Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6215 totalt) |
Jag kör med logitech momo racing och är hel nöjd med ratten, men tyvärr är pedalerna rent skit
![]() Så nu förtiden så kör jag med momo racing ratten och ett par brd speed 7 pedaler http://www.interactiveracing.com//Vi De funkar bra för mig iaf, men inte direkt billigt kanske ![]() _________________ mvh Viktor Pousette |
_________________ Martin Öberg ![]() |
Jag har haft en Logitech Momo Racing Force Steering Wheel i flera år nu och har aldrig varit nå krångel.Antingen har jag bara haft tur eller så är jag mycket mer försiktigare än er
![]() Jag tycker den är bra och jävlig skön känsla i pedalerna och ratten 8/10 i betyg.Det som drar av är att den inte har H låda eller koppling ![]() |
Jag skulle vilja ha force feedback i bromsen, så man känner när bromsarna låser, finns det ?
/Benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
Finns inget sådant tyvärr. Det är väl frex som kommer närmast men det är bara rumble. De tar alltså ingen data från simmen och berättar när du låser bromsarna...
Angående ratt så har jag fanatecs 911 turbo ratt. De har dock en ny version som man kan boka som även stödjer 360 förutom PC och PS 3. Ska du ändå köpa till pedaler så kan du köpa bara ratten för 150. Ratten är bra mycket bättre än G25an på alla håll och kanter faktiskt http://www.911wheel.de/?q=node/1541. Fungerar ju som synes med G25ans pedaler också. Det är egentligen den del jag var riktigt nöjd med G25an. Robust byggda, väldigt modvänliga också och med bra pots. Jämför med fanatecs standardpedaler så sitter pedalerna på bättre avstånd och det är olika känsla mellan dem men inbyggda deadzones, sämre pottar och svårt att tro att de håller lika länge. Så jag skulle antingen gå för bara ratten och skaffa tredje parts eller Club sport pedalerna. Allt om du hittar begade G25 pedaler billigt. _________________ Pär Öqvist |
Fanatecs Clubsport-pedaler har ju force feedback på bromsen enligt deras webshop: http://www.fanatec.de/webshop/new_eu/product_info.php?cPath=27&products_id=52&osCsid=e18b6fc0ffd2acba3fd735def99ff428.
oqvist, på vilka sätt är 911 turbo-ratten bättre än G25:an? Jag tycker greppet inte ser speciellt skönt ut på 911-turbon. Ser ut som man måste hålla händerna ganska högt upp på ratten, plus att den ser tjock och klumpig ut. Jag har dock bara sett den på bilder och inte i verkligheten. _________________ Christoffer Johnson |
Sant men att kalla det force feedback är nog fortfarande lite att ta i. De läser inte av data som sagt på däcken så vibrationerna kommer beroende på hur hårt du bromsar. Eller hur mycket gas du ger etc etc. Frågan är hur mycket det ger dock. De har ju vibrations motorer för ratten också men det har jag alltid kört med avstängt...
Nu har de iof en plugin för rFactor där du kan välja lite hur de ska användas... Som växlingsindikator, bromsvibrationer etc. Visst men det är inte något revolutionerande gällande force feedback. Greppet är faktiskt en av de största förbättringarna. Hatade hur G25an gled runt i handen hopplöst få något riktigt grepp om den. DFPns var betydligt bättre till och med... Speciellt för Formel bilar som ju har feta rattar för att du ska få så bra grepp som möjligt känns den helt fel. Rätt lik ratten jag har i Saaben men i miniatyrformat då. 911 ratten är ju lite större också. Diametern på 911 turbo rattens grepp är perfekt för mina händer. Har väl lite över genomsnittet misstänker jag iof men det hjälper definitivt med de force feedback krafter den här ratten kan producera. G25an kände jag mig alltid nödd köra på 100 % med 911 ratten brukar jag dra ner i många lir. Skönare läder också än G25ans. Känns lite mer påkostad då där Logitech spenderat mest på pedalerna vad det verkar ![]() Force feedbacken jag gillar att den är byggd mer för att ge realistisk force feedback än G25ans... G25ans är mer gjord för att vara lättanvänd. Inget motstånd alls om ingen force feedback ligger på. Överlag svagare force feedback. Har svårt att känna subtila force feedback effekter som när jag låser däcken i Race 07 då G25an verkar ha någon deadzone när man ratten är satt rakt så att säga. Kan ju va ett drivrutinsproblem också men noterade det i flera simmar. Självcentreringen känns helt fel med G25an den springer tillbaks till center inte som riktiga rattar som saktar upp ju rakare du sätter hjulen. 911 är bält driven så den är smidigare och saknar den där kugghjulskänslan. Något tystare också men det har aldrig bekommit mig. G25an är lite bättre än de tidigare logitech rattarna har haft de flesta, men det är på bekostnad av för lite motstånd då. Inte ens amerikanska glidare med maximal styrservo har så lätt styrning som G25an ger ofta ![]() Så tja vill du ha något lättstyrt G25, vill du ha något som är närmare verkligheten i känsla med eller utan force feedback definitivt 911 Turbo ratten. _________________ Pär Öqvist |
Jo de känns bra. Jag behöver inte sträcka mig efter dem. Men tja den nya universalratten har ju metallpaddlar då så det skiljer sig mot den äldre modellen. Men tja de fungerar och är av betydligt bättre kvalitets än DFPns som tur är.
Sedan åter igen alla är vi skapt olika men jag har inte hört något klagomål någonstans på dem. Glömde kanske nämna växelspakarna om vi tar H-shiftern så är det betydligt mer motstånd i växlingarna än på G25ans så känns rejälare. Däremot så är som sagt inte fästanordningen optimal... Nu kör jag mest med SST Lightning shiftern så har inte testat hållbarheten men tror nog de (en sekventiell och en H-shifter) håller längre än G25ans i alla fall även om de inte är lika snyggt designade ![]() _________________ Pär Öqvist |
Ny ratt på väg in från Thrustmaster. En Ferrariratt. Här kommer lite bilder...
![]() ![]() Ingen proffsratt som G25an men kanske för nybörjaren i simracing....160 dollar ska den kosta. http://www.thrustmaster.com/product. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
Samt en ny ratt från Fanatec. Det är samma ratt som 911 TurbrOS-ratten fast med Alcantara på ratten! Samma clubsport pedaler också samt bältesdriven FF.
![]() Compatible to PC (PS3 also works) Wired connection of wheel and pedal Smooth belt drive Genuine ALCANTARA leather on the wheel rim. This is 100% the same material what Porsche is using in their cars. We ship this leather from Germany to the factory in China The clubsport pedals with adjustable loadcell and ABS vibration Clubsport shifter paddles (metal) ![]() ![]() _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
|
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6215 totalt) |