Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Manuellt vs. Automat?
3342 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Manuellt vs. Automat?

Nu är jag lite villrådig och skulle behöva lite hjälp med att fatta ett beslut.
5växlad manuell eller 4växlad automatlåda?
Lådorna sitter i lite olika bilar (manuella i en Legacy B4 RSK, automaten i en Stagea 25t RS V (bakhjulsdriven skyline kombi) alternativt i en Chaser Tourer S (4dörras Toyota Supra utan turbon 210h)).

Men huvudfrågan är funkar en 4växlad automatlåda om man ska ut och harva runt dessa relativt tunga bilar på bana, eller kommer det bara att funka skit? Någon som kört något liknande och har åsikter?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

5-petad i en BMW 540-95, räknas det?

Har kört några slaloms och en SS-vända med den och... Tja, bäst blir det oftast när man ger fan i att pilla på den, sätter på sportläget och ägnar sig åt att ratta. Nedväxlingarna kom ju liksom inte sådär direkt som jag ville, vilket gjorde turn in på det långsamma partiet i Emmaboda väl spännande nån gång.

Hur det håller för mer seriöst banåka vet jag inte, men jag kan tänka mig att det blir rätt varmt efter ett tag. Har de oljelylare någon av dem?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Jag tycker växlandet är en del av att köra och skulle tycka det vore tråkigt att åka runt banan utan att få växla.

_________________
/David Johansson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ingen automat som jag kört har vart rolig på banan.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Re:

wipe skrev:
Jag tycker växlandet är en del av att köra och skulle tycka det vore tråkigt att åka runt banan utan att få växla.


Nu är det iofs tiptronic lådor, så växla kan jag göra, dock inte använda koppling xD
Frågan är nog mer, om momentomvandlarenens slirande ställer till med problem för kördynamiken?
Att 4växlar inte ger världens mest optimala utväxling på bana kan jag nog också leva med med tanke på vilken effekt som finns att hämta i stagean
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

Andrew Petrykowski skrev:

Nu är det iofs tiptronic lådor, så växla kan jag göra, dock inte använda koppling xD
Frågan är nog mer, om momentomvandlarenens slirande ställer till med problem för kördynamiken?
Att 4växlar inte ger världens mest optimala utväxling på bana kan jag nog också leva med med tanke på vilken effekt som finns att hämta i stagean


Tänk också på att momentomvandlaren väljs efter motorns effektkurva, så om du ändrar den finns det också en stor risk att momentomvandlarens funktion blir betydligt sämre.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10601



Jag har provat och det funkar dåligt med automat då man även i manuellt läge måste vänta tills lådan tycker det är lämpligt att växla.

Det är inte så att bilen blir okörbar men det går långsamt.

_________________
Anders Hansson
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5887



finns det någon tiptronic som låter dig dra ända till varvstoppet?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Re:

dstr skrev:
finns det någon tiptronic som låter dig dra ända till varvstoppet?


Jäpp. Vet att åtminstone Subaru har en i Legacy (-04 och senare).

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10601



Re:

Claes Haglund skrev:
dstr skrev:
finns det någon tiptronic som låter dig dra ända till varvstoppet?


Jäpp. Vet att åtminstone Subaru har en i Legacy (-04 och senare).


Jag körde en Cadillac i helgen som inte växlade upp om man inte petade till spaken. Blev lite förvånad.

_________________
Anders Hansson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Re:

dstr skrev:
finns det någon tiptronic som låter dig dra ända till varvstoppet?



Både på Stagean och Chasern skall det vara automatlåda med "lock up" funktion, alltså den slänger inte i nästa växel försänn du själv väljer det.
Även farsans Passat Variant Tiptronic hoppar inte över till nästa växel. Eller missuppfattade jag frågan?
Citera
danjel
Västerås
Här sen Sep 2008
Inlägg: 50



Re:

Andrew Petrykowski skrev:
dstr skrev:
finns det någon tiptronic som låter dig dra ända till varvstoppet?



Både på Stagean och Chasern skall det vara automatlåda med "lock up" funktion, alltså den slänger inte i nästa växel försänn du själv väljer det.
Även farsans Passat Variant Tiptronic hoppar inte över till nästa växel. Eller missuppfattade jag frågan?

Lock-up innebär väl bara att "kopplingen"/momentomvandlaren låser sig när bilen inte accelererar längre? Det är så jag har förstått det i alla fall...

_________________
Daniel Hedman
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Lockup är en funktion i konvertern som låser momentomvandlaren mekaniskt för att förhindra slir,i min 700a låda på Camaron så är det en lamellkoppling som låser med resultat att varvtalet på motorn sjunker rätt väsentligt.
Edit: Det är alltså en bränslebesparande funktion som kopplas(lådan sköter det själv i min vagn)i när man ligger på landsväg,rent teoretiskt så finns det effekt och därmed prestanda att tjäna på att åka så mycket det går med lockup i men oftast så är dessa lockuper rätt bräckliga och inte gjorda för höga effekter.

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Re:

Mats Ahlgren skrev:
Lockup är en funktion i konvertern som låser momentomvandlaren mekaniskt för att förhindra slir,i min 700a låda på Camaron så är det en lamellkoppling som låser med resultat att varvtalet på motorn sjunker rätt väsentligt.
Edit: Det är alltså en bränslebesparande funktion som kopplas(lådan sköter det själv i min vagn)i när man ligger på landsväg,rent teoretiskt så finns det effekt och därmed prestanda att tjäna på att åka så mycket det går med lockup i men oftast så är dessa lockuper rätt bräckliga och inte gjorda för höga effekter.

mvh Mats


Se där, man lär sig något nytt varje dag
Fast nu blev det ingen automat iaf ^^
Citera
Allmänt banåkaforum
Manuellt vs. Automat?
3342 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande