| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken är den perfekta Ban/Gatbilen under 100.000 :-
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11390 besök totalt |
|
Re:
jo det går att åka drift med en Miata men allvarligt hur kul är det när motorn dör när man är på väg ur driften???? Har du någonsin provat att åka i en bil som trots att du åker på kas i 150 blås bara fortsätter driva ur driften och ökar farten våldsamt?? DET är en helt annan upplevelse än vad du någonsin kan få i en Miata. Miata i all ära, härlig styrning och kommunikation MEN redan på en tight slalombana där man inte kan köra mer än 80 blås blir jag i alla fall fruktansvärt frustrerad över att inte kunna köra precis över gränsen utan att motorn säckar ihop och dör. Min uppfattning är att man kan ha kul med lite effekt men har du någon gång provat att åka med lite rejält med pulver så är det en helt annan värld! Är det en enda Miata förare som tycker Mantorp eller Anderstorp är rolig? Jag har aldrig hört talas om det ialla fall.... Med lite pulver är det sjukt häftigt när du kommer på Anderstorp och mätaren visar 260 och du ska tajma inbromsning ner till under 100km/h....det är en häftig upplevelse som du aldrig kommer uppleva i en Miata. Tyvärr är det ju så att effekt kostar, inte kanske i inköp men i däck, bromsar och bensin...har man råd är det alla ggr värt det!!! MER PULVER ÅT FOLKET!! |
||||||||||
|
Re:
sweanders här på Björns konto: Jag har kört med över 500 hästar på hjulen gratis och det var skoj. Det hade varit lika kul om det kostat en månadslön.. Körde hela 2008 års SLC och vi vann totalen, egentligen kan man sammanfatta det som att de 32 timmarnas racing inte var lika kul som ett tvåminuters varv i en bil med tre gånger effekten. Sedan är banåka aldrig tråkigt. Ska man börja med banåka kan man ta vad för bil som helst och prova, helst med trehundra hästtar och bakhjulsdrift. Antingen blir man livrädd och är läktarchaffis resten av livet eller så inser man vad det går ut på och skaffar en riktigt bil nästa gång. Det blir alltid fel första gången ändå så det är inte så noga..
|
||||||||||
|
Nu är inte jag någon stjärna i banåkasammanhang men jag måste ändå lägga mig i med en reflektion...
RWD, 1100kg @ 300hk är inte något monster, det skjuter på rejält och är kul som fan, men det är fortfarande en väl så snabb bil för många och man kan gå en annan väg. Enklaste förklaringen är att gå ifrån ämnet med en paralell.. När man lär sig skjuta pistol så börjar man först med luftpistol och tränar in tekniken rätt, sedan går man upp till kaliber .22, nästa steg brukar vara en 9mm och därefter .45 alternativt .357.. i 99 fall av 100 så blir man en bättre skytt av att göra på detta sätt och orsaken sägs vara att kroppen blir "rekylrädd" om man går på en högre kaliber för tidigt, dvs man måste lära sig tekniken, avtrycket, stance och allt annat innan man börjar fokusera på att få allt det att fungera även med tung rekyl. Jag är helt klart inne på att de flesta kan åka fort som fan med säg en 700kg Seven replica med 350hk SAAB motor... men samma förare i samma bil skulle köra väsentligt snabbare om han börjat med en 112hk sugmotor och tränat in tekniken innan man slängt in massiva hk/kg bil i ekvationen. aka, att börja med en miata och sen växla upp när man är såpass varm i kläderna att man möjligen börjat gäspa är nog inte helt fel - som jag ser det så har de flesta nybörjare skitkul i en miata första året, sen kan man alltid sälja, trimma eller gå vidare på annat sätt och på så vis förlänga nöjjdet.. jag vet allt för många som byggt för extremt från början och sen inte riktigt fattat vad de ska göra "nu när de redan nått såpass långt som plånboken håller" sen har jag sett andra som gradvis ökat och haft kul som fan i 40 år och vid varje mod hittat ännu någon ny dimension av körglädje och behållt entusiasmen.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||||||
|
Re:
Jag vill inte säga att du har fel men jag började min skyttekarriär (inte pistol) med Mauser och efter några år så satte jag en treskotts serier inom 23 mm på 300 m håll med 7,62 och direktträffar på halvfigurer på flrsta skottet vid 800 m. Jag har i efterhand provat 22:a och känner ingen saknad över att jag hoppat över dem i utvecklingen. Så jag tror inte att det är direkt översättbart till bilåka. Man kan inte ens i en sexhästars hyrkart hålla fullt överallt om man inte vill ligga och sladda bort all fart. Vill man lära sig köra och nöta in rutin i bilkontroll kan man sätta sig timmar åt gången i hyrkart. Vill man ha kul när man kör bana behöver man inte vara rädd för effekt. Enda fördelen med lite effekt är att det förmodligen går långsammare om man kraschar, inte något negativt direkt. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Nja upplever inte att motor säckar ihop och dör, så dåligt går den inte Kanske var otydlig men med drift menar jag lätt kasande.
Drifta gör vi inte om det skall gå fort
Håller med om att mera effekt är roligare men som kompromiss är det få bilar som slår miatan tycker jag. Sen gillar jag också att miata inte behöver bevisa något vs tyska premium bilar den bara levererar
Slalom banor brukar miatan 'rula' på
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
|
Re:
Jag som startade denna tråden får kanske komma in igen och uppdatera lite. Bilen kommer att köras mestadels på gata. Men jag vill även kunna ta den till Knutan på kvällsträningar o kunna plöja en helg på mantorp utan större haveri
Att den bör kosta under 100,000 räknar jag med inköp samt de mest nödvändiga uppdateringarna inför de första året. Däck blir jag förhoppningsvis sponsrad med och bilen kommer som sagt inte bli en ren banbil så det är inte SJUKT mkt som bör göras tror jag ! Jag kommer alltså inte försöka drifta runder i någon miata eller göra bort mig med något annat ! _________________ Pierre Gardebrand |
||||||||||
|
Re:
Förtydliga gärna vad han pratar om
Ja då är miatan bästa alternativet utan tvekan. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
|
Re:
Inte i min värld.
_________________ Anders Hansson |
||||||||||
|
Re:
Absolut inte i min heller Jag vill inte skryta på något sätt men min pappa har en Gallardo o en 360 spider så om de inte går snabbt så somnar jag vid ratten. Har kört de 2 en del i sommar och ska jag då köra en miata så vet jag inte riktigt hur de ska gå. då kan jag likabra ta min Kango firma bil
_________________ Pierre Gardebrand |
||||||||||
|
Re:
Lite pubertal humor men om man nu kan åka fort med mycket pulver, då blir det rätt trist när det saknas. Det biter liksom inte på mig som har hamnat i hyrkartsracingknarkandets sörjigaste träskmarker..
_________________ Anders Hansson |
||||||||||
|
Josen: Hoppas inte du jobbar med försäljning för då lär du inte ha det fett
Pierre har hela tiden sagt att Miata är INGET alternativ och du fortsätter stångas och kommer med argument som han aldrig efterfrågat?! Han vill ha en bil med lite pulver och Miata har inget pulver....inget pulver alls och jag har ägt en Miata i tre veckor och kört slalom med en minst någon gång per år efter det så jag vet vad de går för. Har du Josen överhuvud taget kört på bana med en bil över 300drivhjulshästar???? Jag har en 163hk Porsche 944 också och den är inte i närheten lika rolig som min turbo på bana pga det helt enkelt går för sakta..... Angående vad som är bra för utvecklingen som chaffis: Kör en gång med 400hk så känns 200hk helt plötsligt väldigt lätthanterligt
|
||||||||||
|
bjorre82 ta inte illa upp men förstår inte vad du pratar om.
Du påstår att miata inte funkar på slalom ? Well då är vi långt ifrån varandra i åsikter
Nej jag har inte kört 300 hk bil på bana större i någon större utsträckning. Kört en Ferrari F40 med 700 hk på mantorp en gång. Visst skitkul men när det svänger så är en sjua eller miata roligare så tycker jag. Jag har också vänner som köpt sig en miata för 50-70' lagt 30' på båge/däck/chassi/stol och har skit kul. Frågan här var väl bra ban bil under 100' ? I driftsäkerhet och enkelhet jag ser inte annan bil än miatan som slår det. Även om jag saknar pulver i miatan också
Nu har jag utryckt min åsikt och nöjd med det
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
|
Re:
Precis min tanke oxå. Visst kan han få tjata på angående miatan om han vill de men något köp för min del blir det inte. Kanske sjukt kul med tanke på hästarna o kostnaden men då får det gärna kosta mer för någon miatan blir det inte !! _________________ Pierre Gardebrand |
||||||||||
|
Jag är säljare, en framgångsrik sådan och ger mig aldrig mao!
Så, Miatans förträfflighet som banbil under 100 000:- var det som skulle säljas in...
Jag har ägt och kört flera miator och det är en enorm skillnad beroende vilka prylar man plockar på bilen. Så när nån säger att dom "ägt" en Miata i tre veckor utan att tala om vad för grejer som satt på bilen blir det bara ett luftinlägg i mina ögon. En orginalmiata kan inte jämföras med med en miata med rätt grejer. En period hade jag en överladdad miata med konidämpare. Den gick ruggigt bra rakt fram men var sådär när det svängde. Idag har jag orginalmotor men satsat stenhårt på rätt chassiprylar och jag lovar att det inte är många gatgodkända bilar för samma pengar som hänger med i kurvorna. Nu kan jag inte överladda bilen på grund av Roadsportreglementet men gör du det så har du din kombinerade dragster/gat/banbil under 100 000:- Recept: Åk till Tyskland och köp en Miata med en 1.8:a årsmodell 94-97, den har du hemma reggad och klar för 35 000:-(en polare har nyss gjort det) Köp sen det här: http://www.bellengineering.net/produ Det här: http://949racing.com/index.asp?PageA Det här: http://949racing.com/index.asp?PageA Det här: http://949racing.com/index.asp?PageA Det här: http://949racing.com/index.asp?PageA Ett par R-däck och du har en kompetent banbil med 290 bakhjulshästar för ca 100papp...
http://www.youtube.com/watch?v=deW0T Men gillar man inte utseendet på bilen så finns det säkert bilar med många pållar som gör sig bättre framför korvkiosken...
|
||||||||||
|
Re:
Jag har aldrig sagt att de inte funkar...Miator har efter man byt stötdämpare helt underbart chassie,styrning och reaktion i bilen och funkar jätterbra på både slalom och bana MEN jag tycker det är alldeles för lite motor för att vara spännande särskilt länge.
har själv funderat på att en Miata med t.ex en vass Cosworth turbo spis skulle vara jäkligt kul men skulle idag basera den typen av bygge på Elise pga fortfarande billig i inköp men ännu lättare. Tycker vi lägger ner Miata diskussionen nu eftersom Pierre utryckligen sagt att det är helt ointressant för hans del och det är ändå hans bilköpartråd. |
||||||||||
|
Tips på bil
http://www.pistonheads.co.uk/sales/7 Kan faktiskt inte tänka mig roligare bil för de pengarna!!! MÅste byta till bredare framhjul bara för att få bort understyrning annars underbar! |
||||||||||
OK vill bara möta detta - miatan i OEM setup underbart chassi finns få bilar som slår den där, tro jag vi båda kan vara överens om. Bara till att läsa motopressen så bekräftas detta. Inte för inte den är världens mesta sålda roadster. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
|
Re:
Världens mest sålda roadster mkt möjligt den kostar väl inte mer än en dålig cykel i nypris heller ?! om den nu är världens mest sålda så är den ju i top på 2 saker i världens 1, världens mest sålda 2, världens fulaste _________________ Pierre Gardebrand |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken är den perfekta Ban/Gatbilen under 100.000 :-
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11390 besök totalt |