Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (8768 totalt) |
De var bl.a. O körde slalom på Barkaby både i år o förra året vet jag! _________________ ![]() |
||||
Nu har jag (som vanligt) inte 100% koll men det finns några STCS:are som har koll på svängandet. Om dom körde SuperStage har jag dock ingen aning om.
Majoriteten är nog mer acc-test-inriktade, tror jag. Eller styling-inriktade. Eller både och. ![]() Den lilla klick som grottar ner sig i hjulinställningar och förändrar fjädrar/dämpare förutom de vanliga H&R/Eibach + Bilstein/gula Koni är riktigt få, om jag kan tolka snittet på diskussionerna i Chassie&Transmissions-forumet. Men alltså, Superstage må vara ett sätt för Bilsport att mäta prestanda, fine för mig. Men om jag kör konbana så är det mig själv som jag tävlar mot och målet är hela tiden att ha roligt! ![]() Denna eviga jämförelse mellan bilmärken känns inte rätt för mig? Jag kör det jag har råd med och som faller mig i smaken! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Vill också vara med och boxas
![]() ![]() Min kompis äger en Porsche RS-92(behöver inte förklara för någon att den GÅR att svänga med) och han testade SS och gjorde en tid på ca 1.35-1.40! Den som sitter bakom ratten är ju helt avgörande! Han kan inte köra konbana men är därimot riktigt snabb på bana. Så vi ska nog ta tider i SS med en stor nypa salt. ![]() Ha det! ![]() Mvh,Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Helt rätt Magnus! ![]() Vi har ju valt våra bilar/fabrikat och trivs med dom även om dom inte är snabbast i SS. Jag har jäkligt kul med min Golf och den är inte dyrare än att jag har råd att åka till Ringen ibland och även ha andra intressen än en bil. Med en Porsche så hade jag haft en Porsche och inget mer. Vad man än har så finns det alltid någon som är snabbare och kan peka finger och håna dom som är långsammare. Vi är ju vuxna och är på rejsa för att slippa hånande attityder! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Jag hoppas vara med där på ett hörn också med 900an=) Bara stålarna börjar ramla in snart så man har råd med det sista. Lite dålig stämning blev det ju i denna tråd. Jag var där och kollade. Kul att kolla på även om det inte blev supertider. Inte så jätte moddade bilar som jag hade hoppats, förutom P-A:s och Bengts blåa 900. /Ronnie _________________ Ronnie Forsberg Porsche 911T 1972 |
||||
Man kan ju säga så här. Om man tar sig tid o råd att åka med sin bil (Saab eller precis vad som helst!) till Emmaboda och slita på däcken osv så är det ju helt uppenbart att man antingen är nyfiken på, eller redan gillar, att svänga. Och det tycker jag är kul
![]() ![]() Sen om man inte riktigt vet hur man bäst attackerar partierna för bästa tid eller bara tar det försiktigt eller kör på fullt ställ genom hela skiten... Man är ju iaf där bevisligen ![]() Däremot om någon snackar vitt o brett om hur snabb ens bil är när det svänger osv så kan det ju bli lite komiskt ![]() _________________ ![]() |
||||
Nu vet jag inte varför just Porsche kom upp när Nisse skrev ![]() ![]() Mvh,Björn ![]() _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Att jag skrev Porsche berodde på att en 964 RS är vad jag helst av allt skulle vilja ha stående i mitt garage. Märket kom upp som exempel på om jag hade haft en dyrare bil än min Golf (t.ex. en 964RS) så hade jag inte haft råd med att ens åka med den till Emmaboda. Ännu mindre köpa en ny TV, lägenhet, soffa, cykel, filmer, resa på semester, cd-skivor mm mm. Så Björn, jag tänkte inte alls i dom banorna du trodde att jag gjorde! ![]() Jag tyckte att Magnus K:s svar var bra eftersom tråden utvecklats mot en lite hånande ton mot dom som inte var toppförare och inte hade "optimala" banbilar. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det som för det mästa genomsyrar detta forum är att det är märkeslöst
![]() Vist man skall gämnföra olika biler men på ett objekt sätt, kan man det så har man inga problem. Vad som gick snett i denna tråd var att den vart märkes inriktad och det var väll det som retade mig mäst. Sen varför typ Porche och M3or dyker upp som referensmatrial är väll inte så konsigt pga prisbilden och den väghållning de har. Väcker vill ha känsla hoss många av fult förståliga själ. För egen del måste jag gämnföra min tid i SS med andra bilar/fabrikt för referensmatrialet är lite dålig på liksom. Kan inte förstå varför ![]() Min tid 1.45 någonting är tidsmässigt inte mycket att skriva hem om men jag tror jag kanske skulle komma ner till 1.40 om jag får nöta mer. och någon som är riktigt duktig på att ratta kanske några sikunder till. Vad jag försöker säga med allt detta svamel är att gämnför gärna allt och alla men gör det med stor självdistans. Framför allt läs inte allt som andra skriver som fan läser bibeln. Det sista skriver jag även till mig själv som har jäv... lätt att misstolka saker i skrift pga medfött felkoppling i pallet vid namn dyslexi. Hmm undrar om det sista ordet vart rättstavat??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag har roligare med andra männinskor än med bilar, eller pilbågar för den delen. Men bilar och pilbågar har tillfört mig en hel del som inte andra människor kan: kvalitativ ensamhet och egocentrisk fokusering, eller vad man kan kalla det.
