Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5585 totalt) |
Misstänkte att du skulle vara en av dessa som tycker motsvarande info är intressant. Nu sa jag ju dock, lite fult kanske, att jag återkommer framöver när det är klart. Vilket i mina värld betyder om en ganska bra stund. ![]() ![]() Sen vet i tusan om jag är TILLRÄKLIGT kompetent för att rita ett helt chassi, men det vore kul att bolla det fram och tbx med ngn som kan sin sak. Som dig tex. ![]() Tror dock jag börjar med att inrikta mig på att försöka modifiera en redan befintligt bil inom givna ramar. Nog med huvudbry för en sådan som mig som "inte kan matte" att hitta rätt i denna djungel med fördelning av krängningsmotstånd per axel och genom fjädrar och krängare. Läser till Maskiningenjör, 120p, i Linköping då jag inte försöker åstakomma ngt vettigt på bilarna i Herr Lindmans Saab-team. ![]() PM:a dig kanske framöver för korrekturläsning av det jag kommer fram till om det är ok. Ska bara få klartecken på lite "tekniska förfrågningar" från SAAB. |
||||||||||
Undrar hur mycket effekt man kan hantera i ett RWD chassie med befintlig däcks o chassieteknologi? Ehh... alltså i en bil som går fort på bana o inte bara rakt fram, för där klarar man ju en hel del
![]() _________________ ![]() |
||||||||||
"Daniel Bengtsson: oändligt hög downforce"
hmm.. det kan väl ändå inte gå.. då skulle farkosten inte kunna röra på sig.. Däremot om man t.ex. säger att downforcen är alltid t.ex. 10% mer än däcksfriktionen klarar av. (fast det räcker ju med 1% mer) Dvs då skulle det bli optimalt, eftersom däcksfriktionen är oändlig. Fast rull friktionen skulle ju inte få vara oändlig.. då skulle ju heller inte farkosten kunna flytta på sig.. Sådana här teorier tycker jag är jättekul att spekulera i.. det är sånt här som föder idéer och nyskapande. Varför måste man se världen så fyrkantigt?, varför måste man följa regler?, varför måste man använda sig av den teknik som finns? Utveckling har aldrig skett om man bygger på principer som redan finns.. Ni tror säkert att jag är lite tokig.. men jag skapade denna tråd inte direkt för att se vad ni vill ha för design på en jätte snabb bil. Utan snarare på att se hur ni reagerar på tråden i sig.. som en studie ungefär. Vilka tycker att detta är hopplöst, att det inte finns några svar? vilka tycker att det är sådana här trådar som gör livet värt att leva? pessimist/optimist? osv osv.. Hoppas ingen tar illa upp.. isof ![]() ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||||
|
||||||||||
citat:
"Daniel Bengtsson: oändligt hög downforce" hmm.. det kan väl ändå inte gå.. då skulle farkosten inte kunna röra på sig.. Joda, med oänligt lågt rullmotstånd ![]() ps Göra nytt är lätt, hmm mindre svårt, än att fixa redan befintligt. Det är som att få tillbaka tandkrämen i tuben. Jag vet det är ett hel....... ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Tänk om ingen drömde, ingen gjorde bort sig eller ingen blev arg... Då skulle ingenting utvecklas!
Dessutom, de enda gångerna en ingenjör använder ordet omöjligt är när ekonomerna pratar budgetramar och när projektledarna pratar tidramar ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||||
True that! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||||
Jag har svårt att föreställ mig att göra det perfekta chassiet. När man säger "bäst", så måste det vara i förhållande till något. Körbarhet, krock säkerhet, regler osv. Men själva frågan låter andas att det gäller en bil som får bra prestanda. och i det läget gäller ett vridstyvt chassie. Eller starkt överhuvud taget.
Jag skulle vilja åstadkomma en konstruktion där man utnyttjar alla delar i flera syften. Utsidan ska vara snygg, ha bra areodynamiska kvaliteter. Samtidigt som hållfastheten i allt material skall användas till nyttigt ändamål osv. Jag är alltså inte överdrivet fötjust i en bärande del försedd med ett utvändigt skal som är barlast. Man kan alltid skissa på en dröm. Men om den skall genomföras, så blir det annat. När jag tittar på Panteran, och hur den kan förbättras, så är det precis lika rolig som att drömma om ett fantasifoster. Om jag sätter en lätt profil på rätt ställe så kan det ge samma effekt som 10 kilo rör på fel ställe. Att tillverka sina teorier i fysik materia ger ett svar på om man tänkt rätt. och det är det som är min ledstjärna. Inte själva bilen. Den perfekta konstruktionen är bara en abstraktion. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||
Eftersom ingen anan har skrivit ett sådant inlägg som jag vill läsa så får jag göra det själv.
