| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Stolsbyte efter krock?
|
1751 besök totalt |
|
Stolsbyte efter krock?
Efter att ha åkt baklänges in i ett räcke på Mantorp i somras så står min bil på verkstad. Jag har nu fått reda på att stolen inte kommer att bytas ut. Det är en Recaro SPG kopia i glasfiber av märke FK och den är varken FIA godkänd eller speciellt stadig. Kan man lita på att den håller för en smäll till, eller finns det risk att den säckar ihop helt då. Skall man kräva att den byts ut? Vad brukar vara praxis när en stol varit med om en krock?
_________________ Jocke Rydell |
||||
|
Re: Stolsbyte efter krock?
Mycket beror väl på hur hårt/snabbt du backade in i ett räcke och hur mycket av resten som blev förstört. Om verkstaden bemödar sig med att laga kanske inte farten var enorm och då kan stolen ha klarat sig. Har du ryckt och vridit i stolen, knakar det konstigt eller knastrar känns det som den är sopslut. _________________ Roland Johansson |
||||
|
ta o skuva lös o kolla efter sprickor vid fästena. är stolen målad så kan man oftast se sprickor i färgen..
Hade det varit en standard stol hade jag nog inte brytt mig men en glasfiber stol e ju inte lika flexibel så att säga. |
||||
|
Jag konstaterade att stolen kändes sned efter smällen och trodde då att den skulle bytas per automatik. Jag har inte kollat närmare på sprickbildning osv utan tittade till bilen som hastigast för två veckor sedan. Det var då jag fick reda på att de bytt fästen men inte stolen, jag har inte ägnat någon närmare tanke åt saken men här om dagen ploppade det upp och funderingarna började. Även om man inte ser någon skada på stolen undrar jag om hållfastheten påverkas av en smäll. Om stolen ändå skall bytas så vill jag ju i så fall helst att det går på försäkringen.
_________________ Jocke Rydell |
||||
|
Re:
Ja för bövelen. Funderat har jag gjort så det räcker, klart jag vill ha en ny stol. Frågan jag hade var om det fanns något slags krav på byte som gällde så fort en stol varit med om en krock, för i så fall skall den gå på försäkringen tycker jag. Hjälmen ville de byta ut och har så gjort. _________________ Jocke Rydell |
||||
|
Med tanke på hur du formulerat din text i första inlägget så måste detta vara en försäkrningsskada ?
Då undrar jag följande: Vad för slags bilverkstad är auktoriserad att avgöra om en race-stol av icke orginaldetalj, är föremål för byte ? mvh k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
om du inte har försäkrat med all speciell utrustning noterad, och då till högre premie, så förstår jag inte varför försäkringen skall ersätta stolen i detta fall?
Premiekostnaden är ju beräknad utifrån fordonet i typgodkänt skick, dvs med originalstolen. Iofs så kostar kanske denna lika mkt eller mer att byta ut. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
|
Re:
Verkstaden i detta fall är Levin racing i kungsör. De skruvar race bilar dagarna i ända och jag har fullt förtroende för dem. Dock så började tankarna snurra i alla fall. Jag har skickat en förfrågan till tillverkaren hur de ser på saken, jag får väl se hur svaret blir.
Det är just vad jag har gjort. Bilen är entusiastförsäkrad och innan den började gälla blev den kontrollerad av besiktningsman utsedd av försäkringsbolaget, de vet alltså mycket väl vad de försäkrar. Varför skulle de inte ersätta stolen för i så fall? _________________ Jocke Rydell |
||||
|
Då är jag med Dig!
Ett utlåtande från sakkunnig (exv. en M-besiktningsman) att en stol som varit utsatt för ett relevant krockvåld är att se som skadad bör hjälpa till. Bälten byts ju ut rutinmässigt då de töjer ut sig vid en krock. Du kan även begära omprövning av skadereglerarens bedömning hos bolaget. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Stolsbyte efter krock?
|
1751 besök totalt |