Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Radical Event
2285 besök totalt
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Radical Event

Hipp som happ blev det visst lite mer bankörning i år, till något jag velat testa väldigt länge.
Radical på mantorp nu på söndag
Någon som kört en sådan eventdag förut? Hur fort får man åka i kolonnerna? Det som syntes på video från sviestad såg lite mesigt ut vad gällde farten ur dessa monster. Förstår att man håller ner farten på dessa event, men vill ju åka fortare än med gatbilen iaf

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Inte jag

Jag har inte kört. Men jag är grymt intresserad av hur det är. Hoppas på en ingående beskrivning...

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Jag körde Radical förra året och det var riktigt kul. Det går att åka fort Kolla bara så att eventet inte bygger på att man har pacecar hela dagen... Vi som gillar fart och vet vad det innebär att köra bana blir bara besvikan annars....

Kör BMW
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Beskrivning kommer självklart
Är bara lite rädd för det där med för mycket pacecar, o andra sidan betalar jag inte särskilt mycket för det heller, men vill ju helst få åka lite fort, inte varje dag man får chansen i nåt som man kan knäcka sina hojtider med

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Sådär då är man hemma från en rätt kul dag
Började med att man blev hämtad i morse 06.30 av en skön revelj av en Ferrari 360 Modena med ett ordentligt skönsjungande sportavgassystem, som om den inte låter rätt trevlig redan original
Tuffar på i lite lagom takt så vi är framme 08.15 på Mantorp.
Blir mottagna mycket proffsigt av några gamla racer/rally och stcc-proffs, och får en ordentlig genomgång
av både bilar och för oss som redan har licens, den klassiska dragningen om snabbaste spåren genom kurvorna etc. Gruppen är en salig blandning av folk, några från företagsevent, någon som fått det i födelsedagspresent.
Innan lunch får vi först en åktur med instruktörerna i v70's runt banan för spåren, vi åker korta banan, sen får man 1 pass, med 2x5 varv med föråkare, här kan jag väl säga att jag blev rätt ordentligt besviken, ok för att man håller ner tempot för att folk ska få lära sig bilen, som för övrigt känns riktigt, riktigt jävla brutal, men nu var det så sakta att man knappt hade styrfart genom svängarna, omkörning förbjuden, "kö" i 15-20km/h i parisen etc, sen visst gavs det full gas på rakan, men mc-acc har jag känt innan, jag ville känna kurv/broms-prestandan..
Passen efter lunch erbjöds det dock omkörning om man ansågs snabbare än den framför, hade lite tur att han framför mig såsade ner farten rätt ordentligt, så när jag fick köra om honom hade jag nästan ett helt varv fritt, sen en omkörning till och ett halv varv till fritt innan man kom ikapp instruktören man inte fick köra om. Det var också 2x5 varv.
Så jag såsade lite på rakorna för att få lite fritt i svängarna, men det gick typ i en kurva, sen var man ikapp igen..
Inte så varmt i luften eller backen idag, tempot hölls dessutom ner, så någon temp i däcken var det inte att snacka om, men trots det greppade det jäkligt bra, gick betydligt snabbare in i första svängen efter start o mål än med m3'an och det småkasade bara lite trots däcken som knappt kom upp i 25 grader om ens det.
Som helhet var jag ändå nöjd med dagen(hade jag betalt allt själv hade jag inte vart det), jag fick prova en bil som jag velat köra länge, jag fick känna lite på den och det är den första bil jag kört som jag känner att den här kan gå så jävla fort i svängarna att jag nog kan bli lite byxis av farten, helvete vilken känsla av en riktig racebil helt enkelt, sjukt grepp, jävligt bra acc, bromsa sent får också en ny innebörd.
Lite som känslan mellan min 250 racer och ombyggd 1000cc gathoj.
Jag vill mer helt enkelt, så nu grubblar man på hur man ska finansiera en radical utan att sälja m3'an..
Kanske att jag kör PRo-eventet också om det blir firmaevent igen, då blir det mer körning, 6x6 varv och utan föråkare, men med instruktörer runt banan. Eller så tjata till sig en ordentligt provkörningsdag genom en kontakt kanske Så igen, riktig racebil är så inihelvete coolt, väldigt mycket snabb bil för pengarna..
thumbs up

Sen fick man ju gasa lite Ferrari på vägen hem också

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Tack

Tack Filip, för informationen. Säg till när du anmäler dig på 6x6 aktiviteten. Då kommer jag upp också!

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Skoj. Roligt att du delar med dig av eventet.
Jag bokade in mig på en radicaltävling och träning för 2 år sedan men tyvärr blev den flyttad till finland och jag hade inte möjlighet att åka dit då. Då fick man hyra bil med servicepersonal och allt. Först träning en eller till och med två dagar. sedan var det två dagars tävling. Då var det som ni förstår inte snack om pacecar eller liknande utan full tävling. Om man körde deras egna mindre serie kostade det inte mer än ca 25000:- för allt men om man ville köra en stcc helg kostade det ca 50000:-.
Jag tyckte det kunde räcka med den mindre serien då det skulle bli första gången i en radical och dessutom var ju priset mer tilltaladen.

Tyvärr har det inte blivit av ännu för mig. Jag höll på förra året och kollade lite för att boka en liknande helg men det rann ur sanden tyvärr.

Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Finns ju rätt många finurliga upplägg för hur man kan köra radical, hyra, köpa, hyra ut, leasa.
Uppläggen som Anders kör med verkar ju kunna fungera för många. 2 dagar träning och två race för 25k ink allt låter dessutom rätt överkomligt.
Enda som fick mig att höja på ögonbrynen var däckpriserna som var 3500:-/däck, det är ju 13-tums slicks 230 breda bak. Vet inte om det verkligen var rätt för det lät dyrt i mina öron.
Ska köra mer radical, sen om det bara blir test eller om man kanske ger sig på att köra nåt race vetifanken, de som kör där nu kör ju inte direkt långsamt heller..

Citera
Allmänt banåkaforum
Radical Event
2285 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande