Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Blivit av med oskulden!
1703 besök totalt
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Blivit av med oskulden!

Äntligen, som Gert hade sagt, fick man tillfälle att köra bilen på bana! Efter en brokig bilsommar blev jag erbjuden att köra på Falkenberg idag, lär vara det sista bantillfället i år. Blev lite nervös när de flesta andra bilar kördes dit på trailer och var S60-challenge, endurance-BMW och en 997 GT3 RS. Med gatdäck och en oerfaren förare tänkte jag att det blir mkt backspegel idag
Jag ville bara tjoa av glädje efter de första varven! Shit va kul det var och jag vill nog påstå att jag skötte mig rätt bra för en newbie.

Blev ganska många varv, men däcken blev halare o halare och understyrningen var trist (men förmodligen bra för mig) och så sprutade det ut lite styrservovätska. Någon annan som råkat ut för det sistnämnda?

Bilen har ju varit till försäljning under hösten men ingen modig nog att nappa. Nu blir det banne mig R-däck och annat göjs inför nästa säsong, här ska rejsas

En glad nyhet för budgeten var att snittförbrukningen blev 2 l/mil med hastig transport till och från banan. Med sjunkande bensinpriser (VPower 11.99 kr/lit) är det ju nästan gratis.

Täby
Här sen Apr 2006

och bilen var?

sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Jag kör en Evo VI med bur och lite roliga grejer, dessvärre gatdäck och orginalkrängare. Kan inte riktigt föreställa mig hur gott det kommer bli med riktiga däck och bra chassi, men jag ser fram emot det.

Hur har ni andra gjort för att bäst lära er köra bana? Finns ju licenskurser, banmöten med intruktörer mm. Kände mig lite vilsen i spårvalen till en början, men så tog jag rygg på RS:n som visste hur det skulle köras. Då hittade man lite bättre iaf

Nu lade jag in en liten biltråd också...

Mölndal
Här sen Feb 2003

Re:

sqalo skrev:
Hur har ni andra gjort för att bäst lära er köra bana?
Köra så ofta det bara går har hjälpt. Licenskurs kanske är en bra grej också, men om man blir så mycket bättre förare av att ha gått en sån kurs vet ja inte, dock blir ju körtillfällena något fler om man har licens och har tänkt att köra på sbf-anslutna klubbars körningar... Körning med instruktör är ju säkert inte fel heller om man känner sig osäker. Annars får du väl fråga nån i depån som har kört på banan i fråga tidigare om det är okej om du ligger bakom och följer efter en stund.

Göteborg
Här sen Jul 2003

Så det var du som var där och körde , tänkte komma fram och prata lite men det vart så mycket annat folk där som man kände så det blev inte av .
Fan vad kul det var att smiska S60 Challenge bilarna och visa dom var skåpet ska stå
När slicksen åkte på så hade dom inte en chans att hänga på för att inte tala om känslan att köra i total mörker med helljuset på Fy fan vad läskigt det var , tur att man känner till banan i alla fall .

--VVTS--
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

sqalo skrev:
Jag kör en Evo VI med bur och lite roliga grejer, dessvärre gatdäck och orginalkrängare. Kan inte riktigt föreställa mig hur gott det kommer bli med riktiga däck och bra chassi, men jag ser fram emot det.

Hur har ni andra gjort för att bäst lära er köra bana? Finns ju licenskurser, banmöten med intruktörer mm. Kände mig lite vilsen i spårvalen till en början, men så tog jag rygg på RS:n som visste hur det skulle köras. Då hittade man lite bättre iaf

Nu lade jag in en liten biltråd också...

Sjukt kul att den där bilen får smaka lite av vad den är byggd för. Den har väll mest rullat gata vad jag har fått för mig. Skulle väll rullat i SLC från början har jag för mig?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

Trådstartare
ok, så du var en av 850-förarna. Shit vad ni körde och vad bilarna gick bra, riktigt underhållande att se när ni kom på start/målrakan. Såg ut som det blev några väl håriga inbromsningar i kampen om ledningen
Vilka var det som körde challenge-bilarna? Knappast raceförare eller? Skanska hade väl hyrt några bilar för att bjuda kunder på en kul upplevelse eller liknande?

Ja, som jag förstått det byggdes bilen för att gå i SLC. Sitter ju hakar, huvsprintar och huvudströmbrytare i bilen så det kan nog stämma. Den är dock inte riktigt färdig ännu vad gäller väghållningen, där finns som sagt en hel del att göra...

Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Barbapappa skrev:
sqalo skrev:
Hur har ni andra gjort för att bäst lära er köra bana?
Köra så ofta det bara går har hjälpt. Licenskurs kanske är en bra grej också, men om man blir så mycket bättre förare av att ha gått en sån kurs vet ja inte, dock blir ju körtillfällena något fler om man har licens och har tänkt att köra på sbf-anslutna klubbars körningar... Körning med instruktör är ju säkert inte fel heller om man känner sig osäker. Annars får du väl fråga nån i depån som har kört på banan i fråga tidigare om det är okej om du ligger bakom och följer efter en stund.

Licenskurs är om inte annat en bra bankörningsdag, tror att det är en av de "träffar" där jag fått mest bantid för pengarna... Sen att få lite teori och säkerhetskunskap är inte direkt fel heller...

Blivit av med oskulden!
1703 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande