Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - 172 kg lättare | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (82912 totalt) |
Men då kan det ju inte gå på tvären heller Jag har tatt på mig att skaka fram en uppsättning hjul till PeOR så jag undrar om det går med 16" bak på en M3 3,2:a ? Kompisen har en sådan, men den står på en lyft utan möjlighet att lyfta av ett bakhjul just nu för att prova. Det ser ut att passa utan problem med 16",men nån som vet med säkerhet ? Har själv precis kommit hem från att ha lagt om 5 set med bakhjul till denna körningen, får se om det räcker... mvh K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Han som har provat allt under alla betingelser och testat och analyserat allt....... När vi amatörer sen tramsar mer viktigheter av högst personliga själ och åker fortare......... det är det som kallas försprång... Jag bara skojar..... lite, lite dålig hjul inställning kan man ju forsera bort i körstilen....... jag menar man "jag" har väl olika körstil om man har nya däck eller på gränsen till slut. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||||
Ställer mig också ganska frågande...? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||
Nu blev jag lite nyfiken, jag har iksom inte ställt av blen än och där är lit kvar på cupisarna... _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||||
Precis så gör jag med, kollar toe i olika cambervinklar för att veta i hur jag kan ändra. Detta kökar förståelsen för hjulinställningaran när man är på banan och testar sig fram. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||||
Min erfarenhet av camber ändring vs toe säger att den ändras massor och vill man ha ett bestämt toe värde som tex 1mm ut totalt fram så funkar det inte att grejsa runt i topp montering på plats utan att ha möjlightet till kontroll, har man setup bord med sig osv funkar det ju strålande men det har ju inte många på vår nivå.. Om min bil är off 1mm i toe så blir den helt värdelös att köra och sliter däck som fan _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Man vill gärna ha lite toe in vid trp körning och det får man när man rätat upp cambervinkeln. Dessa inställningar tror jag inte Peo tagit helt ur luften. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||
Förstår vad rickard menar att man inte bör vara där & strula när man väl fått till en inställning & inte kan kolla alla parametrar efter att man ändrat nått.
En variant kan ju vara att använda ett par transporthjul till & från banan som det inte spelar så stor roll om man sliter snett på. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
om man har ett fast läge på cambern som ger ett visst toe. Och ett annat fast läge på camber som ger ett annat toe. Om man jobbar mellan dessa två fasta camberlägen, kommer toe att ändras från gång till gång? Eller vad menar ni? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||
Ja för att det krävs så lite för att toe ska ändra sig, man kan ta loss en topp montering som inte ens ha rjustering och montera tbx den och toe är inte rätt längre _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Jag röstar också på transporthjul. Precis som Rickard säger, så är precisionen inget vidare i hjulupphängningar på gatbilar. PeOR kör väl dessutom med steglöst justerbara camberplattor, så det är i princip helt omöjligt att få det 100% rätt i depån.. _________________ -- |
||||||||
Man använder bara ändlägena på justeringen. De flyttar sig ju inte. Allt eller inget! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||
Tvärr funkar det inte, blir inte EXAKT den toen igen men allt beror ju på hur noga man vill ha det Finns dom som markerar på exenterbular, höjd på fjäderben och tror att det blir samma där med, har man jobbat mycket med hjuinställningar så vet man vad en knuff på ett hjul gör med toe tex _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Rickard har rätt, toe:n är mycket svår att "pricka" rätt (även om man bara använder ändlägena) om man inte ha mätinstument att dubbelkolla med.
Transporthjul och rejsvinklar är nog betydligt bättre är den synpunkten, nackdelen är ju däckslitaget.. Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||||
Ja det är ju det tråkiga i kråk sågen, vill man ha det EXAKT med vassa vinklar får man leva med slitaget, vill man ha det exakt men inte så tufft går ju det med, men då är det en kompromiss eller så lever man med att det inte blev hundra men om man kör mycket och bryr sig om att det ska gå fort och om att utveckla bilen och sig själv och sen greja rman runt lite så vet man ju inte om bilen gick bra eller dåligt för man hade lite andra vinklar, man tappar repterbarhet _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Det är ju bara att slänga på att par hjul med skräp däck så behöver man inte bry sig om slitaget Hittade ett par gamla dubbfria vinterdäck i garaget som jag använde som transportdäck senast _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Jag skulle vilja påstå att har man gummibussningar i hjulupphägningarna så kan man justera toe utan att kontrollera (om man har någolunda koll). Har kontrollerat min bil utan att jag justerat och det har ändå ändrat sig.
Nu har jag varit och mätit upp i en maskin hur mycket vinklarna ändrar sig,ex. 1 varv camber fram=0,38 grader och behöver då 10 min (1/6 varv) justering för toe + att jag har med mej utrustning för att kontrollera toe om det behövs. Olika bilar reagerar såklart olika på justeringar, 1 mm toe förändring märks inte på min bil medan en pytteliten krängarjustering gör skillnad. |
||||||||
Toe fram är ju ändå ganska simpelt att justera och mäta på vilken lagom kuperad yta som helst.
En gardinstång eller annat verktyg som kan ge en mm noggrannhet och ett par nycklar. Det är ju bara att justera och testa hur det känns. Om man har stor påverkan av en mm ändring så får man ju naturligtvis vara lite petigare. Topplagnringar som har reproducerbara fasta steg (tex ändlägena)) är ju en dröm jämfört med excenterbultar iaf (men ändlägena är ju ganska reproducerbara där med ). Det går nog ganska bra att mäta fram två "reproducerbara" inställningar och ha märken/procedur för att ta sig från det ena till det andra. Toe måste man väl krypa lite för att justera men värre än så är det väl inte (ingen demontering av fronten eller liknande)? |
||||||||
Det är ju rätt hjulvinkel vid kurvtagning som ger högst kurvhastighet. Inte exakt rätt på decimalen inställning vid hjulinställning.
Visst är det trevligt med en fin maskin som mäter exakt. Men man ska också ha koll på några detaljer. Gummibussningar som nämts tidigare. Hur mycket flexar karossen vid kurvtagning. Flexar det lika mycket i höger och vänster kurva? Hur mycket cambergain har man? Hur mycket bumpsteer har man? Har man koll på parametrar liknande de ovan kan man ju börja diskutera decimaler på hjulinställningen. |
||||||||
Ja, dom flesta 16" gå bak, men den orginala 16" fälgen till E30 M3 skal passa både bak OCH fram. Det är en av dom få 16" fälgarna som passar över orginala E36 M3 bromsar. Lite fel ET, men.. _________________ Raymond Andersen |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - 172 kg lättare | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (82912 totalt) |