| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Förnya filmer från 1960-70 talet
|
1036 besök totalt |
|
Hej! Jag har tillgång till en massa film från min farbrors tid som aktiv i F3 i sverige och europa. Men vi har inte hittat något prisvärt sätt att föra över dessa filmer till digitalt. Har ni några ideer? .
_________________ olof Johansson |
||
|
Går det inte att spela upp det på en duk och sätta en dv kamera på stativ och spela in direkt?
Billig lösning som KANSKE kan bli acceptabel. Förutsätter dock att man har super8 projektor och en dv eller analog videokamera. om detta är för mycket budget vad anses som en rimlig kostnad? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Jag tror det blir flimmrigt att filma av duken, om man inte kan synka bildfrekvensen, har läst det någonstans i alla fall.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
www.UppsalaBildteknik.com påstås vara bäst i Sverige på det, de scannar varje frame så man förlorar så lite kvalité som möjligt.
Jag har för mig att jag uppskattade det till ca en tusenlapp per halvtimme film (överfört till tex DVD+ett format (ett glutta direktformat och ett för ev. redigering)). |
||
|
Man kanske ska tillägga att om 30 år kommer du fortfarande kunna titta på super 8 filmerna, om de förvaras rätt.
Konverterar du dom till DVD har du nog tur om de funkar om 10 år. Mediat åldras inte så bra och framför allt tekniken förändras... Ta väl hand om super 8 rullarna och lägg inga stora pengar på konvertering. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
En tusenlapp per halvtimme film är ju bra mycket billigare per arbetstimme än att byta olja på "verkstad"
Det enorma fördelen med Super8 och liknande stenåldersformat är att det inte är så mycket skräpmaterial. Filmerna är ju oftast redigerade direkt i sökaren (4min per rulle och 160kr/st har jag för mig det var i början av 80-talet). Jag skulle inte ens drömma om att göra det själv (om man inte har det som hobby förståss). Ska man ändå få det gjort så känns det dumsnålt att inte göra det rejält, det är ju kulturskatter det handlar om .
Men jag ska erkänna att jag tvekar lite med Farsans 10 halvtimmar familjefilm, det täcker 20 år och allt är värt att spara, men just nu saknas det fungerande projektor och varannan gång man tittade på filmerna så var det alltid nåt ställe dom det hackade till och brände en ruta. Men man får nog fixa det så man kan få text till filmerna innan kunskapen försvinner. Familjefilm är ju inte kulturskatt för så många iofs.
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1036 besök totalt |