| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
REQ en idiotsäker förklaring på hur olika LSD fungerar
|
1 besök senaste veckan (9440 totalt) |
|
är egentligen ute efter en eftermarknadsväxellåda till min Nissan 350Z..men det verkar helt helt hopplöst.. så i allt surfande så har jag läst runt lite om en massa diffar... har bett om tips och råd av mina Nissan vänner men det gjorde saken bara värre hehe.. alla dessa tekniska termer. jag kör mest vardag (aktivt) och sen både drifting och bana. hittils tror jag att jag fått fram det till att 2.0 diff är bäst för drifting eftersom den driver lika mycket på båda hjulen konstant (?) och en 1.5 är bra på bana men går det åt helvete så kan jag inte styra med gasen utan då snurrar jag bara.. varför fattade jag inte..för att det låser sej eller? samt att båda dessa LÅSER hjulen vid motorbromsning?? det vill jag inte alls alls. jag motorbromsar mycket.. sen kommer frågan som egentligen var huvudfrågan till nissan vännerna.. ska man köra en lamellversion eller Viscous? har förstått att många diffar ,speciellt lamellversionerna kan man själv justera och testa sej fram beroende på vilken ordning man lägger skivorna. men jag har tyvär inget eget garage och "kan" inte mecka själv. har en vän som hjälper mej en gång om året och då ska det vara enkelt och snabbt. PS..skulle det vara nån som känner till någon tillverkare utav eftermarknadslådor/drev till min 350z så vore jag tacksam |
||||||||
|
Du har nog missuppfattat det där med låsning, man avser inte att hjulen låses som vid en tvärnit utan att diffen låser hjulen till varandra mer eller mindre mycket vid olika driftfall. Wikipedia har en ganska bra kortfattad beskrivning tycker jag men den kräver att man har koll på hur en differential funkar rent allmänt kanske.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
LSD (Limited Slip Differential)
Så här har jag förstått det: En diff är till för att däcken ska kunna snurra olika fort. Till exempel när man svänger bilen, innerhjulet snurrar långsammare än ytterhjulet. En diffbroms är till för att fördela drivmomentet från motorn mellan däcken. Om det ena däcket snurrar snabbare än det andra så ska diffbromsen föra över kraft till det andra däcket också. Öppen - Drivmomentet/kraften går till däcket med minst motstånd. Dvs om ett däck står på is så får det andra däcket ingen kraft/drivning. All kraft försvinner på däcket som spinner. Lamell - Ungefär som öppen fast med lameller som "bromsar" skillnaden (konstigt förklarat men du kanske förstår ändå?) om det ena däcket snurrar snabbare än det andra. Så om det ena däcket står på is så för lamellerna över en del av kraften till det andra däcket. Hur hårt lamellerna trycks ihop beror på ingående kraft (från motorn). Vid hård acceleration trycks lamellerna ihop väldigt hårt och låser (nästan) diffen. Ju hårdare acceleration desto hårdare diff. Skillnaden mellan 1.0 1.5 och 2.0 är: 1.0 - Lamellerna "dras isär" vid motorbroms. Resulterar i att den då fungerar ungefär som en öppen diff. 1.5 - Lamellerna återgår till sitt normala läge (bara fjädrarna som trycker ihop dom) vid motorbroms. 2.0 - Lamellerna trycks ihop lika mycket vid motorbroms som vid acceleration, och "låser" diffen. Viscous - Det är en trumma med en trögflytande olja. I varsin ände av trumman sticker drivaxlarna in, den ena i mitten och den andra längs trummans vägg. På båda axlarna sitter det flera skivor med splines eller hål i, skivorna ligger om varannan. När bilen åker framåt så snurrar allting i trumman lika fort. Om den ena axeln, med sina skivor, snurrar långsammare än den andra så bromsar skivorna oljan. Oljan bromsar i sin tur de andra skivorna, dvs den andra axeln. Oljan jobbar arbetar för att drivaxlarna ska snurra lika fort. Står det ena däcket på is och spinner så sätter skivorna (som tillhör den drivaxeln) fart på oljan som börjar driva det andra däcket. Torsen - olika typer av kugghjul som jobbar med eller mot varandra beroende på hur krafterna på in- och utgående axlar riktas (Animation). Dessa finns med olika utväxling, t.ex. 5:1, 4:1 eller 3:1. 5:1 innebär att om det ena däcket har så dåligt fäste att det bara använder sig av 1 Nm så får det andra däcket 5 Nm. Exempel: En bil (RWD) som har 400 Nm och 5:1 Torsen-diff. Vänster däck har dåligt fäste så det utnyttjar bara 50 Nm, det innebär att diffen överför (50*5) = 250 Nm till högerdäcket. Resten (400-50-250) = 100 Nm försvinner på det spinnande däcket. Skulle samma bil utnyttja 100 Nm på vänster däck så får höger däck resterande 300 Nm. 100*5 blir ju 500 men eftersom vänster redan använder 100 så blir det 300 kvar. Utväxlingen gäller även om båda däcken spinner. Dvs det ena däcket kan inte spinna mer än 5 gånger så fort som det andra däcket. Låst - Typ som en järnstång som förbinder ena hjulet med det andra. Gör att båda hjulen snurrar exakt lika fort oavsett vad som händer med fästet. Sen finns det elektroniskt styrda diffbromsar också. Jag antar att dom får signal, på ungefär samma vis som ABS:en, och öppnar/bromsar/låser diffen grundat på den. Av LSD-diffar så fungerar Torsen bäst på bana. Och Lamell fungerar bäst till drifting, is och rakt på. Men inget av det här är fakta, det är bara min tolkning av allt jag har läst. Så rätta mig gärna!