Det perfekta chassiet håller jag för tillfället på att skissa på. I alla fall så är det mitt mål, att konstruera en så kompromisslös bil som möjligt åt mig själv. Blir jag någon gång miljonär ska jag bygga bilen också. Bilen blir ensitsig, utseendet ungefär som bilarna i LMP 675 brukar se ut. Chassiet byggs av aluminiumrör förstärkt där det behövs med limmad aluminiumplåt. Bärarmarna blir extremt långa eftersom dom sitter fast mitt i bilen. Pull-rod-fjädring för att få stötdämparna lågt. Flat undersida (aluminiumplåt) med en liten lutning för att generera downforce. Ett hjul i varje hörn och en vikt på under 400 kg. Motorn sitter framför bakhjulen och består av två motställda Hyabusacylindrar, en boxer 8:a alltså för att få låg tyngdpunkt och en vibrationsfri gång. Ca 320 hkr och 400 kg räcker till. 15" hjul för att få en liten frontarea. 1 bromsskiva bak som sitter på diffen för att få låg ofjädrad vikt. Eftersom jag läser datateknik så får bilen en liten mikrodator som delvis har hand om dom justerbara vingarna, insprutningen, diverse givare m.m. Toppfarten är inte så viktig, 200 km/h räcker, men målet med bilen är att kurvhastigheten ska bli hög och självklart ska den även vara rolig att köra. Edit: Jag tar med diverse mått också så får någon gärna kommentera. Hjulbas: 2600 mm Bredd: 1800-2000 mm (Har ej bestämt mig ännu) Däck: F 245, B 275 mm, 15" Caster: 6 ° Camber: F -2 °, B -1 ° KPI: osäker, hade tänkt 0 ° men eftersom en del påstår att >5 ° KPI behövs så vet jag ej. Scrub radius: 20 mm Toe in: 0 ° Anti Ackerman: osäker ännu. Blir nog en aning. Krängningshämmare: Nej, bilen är lätt och låg. Markfrigång: 7 cm (Klarar man sig med det på våra vägar?) _________________ Mikael Arnberg |
||||||||||
320 hkr behöver fäste. 245/40 15" hade jag tänkt. Eftersom 17" skulle ge mer fäste men större frontarea så får det bli lite bredare 15". _________________ Mikael Arnberg |
||||||||||
Min vision om en maximalt snabb bil runt en "normal"-racerbana kan sägas utgå från en F1-bil.
För att bättra på kurvkapaciteten sätter vi på bredare däck utan mönster, ändrar en del på aerodynamiken. Ser framför allt till att ha en undersida som ger en ordentlig groundeffect (med fläktar). Motorn blir nånstans runt 3 liter, 10 cyl och givetvis med överladdning. Att hitta en lämplig pilot återstår... _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||
Jag har en kompis här som nyligen bromsade 640 hkr ur 1300cc Suzuki. Förvisso turbo, men det imponerar ändå. Skulle bli rätt bra fart på en liten lätt drömbil. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||
McXpress antar jag. Synd att motorn inte håller så länge vid det laddtryck som behövs. Nöjer man sig med 300 hkr så verkar ju motorn vara riktigt användbar. Nackdelen med en motor på 1,3 l i en bil är ju att det är för dåligt vrid på låga varv. Så en boxer 8 blir ju mer eller mindre en nödvändighet. ![]() _________________ Mikael Arnberg |
||||||||||
Jag är av samma åsikt i grunden, men ibland kan det bli en suboptimal kompromiss. Jag tänker på att bärande del och skal i många fall måste ha olika ytgeometri för att tillfredställa både krav på styvhet/hållfasthet och aerodynamik, därför är det enklast att separerar i en lastbärande struktur under ett tunnt aerodynamikskal _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||
Eftersom din tänkta bil är så lätt är det nog ingen fara, och med väl vald utväxling inget problem alls med en 1,3 med turbo. Problemet som jag ser med hojmotor i bil är väl den täta stegningen i lådan som antingen ger lång etta eller för låg toppfart. Med lång etta blir starten väldigt jobbiga. Bäst vore att ändra utväxling i lådan, för att slippa väldigt slitsamma starter. I stadstrafik vore det nog rena döden för kopplingen att dra runt en tung bil med lång etta och högvarvig mcmotor. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||
Det gick...... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Mikael A:
Du beskriver i princip Laboratorio Bebis prototyp. Enda skillnaden är att bilen ser ut som en sportbil, har kolfibermonocoque istället frö vek och fladdrig aluminium. Just nu sitter en 145hk Yamaha i men ska bytas mot Hayabusa dels i std. trim och dels med norrlands-turbo. Kul att någon har det man själv håller på med som dröm. / Jonas Jarlmark Ps. pratade igår med en som har en Hay i bil. Han har valt slutväxel för 250 och startade alltid på tvåan, för han tyckte 1:an blev för låg... så det verkar inte vara några problem med "dåligt vrid direkt" Ds. |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5585 totalt) |