Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (71260 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



okej! Lamellen ligger här hemma i annat fall.

Provade för skojs skull att lägga en saabtryckplatta på Opelsvänghjulet och det verkar faktiskt som att det är samma håldelning på dessa. Dock använder Saab M8-skruv i stället för M7.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Nu har jag testat med en Saab lamell. Men det kommer inte att gå.. Det blir mindre än 0.5 mm spel mellan fjäder i lamellcentrumet och svänghjulsbultarna. Så när lamellen slits kommer det börja ta i.


Det blir nog sinter.


Jag hann göra lite annat i garaget igår iaf, fixade färdigt båda stolsfästena, slipade bort lite rost och lagade ett litet rosthål i golvet. Nästa gång blir det dammsugning, tvättning och målning av insidan.

_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Jag hade med mig min digitala badrumsvåg och vägde lite grejer på skoj:
c20xe insug m fuel rail, spridare, givare, spjäll:6,6
SFI box m LMM:                                    1,4
Extraktorrör, bakhjulsdrift:                      5,0
Generator:                                        4,5
Startmotor, c20xe:                                3,4
Kamremskåpa:                                      0,8
c20xe tomt block:                                39,5
c20xe utan insug, generator, start, olja:       111,4
CIH 2.2, m. 2L sv.hjul, generator, start, olja: 132,4
R25 växellåda med olja utan spakställ:           35,5
R25 spakställ, lite lättad:                       1,8
GM 4 vlx RWD låda m sprängkåpa:                  25,1
Getrag 240 m olja o spak:                        32,2
Stålstrut:                                        3,2
Stålstrut, värsting:                              4,1
Undra bärarmar, 2 st, m bussningar:               2,3
Manta GSI bakaxel m bromssköldar o olja:         56,3
Motorhuv:                                        16,2
Dörr, 2-d m dörrsida o fönster:                  29,7
Framstänkskärm:                                   3,5
Vindruta m list:                                 13,4
Bakruta m list:                                   9,8
Kofångare, plast:                                 4,8
Instrumentbräda, övre del:                        2,7
 - undre del (handsfack):                         2,1
Grill:                                            0,9
Skufflucka:                                       9,6
Bakre sidofönster:                                1,9
Baksäte, sittdyna:                                8,0
Baksäte, ryggstöd:                                5,5
Framsäte:                                        16,6
Sparco Sprint, rörstol m skenor:                 11,7

_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Höftskott på vad en rätt omfattande lättning skulle ge:

baksäte                 8,0+5,5
kofångare x 2           4,8+4,8
framsäte - rörstol x 2  4,9+4,9
sidofönster i plast     1,5+1,5
bakruta                 7,8
skufflucka              7,6
huv                     13,2
stänkor x 2             1,5+1,5
instrumentbräda         2,7+2,1
dörr x 2                20+20
motorbyte cih -> xe     7,2
golvmattor              5,0
underredesmassa         10,0
= 134,5


900 kg tomvikt med bur ska väl inte vara omöjligt

_________________
William Ekström
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 31



Jag åker med orginal c20let lamell tilsammans med XE svinghjul och trykkplate.
funker kanon!

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Alfa Romeo Brera Q4
Alfa Romeo Spider
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Med ARP svänghjulsbultar blir det som sagt trångt...

_________________
William Ekström
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Var hittar man extraktorrör till en rakställd C20xe för en vettig peng?


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Mitt är ett ombyggt orginalgrenrör.

_________________
William Ekström
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 31



Re:

jonka skrev:
Var hittar man extraktorrör till en rakställd C20xe för en vettig peng?


Mvh Jonathan


Ascona/Manta B:

http://s8637744.shoplite.de/sess/utn;jsessionid=1548ef3a39c5367/shopda . . . .

Kadett C:

http://s8637744.shoplite.de/sess/utn;jsessionid=1548ef3a39c5367/shopda . . . .

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Alfa Romeo Brera Q4
Alfa Romeo Spider
Citera
RetroSpec
Valla
Här sen Sep 2008
Inlägg: 85



Re:

[quote="William Ekström"]Här är lite bilder från idag.


Lite nymålade motorfästen.

Vad tar du för ett par motorfästen? Hur gick du tillväga när du byggde dem? Är det nåt speciellt att tänka på?

_________________
Roine Sevelin
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Hehe de tog för länge att sy ihop för att jag ska orka göra fler..

Men jag gjorde så att jag började med att kapa till en plåt och borra hål i den, som passar på motorn. Den blev i 3 mm, men 4 mm kanske vore bättre egentligen.

Sedan svetsade jag fast rörstumpar över hålen för att styva upp konstruktionen.

Sen svetsade jag ett lock i 5 mm plåt i ändan av ett rör och borrade hål, och så skruvade jag fast bitarna i bil respektive motor när motorn hängde där den ska vara. Se bilden här:


Efter det gjorde jag ett rör för att bygga ihop de 2 delarna i varandra.
Sen blev det några uppstyvningar mellan plåt och det sista röret också. Det ena motorfästet blev lite krokigt som syns på bilden där de är målade, men det är för att den övre av de tre skruvarna som sitter i motorn ska gå att komma åt med en spärrnyckel.

EDIT: Men nästa gång jag bygger motorfästen gör jag nog som Qaz gjorde, hans lösning är riktigt fin: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32162&postdays=0&postor . . . .

_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
En till sen natt avklarad.

Så här såg det ut när kvällen började:


Ett varv med grundfärg som jag gjorde kvällen innan. Det satt kvar lite svart på golvet och färgen löste upp det, därför ser det skitigt ut.


Men efter ett till varv med grundfärg såg det bättre ut. Fick slut på den vita penselfärgen så det blev lite beige spray också.


Min nya sinterlamell. Krävdes putsning av splinesen för att få den att löpa lätt på lådan.


Börjar likna nåt.


Tomt motorutrymme.


Ska den få plats?


Lite tight kring framvagnsbalken.


Men den föll på plats tillslut.


Sen blev det montering av insug och elsystem.


Nån som vet vad de olika pinnarna gör i denna kontakt? Det skall vara matningsström, soppapump och lite andra grejer tror jag.

_________________
William Ekström
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Ser bra ut William. thumbs up

Har du byggt om värmepaket så att dess funktion är intakt eller bara kapat ur det?? Lite intresserad då jag inte kommit på nån bra lösning på just värmeproblematiken.

Lite färger på kablarna i den kontakten skulle hjälpa mycket, brukar även finnas små siffror på kontakten, dom är av värde också.

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Jag är absolut inget fan av oplar, men 70talsbilar oavsett märker är alltid trevligt att titta på.
När dom dessutom får väghållning och motorer över 100kh blir dom helt plötsligt ascoola
Kul projekt, lycka till!

_________________
/David Johansson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Re:

D.Sävström skrev:
Har du byggt om värmepaket så att dess funktion är intakt eller bara kapat ur det?? Lite intresserad då jag inte kommit på nån bra lösning på just värmeproblematiken.


Nä jag har skjutit problemet på framtiden. Blev förbannad och slet bort hela skiten när det var ivägen..

_________________
William Ekström
Citera
RetroSpec
Valla
Här sen Sep 2008
Inlägg: 85



Följer detta med spänning. Den här tråden blir ju mitt facit sen när jag sätter igång. Är helt oerfaren av motorbyte så jag får väl skriva ut den här tråden och lägga ut över garagegolvet när det börjar dra ihop sig:) Riktigt fint bygge du håller på med!!!

_________________
Roine Sevelin
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Det är ju kul att man kan ge tillbaka nån gång och kanske inspirera någon, då jag själv blivit inspirerad massor av alla fina byggen här på rejsa.

_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Var i garaget igår. Denna gång fick jag hjälp av Jonas, det uppskattas!

Det blev tyvärr ingen uppstart, fick slut på kräm i batteriet.

Här är kopplingsschemat på den kontakten som syns en bit upp i tråden:


stift      kabelfärg           area     kopplas till    går till, i härvan
-------------------------------------------------------------------
A          brun/blå            0,75     Motorlampa      ECM 22
B          vit                 0,75     Färddator       ECM 32
C          grön                0,75     Varvräknare     tändmodul
D          blå/röd             0,5      Färddator       ECM 9
E          blå                 1,5      Bränslepump     87b bränslepumpsrelä
F          svart/grön          1,5      Tändlås         ECM 27
G          röd                 4        batteri +



E, F och G behövs för att starta bilen.
A och C kommer jag koppla in senare.


Jonas monterar oljekyl (Setrab, 19 raders, 300 mm).



Inmåttning av grenrör. Vill kunna få dit det utan att behöva lyfta ur motorn. Ja, det är trångt.



Grenröret tar form. Det blir en del kortare än orginal, så det kommer nog inte vara nåt vidare ur effektsynpunkt, men det är temporärt. I vinter kanske jag bygger ett efter egen matematik om tid ges.



Så här blev insidan när färgen torkade.



Nya stolarna på plats.

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Så jäkla snyggt!

Särskillt dörrsidorna...

thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Hehe dörrsidorna är inte riktigt färdiga om man säger så..

_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Nu lever bilen! Hade igång den igår bara för att se om den startade. Inget kylsystem inkopplat än därför blev det en kort uppstart bara.

Snickrade färdigt grenröret.


Färdigsvetsat, och ett lager värmetålig färg vilken jag härdat lite med värmepistol.


Bandage. Glipan som syns är pga att rören är ihopsvetsade i varandra just där bakom...


Fastskruvat i bilen.

_________________
William Ekström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (71260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande