Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2532 besök totalt |
Sugen på det värsta du kan ha i banväg?
Nja, nästan åtminstone... Aktuella priser på Caterham Superlight R300 348.000 kr (kit) R400 455.000 kr (kit) R500 586.000 kr (fabriksbyggd) Det är ju mycket för en R500, men så är den var jag kommer ihåg världens nästa snabbaste bil runt ringen (efter 911GT2?) och världens snabbaste 0-160-0 (snabbare än McLarenF1). Mvh |
||
Lättare och vassare såklart! R300 - 500 kg - 1,8 liter 160 hk@7000 varv R400 - 490 kg - 1,8 liter 200 hk@7500 varv R500 - 460 kg - 1,8 liter 230 hk@8600 varv (!) R500 0-160-0 på 11,44 s McLarenF1 LM 0-160-0 på 11,50 s Mvh |
||
Spana in http://www.r500owners.com/
Lite roliga citat "The figures make outrageous reading. Its 0-30mph time of 1.6sec is 0.2sec quicker than the McLaren F1. The benchmark 0-60mph run is dispatched in a meagre 3.4sec (only 0.2sec slower than the F1), while our 0-100mph time of 8.1sec almost beggars belief." "The in-gear acceleration times are simply astonishing 50-70mph in top gear takes only 4.0sec. A Ferrari 360M F1 takes 6.9sec, while even the Diablo GT remains 1.7sec shy of the Seven. But the one figure that guarantees this car a place in the all-time-fastest line-up is the staggering 2.3sec it takes to scoot from 70-90mph in fourth gear. Which is exactly the same time as the McLaren." "The car world would be in a sad state if all cars made perfect sense. The R500 makes no sense at all, but we can't help loving it." |
||
Mmmmmmmmm R500.... vill ha!!!
Men den här är ju ganska giftig också (kolla vikt o hk) ![]() Synd att man inte har en på riktigt bara.... _________________ ![]() |
||
Ganska het denna med....Westfield XTR2.....
Fully road legal Kitcar the XTR2 prices start at only £12,950.00 for the home build version and from only £23,750 for the completed car FULLY road registered. Technical information Engine Mid Engine 1300 Suzuki Hayabusa Gearbox 6 speed sequential Differential Quaife Torque biasing LSD Chassis Full triangulated tubular space frame Suspension Double unequal length wishbones front and rear Body work Light weight GRP www.westfield-sportscars.co.uk _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Sväljer svenska myndigheter en R500?
Jag såg ett jämförelsetest mellan R300 och MB AMG SL55 i EVo där de bland annat körde 0-100mph-0 med en smula oväntat resultat. Lyxvagnen var nästan två sekunder snabbare i det momentet tack vare bättre drag upp till 100mph. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Inga problem att få Westfielden gatgodkäng (antagligen utan vinge) i Sverige. Helbilsgodkännande finns tydligen och krocktest skall vara fixat.
Finns tydligen nån svensk återförsäljare med......... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
|
||
Det man får göra för att få en westfield eller caterham eller liknande gatlegal i sverige är att regga den som amatörbyggt fordon, inga problem alls, men man får bygga den själv.
Sen så finns en liten begränsning på amatörbyggda fordon. max 15Kw/100kg tjänstevikt :-( |
||
Men är det inte nån EU-bestämmelse som säger att om en bil är godkänd i ett land så är den godkänd i alla andra också? Så att man inte skall behöva klara krocktester och annat i varenda land (utan kan göra det i det land med slappaste bestämmelserna).
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Den kom ifrån Danmark. Undrar vad de har för regler? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Hej
Jo, i princip, men bara om den är europatypgodkänd. Enstycks- eller lågseriegodkännanden räknas inte. Enda egentliga hindret för att regga någon av bilarna som föreslagits är just max effekt på 15kW/100kg tjänstevikt. Det är faktiskt inget jätteproblem att lösa. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
250 pållar ur den gamla k-serien...mumma ![]() ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2532 besök totalt |