| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad säger SBF om saftycar till tävling.
|
1969 besök totalt |
|
Vilka regler gäller för saftycar vid tävling? Typ vid STCC så har dom ju två st! Vad säger SBF om blink ljus mm. om bilen ska gå under tävling bakom fältet osv. Fullt ös eller bra med extra säkerhet? Eller speciall utbildning osv? Någon som vet något om det här? /Johan _________________ Johan Wadén Kör: Alfa Romeo 156 GTA -03 |
||||
|
Re: Vad säger SBF om saftycar till tävling.
den ska ha två gula och en grön saftblandare..... Vi kör med vanliga bilar utan extra säkerhet, däremot är det krav på att föraren ska ha hjälm och overall. Finns inget krav på speciell utbildning. Var ska bilen användas? dvs vilken tävlingsserie? |
||||
|
Safety car är väl ganska osexigt egentligen...
I F1 är det dock ballt!
På en fråga till den officiella piloten av den bilen, Bernt Mayländer (gammal DTM/Sportvagnsförare hos Mercedes bla) om hur sakta han egentligen körde med dendär Super-AMG-Mercan blev svaret "Det är fullt överallt...annars går det för sakta..." Ngt att tänka på när man tycker dom sniglar sig fram i kön bakom.
Han har föresten betydligt bättre facit än killarna i MotOGP som lyckdes skrota en M5a och en Z8 (var det väl), 2 race i rad (Eller var det samma bana 2 år i rad?)...men incarcam:en talade även där sitt tydliga språk. Full pedal!
|
||||
|
Johans fråga kommer sig utav att han vill imitera en pacecars medmassa bling
Jag vill okså veta vart man kan finna prisvärda seriösa blixtljus m.m Inte blingbling grejjer då asså. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Var bara ena bilen som blev skadad, andra gången stannade bilen i sandfållan. Felet var att de lånade F1 föraren JP Montoya för att köra safetybilen... Givetvis hände det i Spanien och samma bana 2 på varandra följande år _________________ Roland Johansson |
||||
Så var det ja!
|
||||
|
Låter vettigt!
Det e lite hemligt än så länge vilken serie det kommer gå i.... Men jag har en kille som bygger en eldosa från en gamal julgransbelysning som blinker i 7 olika kombinationer. Sen finns det lampor som man kan köpa på www.standby.eu eller så kan man koppla in det till bilens lampsystem i relå lådan. Till vissa BMW typ 3serien finns det så klart bling bling "låda" att köpa koppla in bara. /Johan _________________ Johan Wadén Kör: Alfa Romeo 156 GTA -03 |
||||
|
Blixtljus
Nanopuls säljer också bilxtljus. När jag googlade kom även www.ersystems.se upp, tydligen säljer de också. Inga billiga prylar kanske men "what you pay is what you get".
_________________ Karl Jansson |
||||
|
Re: Vad säger SBF om saftycar till tävling.
På licenskursen jag var sa dom att safety car ska ha tre blixtljus i gul färg och två med grön färg. _________________ Andreas Nilsson Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1969 besök totalt |