Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1618 besök totalt |
Vikt på bilar
Nu har vi varit och vägt 3 bilar på Bilprovningen i Högdalen. Förutsättningarna var helt full tank (finns en Shellmack 1 km bort) och helt full spolarvätska. Tom bil. BMW M3 E46 SMG, klima, backvarnare, lilla stereon, skinn, elstolar, 18": 1550 kg BMW M3 E46 SMG, klima, backvarnare, skinn, elstolar, navi, Harman Kardon ljudpaket, 18": 1560 kg BMW M3 E46 CSL, klima, backvarnare, lilla stereon, 19": 1450 kg Som jämförelse (iofs på en annan våg) vägde min 996GT3RS (klima, stålbromsar) 1430 kg. |
||
Porsche 911 SC -1982. Ingen taklucka, ingen AC, inga elstolar, ingen stereo, inget baksäte. Utan reserv och domkraft med halv tank: 1150 kg.
Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||
Min Renault 5 GTE med turbomotorn, 15" fälgar med gatdäck och brandsläckare väger 955 kg med mig i och nästan full tank.
Jag väger drygt 70 kg. Lättaste vanliga bilen Lotus Elise S2 väger ungefär 100kg mindre i samma utförande med mig i. M3:or är tunga men har breda däck och stor motor ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Bmw 318is -90 960 kg med förare & full tank, 880 kg utan förare full tank, 840 kg tomvikt
Totalrensad på allt som inte behövs, plast rutor,huv,front,taklucka,bagaelucka i gf Dörrar helt utrensade, endast förarstol, kupévärme bortplockad Hjul 7*15" med 205/50-15 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Jag förmodar att man inte får vara med här egentligen men...
![]() MK Indy Z7 ~570kg med 3/4 tank _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
Re:
Elise S2 är ju en del tyngre än S1 iofs. Min S1 väger 790kg med halv tank och förare. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
Opel Rekord -69, 1120 kg. Precis lika tung som en originalbil, enl regbevis. Fulltankad och med förare (jag väger 75 kg).
Jag har rensad inredning, urkapade dörrar, skalstolar, plastskärmar, plastrutor, lättad huv och baklucka, mindre tank mm. Satt en volymmässigt större motor i vid vägningen, men den bör väga ungefär lika mycket som en originalspis. Det som lägger till vikt är troligen mitt överambitiösa rostlagande med grov plåt och mycket svetstråd, kraftigare växellåda, buren och tunga hjul (ca 20 kg/st). Nästa kaross jag gör iordning ska bli lätt, gr A bilarna från 70-talet vägde 1100 kg med stor sexa under huven. Vill gärna komma ner till 1000 kg, men det kan bli svårt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
EVo 2 -94
905kg torrvikt utan vatten & bränsle - 970kg skattevikt. Tokrensad, fullbur, 2st kolfiberstolar, 2st 6-punkts bälten, 8meter 32mm 400bars slang (tungt), bakmonterad större kylare, Jätte intercooler, 17" hjul med R-däck. (R-däck i 205/40-17 var tyngre än 215/40-17 gatdäck) Borttagna främre drivaxlar, borttagen taklucka, rensad instrumentbräda på allt. orginalvikt 1240kg _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Det finns en snarlik tråd här
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Anton Lillsund |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1618 besök totalt |