| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
REQ en idiotsäker förklaring på hur olika LSD fungerar
|
1 besök senaste veckan (9440 totalt) |
|
Re:
Mazda3 MPS har ju momentbegränsning på 1an och 2an så även om "torsen"-diffen spelar roll så är den inte ensamt ansvarig för effektivieten i en stående start. "Torsen"diffar slits inte på samma sätt som lameller/visko som sagts och det fungerar finfint för bankörning. Vid racing med justerbehov så är ju lameller bättre eftersom man kan justera dem (back-to-back (vitpappersdesign) vette katten vilken teknik som är bäst). Det finns ju torsen med lite olika momentförflyttning men då blir det att ha helt olika diffar med sig och skillnaderna är inte kontinuerliga. "2way" lameller används ju i Drifting för att få samma beteende oavsett gaspådrag/motorbroms, de skiftar ju mera mellan de lägena i en kurva än vad man själv gör på ett helt banvarv. Det finns ju förresten momentförflyttande diffar med förspänning (sitter en i min gatMiata) men de finns ju inte till så många applikationer, än. Vitsen är att den inte frihjular lika mycket när ett hjul är i luften (eller på gräs). Viljan att köpa prylar i förförande kulörer med fräcka dekaler finns alltid, att glutta vad framgångsrika budgetteam använder (speciellt om de inte fått spons) kan vara en smartare väg om man vill slippa köpa "fel". Men det är ju många som inte ens kommer in i "driftområdet" för sina pryttlar och då spelar ju varken konstruktion eller kvalité nån större roll. |
||||
Min ståndpunkt var när jag skrev.....att om en bil som har blygsamma 350 hk / 430 Nm...och spinner så illa som det sägs. Då är det något allvarligt fel på grundkonseptet. Jag skulle då ge mej på chassit...innan jag köper en massa grejor. Men vad vet jag.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
ne det med MPSén var bara en jæmnforelse. det vet jag att den stryper vridet eller hur det nu ligger till i dom forsta væxlarna,
nu spann bilen visserligen upp till 3ans væxel æven som original. så det har inte med hk och vrid att gora och formodligen inte med chassit i heller eftersom den bettet sej likadant under hela byggets væg. nu e den visserligen mycket mycket lættad baktill.. men har ændå 295or dæck bak och det tycker man med blygsamma 350hk ska ge fæste. men om jag ska ha en diff eller inte ær inte huvudproblemet. jag ville veta hur dom fungerar. har jag lagt ner over 900.000 på bilen efter inkop och funderar på en væxellåda for 100.000+ så e inte en diff nått att haka upp sej på. jag TROR ju inte bilen kommer bli sæmre på bana om jag byter diff...EV att jag får justera min korstil bara nu ær chassit efter Ted Bjorks recept.. som jag tror både kan drifting och bankorning.. mjukare fjædrar och sway bars bak samt att jag sænkte den ytterligare baktill . Och den ær mycket mycket styvare fram och styr in otroligt bra och baken foljer bra också.. men den slæpper for lætt..visst en vinge hade sækert hjælpt till i hogre farter men det fixar inte min bagagelucka. men nær jag gasar mej ur en kurva så TRODDE jag att en diff skulle hjælpa mej att trycka ner mina futtiga 350hk i marken bættre æn vad det gor i dagens læge...men det kanske bara var onsketænkande verkar det som. |
||||
|
Re:
Samma effekt på bakhjulsdrivet, vår racebuss. Är det halt ute kan den ha en tendens att vilja spinna i backe etc, låser man bakhjulen mot varandra så klättrar den uppför. Nu har jag inte rivit isär klumpen och kollat om det är en ren låsning mellan hjulen eller någon form av diffbroms. Också helt ovetenskapligt men praktiskt fungerande.
Av tidigare trådar verkar du inte vara den som tar vetenskapliga vägar på allting...
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Tror du har ditt problem där i första texten. Slirar den på båda hjulen ut ur en kurva så hjälper det inte vad det än står på diffen utan problemet ligger nån annanstans. Har du kollat hjulvikterna för att se viktfördelningen fram och bak? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Vad får du för däckstemp när du kör bana? Jag tror att du har för breda bakdäck = dåligt grepp. |
||||
|
Re:
Ted är säkert duktig. Men bara för att man fått ett tips av ett proffs....betyder inte det att bilen är fulländad. Till och med BMW E46 ....som är en erkönt bra banbil......har en tendens att spinna, tex. ut ur kurvor. Jag vet vad det är som gör att bakvagnen släpper på E46an....men det kanske alla vet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Det är ju därför broms/låsning av diffar uppfanns så det är ju inte så konstigt men då är ju fortfarande frågan om det bara slirar på ett hjul eller på båda, för slirar det på båda så hjälper ju inte någon form av låsning/broms då däcksgreppet redan är förbrukat på båda hjulen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
om du nu satsar på den nivån och anser att en vinge borde hjälpa, varför stödjer du inte den i chassit (genom bakluckekanten) istället för att känna dig begränsad av att klassisk "klisterkuddemontering" inte fungerar?
|
||||
|
Niklas dær ær faktiskt inte mycket vikter alls i bakhjulen. ena e dær inget alls och det andra ær det 15 gram tror jag. det e pga dæcken jag har nu inte e lika bra i kvalitet som forra..fælgarna ær VOLK smidda som verkligen ska vara perfekta.
Kimmen jag har testat 245-265-275-285-295 och en massa olika fabrikat. Och har det nog bæst just nu med 295or Vredeinstein...faktiskt bættre æn michelin PSII 285or. men jag ska ha R dæck till næsta sæsong men hittar inte min storlek tyvær. det var det min forra tråd handlade om. tempen har jag tyvær inte koll på utan kor enbart efter hur trycket i dæcket okar och slæpper ut/sætter i efter hand Butterfly nu sa jag inte att bilen var fullændad bara for att Ted provkort och gett råd men no offense. jag tar hellre hans ord till mej æn dina. det kanske du kan forstå? vad han sa under korning finns på tuben om ni vill hora. Falk. jag ær inte 100 på att en vinge skulle bota det men forbættra skulle det. men har inte hittat nån vinge till min bil som jag kan fæsta i baken. jag e noga med vad jag sætter på bilen och till min bil finns det bara två st vingar som ær testade i vindtunnel. Och den ena går inte alls eftersom den ær till en OEM lucka , men jag håller på och undersoker just nu om den andra kan fungera. får se forst hur det går med væxellådan och vad notan går på efter den vingen kostar 37000kr i japan utan frakt så e det ingen prioritering. |
||||
|
Re:
Är fortfarande så att du måste ha koll på tempen när du åker r-däck. Kan vara så att du inte får upp tempen, och isåfall får du bara veta är vilka r-däck som funkar bäst kalla. Varför är bilen så framtung? är den så orginal? |
||||
|
Re:
ne nu kor jag alltså tyvær på gatudæck. aldrig testat R dæck eftersom ja inte hittar storlek. ne den e inte framtung på så vis att den ær understyrd. original e den vældigt jæmn. 52/48 men nu har jag bantad allt jag kan snart och i bagaget och luckan så blev det mest sparat. bara bagaget och luckan så har jag strax under 60 kilo ocg fram till så har den ju egentligen sparat vikt på huven bara. sen så e chassiforstærkarna och sway bars ju tyngre grejer..samt en massa andra stag som inte fanns på bilen original. men jag har sparat dær det e viktigast..hogt på bilen och ofjædrad vikt |
||||
|
Re:
Niklas menade inte balanseringsvikter i hjulen. Det som avsåg var metoden att montera vingen. De flesta gatbilsvingar monteras ju genom att klistra fast dem med någon form av tejp eller liknande. Istället skulle man kunna montera vingen med stag som går ned igenom luckan och fäster mot något stabilt i chassit. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
De som körde Audi i skogen när det begav sig använde sig bara av diff mellan framhjulen vid körning på snö/is. Annars bara låst i mitten och lamell där bak. OT: var får jag tag i en likadan bakdiff? _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Tror fortfarande att det är vikten bak som är problemet, om det original är 52/48% och så lättar du mer bak än fram så blir ju balansen helt tokig på en hyffsat motorstark bakhjulsdriven bil. För att min inte ska slira hejdlöst så får jag ligga på ca 40/60%
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
hehe ok..tänkte väl det..ne borra genom bagageluckan gör jag inte! |
||||
|
Re:
jo det vet jag sedan länge att det behövs. men en vinge hälper ju inte itll förrän i höga farter- så tänkte jag att vid rakframköra så kunde en diff underlätta greppet lite |
||||
|
Re:
Men då är frågan igen. När det slirar, slirar det då med båda hjulen eller bara ett? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
båda..alltid båda..men ev ojämnt mycket eftersom den slänger så jävla mycket med röven?
|
||||
|
Då hjälper det nog inte med en annan diff. Anledningen att det slänger är för att båda hjulen slirar och då kan det kasta sidledes speciellt om baken är lätt. Du behöver mer vikt bak vid låg hastighet och då hjälper inte nån vinge, skulle tro att du inte har dom här problemen i högre fart då det går tyngre på högre växlar.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
ne upp till 3ans växel så spinner den.. ibland har det hänt att den spunnit lite precis när ja slängt in 4an men det var innan dessa däcket. har tyvär inte hunnit köra på dom mycket för lådan rasade
ne jag kör väl på denna diffen tills det verkligen behövs bytas |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
REQ en idiotsäker förklaring på hur olika LSD fungerar
|
1 besök senaste veckan (9440 totalt) |