| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Lätta fälgar, vägledning tack.
|
1804 besök totalt |
|
Håller på att modifiera "pendlarbilen" till en RoadSportare (C)
Det som jag brottas mest med är att få ner totalvikten, vilket inte är så "lätt" Målet är under 850kg , tjänstevikt. Den ofjädrade vikten vill jag också ska ner.
Ge mig förlag på fälgtyper, priser och var jag kan handla dessa, gärna med web.länk. Beg. funkar även och bultcirkeln är inte direkt några problem då jag ändå ska byta. Har i dag hel knepiga 4x110. Jag har idag 7,5/15" med ET15. 15" behöver det inte vara utan jag kan tänka mig att gå ner till 13". (sitter org. 13" så det funkar för bromsarna) Tackar på förhand. _________________ Rikard Niva |
||
|
Re: Lätta fälgar, vägledning tack.
Begagnade 14" originalfälgar till Mada Miata 14" (bultcirkel 4x100) är bland det lättaste man kan hitta men det finns säkert många lätta 7even-fälgar i 13" och 14"... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
Mocomp säljer compomotive CXR som är lätta
CXR på Mocomps hemsida: http://www.mocomp.se/produkter/compo Prislista: http://www.mocomp.se/produkter/pris/ _________________ Johan Lekås |
||
|
Tackar Johan
Jag har haft en uppsättning riktigt lätta fälgar framtagna för BMW motorsport (enl. utsago). 7x15 med cirkel 4x100. Dessa var tre delade med kromade fälgbanor och ett centrum i "magnesium". De var otroligt lätta. Tyvärr gav jag bort dem .
I min viktbesparings iver, kanske jag ska tänka om... Om det finns övervägade fördelar att välja en större fälg och lite tyngre ofjädrad vikt. Vad säger forumet? Fortsätt gärna att ge mig tips på fälgar. _________________ Rikard Niva |
||
|
Re:
om du stannar kvar vid 15" så finns det ganska stort utbud. Ska du komma under 5kg för 15x7" så blir det lite sämre (gamla OZ Superleggera, Volk Racing, etc kan vara värt att leta efter). 4x100 är ju rätt vanlig bultdelning (ellr så är jag bara hemmablind). Hyffast lätta 15x9" ET36 (6.1 kg)? Sen finns det ju detta med styrkan också, mindre material kan ge mindre marginal. Men vikt ger inte automatiskt styrka
Jag har en uppsättning pansarfälgar (speedline corse 15x7" 7+kg) som varit med om det mesta (enligt skrapmärken och urslagna flisor) men är fortfarande spikraka. OZ Superleggera (4,95kg i 15x7") hade garanterat inte klarat den behandlingen (JTCC konsumerade en hel del fälgar har jag för mig) www.wheelweights.net |
||
|
Molle Robertsson kör med 13" på sin Roadsport RX-7. 225-13 Yokohama bak tror jag. Bredare är så är svårt att få plats med.
Vill minnas att även den andra gula sjuan som gick i Roadsport för länge sen var precis likadant byggd. Den bilen köptes för några år sen av Håkan B i Trelleborg. Tror att den är nedplockad i smådelar numera. Du kan ju alltid kolla med honom om han har några hjul över. Har dock ett svagt minne av att någon jag pratat med var ner och köpte delar från bilen av honom.... Du får ju ner höjden på bilen också med mindre fälgar så det tycker jag talar för 13". Utväxlingen gynnas ju också. Såvida du inte ska byta bromsar och måste ha mer plats. Fast duger originalbromsarna åt Molles mycket snabba racer så borde de duga på din också. För tanken är väl att köra otrimmat eller hur!? Du lär få jobba hårt för att få bilen så lätt men lyckas du så kommer den nog att hävda sig bra! Mvh Göran _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1804 besök totalt |