Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3342 besök totalt |
Manuellt vs. Automat?
Nu är jag lite villrådig och skulle behöva lite hjälp med att fatta ett beslut. 5växlad manuell eller 4växlad automatlåda? Lådorna sitter i lite olika bilar (manuella i en Legacy B4 RSK, automaten i en Stagea 25t RS V (bakhjulsdriven skyline kombi) alternativt i en Chaser Tourer S (4dörras Toyota Supra utan turbon 210h)). Men huvudfrågan är funkar en 4växlad automatlåda om man ska ut och harva runt dessa relativt tunga bilar på bana, eller kommer det bara att funka skit? Någon som kört något liknande och har åsikter? |
||||
5-petad i en BMW 540-95, räknas det?
Har kört några slaloms och en SS-vända med den och... Tja, bäst blir det oftast när man ger fan i att pilla på den, sätter på sportläget och ägnar sig åt att ratta. Nedväxlingarna kom ju liksom inte sådär direkt som jag ville, vilket gjorde turn in på det långsamma partiet i Emmaboda väl spännande nån gång. Hur det håller för mer seriöst banåka vet jag inte, men jag kan tänka mig att det blir rätt varmt efter ett tag. Har de oljelylare någon av dem? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Nu är det iofs tiptronic lådor, så växla kan jag göra, dock inte använda koppling xD Frågan är nog mer, om momentomvandlarenens slirande ställer till med problem för kördynamiken? Att 4växlar inte ger världens mest optimala utväxling på bana kan jag nog också leva med med tanke på vilken effekt som finns att hämta i stagean ![]() |
||||
Re:
Tänk också på att momentomvandlaren väljs efter motorns effektkurva, så om du ändrar den finns det också en stor risk att momentomvandlarens funktion blir betydligt sämre. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Re:
Jäpp. Vet att åtminstone Subaru har en i Legacy (-04 och senare). _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re:
Jag körde en Cadillac i helgen som inte växlade upp om man inte petade till spaken. Blev lite förvånad. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Re:
Både på Stagean och Chasern skall det vara automatlåda med "lock up" funktion, alltså den slänger inte i nästa växel försänn du själv väljer det. Även farsans Passat Variant Tiptronic hoppar inte över till nästa växel. Eller missuppfattade jag frågan? |
||||
Re:
Lock-up innebär väl bara att "kopplingen"/momentomvandlaren låser sig när bilen inte accelererar längre? Det är så jag har förstått det i alla fall... _________________ Daniel Hedman |
||||
Lockup är en funktion i konvertern som låser momentomvandlaren mekaniskt för att förhindra slir,i min 700a låda på Camaron så är det en lamellkoppling som låser med resultat att varvtalet på motorn sjunker rätt väsentligt.
Edit: Det är alltså en bränslebesparande funktion som kopplas(lådan sköter det själv i min vagn)i när man ligger på landsväg,rent teoretiskt så finns det effekt och därmed prestanda att tjäna på att åka så mycket det går med lockup i men oftast så är dessa lockuper rätt bräckliga och inte gjorda för höga effekter. mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Re:
Se där, man lär sig något nytt varje dag ![]() Fast nu blev det ingen automat iaf ^^ |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3342 besök totalt |