Sen att bilarna och körningen ger upphov till en hel del direkta möten med trevliga männinskor och lite social gnuggning på forum och IRL är en bonus som faktiskt sporrar mig i det sekundära, intoverta, intresset. Cirkeln sluten. Sen att jag valt att ha så kul som möjligt med mitt förhållandevis billiga transportmedel, som iofs valdes efter modellen att maximera faktorn (kul + nyttighet) / krona efter mitt eget tycke har spelat mindre roll här på forat, med ngt enstaka undantag under mitt dryga halvår här. Men jag kan inte låta bli att kommentera en trend att märkesrelaterade snedsparkar blir mer och mer frekventa här. Samtidigt blir nog acceptansen för markeringar mot typfel lägre. Idealet, enligt min mening, vore om vi kunde diskutera specifika brister och tillgångar hos våra bilar utan att det ens yttrades "typiskt franska/svenska rostburkar", men man måste ju få skämta också! ![]() Märkestrohet är en irrationell läggning som det gäller att beakta med försiktighet på ett forum som detta IMo. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Du har alltså roligt även med bilpågar och inte bara med pilbågar? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Aahaa det tog nog bara 10-talet omläsningar innan jag fattade ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
ok Nisse!! ![]() Ha det bra! Mvh,Björn ![]() _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Absolut, jag tycker om min egen bil och mitt eget intresse. Men det finns alltid folk som måste tycka illa om andras intressen för att uppskatta sitt eget. Gärna öppet. *harkel, host* |
||||
Bläddrade lite i tidningen igår.. P-A:s bakhjulslyft är nått av det värsta jag sett... undrar vad som ligger bakom det?
![]() Undrar vad han hade fått för tid med riktiga däck och med injusterad motor/chassie.. Dom hade ju precis fått ihop bilen. ps P-A är han som har 900:an som är med i ett eget reportage. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Det var väl inställningen som var för hård? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
När ja va i Emmaboda för första gången i mitt liv förra året så fick ja en tid på 1.33.34 efter 2 körningar(ja han inte mer tyvärr den dagen)de tycker ja bevisar att en saab kan visst va snabb när de svänger de verkar va många som tycker att en saab GÅR INTE att köra fort med när de svänger.....Men de gör de visst;)....
Bilen väger 1260kg å har ca:230hk _________________ André Lidén Kör en gammal grå saab... |
||||
Var tog rejsastämningen vägen ?
Sen när var det absolut viktigaste att ha den häftigaste bilen och sätta dom absolut värsta varvtiderna. Det är sånt här snack som gör att nya i svängen tvekar på att ta ut sin ganska så standard bil på bana eller konbana för första gången. Jag tycker att det istället borde komma uppmuntrande ord när tom saabs motorvägsfartyg tar sig ut och svänger lite, istället för att klanka ner på dom för att dom är nybörjare på konbana. Nä, skärpning tycker jag... _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
oj vilken gammal tråd! ![]() Tänkte bara påpeka en sak;
Ett litet förtydligande; När transamklubben körde regnade det ganska friskt och asfalten var såphal. Lanciaklubben tittade in på eftermiddagen och körde de också, men bakhjulsdrivna amerikanare var snabbare än italienska rallyjärn på blöt asfalt... Dock förstod jag aldrig om Erik var imponerad över transamtiderna, eller om han skrattade åt dem... ![]() Antagligen det sistnämnda... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (8768 totalt) |