_________________ Daniel Hedman |
||||||||
|
Köp en 1.5-vägs så blir du nöjd. Räkna dock med att den för en hel del oväsen.
Själv kör jag 2-vägs på bana och det fungerar finfint. För att justera diffverkan måste du plocka ned diffklumpen. Montera isär hela diffen. Montera isär sjävla diffbromsen. Plocka i/ur lameller. Sen sätta ihop igen. Varken snabbt eller lätt ifall du frågar mig. Själv har jag aldrig förstått varför en Torsen skulle vara bättre än en lamell diff för bankörning. Någon som testat får gärna förklara. _________________ Street Triple RS -18 |
||||||||
|
Re: LSD (Limited Slip Differential)
För en diff utan förspänning av lamellpaketet: 1 way - Lamellerna pressas inte ihop av motorbromsmomentet (de kan aldrig "dras isär"). Detta motsvarar en öppen diff. (Det du skriver vid 1.5) 1.5 way - Lamellerna pressas ihop av det bromsande momentet men inte lika hårt som vid framdrivning med samma moment. 2 way - Som du skriver vid 2.0 men diffen låses inte helt, den bromsas bara. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
ok.. nu är jag något klarare. att den låter gör inget alls.. annat annat låter och skramlar ändå
bilen i dagens läge funkar fint vid motorbroms och drifting. men ska jag dra på rakt fram från stillatående så givetvis spinner den.. men den slänger som fan med baken. och köra jag bana så släpper den när jag gasar mej ur kurvorna. nu e problemet att jag inte kan slänga på en vinge på bilen tyvär ( väldigt tunn kolfiberbagagelucka) så därför tänkte jag att en diff kunde hjälpa till. har ingen aning vad det sitter på diff på den just nu när jag sökte växellåda så fick jag bara svar ifrån en firma att enda dom hade att erbjuda mej var KAAZ diffar...så det var det som väckte min nyfikenhet. den är en sådan med lameller som man kan justera då. men då som sagt måste man plocka ner den.. men igår natt så hittade jag en diff ifrån nismo som ä en 1.5 som man kan göra till en 2.0 UTAN att plocka ner? den verkar ju ultimat isåfall väl? men hur kan man ändra det utan att plocka ner den? jag tror ju knapt att man bara ändrar en knapp på diffen för att låsa den till 2.0 hehe EDIT..jag föröskte klistra in en text men fick ett felmedelande hela tiden.( Unclosed quotation mark after the character string ')'.) så jag länkar nedan. Nismo diffen är på mitten av sidan http://www.350z-tech.com/zwiki/Limit |
||||||||
|
om du tittar på bilden vid MZ-diffen några bilder upp från Nismon så ser du hur man skiftar mellan 1.5 och 2. Man lägger krysset som dreven sitter på i olika utformade "hack" i det de kallar pressure ring (i samband med ihopmonteringen). Inget man gör utifrån. Det som kan justeras utifrån är "initial torque selective" vilket lär vara någon form av gräns för när låsningen av diffen arbetar.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
ja det med hur man ställer in den när den är isärkopplad fick jag bra förklarat.. att i vanliga fall så sitter skivorna (KAAZ) adadadadad och vill man göra den stelare så sätter man dom tex adadddaadda
men Nismo diffen kan man alltså inte bara ställa utifrån utan att plocka ner gissar du? vad gör ni för eftermarknads diffar? 1.5? märken? |
||||||||
|
Nej, det står ju upgradeable i beskrivningen så det väljer man en gång för alla. När skivorna ligger varannan med tänderna inåt och varannan utåt är det störst bromsverkan. Ex: adadad
om man flyttar om dem så de ligger aaaddd får man minsta möjliga bromsverkan. Lägger man dem aadadd får man ett mellanläge. Med fler skivor får man givetvis ett större antal möjligheter men alla kräver nedmontering av diffen för varje justering. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
men detta då?
men detta här med bromsverkan.. då menar du alltså att den strypen det hjulet som spinner.... inget med motorbromsningen att göra? för det är det jag har hakat upp mej på så hur beter dej dom olika alternativen vid motorbromsning? |
||||||||
|
Re:
Vet inte heller om torsen är bättre på bana men det som jag tycker talar för att den skulle funka bättre är att den (i regel) levererar mer kraft till ytterhjulet i svängar och borde då göra bilen något mer sängvänlig. |
||||||||
|
Re:
Du lär knappast märka någon skillnad vid motorbromsning vad du än har för diffbroms, brukar du köra på ställ eller med bakhjulssläpp under motorbromsning? Du skriver att bilen släpper bak vid acceleration rakt fram och när du gasar ur kurvor, då kunde du lika gärna köra med spole som den diff du har idag. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
nene en motorbromsning sker ju helt precis in i kurvan och då ska bilen följa med försiktigt hehe,
spole? |
||||||||
|
Det är något som inte stämmer i beskrivningen i den här tråden??
om bilen går att drifta med...och den spinner raktfram vid hård accelation.....Vad är då problemet ? om bilen däremot spinner på ett hjul..vid kurvtagning eller acc...skulle jag förstå. Skilnaden mellna olika diffar vid motorbroms...har jag aldrig hört talas om. Däremot skiljer det i kurvorna. En diff som är låst, lika mycket hela tiden....kan göra bilen understyrd. Och vissa föredrar en diff som inte stör ingången i en kurva. När man sedan kliver på gasen...kvittar det i stort sätt vad man har....(förutsatt att det finns lite mos i motorn) Så....vad är egentligen problemet ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re: LSD (Limited Slip Differential)
Jag har inte testat så det är bara en teori, men så här tänkte jag. På bana vill man ju ha så bra grepp som möjligt i kurvorna! (Vi utgår att allt utom diffen är identiskt i dessa två exempel.) En Lamelldiff arbetar lite emot greppet när det svänger. Eftersom innerhjulet snurrar långsammare än ytterhjulet så försöker diffen snabba på innerhjulet och sakta ner ytterhjulet. I svängen så läggs ju stor del av vikten på ytterhjulet och ger det bättre grepp. Därför spinner innerhjulet (strävar efter att snurra lika snabbt). Det spinner nog inte så det ryker om det, men däcket har inte bra kontakt med banan. En Torsendiff behåller greppet på båda däcken in i det sista. När vikt flyttas till ytterdäcket och innerdäcket börjar få sämre grepp, så för diffen över kraft till ytterdäcket som har mer grepp. Som sagt så kan däcken snurra olika fort utan problem. Det innebär att båda däcken har bästa möjliga kontakt med vägbanan. Därför funkar en Torsendiff är bättre på bana där man vill ha bra grepp. och en Lamelldiff fungerar bättre till drifting, is och rakt på eftersom där är man ute efter bra drivning.
Jag förstår inte riktigt. Stämmer det jag skrev om förspända lamellpaket och du kompletterade mig med vad som gäller för icke förspända lameller. Eller finns det inte förspända lameller och du rättade mig? Sen i 2.0 så menade jag bromsar fast jag skrev "låser".
_________________ Daniel Hedman |
||||||||
|
Re:
att jag vill ha mer fäste rakt fram ju. att jag ska kunna gasa mej ur en kurva utan att den ska spinna loss...men den ska drifta när jag vill att den ska drifta. och så trodde jag att en diff skulle hjälpa mej att ev spinna mindre och dra på rakt fram vid ev strippen körning |
||||||||
|
Re:
Han ska byta växellåda och undrar vad han ska välja för diff. Sen undrar han hur de olika diffarna fungerar. Så, inget problem. Bara lite frågor och funderingar... _________________ Daniel Hedman |
||||||||
|
Re:
Ja...men spinner det på ett hjul. Annars lär inte diff-byte hjälpa dej. Då får du jobba på chassit...för att få mer fäste, där du behöver det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
ne det spinner på båda. jag håller på o trollar lite med chassit. tror det är lite för styvt just nu...vinge vet jag att jag behöver men det kan jag inte ha pga min bagagelucka |
||||||||
|
Re:
Det var det jag misstänkte. Då blir du ju inte hjälpt av att montera en diffbroms eller liknande. Drömbilen är ju en utan diffbroms...som driver i alla lägen ändå. Risken är att du förvärrar problemet....och har lagt ut en massa pengar i onödan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
ja pengar har det gått åt ändå hehe en chassit har väl inte så stor betydelse när den spinner så mycket rakt fram och slänger med röven? men då menar du alltså att en 2.0 diff e det bästa? för den driver lika mycket alltid i alla lägen? helt stel eller? men det är ju inte bra i kurvorna? gasar jag i en kurva då ju så snurrar jag ju |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (9440 totalt) |