Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
STCC - Hur göra Pit stop
3305 besök totalt
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
STCC - Hur göra Pit stop

Jag har testat STCC idag och startat en championship och då måste man gå in i depå. Jag kör in i depå och den säger att jag skall göra confirm på settings och det gör jag genom att trycka enter och sedan kan jag köra iväg, men jag blir diskad direkt. Hur gör man egentligen?

Oxie
Här sen Apr 2004

Du måste byta minst 2 hjul annars blir du diskad.

Det finns en meny som heter manage Pit stops eller något liknande.
Där skapar du en depåstoppsprofil med vilket jobb som ska göras.
Där kan man skapa olika profiler för om du ska byta bara framhjulen (fwd) eller ena sidan t.ex. (rwd).
Man kan också bestämma om skador på bilen ska fixas som fjädring, splitter mm.

Innan loppen väljer du vilken profil som ska vara aktiv. När du sedan går i depå behöver du bara trycka "confirm" så byts de hjul som du förutbestämmt och du kan sedan lugnt susa vidare hela vägen i mål.

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

mx5racing skrev:
Du måste byta minst 2 hjul annars blir du diskad.

Det finns en meny som heter manage Pit stops eller något liknande.
Där skapar du en depåstoppsprofil med vilket jobb som ska göras.
Där kan man skapa olika profiler för om du ska byta bara framhjulen (fwd) eller ena sidan t.ex. (rwd).
Man kan också bestämma om skador på bilen ska fixas som fjädring, splitter mm.

Innan loppen väljer du vilken profil som ska vara aktiv. När du sedan går i depå behöver du bara trycka "confirm" så byts de hjul som du förutbestämmt och du kan sedan lugnt susa vidare hela vägen i mål.

Aha, gött. Tackar

Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004

dock rwd är bakhjulen, bara för att klarlägga

Oxie
Här sen Apr 2004

Re:

Tibur skrev:
dock rwd är bakhjulen, bara för att klarlägga

Jo, det stämmer. Och i STCC brukar Flash och Co som kör bakhjulsdrivet byta hjulen på ena sidan
Kör man Knutstorp t.ex som går i högervarv så byter de vänsterhjulen som får jobba mest.
Alltså kan man lägga in detta som förval i spelet

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004

ok ser nu att du kan, välja däck som ska bytas inviduellt, före patchen var det inte så, fram eller bak eller alla, nu går det att byta diagonalt också, kul grej

Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Tibur skrev:
ok ser nu att du kan, välja däck som ska bytas inviduellt, före patchen var det inte så, fram eller bak eller alla, nu går det att byta diagonalt också, kul grej

Vart hittar man denna patch?

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Den laddas antingen ner automatiskt eller så loggar du ur STEAM och sen in igen så ska du se att den kommer till dig.

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Här är ett försök till att förklara hur man gör med depåstopp och så...

1) När ni är inne i en session finns det en meny där man kan göra färdiga depåstrategier. Tryck på den:

2) Väl därinne tryck på den runda knappen Create längst ner i mitten. Då kommer det upp en ruta där ni kan döpa den. Tryck på den lilla Create-knappen i fönstret.

3) Sen ska ni välja vad ni vill ha gjort inne i depån. Eftersom vi ska ha obligatoriskt med 4 däcksbyten så är det bra att ställa in det. Här kan ni också välja att reparera andra saker samt att välja wet eller slicksdäck beroende på vädret. Ni kan också välja bränslestrategi här.

4) När ni konfar er ratt är det viktigt att ni konfar ett par knappar antingen på ert tangentbord eller på er ratt.

Pit In Request - Med denna knapp talar ni om för ert depåfolk att ni vill in på detta varv.
Toggle Pit Menu - Trycker ni på denna knapp får ni upp ett fönster (mer om hur det ser ut nedan) där ni kan välja pitstrategi eller andra pitändringar, vill ni tex ändra till wet-däck under loppet så kan ni göra det i denna ruta.
Menu up, down, inc och dec: Med dessa fyra knappar går ni runt i menyn.
Menu Select: Med den här knappen väljer ni saker på pit menyn.

5) En annan sak som är bra att ställa in under Settings och sen Realism settings är: Autopit - off. Då styr ni alls själva i pitstop. OBS Tänk på att inte köra för fort inne i depån! Använd Pitlimitern!

6) Så här ser själva Pit Menyn ut ute på banan. En nyhet i den senaste patchen är att man kan se hur däcken slits. 100% i början och sen slits de neråt. Den här kan ni ta upp när ni vill under loppen.

7) När ni har tänkt att gå in i depå och har tryckt på Pit Request-knappen skall följande dyka upp:

8) När ni kör in i depån så dyker automatiskt Pit Menyn upp. Det ni behöver gör här är att stega ner till Confirm-knappen och välja det. Då bekräftar ni att era val skall göras. Sen är det bara att ni siktar mot er pil och när ni står bra så går pilen från att vara vit till grön. Sen väntar ni bara lite och kör sen iväg. Ibland har man inte mycket att spela på, se tex bilden. Jag hade visst första depåplats och höll på att missa den för att jag höll på att trycka på Confirm.

9) Viktigt att tänka på är att ni inte kan gå in i depå när som helst. Som på bilden tex så kan man gå in i depå mellan varv 3 och 6. Gör man det utanför så tror jag att man får en Stop & Go. Ju längre loppet är depå större är depåfönstret.

-------------------------------

Sen en viktig sak - ÖVA! Allt detta går att öva på i offline läge också så ni kan mellan loppen öva detta. Ju mer ni övar destå bättre kommer detta att gå.

Citera
Ulf Carlsson
Stockholm
Här sen Apr 2003

Fattar inte riktigt hur det funkar i depån, Man står ju mellan 35/38 s vilken inställning man än har, om jag ställer in på att jag bara ska tanka 5l så tar det lika förbaskat 35 s i depån ??? Gör som du har beskrivit,

O.andersen
Norge
Här sen Okt 2008

Ja, jeg har samme problem, finner ikke ut hvordan man legger inn Confirm knappen på rattet.

Västerås
Här sen Dec 2004

Re:

Kavic skrev:
Fattar inte riktigt hur det funkar i depån, Man står ju mellan 35/38 s vilken inställning man än har, om jag ställer in på att jag bara ska tanka 5l så tar det lika förbaskat 35 s i depån ??? Gör som du har beskrivit,
Är det inte så att däcksbytet bestämmer tiden när du tankar så lite?

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Re:

o.andersen skrev:
Ja, jeg har samme problem, finner ikke ut hvordan man legger inn Confirm knappen på rattet.

Det är ju "Meny Select" som väljer Confirm i menyn. Den kan du mappa på samma sätt som alla andra saker i den listan över knappar.

Citera
mans71
Vadstena
Här sen Aug 2004

Tackar hjärtligast för denna information - nu har jag äntligen fattat detta!

O.andersen
Norge
Här sen Okt 2008

Takker for info, da er det fikset.

Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004

Re:

Kavic skrev:

Har du beställt "pit in", ska göras i alla fall ett halft varv före du kör in, annars så är dina mekaniker och fikar då du kommer in

STCC - Hur göra Pit stop
3305 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande