| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Att HANS-förbereda stol..?
|
2150 besök totalt |
|
Jag ska ändra denna stol....så jag kan använda HANS-krage i framtiden.
Vad är den egentliga skillnaden på en HANS-stol och en äldre. Som jag fattat det.....så är det storleken på hålet, för bältet i ryggen..? Stämmer det
Tanken är att förstärka nackstödet...genom att svetsa rör, ute i kanterna...och sedan göra hålet större. Är jag på rätt spår då..?
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Eftersom du moddar en Kirkeystol så antar jag att en FIAstol inte får plats. Dår är det väl inga problem att modda den mera när du har kragen (möjligen fråga vagnboksbesiktare innan).
Det enda jag märkt på min Hansstol är att bälteshålen är kvadratiska. Men det låter ju rimligt att stolsryggformen inte ska ta i kragen. |
||||||||
|
Re: Att HANS-förbereda stol..?
Sätt annars L-profiler på baksidan istället. Eller du kanske har rör liggandes? |
||||||||
Menar du som en grop i ryggstödet ?
Precis...jag kommer inte ur bilen, om jag har en vanlig stol. Det är principen på skillnaden jag var ute efter...för att kolla att jag inte missat något. Sedan ska alla fästen göras...och stopningen ska sys om. Innan jag gör det sista...kan jag nog låna upp mej på ett HANS för att prova...att det funkar.
Rör eller en U-profil, blir starkare...och skaver inte på stoppningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Nja, ungefär så. Tanken är väl att HANS-kragen kommer centerimetern bakom hjälmen ungefär, och stolen bör svälja lite av detta så att man inte sitter med krökt nacke när man spänner till bältena. Kanske är det lättaste sättet i din stol att laborera med stoppningen av stolen under nackhöjd? _________________ Anders Hansson |
||||||||
|
Re:
Lite extra stoppning i nackstödet borde lösa det...? EDIT: Nää....extra stoppning en bit ner på rygge...måste det ju bli..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Ja, du får prova när du väl har en krage att måtta med. Hur är det egentligen vid besiktning med HANS? Jag vet att det krävs specifika bälten, men är det krav på stolar också? _________________ Anders Hansson |
||||||||
|
Re:
De (säljarna) skriver ju "anpassad för HANS" aldrig om den är GODKÄND för det :P eller om dem inte är godkännda för HANS, kikar man sen på tillverkarnas sidor så verkar det mesta vara godkänns för HANS. Har kört och åkt både med anpassade och icke anpassade stolar utan att stolen har stört mer eller mindre, kan ju varit tur att jag har en sån perfekt kropp =P men det är nog tveksamt
Funderade på att köpa sånna speciella bälten till nästa år men hittar dem inte ens längre :P Med smalare remmar över axlarna för att de ska sitta bättre, 3 tum är lite klumpigt där tycker jag, men korsar man bak så sitter de bra. Vad jag har kunnat hitta så är alla FIA-godkännda bälten godkännda för Hans med. SBF sa väl när det kom på tapeten att man fick ha HANS om resten av grejjerna var till för det. Det var på den tiden man inte kunde ha HANS utan att ha en för tung hjälm, men det gick bra med den tunga hjälmen om man körde fullt ut. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
|
Re:
Hmm....kan det betyda att man inte måste göra om något. Är det som vanligt är det en massa dimridåer och dåligt redovisade regler ?... så man ska luras att köpa nya dyra saker. ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Ja det är så det känns. Såg förresten en snygg grej från en incar från nåt rally där föraren nästan stryps av halsremmen när de vurpar. Hjälmen hänger kvar men huvet åkte fram, kan ju varit dåligt spännd hjälm / bälte som gjorde att han rörde sig så mycket. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2150 besök totalt |