Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skillnad på bussningar i Delrin och Polyueretan??
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (24197 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re:

hauge skrev:
Är det så säkert att det svänger bra ? (med stenhårda bussningar)

Jag menar att styrresponsen blir garanterat bra och att man får mer "känsla" i ratten, men alla små ojämnheter o stötar som gummibussningar normalt jämnar ut/sväljer i kombination med däcken.
Nu pratar jag om de små som knappt får stötdämparen att röra sig, samt i sidled

Med hårda bussningar så läggs det jobbet helt på däcken som då kan få ökad deformation i de små ojämnheterna o har då däcket "fel egenskaper" som t.ex hög hysteres i gummit så kan det ju faktiskt bli lite sämre

Man låser ju iof upp en parameter så att det blir lättare att styra egenskaperna åp bilen

Jag menat att man kanske inte skall ta för givet att det blir "bättre" bara för att man har hårda bussningar

Jag skulle ändå gissa att det är bättre med stenhårda bussningar map smådeformationer, eftersom man nog inte vill att hela hjulupphängningen skall behöva flytta på sig för sånt, utan då är det nog bättre att däcken tar dem.
En F1:a har ju inga bussningar alls, vilket känns hyfsat stumt.

#24, #64, #88
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

KristianAE86 skrev:
Vad är det jag har för bussningar då ?

Där har du Delrin eller POM som det heter egentligen.
Den vita är lite styvare än den gröna som är mer självsmörjande.
(Marginella skillnader)
Kan liknas vid oilon, men har inte med oilon att göra alls.

oilon är självsmörjande och bra på alla sätt, men det pallar inte fukt.
Dyrt är det också.

Vi brukar mosa i Delrin så mycket vi kan.

Bilderna kommer från Samsons hemsida och således från hans bil.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Franzén skrev:
Vi brukar mosa i Delrin så mycket vi kan.

Vad brukar ni köra med för toleranser mellan bussningen och hylsan?
Jag svarvade och stoppade i ett par i alfan, men de kunde man knappt röra.
Tror det var 2 hundradelar spel eller liknande.
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Hur jäkligt är det att byta bussningar?? Tänker mest på hur hårt dom gamla sitter

www.albertssonracing.se
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

David Berglund skrev:
En viktig parameter när man funderar på detta är att en bussning i delrin, inte är att betrakta som en bussning, utan snarare en glidlagring.

Den är närmast obefintligt flexibel, och låser således upp i samma antal frihetsgrader som ett kullager.
Detta ställer därför ganska hårda krav på toleranser i konstruktionen, för att inte ge en överbestämd geometri.

Helt rätt!
Detta är något som många glömmer bort, även tillverkare av bussningar.
Delrin och liknande material flexar inte alls i den bemärkelsn vi menar när vi pratar om bussningar i en hjulupphängning. Detta är oftast som man vill ha det men inte alltid.
Många hjulupphängningar är konstruerade så att bussningarna måste flexa för att man ska kunna justera hjulvinklar eller ibland för att fjädringen ska kunna röra sig. Om man sätter en stum bussning på en sådan plats så blir följden att man får väldigt mycket friktion vid fjädring och beroende på hur illa det är så kan livslängden bli kort på delarna. När det gäller livslängden sliter man bara ut bussningen om man har tur, har man otur kan en bärarm eller ett bärarmsfäste utmattas om de tvingas flexa mycket vid fjädringsrörelsen.

Göteborg
Här sen Mar 2003

På bilderna ovan visas min bil och problemet jag upplevt med den lösningen (i alla fall på BMW E30 med dess trailingarmar bak) är att om man inte lyckas linjera hålen ordentligt så tappar man momentet i låsmuttern. Vänster bärarm sitter alltid bra men högersidan fick jag inte till ordentligt och jag måste alltid kolla en extra gång.

Delrin funkar på en tävlingsbil kanske som aldrig rullar några längre sträckor men jag skulle aldrig ha det på en gatbil eftersom jag inte känner för att behöva kolla åtdragningmoment på hjulupphängningarna varje gång man tankar...

NS: 38 varv
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Franzén skrev:

oilon är självsmörjande och bra på alla sätt, men det pallar inte fukt.
Dyrt är det också.

