Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4441 besök totalt |
nu gick det lite fort på tangentbordet och tankarna var på annat håll... ![]() ![]() EDIT: har ju samma problem som butterfly - friskluftsintagen sitter i bakkant av motorhuven... ![]() |
||||
Eftersom jag inte har tid just nu så blir det ett snabbt svar.
Intaget ser bra ut, men som du säger: Runda av det ngt. Fick just siffran 18° i huvudet som maxlutning, men jag vet att jag sett betydligt större. Man måste nog räkna på dett från fall till fall. Den lilla kanten ska sitta på huven framför öppningen du ev tar upp. Såg nu att det jag skrev kunde missuppfattas. Sorry. Ta nu inte det jag kommit med som ngn lag då min kunskaper i aerodynamik är klart begränsade. Det jag kan har jag snappat upp här och där och inte läst mig till i ngn vettig kurs...än. Jag tycker det är skitskoj! *tusan vad underlig man är egentligen* |
||||
Så klart du kan få till luftintag till motorn vid rutans början där friskluftsventilationen,det finns plast/glasfiber huvar som har så kallad "Cowl induction" det är en liten läpp som öppnas i bakkant på huven där luften tas till motorn liknande system som fanns på Pontiac ram air osv huven ser för övrigt strikt original ut satt på Chevelle i SS utförande 70talet.
Du vill nog inte ha en raggarlösning som jag har på min Camaro 70a ett L88a scoop med luftburken som sticker upp en 3tum genom huven den suger från bakkant på huven det här var något som Cheva hade på sina Vettar med L88 motorn från slutet på 60talet,tror inte det är aerodynamiskt utprovat och som sagt utseendet är nog inte vad du tänkt dig ![]() _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Ta bort innerskärmarna kanske dom är väl inte bärande på Novan? _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Tyvärr så är dom bärande i allra högsta grad... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jasså är det orginal på chevy. Jag trode att det var en upponervänd roddbåt................ ![]() ![]() (Kul va ??) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
ja, tanken finns ju.. problemet är att jag inte tycker det är speciellt snyggt med cowlscoop på pontiacar ![]() men borde egentligen inte det scoop jag har på huven idag, som är olackerat på bilderna, fungera lika bra? butterfly: ![]() ![]() |
||||
Övertrycket ligger ganska nära framrutan, så "shaker" scoopet blir inte lika effektivt. Men effektmässigt i motorn är det frågan om det märks.
Du kan montera in luft plåtar där vinkelavvikelsen på din skiss blir (för) stor. Nu ser Pontiacen annorlunda ut i fram, men jag testade med kylluftutsläpp framför framhjulen. Det blir en mycket tvär vinkling åt sidorna efter kylen. Men det verkar bli så stort sug där att det funkar ändå Jag ville komma ifån det där med all luft ut OVER bilen. Men som sagt, du får köra å kolla vacuumet i området. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Kylaren sitter i höjd med framkanten av framhjulen så det blir svårt.. Hade man kunnat trycka ut luften genom innerskärmarna, ex i framkant av dem (rakt ut framför däcken)? |
||||
det spelar ingen roll om luften får ta en sväng framåt i tunnlar för att få ut det framför framhjulen.
på min kadett så sitter kylet i en box bakom stötfångarskölden med utsläpp framför framhjulen. detta fungerar nåt så otroligt bra. vi kunde gå ned i stl på kylet och ta bort elfläktarna. det enda man inte kan göra är att stå på tomgång i depån längre än 10-15min ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hoppas att era sponsoransvariga inte ser ditt inlägg ![]() Tror mig veta att din huvudsponsor 1990 bytte namn till Svenska Automobile AB ![]() Fast å andra sidan, det finns duktiga aerodynamiker på GM också... _________________ /Kristian Elisson |
||||
GM Marine performance parts ![]() _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Men om man ska bygga om det så att all luften styrs ut på sidorna så måste man i princip bygga en plan vägg som pressar fram luften (på sidorna om kylaren).. känns som om det blir vääääldigt högt motstånd i systemet då? Men jag antar att man kanske hade kunnat placera utläppet där det är undertryck så att luften sugs igenom?
ang. fläktarna - man kanske hade kunnat sätta dem på framsidan av kylaren? Även om kylningen inte blir lika effektiv så kanske den bara behövs i 50 km/h och under? Denna bilen rullar på gatan också, inte bara på bana och vill absolut INTE ha problem med kylningen... ![]() lite bilder på motorrum och på utrymmet mellan kylare/motor.. katten är mitt sällskap i garaget och den är typ alltid i vägen.. ![]() Det rostfria röret som går parallellt med kylaren på bilderna är flyttat så att det går från vänstra delen av kylaren och bakom generatorn. |
||||
följdfrågan blir då:
vad händer med motortempen om man evakuerar ALL luft som passerar in genom fronten? Hedders etc värmer ju endel och jag misstänker att luften som kommer in framifrån hjälper till att kyla av de grejorna också... ![]() Hmmm... kanske ska skita i och köra den här bilen och BARA mecka.. ALLTID! ![]() |
||||
Egentligen skulle jag inte behöva fråga......för jag har en likadan bil i garaget, men det är för kallt att gå ut och kolla själv..........men går det inte att luta fram kylaren i överkant. Detta skulle ge en bättre luftström om luften kommer underifrån.......samt att det blir mer plats att bygga tunnlar ut framför hjulen.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har du några bilder på underverket..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
LATMASK! ![]() Min bil står 4 mil här ifrån så jag har inte kollat... men jag tror att man skulle kunna flytta fram den ett par centimetrar samt luta den ngt i ovankant ja.. men detta är som sagt något jag får kolla nästa gång jag är där ute.. (eller så får du palla dig ut och se efter!! ![]() EDIT: tittar lite på mina bilder där uppe: om man skär upp kylarramen ngt i överkant (mot KNklistermärket) så kan man luta kylaren en hel del... |
||||
Lite OT varningen, men jag tänkte rikta era tankar mot en annan del av fronten
![]() Jag tycker mig se att det finns oerhört (ett högst relativt begrepp förvisso) mycket framhjul som tar luftströmmarna ??? Eftersom jag lyckades experimentera en hel del med Bamse innan han såldes så är min erfarenhet att man bör låta däcket störas så lite som möjligt av luftströmmarna (jodå, jag vet hur en F1 bil ser ut ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Nej...huuu..........jag har faktiskt 25 meter till garaget......och det är för kallt ute.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
bamse: meninge är att framtida 'spoiler' ska gå ner ett par centimeter till. det ska sitta en avtagbar splitter på den samt framför framhjulen kommer det sitta snedställda gummiplattor som 'trycker' ut luften utanför hjulen.
Eftersom gummiplattorna är flexibla tänkte jag mig att de kunde näst intill gå ända ner till marken (minus några centimetrar)... |
||||
Bamse: jättedålig bild på vad jag menar... (så dålig att jag inte vill visa den direkt här
![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4441 besök totalt |