| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Burfråga
|
4016 besök totalt |
|
Burfråga
Finns det att köpa såna här "avlastare" som används i burar där den bultas ihop?
|
||||
|
Är väl bara att tala lite vänligt med nån som har svarv? Det är ju ingen komplicerad artikel direkt.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Lustigt, jag kollade på SBFs hemsida i går kväll efter ett sätt att kunna bygga bur till en sjua och ha över/framdelen avtagbar. Jag fastnade för samma bild.
Skissade lite på en skarv för 45x2.5 huvudbåge och 40x2 rör som ansluter. Kan detta va nåt att lämna för tillverkning, eller svarva själv? Jag tar gärna emot synpunkter om något bör ändras.
/Peter Boström _________________ Peter Boström |
||||
|
Re:
... jag gillar inte färgen ...
Det ser välan fint ut, minska diametern 30mm till 25 mm på den ena biten och längden på den stora diametern på den andra biten kan du väl minska från 20 till 15 mm. Onödigt att lägga vikt så högt upp på en liten 7a. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Uppdaterad på inte mindre än fyra punkter! Mindre, kortare lättare och ny färg.
Jag kommer själv att behöva ca 8 stycken. Hade tänkt skava fram dem på den gamla Myford svarven i källaren (stööön), men är det fler här på rejsa som är intresserade så kan jag kolla vad en mekanisk verkstad skall ha för att köra fram ett gäng. PMa mig med antal om ni är intresserade så summerar jag i början av nästa vecka och kollar pris lev tid mm så får var och en bestämma sig om de skall ha eller inte därefter. /Peter
_________________ Peter Boström |
||||
|
Jag har totalt fått ett PM med intresseanmälan på ett antal skarvar, och han ändrade sig dagen efter. Summa summarum alltså 0 st intresserade.
Jag har därför inte direkt jäktat ihjäl mig med att beställa bitarna eller kolla priser. Har inte kommit fram vare sig något PM eller mail från dig Micke. (kanske trasslar PM funktionen?) Jag har fortfarande behov av ett antal skarvar själv så för mig är det höginressant om det går att få upp antalet för att pressa priset. /Peter _________________ Peter Boström |
||||
|
Jag lyssnade med en av SBFs tekniker om jag fick fästa stagen fram till fjäderbenstornen med såna.
Argumentet var att eftersom min bil inte har torn utan bara innerskärmar som McFearsome-topplagringarna sitter i så borde stagen fram vara frivilliga, och enligt tekniska reglementet fick som stagen användas till frivilliga rör. Icke, var svaret jag fick, inte till dom stagen.. Så kolla noga i reglementet om det är till en SBF-bur. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
_________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
|
Re:
Det är ju inte godtyckligt vad som gäller vid burbyggen utan det finns ju ett "burreglemente" som även SBFs tekniker måste följa. Den här kopplingen är FIA-godkänd och vad gäller frivilliga strävor så finns det ännu enklare skarvar att använda.
|
||||
|
En annan burfråga...
Tittar på skruvburar. Till min Manta B (som ju är en Coupé) Enligt en del bilder från de gamla rallybilarna verkar det som att 400-modellerna hade de bakre stöttorna ner på hatthyllan, dvs ovanför stötdämparnas infästning. När jag har kollat på Weicher & 'ven en annan tysk, kommer inte ihåg deras namn så har de 2 varianter. En "vanlig" som man monterat emot bakre hjulhusen, samt även en som man monterar på hatthyllan. Den man monterar på hatthyllan följer ju mitt tak en liten bit längre, samt att den bör skjuta bar viken ett par decimeter extra, vilket ju är bra på en bil som är lätt i rumpan. Men frågan är ju, är det skillnad i stabilitet i karossen mellan de olika varianterna ?? Personligen tror jag nog att jag föredrar varianten med infästning på hatthyllan, men är det rätt ?? har funderat på att sätta en stötta mellan stötdämpartornen bak i bagaget iallafall, denna kan ju kompletteras med ett par stag uppåt i hatthyllansundersida med för att möta stöttorna. Tänkte nämligen ha kvar baksätet, mest för att det är lite snyggare, det väger ändå inte ens 10 kg.. Gör jag fel om jag kör på varianten med stöttorna på hatthyllan ?? _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
|
Re:
Hatthyllan skall vara väldigt stadig om det skall finnas något värde i att fästa buren i den. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Burfråga
|
4016 besök totalt |