Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
REQ en idiotsäker förklaring på hur olika LSD fungerar
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (9440 totalt)
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
jag letade mej fram nyss till att jag har en viscous original på bilen.. men om det är en 1.5 eller vad det vet jag inte

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Pierre skrev:
jag letade mej fram nyss till att jag har en viscous original på bilen.. men om det är en 1.5 eller vad det vet jag inte

Det är inte diffen som är problemet på din bil.
Så var nöjd med den du har.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Kimmen skrev:
borde då göra bilen något mer sängvänlig.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Pierre skrev:

Det är inte diffen som är problemet på din bil.
Så var nöjd med den du har.

men varför finns det ca 15 olika eftermarknads diffar till min bil och varför byter andra människor dom på min bil?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Pierre skrev:

en chassit har väl inte så stor betydelse när den spinner så mycket rakt fram och slänger med röven?

men då menar du alltså att en 2.0 diff e det bästa? för den driver lika mycket alltid i alla lägen? helt stel eller? men det är ju inte bra i kurvorna? gasar jag i en kurva då ju så snurrar jag ju

om det inte spinner på ett hjul.....är det absolut chassit det är fel på.
och jag har INTE sagt att en 2.0 är bättre.
Det borde ju vara så att din är bättre...då det är en modernare konstruktion.

Vilken man väljer är nog en smaksak....men då måste man ju veta var man är ute efter.

och igen....det är inte diffen som är ditt problem.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Pierre skrev:

men varför finns det ca 15 olika eftermarknads diffar till min bil och varför byter andra människor dom på min bil?

Ja...varför finns det 15 olika sorters mjölk och smör..

Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Pierre skrev:

en chassit har väl inte så stor betydelse när den spinner så mycket rakt fram och slänger med röven?

men då menar du alltså att en 2.0 diff e det bästa? för den driver lika mycket alltid i alla lägen? helt stel eller? men det är ju inte bra i kurvorna? gasar jag i en kurva då ju så snurrar jag ju

Vilken man väljer är nog en smaksak....men då måste man ju veta var man är ute efter.

och igen....det är inte diffen som är itt problem.

ne det sa jag inte att du sa.. därav frågetecknet efter.. för så som jag trodde hittils var att en 2.0 driver hela tiden..så som du förklarade att det ultimata var

men min har hela tiden spunnit sej ur kurvor från original tills idag vilket e stor skillnad i chassit sen dess.

och vad jag är ute efter har jag ju förkalrat.. Och därför bad jag om er hjälp

och även om det inte är min diff som är problemet så tycker jag iallafall att det e kul att lära sej och denna tråden kan nog nån annan ha nytta utav i framtiden också

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re: LSD (Limited Slip Differential)

danjel skrev:

Guson skrev:
danjel skrev:

Skillnaden mellan 1.0 1.5 och 2.0 är:
1.0 - Lamellerna "dras isär" vid motorbroms. Resulterar i att den då fungerar ungefär som en öppen diff.
1.5 - Lamellerna återgår till sitt normala läge (bara fjädrarna som trycker ihop dom) vid motorbroms.
2.0 - Lamellerna trycks ihop lika mycket vid motorbroms som vid acceleration, och "låser" diffen.

För en diff utan förspänning av lamellpaketet:
1 way - Lamellerna pressas inte ihop av motorbromsmomentet (de kan aldrig "dras isär"). Detta motsvarar en öppen diff. (Det du skriver vid 1.5)
1.5 way - Lamellerna pressas ihop av det bromsande momentet men inte lika hårt som vid framdrivning med samma moment.
2 way - Som du skriver vid 2.0 men diffen låses inte helt, den bromsas bara.

Guson

Jag förstår inte riktigt.
Stämmer det jag skrev om förspända lamellpaket och du kompletterade mig med vad som gäller för icke förspända lameller. Eller finns det inte förspända lameller och du rättade mig?

Sen i 2.0 så menade jag bromsar fast jag skrev "låser".

Det mesta du skrev från början var fel. För att täcka alla varianter:

1 way pressar vid motorbroms inte ihop (eller drar isär) lamellerna. Om lamellerna saknar förspänning motsvarar funktionen en öppen diff, finns förspänning motsvarar det en lamelldiff med fjäder men utan ramper.

1.5 way pressar ihop lamellerna med tillägg av eventuell fjäderförspänning, olika spärrverkan vid acc och motorbroms (normalt mer vid acc än vid motorbroms).

2 way pressar ihop lamellerna med eventuellt tillägg av förspänning, lika spärrverkan vid acc och motorbroms.

Guson

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Pierre skrev:

ne det sa jag inte att du sa.. därav frågetecknet efter.. för så som jag trodde hittils var att en 2.0 driver hela tiden..så som du förklarade att det ultimata var

Det jag menade var, att hjulen driver mot vägbanan.

Pierre skrev:

och även om det inte är min diff som är problemet så tycker jag iallafall att det e kul att lära sej och denna tråden kan nog nån annan ha nytta utav i framtiden också

Ja, absolut.
Tyvärr har detta varit uppe många gånger förut.
och ingen har tydligen tillrekligt med erfarenhet av OLIKA diffar.....så det blir svårt att gemföra olika persorners upplevelser.

EDIT: Men man kan ju hoppas att denna gång är annorlunda.

Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok för jag sökte på forumet innan jag startade tråden men hittade inget specefikt.

jo driver mot vägbanan rakt fram då eller? men jag bygger bilen främst för att svänga med. därefter drifta med. stripp körning har jag aldrig gjort..men det händer ju att man blir utmanad nån gång.

jag har läst guiden här om chassit o så men får inte fäste ändå fastän jag kör med mjukare sway bar bak...men jag kommer ta det i en annan tråd.

lite lite dåligt erfarande har jag härifrån. så som nu att du var vänlig att du ville spara pengar åt mej istället för att förklara så förra gången när jag frågade om R däck i en viss storlek så försökte folk gång på gång tvinga på mej en storlek som jag vet efter att ha testat var för litet för mej =)

så. eftersom jag är pionär i sverige med 350Z så vill jag lära mej och vara testkanin så jag kan hjälpa andra i framtiden =)

jag tror det blir en justerbar ändå. antingen Nismo eller KAAZ.. så testar jag både 1.5 och 2.0 gillar jag inte nått av det så kastar jag av skiten igen o ser det som ett sätt att spara vikt =)

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Pierre skrev:

jo driver mot vägbanan rakt fram då eller? men jag bygger bilen främst för att svänga med.

Nej....i alla lägen skrev jag. Men det var ett önsketänkande. Allt blir en kompromiss.

Pierre skrev:

jag har läst guiden här om chassit o så men får inte fäste ändå fastän jag kör med mjukare sway bar bak...men jag kommer ta det i en annan tråd.

Jag har inte läst guiden. Jag skapar mina egna erfarenheter, tillsammans med folk jag litar på.
Men...jag tror du har på tok för hårda fjädrar bak....men jag har ju inte sett din bil.
och ingen här...eller någon annanstans kan bygga din utan att göra tester.

Pierre skrev:

lite lite dåligt erfarande har jag härifrån. så som nu att du var vänlig att du ville spara pengar åt mej istället för att förklara så förra gången när jag frågade om R däck i en viss storlek så försökte folk gång på gång tvinga på mej en storlek som jag vet efter att ha testat var för litet för mej =)

Du skriver inte så tydligt, ibland....så detta fattade jag inte.

Pierre skrev:

jag tror det blir en justerbar ändå. antingen Nismo eller KAAZ.. så testar jag både 1.5 och 2.0 gillar jag inte nått av det så kastar jag av skiten igen o ser det som ett sätt att spara vikt =)

Viktbesparing..?

Som avslutning. Jag såg att argumenten inte stämde...och ville göra dej uppmärksamm på det...i all välmening.

Hoppas det kommer in någon i tråden...som kan redogöra för grundfrågeställningen.
"Vad är det för skilnad på olika diffbromsar"

Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:

Pierre skrev:

jo driver mot vägbanan rakt fram då eller? men jag bygger bilen främst för att svänga med.

Nej....i alla lägen skrev jag. Men det var ett önsketänkande. Allt blir en kompromiss.

jo men det är väl det en diff ska hjälpa till? att alltid hitta det ultimata fästet för båda däcken.

det bästa vore en elektronisk gissar jag. men inte inför drifting.

jag har satt mjukare fjädrar bak okså.. gick från 12 kilo till tio och ställt min sway bar på det mjukaste. detta efter att Ted Björk gav mej det rådet efter en provkörning.

annars så är bilen här med alla spec

http://www.garaget.org/?car=40534

Citat:
Pierre skrev:

Du skriver inte så tydligt, ibland....så detta fattade jag inte.

ne jag formulerar mej dåligt genom text.men det var ett exempel på förra gången jag startade en tråd här på Rejsa och vad för sorts hjälp jag fick.

Citat:
Pierre skrev:

Viktbesparing..?

mer menat som ett skämt men vad ja har förstått så väger en starakre eftermarknads diff nått kilo mer än OEM

jo det förstår jag och uppskattar

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det som Butterfly-Håkan skriver om att det är chassit och inte diffen som gör att det spinner idag är ju helt rätt. Spinnder båda hjulen lika mycket förbrukar man det grepp som finns och ingen diff(broms) kan skapa mer grepp.

Men ska du ändå byta och du har en viskodiffbroms idag så finns det en del att fundera över.

Jag har i samma bil kört en mycket sliten viskodiffbroms, en uppgraderad viskodiffbroms och en quaifediff (typ torsen). Dessutom har jag provat liknande bilar med några olika sorters (ramp)lamelldiffbromsar.

Viskodiffbromsarna är rätt mesiga, även uppgraderade, och de slits faktiskt mer än kan kan tro, bara det kan vara en anledning att byta.

En bra ramplamelldiff (och då har jag egentligen bara kört med lite attack med sådana som beter sig lika på gas och motorbroms, de som kallas "2-vägs") är underbart konsekvent och rapp i sitt beteende, det sladdar väldigt lika hela tiden när det sladdar och gränsen är rätt lätt att hitta.

Min quaifediff är väldigt nära ramplamelldiffarna i beteende. Fördelen med quaife är att den är snällare när man kör sakta och något som jag tycker är klart underskattat - den är praktiskt taget underhållsfri eftersom den inte har några lameller som slits.

Med tanke på dina skruvarmöjligheter tror jag det är ett stort plus. Du blir knappast missnöjd med en torsendiff eller quaife.

/Gustaf

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

När vi redan diskuterar diffar:

Min Audi S4 har Torsendiff i mitten och två öppna diffar mellan varje hjulpar. Nu har jag fått tag på en Torsen bakdiff som jag tänker montera. Ponera att jag lyckas få tag på en Torsendiff till och få den att passa mellan framhjul, hur skulle en sådan bil bete sig?

Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det som Butterfly-Håkan skriver om att det är chassit och inte diffen som gör att det spinner idag är ju helt rätt. Spinnder båda hjulen lika mycket förbrukar man det grepp som finns och ingen diff(broms) kan skapa mer grepp.

Men ska du ändå byta och du har en viskodiffbroms idag så finns det en del att fundera över.

Jag har i samma bil kört en mycket sliten viskodiffbroms, en uppgraderad viskodiffbroms och en quaifediff (typ torsen). Dessutom har jag provat liknande bilar med några olika sorters (ramp)lamelldiffbromsar.

Viskodiffbromsarna är rätt mesiga, även uppgraderade, och de slits faktiskt mer än kan kan tro, bara det kan vara en anledning att byta.

En bra ramplamelldiff (och då har jag egentligen bara kört med lite attack med sådana som beter sig lika på gas och motorbroms, de som kallas "2-vägs") är underbart konsekvent och rapp i sitt beteende, det sladdar väldigt lika hela tiden när det sladdar och gränsen är rätt lätt att hitta.

Min quaifediff är väldigt nära ramplamelldiffarna i beteende. Fördelen med quaife är att den är snällare när man kör sakta och något som jag tycker är klart underskattat - den är praktiskt taget underhållsfri eftersom den inte har några lameller som slits.

Med tanke på dina skruvarmöjligheter tror jag det är ett stort plus. Du blir knappast missnöjd med en torsendiff eller quaife.

/Gustaf

med 2vägs så menar du en 2.0?

ok jag visste inte att det skulle göra nån skillnad på vardags körande..

om vi vänder på det helt då.. i värsta fall hur försämras mitt vardags körande om jag byter diff? ljudet har ingen betydelse.

och vad finns det för nackdelar/ när är det inte ultimat att ha en 2.0/1.5?

jo quaife och cusco är det som verkar vara bäst enligt folkmun

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
Pierre skrev:

ne det spinner på båda. jag håller på o trollar lite med chassit. tror det är lite för styvt just nu...vinge vet jag att jag behöver men det kan jag inte ha pga min bagagelucka

Det var det jag misstänkte.
Då blir du ju inte hjälpt av att montera en diffbroms eller liknande.

Drömbilen är ju en utan diffbroms...som driver i alla lägen ändå.

Risken är att du förvärrar problemet....och har lagt ut en massa pengar i onödan.

Helt olika synpunkt mot vad jag upplevt!

Även om det spinner med båda hjulen är det stor ide att montera en riktig diff (ej öppen). Det hjul som har bättre fäste driver.

Nu en framhjulsdriven bil men utan diff kunde man dra fast handbromsen, dumpa kopplingen och i stort sett stå still och göra burnisar. Med en quafie torsenvariant så accade bilen iväg istället.

Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
ButterflyRacing skrev:
Pierre skrev:

ne det spinner på båda. jag håller på o trollar lite med chassit. tror det är lite för styvt just nu...vinge vet jag att jag behöver men det kan jag inte ha pga min bagagelucka

Det var det jag misstänkte.
Då blir du ju inte hjälpt av att montera en diffbroms eller liknande.

Drömbilen är ju en utan diffbroms...som driver i alla lägen ändå.

Risken är att du förvärrar problemet....och har lagt ut en massa pengar i onödan.

Helt olika synpunkt mot vad jag upplevt!

Även om det spinner med båda hjulen är det stor ide att montera en riktig diff (ej öppen). Det hjul som har bättre fäste driver.

Nu en framhjulsdriven bil men utan diff kunde man dra fast handbromsen, dumpa kopplingen och i stort sett stå still och göra burnisar. Med en quafie torsenvariant så accade bilen iväg istället.

det var precis så jag upplevde på vännens Mazda 3 MPS som har en quaife som standard

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:

Med detta vetenskapliga test.....är det härmed bevisat att jag har fel...och är lika dum som dom som försökte hjälpa till i R-däckstråden.
Så...fortsätt att köpa dyra grejor...för att lösa problem som finns i grundsetupen.

Citera
danjel
Västerås
Här sen Sep 2008

Re: LSD (Limited Slip Differential)

Guson skrev:
Det mesta du skrev från början var fel. För att täcka alla varianter:

1 way pressar vid motorbroms inte ihop (eller drar isär) lamellerna. Om lamellerna saknar förspänning motsvarar funktionen en öppen diff, finns förspänning motsvarar det en lamelldiff med fjäder men utan ramper.

1.5 way pressar ihop lamellerna med tillägg av eventuell fjäderförspänning, olika spärrverkan vid acc och motorbroms (normalt mer vid acc än vid motorbroms).

2 way pressar ihop lamellerna med eventuellt tillägg av förspänning, lika spärrverkan vid acc och motorbroms.

Guson

Tack, då är jag med på hur det fungerar!

Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Med detta vetenskapliga test.....är det härmed bevisat att jag har fel...och är lika dum som dom som försökte hjälpa till i R-däckstråden.
Så...fortsätt att köpa dyra grejor...för att lösa problem som finns i grundsetupen.

jepp låter bra. glad att vi är överens

Citera
danjel
Västerås
Här sen Sep 2008

Re:

ButterflyRacing skrev:

och igen....det är inte diffen som är ditt problem.

Hur kan du vara så säker på att inte får bättre vägegenskaper med en bättre diff?
Bara för att man kan spinna med båda hjulen samtidigt så betyder det ju inte att man inte kan förbättra greppet med en bättre diff!
Modernare konstruktion behöver verkligen inte betyda bättre anpassat för hans behov!

Vi kör exemplet i en kurva igen.
En viscousdiff låter innerdäcket börja spinna innan det för över kraft till det andra. Ytterdäcket har då fått ta över bilens centripetalkraft från innerdäcket och det börjar lättare spinna.
En torsendiff för över kraft från innerdäcket innan det börjar spinna. Därför delar däcken på bilens centripetalkraft och har inte lika lätt för att börja spinna.

REQ en idiotsäker förklaring på hur olika LSD fungerar
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (9440 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande