Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sugen på det värsta du kan ha i banväg?
2532 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Sugen på det värsta du kan ha i banväg?

Nja, nästan åtminstone... Aktuella priser på Caterham Superlight
R300 348.000 kr (kit)
R400 455.000 kr (kit)
R500 586.000 kr (fabriksbyggd)

Det är ju mycket för en R500, men så är den var jag kommer ihåg världens nästa snabbaste bil runt ringen (efter 911GT2?) och världens snabbaste 0-160-0 (snabbare än McLarenF1).

Mvh
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jaaa

Berätta mer! Är den ännu lättare än en "vanlig" Seven, eller "bara" vassare, eller både och? Mer som skiljer?

_________________
Pär Hylander
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär skrev:
Jaaa

Berätta mer! Är den ännu lättare än en "vanlig" Seven, eller "bara" vassare, eller både och? Mer som skiljer?


Lättare och vassare såklart!

R300 - 500 kg - 1,8 liter 160 hk@7000 varv
R400 - 490 kg - 1,8 liter 200 hk@7500 varv
R500 - 460 kg - 1,8 liter 230 hk@8600 varv (!)

R500 0-160-0 på 11,44 s
McLarenF1 LM 0-160-0 på 11,50 s

Mvh
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Spana in http://www.r500owners.com/

Lite roliga citat

"The figures make outrageous reading. Its 0-30mph time of 1.6sec is 0.2sec quicker than the McLaren F1. The benchmark 0-60mph run is dispatched in a meagre 3.4sec (only 0.2sec slower than the F1), while our 0-100mph time of 8.1sec almost beggars belief."

"The in-gear acceleration times are simply astonishing 50-70mph in top gear takes only 4.0sec. A Ferrari 360M F1 takes 6.9sec, while even the Diablo GT remains 1.7sec shy of the Seven. But the one figure that guarantees this car a place in the all-time-fastest line-up is the staggering 2.3sec it takes to scoot from 70-90mph in fourth gear. Which is exactly the same time as the McLaren."

"The car world would be in a sad state if all cars made perfect sense. The R500 makes no sense at all, but we can't help loving it."
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Mmmmmmmmm R500.... vill ha!!!

Men den här är ju ganska giftig också (kolla vikt o hk)

Synd att man inte har en på riktigt bara....

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Meningslös information: Chris Rea har en R500...

JAG VILL OCKSÅ HA EN!!


Mvh
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Ganska het denna med....Westfield XTR2.....

Fully road legal Kitcar

the XTR2 prices start at only £12,950.00 for the home build version and from only £23,750 for the completed car FULLY road registered.

Technical information
Engine Mid Engine 1300 Suzuki Hayabusa
Gearbox 6 speed sequential Differential Quaife Torque biasing LSD Chassis Full triangulated tubular space frame
Suspension Double unequal length wishbones front and rear
Body work Light weight GRP

www.westfield-sportscars.co.uk

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tror dock inte att du skulle kunna få den "Fully road legal" i Sverige....


Mvh
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



Sväljer svenska myndigheter en R500?

Jag såg ett jämförelsetest mellan R300 och MB AMG SL55 i EVo där de bland annat körde 0-100mph-0 med en smula oväntat resultat. Lyxvagnen var nästan två sekunder snabbare i det momentet tack vare bättre drag upp till 100mph.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hur har dom gjort för att kunna göra dom så mycket lättare? Kolfiber? Limmad aluminium? Småväxta förare?

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bl a kolfiber och magnesium.

Mvh
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Inga problem att få Westfielden gatgodkäng (antagligen utan vinge) i Sverige. Helbilsgodkännande finns tydligen och krocktest skall vara fixat.

Finns tydligen nån svensk återförsäljare med.........

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Skeptisk...men svensk återförsäljare hittar du på http://www.roadster.se/



Mvh
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Vet inte riktigt hur det är men det gick en svart XTR2 i Roadsport A på SSM Knutstorp. Den måste ha varit reggad på något sätt.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Det man får göra för att få en westfield eller caterham eller liknande gatlegal i sverige är att regga den som amatörbyggt fordon, inga problem alls, men man får bygga den själv.

Sen så finns en liten begränsning på amatörbyggda fordon. max 15Kw/100kg tjänstevikt :-(

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Men är det inte nån EU-bestämmelse som säger att om en bil är godkänd i ett land så är den godkänd i alla andra också? Så att man inte skall behöva klara krocktester och annat i varenda land (utan kan göra det i det land med slappaste bestämmelserna).

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Finns det inte en R500 Evo nu oxo som har ytterligare några pållar under huven och kanske aningen lättare oxo de har ju med den i senaste nummret av EVo och testar den mot allt möjligt roligt

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

FSN skrev:
Vet inte riktigt hur det är men det gick en svart XTR2 i Roadsport A på SSM Knutstorp. Den måste ha varit reggad på något sätt.


Den kom ifrån Danmark. Undrar vad de har för regler?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

AndersY skrev:
Men är det inte nån EU-bestämmelse som säger att om en bil är godkänd i ett land så är den godkänd i alla andra också? Så att man inte skall behöva klara krocktester och annat i varenda land (utan kan göra det i det land med slappaste bestämmelserna).


Jo, i princip, men bara om den är europatypgodkänd. Enstycks- eller lågseriegodkännanden räknas inte.

Enda egentliga hindret för att regga någon av bilarna som föreslagits är just max effekt på 15kW/100kg tjänstevikt. Det är faktiskt inget jätteproblem att lösa.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



HOOPoo skrev:
Finns det inte en R500 Evo nu oxo som har ytterligare några pållar under huven och kanske aningen lättare oxo de har ju med den i senaste nummret av EVo och testar den mot allt möjligt roligt



250 pållar ur den gamla k-serien...mumma Jag har numret hemma

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Sugen på det värsta du kan ha i banväg?
2532 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande