Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
insprutning.. lite frågor..
2824 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Är helt ny på det här med insprutning, men någon gång måste man ju lära sig...

Har i dagens läge en Pontiac 400 motor (kommer att varva 6000 rpm, inte mer) och har varit inne och kikat lite på electromotive samt haltech... Vill ha ett insprutningssystem och ett fördelarlöst tändsystem och vill alltså ha ett isystem som kan dra fördel av det fördelarlösa systemet - eller kan alla isystem det?

electromotive Tec II - är det allt i ett paket (isystem och fördelarlöst) eller fick jag det hela om bakfoten?

dalhems säljer ett "E6A-8 HALTECH INSPRUTNING/TÄNDNING 8CYL" för ca 14k, det låter väldigt billigt för allt det... (inget fel på billiga grejor, men jag vill inte behöva köpa ett nytt system om två år) Electromotive kostar nästan det dubbla (isystem för 14 och tändning för 14)...

Jag vet att det finns någon här som är kunnig och kan tipsa i ämnet?

En trottlebody behöver man också, samt även spridare...
hur stora ska spridarna vara?
Trottlebodyn gör väl inget om den är lite 'för stor' för motorn, i detta fallet 1000 cfm, kör med 750 qjet idag.
insprutning jobbar väl inte på samma sätt som en fugge med luften?

Har även kollat lite på detta:
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommer...527&prmenbr=361

men som jag förstår det så struntar det systemet helt i tändningen?

tips bitte

vad är största fördelarna med haltech resp. electromotive?
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003

Hmm, är väl inte så jätteinsatt i sånt häringa men någolunda iallafall....

Vilket typ av insug hade du tänkt dig, en av fördelerna med insprutning på en V8:a är ju att man kan ha jämnare läng på sina runners, att använde ett spjäll (som TBI-motorerna) är väl lite som 2 steg framåt och 1 bakåt... Placerar man spridarna vid spjället (som TBI'n') dessutom så är det helt plötsligt 2 steg framåt och 2 bakåt om man ska tro expertisen...

När vi ändå är inne på insug så kan väl även det bli en kostsan affär? Gamla Kinslerinsug kan tydligen kosta rena fantasisummor trots att de enligt vissa ser ut som en tomte i en vedbod har filat ihop dem.
Det har öppnat en ny firma i Svergie som tillverkar insug till de flesta V8:or just av denna anledning, kommer inte ihåg namnet men jag ska leta reda på det....

Ett prisvärt alternativ är Prospark som tillverkas i Svergie, ska tydligen vara väldigt användarvänligt och det behövs inte ens bärbar PC för att justera in ett sådant sprut. Kostar 11k hos KGtrimmning.
http://www.kgtrimning.com/Prospark.htm

Annars säljer MRM-racing det mesta inom bränslesystem. ( http://www.mrm-racing.a.se/index1.htm eller webbutiken: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1/default.asp?wwwalias=mrmrac . . . . )
Priserna verkar rätt så bra i mina ögon...

Annars finns det ju Hestec som tillverkas i Finland, vet inte så mycket om det men utvecklarna till Prospark menar att det är gårdagens teknik, men det säger väl de flesta om sina konkurrenter...
Säljs även det av KG... http://www.kgtrimning.com/Hestec.htm

Att du ska bli tvungen att byta om 2 år har jag svårt att tro, utvecklingen går framåt men inte så fort. Jag tror knappast det kommer några nyheter inom 2 år som du inte klarar dig utan....

Nu gömmer jag mig och väntar på att folk ska påoeka hur fel jag har..

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

En sak du ska tänka på är att tändspolar i stort sett alltid tillkommer. Skall man köra en V8 med direct-fire (en spole per cylinder) eller wastefire (en spole per två cylindrar) kan det också bli en nätt summa.

Att rekommendera Autronic/Haltec/Electromotive/Hestec/PrOSpark är inget jag klarar men det är bra att kolla vilka system som någon i närheten av dig kan supporta/mappa. Om exempelvis TS Motor i Åstorp ligegr nära dig, kan det vara vettigt att kolla på Emerald M3D som de säljer.

Du bör också fundera på vilka "features" som är viktiga för dig. Är flera programmerbara utgångar, loggningsfunktion (god hjälp vid mappning), olika varvstopp etc. nåt du behöver?

Jag själv velade om programmerbara sprut i 3-4 år (tyckte att 10-15 kkr var just över min smärtgräns) innan jag insåg att Megasquirt löser mina problem till en tiondel av kostnaden. Numera finns det ju snart sagt färdiga lösningar att låta Megasquirt styra Fords fördelarlösa EDIS-system också...är du lite intresserad av elektronik och aningen kunnig kanske det är värt att kolla upp?

/Gustaf

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re: insprutning.. lite frågor..

Anders Jeppsson skrev:
Electromotive Tec II - är det allt i ett paket (isystem och fördelarlöst) eller fick jag det hela om bakfoten?

dalhems säljer ett "E6A-8 HALTECH INSPRUTNING/TÄNDNING 8CYL" för ca 14k, det låter väldigt billigt för allt det...

Kan försöka räta ut några ??....Har själv bägge systemen.
Electromoive Tec II är Komplett..med tändspolar
Haltech E6A-8 så måste du köpa till tändspolar och försteg.. thumbs down

Är själv inne på att byta ut mina grejer mot ett nyare system...och tändningen till det kostar ca 2000:- och då är det till en 4:a och begagnade grejer.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
varför jag blev så förtjust i electromotive är för att jag kan få det för nästan halva priset och då är det nytt i kartong... och då blir priset ganska konkurrenskraftigt...

Jag behöver väl egentligen inte så mycket blipp blipp funktioner, varvstopp står väl högst upp på listan, men gärna också att det ska kunna styra vattenpumpen etc
Det som jag är ute efter (idag) är att få en motor som går lite snålare, reagerar snabbare på gasen, inte har problem med kallstarter och helt enkelt bara gör ett bra jobb...

insug kommer till att börja med bli ett vanligt V8 insug med en 4 ports trottle body, men någon gång i framtiden då jag börjar få större koll på motorer så blir det ett sånt här:

http://www.oriondevelopments.com/product01.html

Gustaf: du sa en bra sak där... vem mappar electromotive här i sverige?? och ja, kinslerinsugen är väääldigt dyra, såg ett för ca 6000 dollar, men det var ju MED sprutet också 'billigt'...

super7, berätta gärna lite mer om ditt electromotivesystem är du nöjd med det? funktioner du saknar? Varför ska du byta ut det?
Vad behöver man förutomsystemet? Trottlebody, spridare, bensinpump.. något annat?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
hittade http://www.tsmotor.com/ på nätet. de ligger i hbg och kan 'justera' electrmotivesystemen.. borde väl betyda att de kan ställa in alles eller är det bara finliret som gäller?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
varför jag blev så förtjust i electromotive är för att jag kan få det för nästan halva priset och då är det nytt i kartong... och då blir priset ganska konkurrenskraftigt...

Bara att köpa då!

Jag behöver väl egentligen inte så mycket blipp blipp funktioner, varvstopp står väl högst upp på listan, men gärna också att det ska kunna styra vattenpumpen etc
super7, berätta gärna lite mer om ditt electromotivesystem är du nöjd med det? funktioner du saknar? Varför ska du byta ut det?

Electromotive HPV 3 som jag har är i princip samma som Tec II
fast insprutningsdelen är borttagen.
Är några bra funktioner som jag saknar i mina boxar.. thumbs down
sen så blir det ju lite smidigare med 1 box som styr allt och
inte 2 som det är idag

Allmänt banåkaforum
2824 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande