| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken är den perfekta Ban/Gatbilen under 100.000 :-
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 11390 besök totalt |
|
Re:
Avsevärt sämre prestanda, my god, hur snabb är den där RX-7:an egentligen .
|
||||
|
Re:
De är så snabba att ingen tävlar med dem i Sverige, wankeln är ju bortreglerad från marknaden.. _________________ Anders Hansson |
||||
|
Re:
Ursäkta trådavbrottet Bobba, men måste. Utstraffad ska väl tilläggas. I vissa serier är de "ban-lysta" (ordvits) och i andra vikt/effekt straffade. När man läser i olika reglementen blir man mörkrädd för den diskriminering som pågår i vårt avlånga land. FIA som huvudman har inte någon bestraffning på motorn. Men många nationella motorsportorganisationer (SBF) försöker straffa maskinen. Varför kan jag inte förstå. Som ett exemple på orimlighet tar vi 24h Le Mans. Mazda försökte att under 12år vinna och när man tillslut lyckades ... blev motorn förbjuden . Nu 2009 häver men förbudet varför kan man ju fråga sig. Kan det vara så att utvecklingen på andra maskintyper är ikapp eller anser man att man har "dödat" marknaden.
Själv tycker jag att det är lika dumt, som att bannlysa/förbjuda exempelvis en "röd" Volvo motor för att den har två ventilsteknik och att några anser att den ger för lite effekt i förhållande till sin grundstorlek. Eller vad säger Ni alla med ex. 2l motorer och 16v, visst skulle det vara konstigt (Alla får naturligt vis fritt tycka till)
/nr _________________ Rikard Niva |
||||
|
Att banna specifika motorer är bara dumt, vill man styra maxeffekt så finns det ju andra sätt.
Restriktor och/eller maxvarv för sugmotorer För en överladdad motor så restriktor i kombination med max laddtryck = man kan styra både max moment och max hk, dvs man får en trevlig begränsning och kastar samtidigt ut restriktormotorer med "wrc karaktär". och vill man verkligen tjura till det så lägger man även till en restriktion på max bränsletryck i fuelrail samt max cc på spridare. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Hepp, gammal tråd men jag satt o letade Miator på Blocket o Rejsa...
Anderstorp har jag kört några varv med Miata. Det var inte så roligt... Typ motorvägskörning... Knutan är den andra bana jag kört med Miata. Det var bergodalbana och skitskoj eftersom man inte blev frånåkt av 300hk bilar - eftersom det finns trixiga svängar på A-torp
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken är den perfekta Ban/Gatbilen under 100.000 :-
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 11390 besök totalt |