Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2, 3 >> 8402 besök totalt |
Regler, tider etc för Säsong 9 av rejsa.nu's liga
Välkommna till Säsong 9 av vår online-rejs liga... Denna gång spelar vi med spelet STCC som är en addon till RACE07. Anmäl i forumet senast kl 12.00 racingdagen om ni INTE kan vara med och köra på veckans race!!! Vi startar upp en separat tråd varje vecka där ni kan anmäla er. Jag hostar med min dedikerade server som har en 100/100 Mbit internetförbindelse. Den brukar räcka till. Vi kör enligt följande schema: 2008-11-24 Anderstorp, 2x20 min - Changeable 2008-11-28 Moirana, 40 min med depåstopp - Dry 2008-12-11 Sturup, 2x15 min - Changeable 2008-12-20 Våler, 30 min med depåstopp - Lätt regn (50%) 2009-01-09 Falkenberg, 2x20 min - Dry 2009-01-26 Mantorp, 2x20 min - Monsun (100%) 2009-01-31 Vara, 30 min med depåstopp - Dry 2009-02-11 Kinnekulle, 2x20 min - Dry 2009-02-22 Göteborg, 2x20 min - Dry 2009-03-05 Karlskoga, 30 min med depåstopp - Dry 2009-03-15 Knutstorp, 30 min med depåstopp - Changeable Race of the Champions Topp5 från varje pool tävlar om vem som är bäst! 2009-03-26 Zandvoort, 2x20 min - Dry Eftersom vi så glädjande blivit så många kör vi i två så kallade Pooler. Tider enligt följande: Pool 1: 19.00 - 19.45 Practice 19.45 - 19.55 Kval, Superpole (stängt) 19.55 - 20.00 Warmup (stängt) 20.00 - 20.40 Race Pool 2: 21.00 - 21.45 Practice 21.45 - 21.55 Kval, Superpole (stängt) 21.55 - 22.00 Warmup (stängt) 22.00 - 22.40 Race KVALREGLER Vi kör kval efter träningen. Envarvskval, dvs ett varv ut, sen själva kvalvarvet. Chatt ej tillåtet under kvalet! Efter kvalet blir det ca 5 minuter warm-up där man kan träna, snacka om kvalet, gå och hämta/avyttra dricka m.m. Man kan även köra nåt varv på banan om det är några sista-minuten inställningar man vill göra. SERVER Vi kör på rejsa.nu's dedikerade server. 100/100 Mbit egen Internet access. Namn och lösen finns i varje separat rejstråd. INSTÄLLNINGAR Racelängd: Se ovan. Omvänd startordning i lopp 2 för topp 8 Kval: efter träningen, stängt Start: Stående i alla lopp Bränsle/däckslitage: 1x Mekaniska fel: 1x Tillåtna Hjälpmedel: Clutch assist på DEPÅSTOPP Depåstopp i de lopp där det är sånt. Självklar får man gå in i depån även under sprintloppen om man nu behöver det. ALLA fyra hjulen skall bytas! STRAFFVIKTER Ett vikthandikapp kommer att tillämpas med hjälp av placeringsvikter som tilldelas de fyra främsta förarna baserat på resultatet från föregående tävlingsheat samt mästerskapsställningen enligt följande: a) Föregående tävlingsheat. 1.an +20 Kg 2.an +15 Kg 3.an +10 Kg 4.an +5 Kg 5.an 0 Kg 6.an -5 Kg 7.an -10 Kg 8.an -15 Kg från 9.an osv. -20 Kg b) Mästerskapsställning 1.an +20 Kg 2.an +15 Kg 3.an +10 Kg 4.an +5 Kg Denna placeringsvikt (a) skall tilldelad förare använda endast vid hela nästkommande tävlingstillfälle. Maximal placeringsvikt är +40 kg och minimum placeringsvikt är -20 kg. Placeringsvikter för mästerskapsställning kan ej subtraheras och minimivikter kan ej underskridas. om en förare uteblir från ett tävlingstillfälle kommer eventuell placeringsvikt att följa med till nästa tävlingstillfälle som föraren deltar. Placeringsvikt relaterar till föraren och inte till bilen. FLAGGREGLER Blå flagga: Betyder att man ska flytta på sig då bilen bakom är på väg att varva dig. Gör man inte det får man automatiskt en varning i spelet. Andra gången den dyker upp måste man flytta på sig automatiskt och tredje gången den dyker upp och man inte flyttar på sig får man en Stop&go. Gul flagga: Sakta ner och kör inte om om det visar sig att gulflaggen är i er sektor. Gör man detta i alla fall får man ett straff och kan t.o.m. bli diskad. Svart flagga: Får du om du har blivit diskad eller om du struntat i ditt Stop&go. REGLER PÅ BANAN Lite regler om hur man får/bör bete sig på banan måste vi ha. * Två däck på banan hela tiden, kerbsen räknas INTE som bana. Förtydligande: håll er inanför de vita strecken så är det lungt. * Ta det lugnt i starten. Kör bara om i första kurvan om det verkligen finns plats! Här blir det oftast kaos med massor av avåkningar. Om du kört av, se dig för när du ger dig ut på banan igen. Håll dig ur racelinjen tills du fått upp farten. Några saker att tänka på. Vi kommer att köra olika snabbt och vara olika duktiga. Var beredd på att den framför kan bromsa mycket tidigare än du själv brukar göra. Det är nästan alltid den bakomvarandes fel om det smäller i denna situation! om du kommer för fort till en kurva, eller av vilken anledning som helst, finner att du måste gena och åker rakt fram och tjänar massor av tid så slå av på gasen så pass mycket att du inte har tjänat någon tid på detta. (Mao, slå av REJÄLT!). Nu känner ju spelet iofs av om man genar vilt, då får man en "stop & go". Den måste man följa annars blir man automatiskt diskad i spelet! Var schysta mot era rejskompisar! Vet ni att ni puttat av någon. Vänta tills personen kommer iväg igen!!! PoÄNGBERÄKNING 1:a plats.......10 p 2:a plats.......9 p 3:e plats.......8 p 4:e plats.......7 p 5:e plats.......6 p 6:e plats.......5 p 7:e plats.......4 p 8:e plats.......3 p 9:e plats.......2 p 10:e plats.....1 p OMSTART AV LOPPET 1. En masskrasch i starten. 2. Servern går ner: om server brakar innan 50% av loppet är kört så startar vi om. Om mer än 50% har gått, så räknas det som slutställning. 3. Om mer än hälften av startfältet inte kommer iväg som de ska i starten så startas loppet om. Om några få inte kommer iväg i starten så startas loppet inte om! VARNINGAR 1 gult kort = varning 2 gula kort = varning + man får starta sist i nästföljande lopp utan att få kvala 3 gula kort = rött kort = man blir diskad i det lopp man fått det röda kortet + startar sist i det nästa loppet. 2 röda kort = diskad ur serien. Man blir av med sina poäng först när man fått ett rött kort och blir diskad. Man blir av med poängen i det lopp man fått det röda kortet. När får man en varning? * När man genar (alla fyra hjul utanför banan) upprepade gånger. Man kan missa någon gång och det gör inget. Dock, vinner man på att ha genat slår man av på tempot lite ett litet tag. Vi kör EJ efter spelets inbyggda system enbart! Det är aldeles för frikostigt med geningarna. * När man kör vårdslöst och ogentlemannamässigt. Puttar av sina medtävlare flera gånger under loppet utan att stanna eller kör in i den bakifrån. Kan man få flera varningar i samma lopp? Ja det kan man, man kan få ett i Race 1 och ett i Race2. De gula korten följer med loppen. Dock nollställs de gula korten när man fått ett rött. Märker ni att någon brytit mot reglerna så anmäl det genom att skicka ett PM till mig eller Kavic så ska vi kika på sekvensen. ÖVRIGT Information om hur och var man ska "joina" spelet kommer här på rejsa.nu-forumet. Målsättningarna med denna lilla rejsliga är tre: Ha kul Ha kul Ha kul _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Förtydligande rörande hur vi kör i ligan (Lånat från SSR men som jag tycker är vettiga regler):
Den grundläggande inställningen hos förarna ska vara att alltid göra vad man kan för att undvika att kollisioner och andra incidenter uppstår. Detta betyder dels att man gör vad man kan för att inte försätta sig i omöjliga situationer, dels att man försöker reda upp sina egna misstag så att andra inte drabbas av dom, och dels att man när någon annan förare gör ett misstag gör vad man kan för att detta misstag inte ska leda till en kollision. Observera att detta är ett ömsesidigt ansvar: När två förare kör jämsides (mer eller mindre) har bägge förarna en skyldighet att lämna plats åt varandra. Ingen av förarna "äger racinglinjen". Vid kollisioner och andra incidenter, tittar domarna mycket på vem som kunde ha gjort mer för att undvika att incidenten uppstod. Incidenter där bägge förarna gjorde fel, räknas som "racing incidents" och leder i normala fall inte till någon bestraffning för någon av förarna. Ett vanligt exempel på en sådan incident är när en förare sticker in nosen på insidan om framförvarande bil, och den andra föraren ändå styr in i kurvan. Bägge förarna kunde ha undvikit denna onödiga "racing incident". Ett exempel på en incident som däremot leder till bestraffning av en av förarna, är när en förare kastar in sin bil på insidan om en annan, men misslyckas att hålla kvar sin bil vid apex och glider in i sidan på den andra bilen. I detta exempel är det inte mycket föraren på utsidan kan göra för att undvika kollision, så föraren av bilen på insidan bestraffas som ensidigt vållande till kollisionen. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Tog texten från STCC-manualen och där står det lite luddigt. Vi gör istället som STCC-reglementet säger men vi ändrar maxgränsen till +80 kg.
Ett vikthandikapp kommer att tillämpas med hjälp av placeringsvikter som tilldelas de fyra främsta förarna baserat på resultatet från föregående tävlingsheat samt mästerskapsställningen enligt följande: a) Föregående tävlingsheat. 1.an +20 Kg 2.an +15 Kg 3.an +10 Kg 4.an +5 Kg 5.an 0 Kg 6.an -5 Kg 7.an -10 Kg 8.an -15 Kg från 9.an osv. -20 Kg b) Mästerskapsställning 1.an +20 Kg 2.an +15 Kg 3.an +10 Kg 4.an +5 Kg Denna placeringsvikt (a) skall tilldelad förare använda endast vid hela nästkommande tävlingstillfälle. Maximal placeringsvikt är +40 kg och minimum placeringsvikt är -20 kg. Placeringsvikter för mästerskapsställning kan ej subtraheras och minimivikter kan ej underskridas. om en förare uteblir från ett tävlingstillfälle kommer eventuell placeringsvikt att följa med till nästa tävlingstillfälle som föraren deltar. Placeringsvikt relaterar till föraren och inte till bilen. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Funderar på om vi skulle göra lite som riktiga ROTC och köra samma bana men olika bilar i finalen!
Tex Minin, Caterham och Audi R8an på Zandvoort Club. Små, korta rejs med topp5 från varje Pool och sen räknar man ihop poängen efter de tre rejsen och vinnaren är the Champ! ![]() _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
En viktigt sak som ni inte får glömma...
Kör med era riktiga namn i STCC. Det funkar också med de nick som ni har här på rejsa.nu men helst riktiga namn. Inne i spelet går ni in på profiler och skapar en ny profil bara. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Ja jag undrar om får man valfri cocpkit eller framlucka finns regler ?
jag kolla lite film hos youtube nån köra framlucka ingen cocpkit . |
||||
Re:
Det är valfritt... ![]() _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
För att inte det som hände igår ska hända igen så har jag löst det så här:
om rejsa.nu går ner inför ett rejs så går ni in på: http://racingmates.se/forum/index.ph Där behöver man inte registrera sig för att läsa infon. Så det kommer inte ställas in fler rejs pga att forumet ligger nere. Race 1 kommer att gå av stapel i nästa vecka. Vilken dag får vi se. Det lutar åt måndag. Jag kör omröstningen någon dag till och skriver här sen vilken dag det blir. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Re:
Ja, det vet jeg, det jeg lurte på var om vi kjorte oppvarmingsrunde etter at vi hadde stillt opp oss til start i racet. ![]() _________________ Oyvind Andersen |
||||
om ni undrar lite över vikterna så kan jag berätta att jag missade en grej i första rejset. ALLA skulle haft 20 kg vikt på och sen skulle det läggas till eller dras ifrån de 20 kg.
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Komplettering av reglerna:
om två eller fler förare, team eller märke har samma antal poäng, skall den högre placeringen i mästerskapet tilldelas den med bäst inbördes placering i sista tävlingsheatet. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Re:
Det vet jag, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Ulf "Kavic" Carlsson Stockholm(Skogås) |
||||
Nix, ungefär varannan vecka är det rejs, så att man ska hinna träna på banan som vi ska köra på. Att det blev tätt mellan de två första rejsen berodde på att vi fick skjuta upp det första rejset lite.
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2, 3 >> 8402 besök totalt |