt. Lagom är naturligtvis bäst men vad är lagom? Fö, kör M3:orna i VLN me liknande vingar på ca 7.30-7.40 på hela varvet vilket är snabbt nog. ![]() Var den vingen du föreslog den från ACS? Den ger max 23 kg downforce enligt dem själva. Vi talar om bättre grepp bak i kurvor i hastigheterna 150-240 ungefär. |
||||||
Re: Vinge på E46 M3?
Hur menar du att jag skulle göra det med chassit? Sänka?
Sänka går nog inte mkt mer men en splitter och kjolar skulle kunna funka, men räcker det?
Har du några uppgifter på hur mkt downforce den ger? Billig är den iaf och kan justeras inifrån. ![]() |
||||||
Jag syftade på denna (som även Kunta är inne på):
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Re: Vinge på E46 M3?
Hmmm.... Kjolar, frontsplitter och så ett nytt golv som gör att du får mindre än säg 50 mm i luftspalt mellan bil och asfalten när bilen står stilla ???? Lika bra att bygga en diffusor när du ändå bygger om... Sedan en Airforce vinge... Borde funka - fast mycket vill kanske ha mera i alla fall... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Re: Vinge på E46 M3?
Allt finns ju här: http://www.bmw-racing-parts.de/start ![]() |
||||||
Skruva dit nån typ av potentiometrar som mäter hoptryckningen av fjädrarna och sedan ut på en lång, rak och plan sträcka av autobahn så är det bara att justera vingen tills höjden på bilen bak blir minimal. Om du skulle lyckas hålla helt jämn gas skulle du även kunna se när vingen ger minst motstånd. Helst bör ju inte framfjädrarna dras ut nåmnvärt.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Hehehe! Det där lät som ett kul experimennt. Jämn gas är väl enklast som full gas?` ![]() Säg att jag lyckas få 150 kg tryck bak vid 200 km/h, borde jag inte rimligen ha samma tryck fram då? |
||||||
Kraften fram borde inte ändra sig alls, eller i alla fall väldigt lite.
om vingen sitter högt bak så kommer motståndet att lätta framvagnen något, men då motståndet oftast är relativt litet och axelavståndet bra mycket längre än vingens höjd över marken borde det inte vara något problem. Kanske skulle leta reda på nån gammal F1-vinge i numera förbjuden Monaco-tappning med ett halvdussin element vars motstånd väl närmast är att likna vid ladugårdsvägg. Men de gav en himla massa downforce... Annars håller jag absolut med Renault F1:s CFD-chef som jag var och lyssnade på tidigare i år - ett förändrat underrede är det som nästan alltid ger mest på en standardbil. Så plant som möjligt och sedan en mjukt ökande area längst bak kombinerat med kjolar och andra arrangemang för minskat sidoläckage. Det ger inte heller så mycket ökat motstånd utan kan tvärtom ge minskat motstånd om luften slipper strömma kring ljuddämpare, axlar och annat skit. Men det är ju lite jobb, plus att man måste tänka på ev. kylning av det man täcker in. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Vore det inte enklare att helt enkelt köpa en tom kaross och flytta över motor osv ??? Eller en ren racer färdigbyggd ??? Känns som om moddningarna kommer att bli såpass långt gångna att du lika bra kan ta steget fullt ut så att säga...
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Look who's talking. ![]() |
||||||
Nu förstår jag absolut ingenting ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Johann: Har ingen uppgift på hur mycket tryck airforce vingen ger men jag vet att det har förekommit trasiga bakluckor när folk har använt dom vanliga fästena och bara bultat på. Gällande kjolar och splitter så rätt utformat så kan det ge massor av marktryck, tyvärr för vanliga dödliga personer så är det väl trial&error metoden som få provas fram.
Själv har jag lite funderingar på att försöka få bilen så slät som möjligt undertill. Kommer blandannat att bygga en ny avgastunnel i vinter (beror iofs på min obefintliga markfrigångi första hand) samt klura på en front splitter. Fördelen är ju att bilen inte besiktas hos SBP längre ![]() ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jag menade att om jag ökar marktrycker bak rejält så kommer jag få ökat grepp därbak för att behålla bilen neutralstyrd så borde jag väl behöva samma greppökning fram? Plant underrede har jag funderat en hel del på och det borde nog gå att lösa. |
||||||
Fanns en del grejer på sidan där jag hittade jättevingarna, kanske skall fundera på de grejerna? ![]() |
||||||
om du ser till att spionfotografera någon gång du är nere på Ringen så kan du säkert få hjälp av nån här att bygga en i valbart material. Dvs man borde kunna få ut dess mått ganska bra om man får tillräckligt med foton. _________________ ![]() |
||||||
Fanns en del grejer på sidan där jag hittade jättevingarna, kanske skall fundera på de grejerna? ![]() |
||||||
De finns att köpa här: http://www.bmw-racing-parts.de/start ![]() |
||||||
Ja vet, det var där jag hämtade bilden ![]() Men frågan är vad den kostar ![]() _________________ ![]() |
||||||
_________________ ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11550 besök totalt |