| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Info angående reggning av gamla tävlingsbilar/rallybilar
|
1431 besök totalt |
|
Hej I en av mina dialoger med Vägverket gällande SFRo-frågor dök en sak upp häromveckan. Det är att det tydligen finns någon sorts Vägverkspraxis om att inte "gilla" att gamla tävlingsbilar (med reghandlingar) reggas "tillbaka" för gatbruk. Det gäller speciellt rallybilar som reggats som rallybilar (för där är det ju enkelt att kolla). Denna "praxis" var något helt nytt för SFRo och jag har ju tidigare sagt att det inte ska vara några problem att regga in en rallybil som till exempel ombyggt fordon, så länge den klarar de krav som gäller. Det är inte säkert att detta gör det helt omöjligt men det är ju bra att vara på sin vakt kanske. Personligen tycker jag det är rätt trist om rallybilar blir rallybilar för alltid, det kan ju finnas många skäl att ta in dem i trafik igen - inte minst historiska skäl. En av anledningarna som anges till tveksamheten är att tävlingsbilar "varit med om mycket"... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Men tanke på hur mjuk en kaross tillåts bli av rost så borde väl mjukhet pga "användade" inte vara så mycket annorlunda.
Men det är väl lite skillnad på att tillåta saker mellanfingrarna (mot bättre vetande kanske) och att när på tillåta det på papper. Men om det ska vara av historiska skäl så behåller väl en tävlingsbil sitt värde (både historiskt och pengamässigt) bäst som tävlingsbil, inte som pendlarbil.
|
||||||
|
okunskap antagligen. "Varit med om mycket" låter helt tokigt. Fast man är ju van vid sådana här kommentarer.
och de flesta bilprovare är väl inte intresserade av bilar heller misstänker jag. Men fotboll - där slåss de ju bara och alla är homofober som spelar teater. Ungefär i samma klass som "varit med om mycket"
|
||||||
|
Re:
En välanvänd kaross som man plockar ur buren på kan nog ha lite sämre hållfasthetsegenskaper än när den lämnade produktionslinan, men det kan ju ske med rost också (men det kan vara enklare att upptäcka). |
||||||
|
Re:
Jo, det tror jag faktiskt.
Ja, men hallå, svårt att tänka mig att de på något sätt skulle kunna vara i sämre skick än en rosthög. Jag är fan tveksam till vad de släpper igenom ibland på SBP. Det räcker att man duttar dit några plåtbitar över ett hål i en rostig balk för att de ska släppa igenom bilen. Det KAN ju omöjligt vara bättre än en HEL kaross från en gammal rallybil! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1431 besök totalt |