Vad händer med oilonplasten i fukt? Den sväller antar jag? Enligt tekniska specen så tar oilon upp 1.8% fukt medans POM tar upp 0.2%. Det kanske är en stor skillnad? Någon som upplevt några problem med oilon?

oilon: http://www.cbab.se/filearchive/1/10468/TP-o.PDF
POM: http://www.cbab.se/filearchive/1/17216/TP_POM.pdf

Jag har efter rekommendation kört med oilonbussningar under -07 utan mer problem än att det glisslar lite. Tycker inte att det för över vägljud m.m. så mycket mer än orginalbussningarna faktiskt.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Det sväller väl iallafall såpass mycket att toleranser man vill ha blir för tajta och kan få det att bli lite trögt.
Jag har kört med Delrin i bakvagnen på min bil under hela -07 jag oxå, och det låter inte mer än något annat tycker jag.

En kompis till mig monterade delrin som bussning i länkarmens bakre infästning fram på sin BMW.
Bara glada miner och kontroll på framvagnen enligt honom.

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Franzén skrev:
Det sväller väl iallafall såpass mycket att toleranser man vill ha blir för tajta och kan få det att bli lite trögt.
Jag har kört med Delrin i bakvagnen på min bil under hela -07 jag oxå, och det låter inte mer än något annat tycker jag.

En kompis till mig monterade delrin som bussning i länkarmens bakre infästning fram på sin BMW.

thumbs up

ok, jag har inte haft problem med att det går trögt. Däremot så gnisslar det en del vilket jag absolut inte trodde med kombinationen oilon och "Super adhesive grease".

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Cyberoid skrev:
...Vad händer med oilonplasten i fukt? Den sväller antar jag? Enligt tekniska specen så tar oilon upp 1.8% fukt medans POM tar upp 0.2%. Det kanske är en stor skillnad? Någon som upplevt några problem med oilon?...

Jag har aldrig haft några formbeständighetsproblem med varken PolyoxiMetylen eller PolyAmid, vilket jag däremot haft med PolyEten.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
ice skrev:
Från www.millway.se: "Silentblock delrin E30".

Jo men det är sant. Allting blir tyst utom bakaxeln.

Hjälper det inte att smörja lite hjullagerfett mellan delrinet och alustaven?
om man får lite knorr ljud med mina Delrinbussningar brukar hjullagerfett göra susen thumbs up

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Samson skrev:

Delrin funkar på en tävlingsbil kanske som aldrig rullar några längre sträckor men jag skulle aldrig ha det på en gatbil eftersom jag inte känner för att behöva kolla åtdragningmoment på hjulupphängningarna varje gång man tankar...

Tar du i överkant nu eller är det så illa Bilen kommer rulla ca 500-700mil på en säsong skulle jag tippa på och jag vill helst inte gå över hjulupphängningarna mer än 1/år

www.albertssonracing.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Re:

Rsjerry skrev:
Samson skrev:

Tar du i överkant nu eller är det så illa Bilen kommer rulla ca 500-700mil på en säsong skulle jag tippa på och jag vill helst inte gå över hjulupphängningarna mer än 1/år

Det kanske är jag som slarvat vid byggnationen men toejusteringen på höger länkarm bak vill gärna tappa åtdragningmomentet. Har hänt vid ett par tillfällen under säsongen. Visserligen lätt ordnat men ändå. Bilen har nog rullat ca 300 mil under säsongen. Lugnt och stilla till och från tävlingar och sedan nästan lika lugnt under tävlingarna...

Men som sagt, det är något som inte blev riktigt hundra, då vänstersidan aldrig tappat moment.

NS: 38 varv
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Cyberoid skrev:
Franzén skrev:

thumbs up

ok, jag har inte haft problem med att det går trögt. Däremot så gnisslar det en del vilket jag absolut inte trodde med kombinationen oilon och "Super adhesive grease".

Mina delrinbussningar kan gnissla lite någon gång på sommaren, men då tar jag teflonspray och dränker dom i sen är det tyst resten av tiden. thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Samson skrev:

Men som sagt, det är något som inte blev riktigt hundra, då vänstersidan aldrig tappat moment.

Det blir lite sidospår nu..
Men, om man kollar på bilden som visar den högra bärarmens bussningar här ovan så ser örat på balken ut att vara lite snett. Kanske det slog sig lite när det svetsades?
Det kan så klart vara så att bildvinkeln luras lite, men jag reflekterade över det när du skrev om problemet.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

En sak som kan vara värd att tänka på om man vill öka styvheten i en bussning är att det inte är bara den specifika styvheten i materialet som inverkar utan även tjockleken. T ex kan metallhylsa och/eller -bussning användas för att passa in en tunnare gummibussning.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
cronan
Kungsängen
Här sen Dec 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Vad kommer det att handla om för pengar på stötdämperiavdelningen komlpett me bussningar å allt??

Ekerö
Här sen Jul 2007

Re:

Tomas L skrev:
David Berglund skrev:
En viktig parameter när man funderar på detta är att en bussning i delrin, inte är att betrakta som en bussning, utan snarare en glidlagring.

Den är närmast obefintligt flexibel, och låser således upp i samma antal frihetsgrader som ett kullager.
Detta ställer därför ganska hårda krav på toleranser i konstruktionen, för att inte ge en överbestämd geometri.

Helt rätt!
Detta är något som många glömmer bort, även tillverkare av bussningar.
Delrin och liknande material flexar inte alls i den bemärkelsn vi menar när vi pratar om bussningar i en hjulupphängning. Detta är oftast som man vill ha det men inte alltid.
Många hjulupphängningar är konstruerade så att bussningarna måste flexa för att man ska kunna justera hjulvinklar eller ibland för att fjädringen ska kunna röra sig. Om man sätter en stum bussning på en sådan plats så blir följden att man får väldigt mycket friktion vid fjädring och beroende på hur illa det är så kan livslängden bli kort på delarna. När det gäller livslängden sliter man bara ut bussningen om man har tur, har man otur kan en bärarm eller ett bärarmsfäste utmattas om de tvingas flexa mycket vid fjädringsrörelsen.

Pär Hylander skrev:
PU kommer i alla smaker...

Från messmör till ... öööh... gnejs ungefär

Sitter just och funderar på vad jag ska montera bak på min Monza...eftersom den inte är en renodlad racer så lutar jag åt inte alltför hårda bussningar. Men...det jag inte riktigt förstår är om man slår ihop citaten ovan, dvs:

1. Bussningarna ska sitta i de två bärarmarna bak (mellan chassit och den stela bakaxeln). Alltså måste det väl tillåtas flexning i dessa bussningar när karossen kränger i förhållande till bakaxeln i tex kurvtagning?

2. Om nu poly-, delrin- och motsv bussningar kan betraktas som glidlager (vilket jag håller med om), var sker flexningen?

3. Om man väljer "mjuk" polyerethan, kommer då den (enligt mig) nödvändiga flexningen ske i polyerethanet i "glidlagret" trots allt??

Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Gällande referensen mot glidlager syftade jag främst på Delrin. Delrin är ett handlesnamn för en specifik polymer, och finns mig veteligen bara i en hårdhet som i sin tur motsvarar en väldigt hög niå av shoreskalan (kanske t.o.m. över?).

Som Per säger finns det mjuka PU oxå, och dimensioneringen kring vad man ska ha handlar väl mest att hitta rätt balans mellan att bygga in spänningar i chassiekomponenterna, och att få en dynamik som beter sig mer som på papperet. D.v.s. flexar mindre.

Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

"Vanliga" PU-bussningar som säljes är väl oftast av glidlager-typen, dvs inre metallbussningen glider mot PU:t och skall smörjas?

Kan man då säga att dessa "normalhårda" PU-bussningar tillåter rörelser även i andra plan förutom i "glidlager-riktningen", utan risk för låsning även på ställen där rörelser sker i både rakt upp/ned och "snett upp/ned" (vid kurvtagning) som sker med tex stel bakaxel?

I en framvagnskonstruktion med dubbla bärarmar borde väl glidlager-typen funka bättre då det där mestadels rör sig upp/ned?

Gick det att förstå detta?

Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Jodå de gick väl att förstå.

Utan egen erfarenhet vet jag att "normalhårda" PU-bussningar som monteras i bakaxlar etc, där det finns en avsiktlig inbyggd "snedhet" äts upp ganska fort.

Den överbestämdhet jag syftar på är mer en oavsiktlig följd av tillverkningsavvikelser. Dessa avvikelser blir som regel mycket små, och även hårdare PU-bussningar klarar av att anpassa sig (D.v.s. rör sig i fler frihetsgrader än rotation runt axeln). En Hårdplastbussning däremot ger större motstånd till dessa rörelser och kan slitas ut, eller utmatta svetsar etc. på ett annat sätt.

om det sedan är ett problem i praktiken har jag för dåligt mer erfarenhet för att avgöra.

Skruva banåkabil
Skillnad på bussningar i Delrin och Polyueretan??
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (24197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande