Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1196 besök totalt |
Hur skall ett motorprogram vara?
Diskussionerna går ju höga titt som tätt här efter veckans avsnitt av diverse motorprogram. Men hur skall de egentligen se ut om du fick säga din mening? Vilka bilar skulle köras? Vilka miljöer skulle användas? Vilken inriktning skulle reportagen ha? Kom igen med en bra marknadsidè nu, så kan vi ju vidarebefodra den här tråden till alla inblanadade produktionsbolag sen ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Har väl mest kommentarer angående filmningen. Såg lite på
Prestanda igår, men slutade titta när de som vanligt endast zoomar in på backspeglar, fälgar osv och aldrig bil i helbild. Musik när bilar körs borde också förbjudas. /Jerry _________________ /Jerry Svensson |
||
Jag vill se ovanliga bilmodeller testade! Vanliga svenssonbilar kan jag åka till en handlare och prova.
Sen vill jag ha rätt person bakom ratten.. ska en rejsig bil testas så tycker jag att en kompetent rejsförare ska köra. Gäller det i-skogen-körning så ska en kompetent offroadare köra. Sen är det ju kul med något utflippat repportage ibland. Begtester är trevliga.. Och då ska det vara tester av roliga bilar som ger massor med glädje för pengarna.. begtest av volvo 740 kan jag vara utan.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Får nog säga att jag tycker att Motorjornalen på femman är ett helt OK program. Lagom mix av nybilstester, begagnat, racereportage och lite udda bilar. Dessutom ganska kul pesonligheter på reportrarna oxo.
Det är iaf det bästa motorprogram som sänds på svensk TV enligt mig. |
||
"A racecar is born" på Discovery är nog bättre än alla andra svenska program tillsammans. Trevlig mix av banprovkörningar av diverse bilar med den där skojjige skotten (?, påååver, påååååver, påååååver, brejk) och byggreportage av samma 7 genom hela serien.
![]() _________________ Pär Hylander |
||
Bäst här hemma är ju utan tvekan Motorjournalen. Jag tittar på Prestanda när jag kommer ihåg; en del reportage är underhållande, andra inte. Sämst är väl deras "bantester" - har de en kamera fast monterad i marken? Kör fort rakt fram, kör sedan slalom med gradvis ökat rattutslag tills bilen snurrar - kul...
![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Motorjournalen tycker jag är bra iaf, om man ändå tänker på att det inte enbart är vi bantokar som tittar på programmet så är det riktigt bra!
Där testar de lite annorlunda saker, har lite Top Gear och glimten i ögat. Sen har Joppe's reportage om Touareg och bygg-pickupen var riktigt härligt genomironiska och roliga... _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Lessen att behöva berätta detta för er killar men...
Vi tillhör inte målgruppen. Då de pratar om såna som oss på kanalerna & redaktionerna så kallar de såna som oss "nördarna". Dvs de som tittar på vad det än är som handlar om bilar. Om Prestanda har X tittare så är kanske 2/3 bilfantaster av olika grad (däribland nördarna). Den sista tredjedelen är de som de egentligen gör programmet för om vi talar om Prestanda. Tror jag. Dvs de som man kan locka in med ämnet för att få högre tittarsiffror. Själv skulle jag vilja se ett riktigt hard core rejsing program som verkligen går in på djupet. Gärna med en pedagogisk vinkel "How to be a better race / track driver" typ. Jag skulle älska det programmet. Det skulle behandla 1: Bilen och dess egenskaper / möjligheter (a la Görans bok i lightversion) 2: Förarteknik 3: Banor. Specifika körlinjer för alla banor i norden till att börja med. 4: Racingprofilen personliga porträtt av personer, team eller andra aktörer Programmet skulle gå varje kväll klockan 21.30 efter att man har nattat ungarna och sen skulle det bara gå riktigt urtrista program i alla andra kanaler så att ingen annan kan ställa anspråk på tv:n samtidigt. Vi alla på rejsa skulle älska programmet tror jag. Vi och 15 - 20 pers till. Synd att de måste producera för den stora massan som tycker att neonljus under och plast på bilen är roligt... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Jag gillar inte motorjournalen längre. Känns som att dom inte bryr sig så mycket om bilar utan är mest intresserade av att dra ordvitsar/lekar. Joppe förstår jag mig inte på överhuvudtaget. Jag tycker hans inslag är totalt värdelösa. Han säger ju inte EN vetig grejj om bilarna, bara fjantar sig.
Nä Prestand är det bästa programet, där får man iaf se lite action! Sen förstår jag inte att alla motorprogram testkör samma bilar. Det är inte skoj att se 4 testkörningar av "SMART". Sen borde dom inrikta sig mindre på nybilar som faktiskt bara en liten del av befolkningen har råd att köpa och inrikta sig mer på alla häftiga/coola hembyggen som finns i landet. Det är ju inte direkt brist på häftiga bilar att göra repotage på. _________________ Street Triple RS -18 |
||
Kloka ord Peter ![]() Det blir ju så om man riktar sig till bredden så kan man inte tillfredtälla de som vill gå på djupet. Det var lite som när jag slutade handla "Spoilernytt", jag kom på mig själv att jag endast fann max 5sidor intressanta i en hel tidning ![]() För att komplettera dina förslag vill jag lägga till: Begtest på Banåkarbilar (Mazda MX5, BMW M3 E30, Porsche 924, Alfa Romeo 75, MINI Cooper S t.e.x.). Nybilstest på de senaste Banåkabilarna. Racing historia. Dettta kan man väva in i nämda "Banor" och även "Racingprofilen". _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Kan bara hålla med! ![]() Det hade varit kul att få se ett program som inte behandlade tittarna som totalt okunniga (ex. "den här bilen har tävlingsdäck!" ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1196 besök totalt |